Gå til innhold
Hundesonen.no

Julen 2012


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Åå, koselig :D

Jeg gleder meg veldig til desember. Tenne lys, pynte litt, spise klementiner og drikke gløgg :D Gleder meg faktisk til å jobbe i desember også, kjøpesentre får en helt egen stemning i desember, hvertfall for oss som jobber der ;)

Ønskeliste:

iPad

Ullgenser fra Fjellreven

Hodelykt

Superundertøy i ull

Tynne ullsokker

:santa:

Jeg ønsker mig præcist det samme :D

Jeg glæder mig til dansk julemad. Andesteg, flæskesteg, medisterpølse og ikke mindst ris ala mande :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

*hyperventilerer* STAKKARS DEG! Hvordan har du klart å få jul i det hele tatt, uten den?

Det betyr at jeg kan få pinnekjøtt snart, sant? Sant? Sant?

Vi har ikke helt bestemt oss for hvor vi skal være enda, men enten blir det hos pappa eller så blir det her hjemme med Mia og svigermor. Pinnekjøtt blir det ihvertfall uansett hvor vi er Julepynt

Feirer annehvert år hos min og Øivind sin familie, i år er det min familie sin tur.

I år blir vi 8 mennesker og 5 hunder. :)

Der blir der skinkestek med samme tilbehøret som til ribbe, og hos Øivind sin familie er det ribbe - så det blir ganske likt fra år til år.

1.Juledag er vi da hos den motsatte familien, så da vet jeg ikke hva vi får. :)

Også skal vi invitere begge familiene til oss en dag i romjulen. Og det pleier å bli nok av (les for mye) julebesøk ellers også, så det nesten ikke blir tid til det jeg gleder meg mest til; bare være ute med hundene + sløve inne med bøker, film, julete og marsipan!

Har skrevet ønskeliste og er gøy å kunne ønske seg ting til babyen i år! :wub:

Men ønsker meg såklart ting til hundene også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det feiring hjemme hos mamma og pappa, sammen med bestemor, mormor/morfor, tror tante og onkel på pappas side og selvfølgelig søster. Andre julen jeg er sammen med samboer så vi feirer hver for oss i år, men vurderer å prøve noe nytt til neste år :)

Men jeg skal på mølje til besteforeldrene til samboer på dagtid, det er altså flatbrød i fett :S Spent på den! Og veldig rart å ikke dra i kirken for første gang siden jeg kan huske. Jeg har spilt trompet hvert år siden jeg begynte i korps, og hvert år siden vi flyttet hjem. Spiller aldri ellers i året, men hver julaften har jeg tørket støv av instrumentet :P Kan selvfølgelig hende at jeg jeg får tid til det i år da.

Også håper jeg virkelig jeg har klart å få av meg nok kilo til å passe inn i bunaden igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skilt mamma, vil jeg bare si: Slutt å ha dårlig samvittighet. Det var vi voksne som skilte oss, det var vårt valg, å måtte dele jula med den andre forelderen er en konsekvens av det. Er det noen som skal ha dårlig samvittighet for det, så bør det være mor og far, ikke ungene.

Bare for å ha sagt det og. I år er det min tur til å ha ungene, og selvsagt syns jeg det er mer kos enn når de er hos faren sin. Men det har aldri falt meg inn at de skal trenge å ha dårlig samvittighet den jula de feirer hos faren sin - det var ikke deres valg å splitte familien, det er ikke de som skal lide for eller ta ansvar for det. Så seriøst. Slutt. Det er ikke deres feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler veldig med deg altså. Det å være skilsmissebarn innebærer kronisk dårlig samvittighet. Denne helgen f.eks har jeg ca 8 timer til rådighet for familien, og da har jeg måttet dele det i to (noe som er litt kjedelig, jeg har ikke sett søstrene mine på et halvt år og så får jeg bare fire timer med de) fordi jeg ikke har samvittighet til å ikke legge inn et besøk til den andre siden av familien også. Suuhukk. Glad jeg har to søsken på hver side sånn at ingen noen gang blir alene.

Uff, ikke noe godt det der... Men heldig som har søsken på hver side da, det hjelper jo litt i slike situasjoner som er veldig familietider. Her har vi ikke det, og mellomste broren min har ingen kjæreste så han blir jo da "alene" om jeg også skipper pappa-jul, kjenner at det er det værste egentlig... Suuuuuhuuukk ja!

Men har vurdert det litt mer i dag, å feire jul med samboers familie, sagt fra til pappa at jeg vurderer, og han sa som jeg regnet med, at det er helt opp til meg, og det er koselig om jeg bare gjør det jeg vil, vi sees i jula uansett. Tror jeg faktisk må drøfte dette med mellomste broren min egentlig. Æsj, jula som skal være en familietid kan bli skikkelig tullete i hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror julen i år blir veldig fin :)

Heldigvis har jeg aldri hatt noe problem med hvor jeg skal være i julen selv om jeg er skilsmisse"barn". Det har vært en ferdig snakka sak fra dag en. Men hos oss er det en sær situasjon, så det er jo ikke helt vanlig. Men fint har vi altlid hatt det ihvertfall :)

Jeg starter med julefølelsen nå jeg, rett og slett. Koser meg glugg i hjel hver desember, og juleuken går så fort at plutselig er alt over. Derfor er forjulen veldig viktig for meg. Jeg har lilla tekstil på (bare fordi jeg har det fra før, kjøper svært lite nytt haha) og kjøper litt lys som jeg setter fram nå snart. Julekortene skal sendes ut i god tid i år (for første gang i hele mitt liv), og julemusikk er lov fra og med siste helgen i november. Jeg storkoser meg med julemusikk og pusling i heimen om kveldene.

Så blir det å starte konkurranse (som er doomed pga løpetid uansett, men vi starter så lenge Marvinius ikke blir helt klin kokos), helgen etter blir det julebord med venner. Så er det NKK Lillestrøm/D4A der jeg skal kose meg hele helgen. Skal sitte på kooikerklubbens stand litt begge dagene, stille loppa mi, skravle med kjente og ukjente og for en gang skyld shoppe litt hundeting. Så blir det avlsrådmøte i forjulens ånd :P

Julegaveshoppingen sprer jeg utover litt her og der så det ikke blir mas og kjas og stress. Det skal være kos å handle/lage gaver til de man er glad i.

Da har vi kommet til desember og først og fremtst rød og hvit tekstil :aww: , så skal jeg i 50 års lag og på juleverksted med nærmeste familie. Jeg skal stå for juletapas, og vi skal bake kaker til jul. (De fleste av oss samles hos mamma som vanlig). Så blir det et par helger med ro (ro??hæ?? Det må jeg gjøre noe med..) før selveste julehelgen med lille julaften kommer.

Igjen samles vi hos mamma og spiser julegrøt og pynter tre mens vi fjåser, drikker vin og ser på Greven og Grevinnen, lekesloss og fniser. (Jepp, vi fniser godt ennå, heldigvis)

Jeg er egentlig ganske heldig, for hvert år er det noen få julemiddager og det er alltid i det beste selskap. Så jeg føler aldri at det er noe ork, bare ren kos. Hundene skal få julepressanger av meg, da min familie ikke synes det er noe stas at jeg ønsker meg hundeting. Da får jeg kjøpe det selv. Og det står en del på listen :) Det er også så kos å kjøpe inn i fred og ro, dvs en søndagsåpen dag eller noe der det ikke er så mas. (Hater mas).

Så er det noen dager det ikke skjer noe, kanskje man finner noen hundefolk å treffes litt med?

Uansett kommer romjulsutstillingen og det gleder jeg meg veldig til. Enda mer kos!

Men nyttårsaften aner jeg ikke hva jeg skal. Hm.. det har jeg ikke tenkt på en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegaver har jeg også begynt såvidt på, og har kjøpt 4-5 stykker. Vi skal begge feire julen i Bergen, og drar dit rundt 21. desember :)

Da må vi ha juletradisjonen vår :D Tur i Bergen!

Koooooselig tråd! :D Det trengte vi nå tror jeg!

Det var akkurat det jeg tenkte også :aww: Liker ikke når man krangler på sonen, jeg liker å leve i en boble av positive tanker :D Husk å ta bilder når du pynter! :D

Jeg syns sonen alltid har så gode gavetips, både til hva jeg selv kan ønske meg og hva jeg kan gi til andre :) Gode turklær er alltid en slager!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg syntes det er dumt at barnene får dårlig samvittighet for at foreldrene sitter alene på julaften. Jeg vet selv at jeg kommer til å sitte alene på julaften en dag. Og den dagen skal jeg enten sitte med beina på bordet og glane på tegnefilmer og ha masse god mat, eller jeg skal hjelpe til på et arrangemang i forhold til folk som er alene/ensomme/fattige eller eller eller ett eller annet som feirer stor jul. Jeg faktisk gleder meg til det. Men når det kommer vet jeg ikke.

Skal faktisk hjelpe til på et sant arrangemang i år hvis jeg ikke jobber da. Men det skal vist avslutte kl 1600 som jeg syntes er litt tidlig.

Så min første julefilm i går og den var skikkelig søøøt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skilt mamma, vil jeg bare si: Slutt å ha dårlig samvittighet. Det var vi voksne som skilte oss, det var vårt valg, å måtte dele jula med den andre forelderen er en konsekvens av det. Er det noen som skal ha dårlig samvittighet for det, så bør det være mor og far, ikke ungene.

Bare for å ha sagt det og. I år er det min tur til å ha ungene, og selvsagt syns jeg det er mer kos enn når de er hos faren sin. Men det har aldri falt meg inn at de skal trenge å ha dårlig samvittighet den jula de feirer hos faren sin - det var ikke deres valg å splitte familien, det er ikke de som skal lide for eller ta ansvar for det. Så seriøst. Slutt. Det er ikke deres feil.

Absolutt enig i at barn ikke skal ha dårlig samvittighet for at de ikke kan være hos begge foreldre samtidig, ikke enig i at skilte foreldre skal ha dårlig samvittighet for at de skilte seg, det var ofte en lur ting å gjøre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig i at barn ikke skal ha dårlig samvittighet for at de ikke kan være hos begge foreldre samtidig, ikke enig i at skilte foreldre skal ha dårlig samvittighet for at de skilte seg, det var ofte en lur ting å gjøre. :P

Nei altså, jeg har vært skilt i 12 år jeg, har ikke spesielt dårlig samvittighet for det. Men skilsmissebarn skal ihvertfall ikke ha det. De burde ikke ha skyldfølelse for noe som er en voksen-avgjørelse, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det feiring hjemme hos mamma og pappa, sammen med bestemor, mormor/morfor, tror tante og onkel på pappas side og selvfølgelig søster. Andre julen jeg er sammen med samboer så vi feirer hver for oss i år, men vurderer å prøve noe nytt til neste år :)

Men jeg skal på mølje til besteforeldrene til samboer på dagtid, det er altså flatbrød i fett :S Spent på den! Og veldig rart å ikke dra i kirken for første gang siden jeg kan huske. Jeg har spilt trompet hvert år siden jeg begynte i korps, og hvert år siden vi flyttet hjem. Spiller aldri ellers i året, men hver julaften har jeg tørket støv av instrumentet :P Kan selvfølgelig hende at jeg jeg får tid til det i år da.

Også håper jeg virkelig jeg har klart å få av meg nok kilo til å passe inn i bunaden igjen :D

Flatbrød i fett du, liksom... :fish: Kraft, heter det! Som i kjøttkraft, med masse deilig krydder, samme som i suppe. Og så tar man sirup på flatbrødet før man heller kraft over, det er kjempegodt! Særlig med hjemmelaget flatbrød. Vi pleier å spise det på lillejulaften, etter husvask og pynting. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatbrød i fett du, liksom... :fish: Kraft, heter det! Som i kjøttkraft, med masse deilig krydder, samme som i suppe. Og så tar man sirup på flatbrødet før man heller kraft over, det er kjempegodt! Særlig med hjemmelaget flatbrød. Vi pleier å spise det på lillejulaften, etter husvask og pynting. :heart:

Håååper virkelig du har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul ja.. den blir spesiell i år - nytt familiemedlem av særdeles juletre-uvennlig type!

Vi hadde vel regnet med å ha julaften alene i år, gubben og jeg, siden sønn&svigerdatter feiret forrige jul sammen med oss. Men så ville svigerdatter gjerne feire denne julen også hos oss for vi har det visst så veldig koselig med masse julestemning (varmet hjertet til svigermor det!). Nå sa hun riktignok det før det var snakk om liten ekorn-terrorist med sylskarpe tenner og forutsigbar uforutsigbarhet.

Vi har ikke noen fast julemiddag-tradisjon. Feirer vi jul med sønnen blir det ikke ribbe for han kan ikke fordra svinekjøtt. De siste årene har vi hatt elgstek, det var dog lettere før fordi lille basenji tjente elgstek til oss fordi hun kunne gå ettersøk under elgjakta (med værforbehold da.. :P Ikke noe søk hvis det regnet!) Nå er vi litt avhengige av at noen har en stek de vil skille seg av med, men så langt har det ikke vært noe problem (desverre.. jeg liker ikke elgstek).

1. juledag pleier resten av familien å komme på besøk, mine gamle foreldre, mine søsken, kanskje niesene, kjæresten til søstern min og bikkja til brodern og da er det stooor julelunsj. Det er masse bråk og støy og prat noen timer. Veldig koselig, men når de har dratt - DA begynner julen, fred og ro, lange sløve dager og masse masse ute i skogen. Det er deilig det.

Vi pleier å pynte masse til jul, gubben har mani med at det skal være julegardiner overalt, og så har vi stråhjerter i vinduene etc osv. Jeg pleier å rydde bort juletreet 3. juledag, og så ryddes resten av julen bort 1. januar.

Det er sånn halvkoselig med jul, litt hassle, en del kos men det beste med den er at sola snur i desember og man vet at nå går det mot vår, lys og sommer igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg elsker jula! Men ikke enda, det får drøye til adventstiden. Så jeg har ikke planlagt hvor jeg skal være når (annet enn å sjekke dommerliste og pelsmengde for romjulsutstillingen), jeg har ikke skrevet ønskeliste, og jeg har kun handlet de julegavene jeg må handle på grunn av praktiske årsaker. Når NKK Lillestrøm er over, da kan adventstiden starte for min del.

Mamma bor i samme fylke som pappa og søster for første gang på hundre år, men etter hva jeg vet skal barna til hennes samboer tilbringa jula der, så da skal jeg nok feire med pappa, og eventuelt søster. Hennes samboer jobber hele jula, så jeg vet ikke om hun da vil feire med oss eller likevel drar til sine svigers. Bare jeg får pinnekjøtt på julaften, så er jeg fleksibel, jeg. Og jeg må feire lille julaften hos pappa, med alle de tradisjonene vi har da. Jula er mer enn en times middag og en to timers gavefråtsing 24. desember. Men den starter for pokker ikke i oktober av den grunn... :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal på mølje til besteforeldrene til samboer på dagtid, det er altså flatbrød i fett :S Spent på den! Og veldig rart å ikke dra i kirken for første gang siden jeg kan huske. Jeg har spilt trompet hvert år siden jeg begynte i korps, og hvert år siden vi flyttet hjem. Spiller aldri ellers i året, men hver julaften har jeg tørket støv av instrumentet :P Kan selvfølgelig hende at jeg jeg får tid til det i år da.

:lol: :lol:

Jeg håper det er skikkelig flatbrødmølje slik Vims forklarer det du skal få altså. Hvis ikke må du fortelle hvordan det går for seg med flatbrød i fett :teehe:

Flatbrød i fett du, liksom... :fish: Kraft, heter det! Som i kjøttkraft, med masse deilig krydder, samme som i suppe. Og så tar man sirup på flatbrødet før man heller kraft over, det er kjempegodt! Særlig med hjemmelaget flatbrød. Vi pleier å spise det på lillejulaften, etter husvask og pynting. :heart:

Nesten riktig, krafta skal være den som bare magisk oppstår når kjøttrullen ligger i saltlaken sin.

Det er såå godt, og vi spiser også det på lillejulaften, når alt er klart :ahappy:

Hmm, kanskje jeg skal prøve å lage kjøttrull iår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten så var Desember lang som et uvær og dagene sneglet seg avgårde. Det ble aaaldri jul.

Nå går tiden fra 1. - 24. som svusj! og det er ikke noe gøy tenk. Altså må jeg kompansere med å starte i slutten av oktober.

Når jeg er 80 så er det jul hele året, da skal jeg spise mye marsipan da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er skilte og har vært det i mange mange år, jeg har ingen dårlig samvittighet for det. Jeg feirer jul med hvem jeg vil. Er selv skilt, så sønnen min er annen hver jul hos faren og annen hver jul hos meg. Jeg har vært alene på juleaften et par ganger. Da lager jeg meg god mat, har godt drikke og ser på film og tar livet med ro. Jeg koser meg rett og slett.

I år blir det feiring med guttungen 22 Desember, han skal til faren dagen etter. Hva jeg gjør julaften i år, det vet jeg ikke enda, men det bekymrer meg ikke stort heller :) Men jeg gleder meg masse til jul, mest pga gavene jeg skal gi bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg veeeldig!

Jeg og kjæresten lager julekalender til hverandre, med et budsjett på maks 30 kroner hver dag.

Å, god ide! Kanskje jeg skal gjøre det med de to søskene som bor hjemme! Lage kalender hvor de får gaver annenhver dag. Det hadde jo vært litt koselig? Men hva kjøper man da.... Hmm... Flakslodd og sånt smådill var en god ide! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lyst til å gjøre det altid og nå er det i nærheten. Første gangen dem arrangerer og en ting jeg reagerer på dem er ferdige ca kl 16 syntes det er tidlig for dem som er ensome på julaften, er ja da ensomheten er størst og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...