Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Hvite, hårete prikker (flekker?) kan være sår med sopp..?

RED: Og hvis det er hvitprikk så er ikke Esha den beste medisinen for å ta det. Bor du i nærheten så dra til Dahls Dyrerike for å kjøpe Unimed. Det kan du også bestille på nettet.

Om du ikke får tak i det nå så kjør på med Esha, men doble dosen, slamsug som du aldri har slamsuget før og bytt så mye vann du klarer på dag 4. Så begynner du en kur til i 3 dager, gjerne sammen med Esha 2000, ettersom fisken som regel får en del sår etter hvitprikken. Husk å skru av lyset i perioden du medisinerer! (Legg gjerne et håndkle over akvariet for å skjerme det mot alt annet lys). Lyset bryter ned medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

8 minutter siden, AnnChristin skrev:

Ikke hvitprikk!

12418111_10208584193621954_3972077112745

 

Noen andre anbefalte paraguard, men kun en i Norge som importere det, så blir litt lenge med 2-4 ukers ventetid! Han anbefalte også Esha!

Ser ut som sopp, ja... Paraguard har jeg ikke hørt om.. Men du burde ikke vente såpass lenge. Esha 2000 synes jeg er en god medisin (mot bakterielle ting som fks sopp), men er ikke helt fan av exit. Har ikke hatt noen god effekt av den selv i hvert fall, og kjenner en del som ikke er fornøyd. Unimed er derimot gull mot hvitprikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi selger mye exit, både til butikker og Ola Nordmann og har aldri fått tilbakemelding at det ikke fungerer. Det hender man må kjøre kuren to ganger, men følger man bruksanvisningen er det sjeldent man trenger det såfremt det ikke har gått veldig langt. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg opprettet fôrsystem på jobben, siden alle overfôrer. Jeg doserer daglig mengde i 7 uringlass :lol: Sliter med alger for tiden så prøver å justere ned lyset også. Problemet er bare at alle klår på timeren, for de syns jo det er så fint med lys i akvariet når de er på jobb (og det er jo hele tiden :P ). Skikkelig kjip følelse at alle vil ha fint akvarium, men ingen kan nok om det. Er jeg borte 2 uker ser det alltid bedritent ut når jeg kommer tilbake :( Alle ciklidene døde :icon_cry: Så nå er det bare algespisere og rasboraer igjen. Har bestemt meg for å kjøre på med barber. Trenger noen hardføre fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Teserere skrev:

Nå har jeg opprettet fôrsystem på jobben, siden alle overfôrer. Jeg doserer daglig mengde i 7 uringlass :lol: Sliter med alger for tiden så prøver å justere ned lyset også. Problemet er bare at alle klår på timeren, for de syns jo det er så fint med lys i akvariet når de er på jobb (og det er jo hele tiden :P ). Skikkelig kjip følelse at alle vil ha fint akvarium, men ingen kan nok om det. Er jeg borte 2 uker ser det alltid bedritent ut når jeg kommer tilbake :( Alle ciklidene døde :icon_cry: Så nå er det bare algespisere og rasboraer igjen. Har bestemt meg for å kjøre på med barber. Trenger noen hardføre fisk...

ååååh så utrolig kjipt å bli "sabotert" sånn. Kan du sette opp streng lapp? Forklare problemene? 

 

 

Killier, kan noen fortelle meg hva jeg trenger å vite om killier? 

(går de samme med apistogramma ? ) 

Edit: oh nei, glem det, hissige små troll. :aww: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Da har vi bare forskjellige erfaringer/tilbakemeldinger @Lunatic :)  Dårlig medisin er det ihvertfall ikke og er skånsom mot fisken. Har forøvrig ikke erfaring med Unimed så det aner jeg ikke hvordan fungerer. 

Helt klart :) Det er som sagt veldig splittet. Det var kanskje å ta i å si at den er dårlig, for det er den nok ikke, men jeg har ikke hatt effekt av den (opptil flere ganger pga stresset fisk fra butikk). Den er som sagt ganske svak, så dobbel dose anbefaler jeg alltid. DA har den som regel funket :) 

Og @AnnChristin: Husk å ta ut kullfilter om du har det. Det bryter også ned medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Raksha skrev:

Killier, kan noen fortelle meg hva jeg trenger å vite om killier? 

(går de samme med apistogramma ? ) 

 

Både apistogramma og killi holder seg som regel på bunn. Det er ikke noen anbefalt kombinasjon ettersom apistoene kan være ganske tøffe med dem. Du må også ha dekkglass, eller så vil du ende med masse tørkede killier på gulvet..... :P 

 

@Teserere Kjipt! Kan du ikke sette opp en midlertidig lapp over karet som forklarer hvorfor du gjør som du gjør mtp lys og fôring? Hvis alle vil ha det fint så må de faktisk takle at det er lite lys en periode! Du får håpe de takler det i hvert fall :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lunatic skrev:

Både apistogramma og killi holder seg som regel på bunn. Det er ikke noen anbefalt kombinasjon ettersom apistoene kan være ganske tøffe med dem. Du må også ha dekkglass, eller så vil du ende med masse tørkede killier på gulvet..... :P 

 

@Teserere Kjipt! Kan du ikke sette opp en midlertidig lapp over karet som forklarer hvorfor du gjør som du gjør mtp lys og fôring? Hvis alle vil ha det fint så må de faktisk takle at det er lite lys en periode! Du får håpe de takler det i hvert fall :P 

Ja, leste at Killiene også er noen hissigpropper, så da går de vel ikke sammen med kamfisk heller? Jeg har brått tre akvarier å fylle opp, og har ikke lyst til å sitte med samme kombinasjon i alle tre :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Ja, leste at Killiene også er noen hissigpropper, så da går de vel ikke sammen med kamfisk heller? Jeg har brått tre akvarier å fylle opp, og har ikke lyst til å sitte med samme kombinasjon i alle tre :lol: 

 

Næææh, det er vel ikke beste kombinasjonen det heller dessverre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

Næææh, det er vel ikke beste kombinasjonen det heller dessverre :P 

Da utgår killier altså :lol: Må ha kampfisk i to av tre kar. :aww: Men kamfiskdame(r?) kan kanskje gå i samme kar som apistogrammene? Men det karet er eeeegentlig for høyt for kampfisk da, så kanskje ikke vitsi å tenke på det engang. 

 

Vanskelig dette :aww::lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Teserere skrev:

@Raksha & @Lunatic ja jeg må bare prøve det. Har prøvd i månedsvis og vise alle hvor lite mat de skal ha, men folk hiver jo oppi bøttevis allikevel. Virker ikke som de forstår "alvoret"... "Er jo bare å kjøpe nye fisk". :vegg:

:gaah::gaah::gaah: Folk ass

 

@Raksha Kampfiskdamer og apisto går nok fint! Hvordan er karet for høyt for kampfisk forresten? Den har jeg ikke hørt før :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Teserere skrev:

@Raksha & @Lunatic ja jeg må bare prøve det. Har prøvd i månedsvis og vise alle hvor lite mat de skal ha, men folk hiver jo oppi bøttevis allikevel. Virker ikke som de forstår "alvoret"... "Er jo bare å kjøpe nye fisk". :vegg:

Gjem maten? Sjelden foring er bedre enn overforing... 

 

Akkurat nå, Lunatic skrev:

:gaah::gaah::gaah: Folk ass

 

@Raksha Kampfiskdamer og apisto går nok fint! Hvordan er karet for høyt for kampfisk forresten? Den har jeg ikke hørt før :) 

Ooh! Da begynner det å forme seg en plan :D Nei mente å ha lest at kampfisker foretrekker "lave" kar. Men om det ikke er noe problem så er det jo bare å kjøre på :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro det er noe problem med kampfisk i "vanlige" kar, nei. Ha en del høye planter som de kan slappe av i. :) De er ganske daffe til tider :P Savner å ha kampfisk! De er så nydelige :heart:  Kjøpte en hann og to hunner for en stund siden, men hele sendingen derifra hadde finneråte så de døde alle tre :( Heldigvis ble ikke resten av karet smittet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Teserere skrev:

Nå har jeg som sagt porsjonert maten :P så nå er lys og vannskift hovedproblemene. Skal prøve å henge opp en lapp + teipe fast timeren :P 

Ah stemmer :lol:  Men ja, streng lapp. :aww: De som dreper fisken må betale ny selv. Har du gode algespisere oppi? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Ah stemmer :lol:  Men ja, streng lapp. :aww: De som dreper fisken må betale ny selv. Har du gode algespisere oppi? 

 

Akkurat nå er det litt godt å blanda :P En liten svart og hvit sak som er superflink (ikke ff), en pandaalgespiser som skal være både hardfør og effektiv, og 3 babyancistruser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lunatic skrev:

Vil ikke tro det er noe problem med kampfisk i "vanlige" kar, nei. Ha en del høye planter som de kan slappe av i. :) De er ganske daffe til tider :P Savner å ha kampfisk! De er så nydelige :heart:  Kjøpte en hann og to hunner for en stund siden, men hele sendingen derifra hadde finneråte så de døde alle tre :( Heldigvis ble ikke resten av karet smittet..

Jeg er kjempeforelska i kampfiskene :wub:  De, ancistruser og kuhliiåler er liksom favorittene, nå har jeg fått øynene opp for apistogramma og ottoer også, men med tre kar så bør jeg klare å få til litt av hvert. :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raksha skrev:

Jeg er kjempeforelska i kampfiskene :wub:  De, ancistruser og kuhliiåler er liksom favorittene, nå har jeg fått øynene opp for apistogramma og ottoer også, men med tre kar så bør jeg klare å få til litt av hvert. :D 

 

Kampfisk :wub: De er kjedelige, men de er knallfine!

Kuhlii har jeg også alltid likt. Morsomme fisk! Altså, du kan jo ha Asia-kar og Sør-Amerika-kar? Kuhlii og kampfisk, og otto, ancistrus og apisto feks? Gode kombinasjoner som funker i naturen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Teserere skrev:

@Raksha & @Lunatic ja jeg må bare prøve det. Har prøvd i månedsvis og vise alle hvor lite mat de skal ha, men folk hiver jo oppi bøttevis allikevel. Virker ikke som de forstår "alvoret"... "Er jo bare å kjøpe nye fisk". :vegg:

Kjøp fôringsautomat! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...