Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjekk kobbelene deres folkens


Renate A
 Share

Recommended Posts

Igår opplevde jeg noe ekkelt :(

Var ute på siste turen med Chicka ca kl 00.30, hadde gått nesten hele runden da Chicka plutselig fant ut at hun skulle brå snu i kobbelet, hun hadde luktet en baguette skalk der vi akkurat gikk forbi.

Det var ikke store rykket, men plutselig så klirret det og "haken" på kobbelet hadde knekt av (pistol hake :sint_01: ).

Heldigvis er Chicka en trygg og fin hund som det ikke gjør noe om det skjer (stikker av osv), unntatt hvis vi møter hunder hun ikke liker (det hadde IKKE vært noen morsom opplevelse, med kobbel hvor haken plutselig knekker av :o ).

Jeg stod der på en vei hvor det er mye trafikk på dagen og ettermiddagen, med kobbel som ikke funket og en bikkje som belønnet seg selv med en herlig baguette skalk :icecream: :innocent:

Tenkte på folk som kanskje hadde hatt en hund som tar seg en seiersrunde med engang de kommer seg løs...og da kanskje langs denne veien med mye trafikk, farlig farlig :cry:

Kobbelet (reflekskobbel) jeg brukte kjøpte jeg sent på vinteren ifjor og er ikke kjempe mye brukt siden jeg har jo endel andre kobbel også :innocent: :innocent: så slitt var det overhode ikke.

Ikke drar Chicka noe i båndet heller, det lille rykket som kom igår er liksom det sterkeste hun kan komme med og det rykket hadde nok ikke dere som har hunder som drar i båndet merket en gang.

Så idag har jeg gått over alle kobbelene mine, sjekket låsene og ellers random kvalitet på dem.

Kanskje denne historien får noen av dere andre til å gjøre det også.

Har aldri opplevd at utstyr på hund har røket før (har opplevd det på hest) og det var en guffen opplevelse :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er pistolhake?

Sånn:

3-39_1.jpg

Og dette er båndet det røk på også, jeg kaller det pistolhake, vet ikke om det er det riktige navnet?

Forøvrig et skikkelig godt kanalkobbel, så irriterer meg at det ble ødelagt, men skal kjøpe ny krok imorgen og feste det på kobbelet så jeg får brukt det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn:

3-39_1.jpg

Og dette er båndet det røk på også, jeg kaller det pistolhake, vet ikke om det er det riktige navnet?

Forøvrig et skikkelig godt kanalkobbel, så irriterer meg at det ble ødelagt, men skal kjøpe ny krok imorgen og feste det på kobbelet så jeg får brukt det mer.

Det kobbelet har jeg også. Ekkelt om kroken knekker da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde de samme på en trafikkøy midt mellom to hovedveier, med en hund som nettopp hadde fått ferten av en hund på motsatt side av veien! Dette var midt på dagen, med mye trafikk, og med en hund som tar seiersrunde! Jeg grabba det jeg fikk tak i(halen), og dro hunden etter halsbåndet hjem og gikk å klaga på båndet! Tør ikke bruke pistollås lengre, og skal han trekke i belte så bruker jeg en karabin fra klatreutstyret mitt:p

Har også opplevd at klikklåsen på halsbåndet knakk, i en park, med moderat rykk.. Bruker nå bare halsbånd med beltelås eller halvstrup!

Holder ikke med slitesterkt, de må være kaizerproof!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at låser ryker, men jeg bruker bare skinnbånd og gamle skinnbånd ryker. Har igrunnen bare opplevd det èn gang, men med Fibi kan jeg ikke risikere det. Derfor har hun alltid relativt nytt, tykt, mykt kvalitetsbånd med karabinkrok. Tinka har ei tynn skinnlenke med sånn bitteliten pistollås (har jeg aldri hørt før), men hun trekker minimalt. 6 kilo er ikke voldsomme greier, altså. Scilos har også sånn lås i et tykt, smalt og tre meter langt skinnbånd. Jeg handler alltid nye lenker på Bjerke (når vi trenger). Der er utvalget stort og i år var det "ta fire, betal for to" og da tok en venninne og jeg to bånd hver og betalte for et hver. Veldig lurt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er glad for at Chessea er vant til å gå løs og er vant til å passe seg for trafikk. Ikke har hun for vane å stikke noe sted heller :) Og glad Leja er så liten, for hun trekker som en husky og tar seg gjerne en tur når båndet går av.

Bra å være oppmerksom, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale båndene de har på coop, de har sannelig blitt grundig (og ufrivillig) testet her :D Harde rykk mens bundet i urørlige gjenstander, harde rykk med min arm som demper, harde rykk og jevnt trekk over flere timer i baggenbelte, plutselige byks etter katter, og ikke minst en times tur rett etter en høyløpsk tispe (jævligste turen ever :lol:). Var litt skeptisk, siden de bare koster 100 kr, og har flere ledd med ringer, men nå har jeg to i hver sin farge, og er de eneste jeg bruker nesten (jeg er glad i bånd med kroker i begge ender og med flere ringer.)

Foretrekker egentlig skinnbånd, men her om dagen rykket han hardt og da løsnet en av de "boltene" i båndet... Han har og revet skinnbånd rett over så det er egentlig bare nylonbånd jeg stoler helt på.

Har aldri opplevd at kroken har sviktet på noen bånd da... eller jo, en gang. En messingkrok på et skinnbånd, der dro han den ut av ledd.

Nå høres jo Casper ut som den forferdelige hunden i bånd, men han er ikke så ille altså, bare i noen situasjoner. Og han mangler litt impulskontroll av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse krokene er vel ikke de beste, og vet at flere har opplevd at de har knekt. Derfor går det bare i BGB kroker hjemme på ting som MÅ holde.

Men det er en god vane å gå over kobbel jamnlig, særlig de som blir brukt ofte. Som en instruktør opplevde, å få kroken i retur da festet på nomesela røk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse krokene er vel ikke de beste, og vet at flere har opplevd at de har knekt. Derfor går det bare i BGB kroker hjemme på ting som MÅ holde.

Men det er en god vane å gå over kobbel jamnlig, særlig de som blir brukt ofte. Som en instruktør opplevde, å få kroken i retur da festet på nomesela røk.

Jeg kommer ikke til å klare å stole på pistolhakene lenger jeg heller, så blir mest mulig BGB kroker her også.

Mamma fikk en gang strikkgjorden som vi fester rundt salen på galopphestene i retur da hun på den andre siden glapp spennen da hun skulle spenne den fast, mamma fikk låsen rett i øyet og gikk med blått øye i 2uker, så ut som hun hadde blitt misshandlet stakkars :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde Jubi var det kun BGB-kroker eller klatrekroker som var aktuelle. Jeg synes også disse er enklest og jobbe med en hånd på.

Nå er jeg ikke så nazi på utstyret lenger, men det byttes ganske ofte ut ;)

Jeg har opplevd at disse pistolhakene har gått opp når det har blitt en snurr på båndet helt inne ved kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring, har vært med på 3 BGB kroker som ryker, men ingen pistolkroker. De kan tulle litt på vinteren, men det opplever ikke jeg som noe problem. Men jeg bruker begge deler og tenker at det er en svakhet på den som røyk og ikke nødvendigvis hele partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...