Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan får du hunden til å fokusere på deg?


antonia
 Share

Recommended Posts

Jeg har en boxerhann på snart fem år, som er helt sinnsykt opphengt i andre hunder. Han kom i hus her for litt over ett år siden, og har gått fra å være en stressbomba galskap, til å bli NESTEN den perfekte hunden.

Alt vi har trent inn har blitt trent med lek som belønning, og det har funka bra!

Men nå trener vi på å være rundt andre hunder uten å gå balubas og stresse seg opp til han nesten svimer av. Her finner jeg ikke nøkkelen til å nå inn! Ingen leker funker, og godbiter bryr han seg døyten om.. ALT fokus er på de andre hundene.

Hva gjør dere for å få fokuset til hunden over på dere? Noen som har tips til hvordan jeg kan bli den/det kuleste udyret mitt vet om?

Jeg er heeeelt tom for ideer, og setter pris på alt av tilbakespill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stress er et problem ville jeg gått bort fra å bruke lek som belønning, og heller brukt godbiter. Mat er beroligende, og mye lettere å begrense/styre. Siden du har en hund som er mottakelig for lek, så kan du lære den å jobbe for godbiter. Min Odin var overhodet ikke interessert i mat, det tok Klickerklok-instruktørene en time å få ham til å jobbe for godbiter i stedet for lek...

Begynn med å jobbe med lek, og belønn hunden med lek for å velge godbit. Leke i ene handa, godbit i andre. Prøver han å ta leken så forsvinner den bak ryggen. Velger han godbiten får han lek som belønning.

Ellers kan du søke litt på forumet på kinderegg og passeringstrening, så vil jeg tro du kan få en del tips fra gamle tråder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi er i samarbeid med hundetrener, så passeringen og stresset skal vi nok få bukt med så fort jeg klarer å få fokuset over på meg:) skal prøve tipset om å trene han over på godbiter, det hadde vært gull:)

Mem hvordan gjør jeg meg selv mer spennende? Hadde hjulpet myyye på treningen om jeg fikk han til å fokusere bare det minste på meg:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type lek bruker du? Kaste ball? Kamplek?

Det går veldig fint å bruke lek som belønning selv om hunden din er en stressbombe.

Det jeg ville gjort (om man brukte godbit/ball) er å jobbe meg nærmere det som stresser han over toppen. Trene ro øvelser: sitte med kontakt, ligge med kontakt, sitte på avstand med kontakt, ligge på avstand med kontakt osv. Og fortsatt bruke leken som belønning. Det stiller krav til at han må konsentrere seg og ta kontoll på stressnivået sitt, samtidig som du kan bruke den belønningen som fungerer best på hunden.

Med tanke på at du bor i Trondheim så fins det mye dyktige brukshund folk i Nidaros hundeklubb som helt sikkert kan hjelpe deg med tips om akkurat dette. (iallefall i bruksmiljøet som jeg kjenner til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å jobbe inn ulike belønningsformer - og ulikt intensitetsnivå på de ulike belønnerne - er verdt å legge innsats i. Er hunden generelt lite opptatt av mat eller er det bare når han blir for fokusert på andre ting at han ignorerer maten?

Anbefaler å trene med godbitbelønning hjemme i stua (øvelsen til Simira høres morsom ut, hvis han ikke er interessert i mat overhodet. Men hvis ikke ville jeg bare holdt hardt på at det er du og ikke han som bestemmer hva som skal tilbys som belønning. Ikke gi opp og gi ham leke hvis han ignorerer matbelønning. Start en ny enkel adferd og tilby godbit igjen. Det hjelper også om hunden er sulten i utgangspunktet), og gradvis jobbe deg ut av huset og i retning treningsfeltet etter hvert som du ser fremgang i interesse for godbitene. (Husk at du kan trigge jaktlyst også med godbitene, ved å servere den på ulike vis!) Ville samtidig ikke belønnet med leke i settinger hvor du trener med andre hunder i denne perioden - det vil sannsynligvis si at du får rømme treningsfeltet i en liten stund. Det du ønsker er jo å omprogrammere hundens forventninger til settingen, og blir det rett og slett litt snakk om ekstinksjonstrening på hets i nærheten av andre hunder samtidig som du betinger inn en ny forsterker etter gradvis tilnærmingsmetodikk.Målet må være å kunne veksle mellom lek og godbiter på treningsfeltet, men leken har du jo etablert alt, og lekelysten blir ikke borte selv om du legger den vekk en stund og fokuserer på matinteresse. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...