Gå til innhold
Hundesonen.no

fly hjem med valp - mellomlanding.


MarieR
 Share

Recommended Posts

Om man skal importere valp og flyet hjem har en mellomlanding i et tredje land, blir det problematisk mtp papirer osv? man trenger vel ikke innførselstilatelse til det aktuelle landet når man kun skal være på flyplassen? Det er snakk om en reise fra finland, via danmark til norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min søster hentet hund i Luxembourg (opprinnelig fra Ukraina men de var på hundeutstilling i Luxembourg) da måtte de mellomlande i dk. Sålenge hunden ikke forlater flyplassen på noe vis "teller" ikke den landingen fikk hun da vite.

Edit: denne hunden fløy i lasterom og ikke i kabinen. Om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det? At man kan mellomlande men så lenge man ikke forlater flyplassen så går det bra?? :P Men hva om valpen må tisse da? *ler* gå på et bad å håpe den tisser på gulvet?

Ha med tissepads (slike man få kjøpt på apoteket), legg den på gulvet på ett bad og håp på det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fløy Mexico-Amsterdam-Norge, var ikke noe problem da. Hunden gikk som last, og det flotte personellet til KLM tok vare på ham under mellomlandingen. Luftet og foret, samt sørget for at han hadde vann. Men dette var til gjengjeld etter en 9-11 timers flytur.

Siden han hele tiden var regnet som cargo, var det ikke noe vi trengte å ordne med papirer, men vi så heller ikke hunden før vi var fremme i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet hjem valp fra Åland (Finland) for tre dager siden og vi reiste via Sverige. Valpen kom til Sverige via båt og bil og så tok jeg imot valpen på Arlanda der jeg gikk innom tollen med importpapirene (tillatelse fra Svenska jordbruksverket, ID-merking og hundepass). De sjekket papirene og chippen hans og ønsket lykke til videre.

Når jeg kom til Gardermoen gikk jeg innom tollen og klarerte ham inn - det er fri innførel fra Sverige til Norge så Mattilsynet sa at jeg ikke trengte noen papirer fra deres side. Eneste tollen gjorde var å sjekke chippen. Jeg betalte heller ikke moms; de lurte på hvor mye jeg hadde betalt og hvor lenge jeg hadde vært vekke. De bare ønsket lykke til videre.

Her er reglene:

http://www.jordbruks...b480001290.html

http://www.mattilsyn...innf_54698a.pdf

Det søknadsskjemaet fra Mattilsynet trenger du ikke fylle ut altså. Jeg gjorde nemlig det og de ringte meg og sa at det ikke var nødvendig så lenge valpen var under tre måneder.

PS. Valpen var med i cabinen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

men valpen skal jo ikke til sverige, den skal fra finland, via danmark til norge.

EDIT: Tror jeg missforstod deg, jeg har selvsagt søkt mattilsynet om import :) spørsmålet var om jeg trengte ytterligere søknader til danmark når vi skal mellomlande der.

Jeg er ganske sikkert på at det er som med all annen mellomlanding og transit at det bare er "mellomlanding" såfremt du ikke er ute av tollen. Det er i det du går gjennom tollen du må ha papirer inn i danmark og derfra og hjem igjen. De som skriver at flyplassen er regnet som internasjonal mener nok akkurat det, at du ikke går gjennom tollen. Flyplassen som helhet er således uinteressant.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte på direkte fra Finnland via Danmark. Tenkte bare på jaktlykke sitt svar, der kom jo valpen inn til Sverige først og derfor ikke trengte søknad. Fra Finnland trenger du søknad.

Bare å ringe til mattilsynet så får du nok sikkert svar på transitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hentet valp i Tyskland i sommer. Fløy med valpen i kabinen (KLM) og hadde en mellomlanding i Amsterdam, det var ikke noe problem så lenge man ikke forlater "transitområdet". Hun tisset 2 ganger på flisgulvet utenfor gaten, tørket det bare opp med en rull dopapir som jeg hadde med meg i håndbagasjen :)

ikke noe problem ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...