Gå til innhold
Hundesonen.no

5500 kr - normal pris på kastrering i Trøndelag?


belgerdomino
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal kastrere den ene hunden min, og har ringt til to forskjellige dyrleger i Trondheim.

Den første var vår faste, som skulle ha ca 5000 kr for kastreringen, så jeg ringte en annen klinikk og de tilbydde seg for i overkant 5500 kr. Er dette normal pris??

Jeg søkte litt på google før jeg tok kontakt med de, og leste at de fleste har kastrert for 2-3000 kr?

5000 kr er himla mye for å kastrere en hund i mine øyne. Driver med hest og der er det halve prisen (!).

Finnes det noen som er billigere i Trøndelags-området? Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte ca. 5000 for å kastrere min hund, men fikk det dekket av forsikring ettersom at han måtte kastreres av medisinske årsaker(prostata hyperplasi). Uansett, du vil nok finne klinikker som kastrerer hund for under 5000 kr, men vet ikke hvordan det er i Trondheimsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 5000 kr for kastrering av min hannhund (krypt). Mener de sa det ville vært billigere om begge testiklene var nede, men at det ble litt mer komplisert når den ene satt oppe i buken et sted.

Den ene veterinæren her jeg bor, vil ta 5900 for kastrering av tispa (dersom det blir til at vi gjør det). Helt grei pris synes jeg. I motsetning til en annen klinikk her, som skulle ha 8000 for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres merkelig ut at det skal vaere så dyrt å kastrere en hanne om den har "normale testikler" (ikke krypt). Kastrering av hannkatt koster jo bare "noen hundrelapper", greit at hund er et større dyr (hannkatter blir vel heller ikke lagt i full narkose for kastrering, mens hunder må vel kanskje det), men å kastrere et hanndyr er jo ikke et stort inngrep. Å kastrere en hunn er jo et mye større inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres merkelig ut at det skal vaere så dyrt å kastrere en hanne om den har "normale testikler" (ikke krypt). Kastrering av hannkatt koster jo bare "noen hundrelapper", greit at hund er et større dyr (hannkatter blir vel heller ikke lagt i full narkose for kastrering, mens hunder må vel kanskje det), men å kastrere et hanndyr er jo ikke et stort inngrep. Å kastrere en hunn er jo et mye større inngrep.

Kan det være for og virke litt avskrekkende på alle de som 'bare' vil kastrere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være for og virke litt avskrekkende på alle de som 'bare' vil kastrere?

Tja, tror du virkelig veterinaerer tenker sånn... I så fall er det jo bedre å nekte å kastrere hunder om de mener grunnlaget for kastrering ikke er godt nok/ikke følger norsk lov, fremfor å "straffe" de som faktisk har grunnlag for å kastrere med unødvendig høye priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tror du virkelig veterinaerer tenker sånn... I så fall er det jo bedre å nekte å kastrere hunder om de mener grunnlaget for kastrering ikke er godt nok/ikke følger norsk lov, fremfor å "straffe" de som faktisk har grunnlag for å kastrere med unødvendig høye priser.

Vet ikke, bare en tanke. De som har medisinsk grunnlag vil jo bli dekket av forsikring, noe ganske mange har, selv om ikke alle har det. Ellers så er det jo en inntekt, og veldi mange vetrinærer stiller null spm ved kastrering selv om de sikkert vet at det ikke er lov, sånn egentlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo ann på hvor mye hunden veier og hvor mye dop de må bruke for å få bikkja til å sovne? Min hund veier 20 kg.

Ja, og den hannhunden jeg snakker om over var 40 kg, og det var full narkose. Var også nede med min mors hund her om dagen (nå er hun ikke mer...), full manuell undersøkelse, ultralyd av buken og telefonkonsultasjon på vakttelefonen kvelden før. 312 kroner ble det, inkludert resept på antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...