Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan klippe ned uten å se stygg ut


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Jeg tenker litt på om jeg bare skal klippe ned Blondie. Etter operasjonen er hun barbert her og der, så det vil uansett ta tid før pelsen hennes vokser ut igjen. Jeg har lenge tenkt at jeg en dag skal klippe henne ned, så nå er egentlig en grei tid å gjøre det på.

Men hvordan kan jeg klippe henne ned uten at hun ser stygg ut, og gjerne også ser litt rasetypisk ut? Tips?

5821805488_7b845b2c73_z.jpg

Grøss og gru, den fine utstillingshunden :(:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt dumt å klippe henne ned før vinterens kulde? Jeg tenker bare at det kan være greit å la henne beholde den pelsen hun har i kulda nå? Selv om hun er loppet litt for hår her og der ifm operasjonen, så trenger hun jo ikke fryse overalt? :)

Har papillon underull eller ei..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon skal ikke ha underull, men de fleste har det likevel. Mengden varierer. Min egen har lite underull.

Men jeg tenker jo ikke på å barbere henne ned akkurat. Hun har jo ikke bruk for fanene på beina mot kulden eks. Eller all den lange pelsen på halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effileringssaks på behenget rundt om er kanskje løsningen? Det er skikkelig stygt å klippe rett av med en vanlig saks i alle fall :P Ryggen og ørene trenger du jo ikke røre? Ørehårene på pap vokser saaaaakte ut igjen hvis man klipper dem altså.

Hun som har faren til Leja har klippet ned den ene papillonen sin. Njaa. Var ikke så pent utført synes jeg. Men hun hadde stusset over hele kroppen (unntatt ryggen og ørene), og etterhvert som det vokste til ble det helt ok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon skal ikke ha underull, men de fleste har det likevel. Mengden varierer. Min egen har lite underull.

Men jeg tenker jo ikke på å barbere henne ned akkurat. Hun har jo ikke bruk for fanene på beina mot kulden eks. Eller all den lange pelsen på halen.

OK, sånn å forstå. Men da følger du bare rådet de andre ovenfor her har gitt; bruk effileringssaks, så blir det ikke "skarpe klippekanter" der du har sakset ned lengden på hårene.

Tenkte du å klippe hårene på ryggen også...? Dvs lengden på dem? Eller bare der pelsen "henger"; som faner og ører og buk, rumpe osv?

RED:

Og effileringssakser kommer visst i mange prisklasser, gitt...

650 kroner eller 100 kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det bare blir det lengste jeg klipper. Jeg syns pelsen på ryggen har helt ok lengde. Jeg tenker fanene, kanskje halen, men den blir vanskeligst å klippe føler jeg. Og baken hennes. Frynsene skal hun få beholde :)

Jeg har ikke noe bilde av hvordan pelsen hennes er nå, for hun har en boddy på seg enda. Så det er litt vanskelig å se hvordan pelsen ser ut, jeg vet ikke det selv en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en hunderase man bare har tenkt å klippe èn eneste gang i hundens liv, så er det vel ok med en billigsaks? Den holder seg vel skarp nok til EN klipp? Forhåpentligvis...? :)

Jeg snakker bare erfaringsmessig jeg da, som regel er problemet at det blir mye mer hakkete med en billigsaks for den er ikke skrudd sammen like bra som en dyrere en er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man må klippe jevnt over det hele jeg, hvis man først skal klippe. Jeg synes ikke det ser pent ut med kort pels på kroppen, og så masse pels på hode og hale, hodet blir jo overdimensjonert i forhold til kroppen, og halen ser helt feil ut. Og ikke for å være slem, men noen av bildene her viser hvor hakkete det blir hvis man ikke bruker effileringssaks. Ikke pent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å slippe å plukke kvister jeg også :D

Men jeg tenker at lengden på brystet og kroppen er helt ok, det trenger jeg ikke å ta. Ørene er jo egentlig for lange, men det er ingenting som henger seg fast i de, og jeg klarer bare ikke å klippe de. Så det blir fanene på beina, kanskje litt på sidene av magen, baken og halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man må klippe jevnt over det hele jeg, hvis man først skal klippe. Jeg synes ikke det ser pent ut med kort pels på kroppen, og så masse pels på hode og hale, hodet blir jo overdimensjonert i forhold til kroppen, og halen ser helt feil ut. Og ikke for å være slem, men noen av bildene her viser hvor hakkete det blir hvis man ikke bruker effileringssaks. Ikke pent.

Ikke nødvendigvis, Tinka hadde forholdsvis kort pels på hodet. Kanskje halen så feil ut, men jeg likte det med en gang det ble jevnt på resten av kroppen. Men jeg brukte barbermaskin da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...