Gå til innhold
Hundesonen.no

Min Ukjente chihuahua


Malin Fossheim Svimbil
 Share

Recommended Posts

Da ville jeg anbefale deg å møte opp der, be om riktig informasjon og fortelle at du kommer til å anmelde h*n dersom du ikke får sannheten om hunden. (Og da videre anmelde dersom selger ikke samarbeider og/eller du fortsatt føler at noe er muffens).

Det vil ikke jeg anbefale. Få hunden sjekket- og koble inn politiet om dyrlegen konkluderer således.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det går da virkelig an å spørre på en ordentlig måte?! I stedet for å pakke det inn i en setning som får TS til å høres ut som den dusten? Stakkaren har jo inrømmet at det var feil og spør om hjelp/r

Hvorfor er dere så utrivelige? TS har skjønt tegninga. Kom med konstruktive forslag. Hunden er jo kjøpt hos en oppdretter med fast adresse. Det må kunne gå an å finne ut det som trengs via denne perso

Jeg lurer og på hvorfor folk er så utrivelige... men jeg kan ikke si jeg er overrasket, typisk sonen å angripe på denne måten når det kommer til slike tråder. Trådstarter har gjort en blemme ved å

Guest Kåre Lise

Du risikerer at du har en hund som er smittebærer/er smittet av en sykdom vi ikke har i Norge. Du har i realiteten to alternativer; avliving eller karantene.

Du må også anmelde personen du kjøpte valpen av.

NRK Brennpunkt har hatt en rekke artikler i år. Hundeimport fra utlandet

Mattilsynet har gått ut med diverse advarsel, kunngjøringer og pressemeldigner på hvordan håndtere dette.

http://mattilsynet.no/dyr/reise_med_dyr/nyhetsarkiv/v_r_n_ye_med_hvor_du_kj_per_hund_87547

http://mattilsynet.no/dyrevelferd/familie_hobbydyr/_ikke_kj_p_innsmuglet_hund__29216

osv osv

http://mattilsynet.no/dyr/reise_med_dyr/mattilsynet_presiserer_reglene_for_innf_rsel_av_gatehunder_103013

http://mattilsynet.no/dyrevelferd/hva_skjer_med_hunden_din_hos_veterin_ren__102728

Veterinærinstutett:

http://www.vetinst.no/Nyheter/Hundeimport-risikovurdering/(language)/nor-NO

http://www.vetinst.no/Nyheter/Import-av-gatehunder-fra-OEst-Europa

osv osv

Ingen grunn til å pakke inn dette noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen er ikke like ille som f.eks Romania når det kommer til nasty, skumle ting, men de har babesia som er noe vi definitivt ikke vil ha i flåtten vår.. eller noen andre steder for den saks skyld.

Alt høres jo veldig fishy ut, men en annen løsning i stedet for avlivning/karantene er å ta kontakt med noen som studerer i Polen (er mange nordmenn der!) og høre om de kan fostre den i tre uker mens den tar rabies og får alt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innrømme at jeg ikke hadde villet/klart å sende fra meg valpen min. I karantene, til Polen for å ta diverse vaksiner etc. Gjort er gjort og spist er spist. Jeg ville tatt valpen til veterinær og fått gitt den de vaksiner og kurer som kan være med på å minske sjansen for at valpen min skulle spre noe smitte.

Men om noen kom og ba meg sette hunden i karantene 2-3 mnd etter at jeg hadde kjøpt den, NO WAY!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg må bare innrømme at jeg ikke hadde villet/klart å sende fra meg valpen min. I karantene, til Polen for å ta diverse vaksiner etc. Gjort er gjort og spist er spist. Jeg ville tatt valpen til veterinær og fått gitt den de vaksiner og kurer som kan være med på å minske sjansen for at valpen min skulle spre noe smitte.

Men om noen kom og ba meg sette hunden i karantene 2-3 mnd etter at jeg hadde kjøpt den, NO WAY!

Hvis noen ber deg sette hunden i karantene så er det myndighetene, og de ( som du skriver ) spør ikke. De ber deg. Så kan jo du mene hva du vil om det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere så utrivelige? TS har skjønt tegninga. Kom med konstruktive forslag. Hunden er jo kjøpt hos en oppdretter med fast adresse. Det må kunne gå an å finne ut det som trengs via denne personen.

Ta med deg far, bror, venn og oppsøk leiligheten igjen. Lat som du glemte noe der, eller noe. Si at du lurer litt på hvor valpen kommer fra, om det er mulig å hilse på foreldrene etc.

Ta et skritt om gangen og fiks litt. Har norske veterinærer sjekket valpen og passet og skrevet inn sine vaksiner uten å reagere, er vel alt i orden, sannsynligvis.

Hvem er chipen registrert på?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Var ikke slike tilbakemelinger jeg hadde forventet. Har snakket med litt folk, og sjansen for at han er smuglet er liten. Skal treffe eier og veterinær til uken. Er kun jeg som har overreagert fordi chippen ikke var registrert på noe eier. Så slapp helt av, han er ikke bærer av sjukdommer, som kan smitte hunder.

Er det noe mulighet for å få tråen slettet, slik at det ikke blir flere misforstårelser? Uansett, fint å få litt råd på veien hvertfall, og godt å vite at ting ikke er så ille som mange trodde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer og på hvorfor folk er så utrivelige... men jeg kan ikke si jeg er overrasket, typisk sonen å angripe på denne måten når det kommer til slike tråder.

Trådstarter har gjort en blemme ved å kjøpe en slik hund, men det er ikke noe å gjøre med det, og synes hun viser seg som et oppegående menneske her som vil gjøre det rette, og som har svart fint på alle spørsmål. Så slapp av!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du blir lei deg når alt du egentlig ville vite var at du ikke hadde noe å være redd for bare pga rart chip-nummer, for det blir så sårt med disse hundene våre, og ikke minst når våre egne handlinger blir satt spørsmålstegn ved.

Men jeg trur ikke sjansen for at han er smuglet er liten i det hele tatt, jeg, sjøl om jeg selvsagt håper for din og hundens del at han ikke er det. Sjøl om ikke dette var de tilbakemeldingene du ønska deg, så håper jeg du tar dem til etterretning og holder han unna andre og passer på avføringa hans inntil opphavet er avdekka. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Med tanke på at min hund kan bli sjuk fordi at noen bare er nødt til å omgå reglene og ikke følge normale importregler, så kan jeg forstå at "sonen blir utrivelig" for folk som har sånne bikkjer. De er en smitterisiko. Denne valpen har allerede gått rundt og vært en potensiell smittekilde i en måned alt - hvis dere syns at sonen er utrivelige, så tenk hvor ***** utrivelig det er om man får sin hund smitta..

Men for all del. Hun veit jo at hun har gjort noe dumt nå, så hvorfor skal vi ikke sy litt puter under armene på henne, klappe henne på hodet og si "det var jammen meg dumt, du burde anmelde den du kjøpte den av, og gjemme hunden din, sånn at den fortsatt kan være en potensiell smittekilde". Den virker jo frisk, så hvorfor ta den med til veterinæren for å sjekke? Hvorfor gi den vaksiner eller ormkur? Nei nei.. Vi må ikke være utrivelige, nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Med tanke på at min hund kan bli sjuk fordi at noen bare er nødt til å omgå reglene og ikke følge normale importregler, så kan jeg forstå at "sonen blir utrivelig" for folk som har sånne bikkjer. De er en smitterisiko. Denne valpen har allerede gått rundt og vært en potensiell smittekilde i en måned alt - hvis dere syns at sonen er utrivelige, så tenk hvor ***** utrivelig det er om man får sin hund smitta..

Men for all del. Hun veit jo at hun har gjort noe dumt nå, så hvorfor skal vi ikke sy litt puter under armene på henne, klappe henne på hodet og si "det var jammen meg dumt, du burde anmelde den du kjøpte den av, og gjemme hunden din, sånn at den fortsatt kan være en potensiell smittekilde". Den virker jo frisk, så hvorfor ta den med til veterinæren for å sjekke? Hvorfor gi den vaksiner eller ormkur? Nei nei.. Vi må ikke være utrivelige, nei..

Det er vel ingen som sier at vi skal sy puter under armene hennes, det handler heller om måten det legges frem på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er ikke egentlig smitten til andre bikkjer, men feks kan dvergbendelorm være dødlig for mennesker, evt "bare" en leversvikt:

I Europa finnes Echinococcus multilocularis først og fremst i Mellom-Europa og nordøst i europeisk Russland.

Mennesker kan muligvis få i seg eggene ved å spise bær eller sopp som reven har urinert på. Deretter går de til menneskets lever, og fører til leversvikt (alveolar hydatid disease, AHD). Tidligere regnet man med en levetid på høyst 10 år for AHD-pasienter, men med nyere medisin kan man regne med lengre levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som sier at vi skal sy puter under armene hennes, det handler heller om måten det legges frem på.

Whatever. Folk som kjøper smuglerhunder til tross for all mediadekning dette har fått, har tydeligvis ikke skjønt alvoret i det. Da blir man litt krass og snakker i litt store bokstaver, i håp om å nå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel.. Med tanke på at min hund kan bli sjuk fordi at noen bare er nødt til å omgå reglene og ikke følge normale importregler, så kan jeg forstå at "sonen blir utrivelig" for folk som har sånne bikkjer. De er en smitterisiko. Denne valpen har allerede gått rundt og vært en potensiell smittekilde i en måned alt - hvis dere syns at sonen er utrivelige, så tenk hvor ***** utrivelig det er om man får sin hund smitta..

Men for all del. Hun veit jo at hun har gjort noe dumt nå, så hvorfor skal vi ikke sy litt puter under armene på henne, klappe henne på hodet og si "det var jammen meg dumt, du burde anmelde den du kjøpte den av, og gjemme hunden din, sånn at den fortsatt kan være en potensiell smittekilde". Den virker jo frisk, så hvorfor ta den med til veterinæren for å sjekke? Hvorfor gi den vaksiner eller ormkur? Nei nei.. Vi må ikke være utrivelige, nei..

Eh nei, hun gjør nok ikke det. Og det blir ikke jeg noe mer trivelig av.

Takk for svar. Var ikke slike tilbakemelinger jeg hadde forventet. Har snakket med litt folk, og sjansen for at han er smuglet er liten. Skal treffe eier og veterinær til uken. Er kun jeg som har overreagert fordi chippen ikke var registrert på noe eier. Så slapp helt av, han er ikke bærer av sjukdommer, som kan smitte hunder.

Er det noe mulighet for å få tråen slettet, slik at det ikke blir flere misforstårelser? Uansett, fint å få litt råd på veien hvertfall, og godt å vite at ting ikke er så ille som mange trodde :-)

Fantastisk sant? Voila, hur enkelt som helst, bare snakke med litt folk så ordner alt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Med tanke på at min hund kan bli sjuk fordi at noen bare er nødt til å omgå reglene og ikke følge normale importregler, så kan jeg forstå at "sonen blir utrivelig" for folk som har sånne bikkjer. De er en smitterisiko. Denne valpen har allerede gått rundt og vært en potensiell smittekilde i en måned alt - hvis dere syns at sonen er utrivelige, så tenk hvor ***** utrivelig det er om man får sin hund smitta..

Men for all del. Hun veit jo at hun har gjort noe dumt nå, så hvorfor skal vi ikke sy litt puter under armene på henne, klappe henne på hodet og si "det var jammen meg dumt, du burde anmelde den du kjøpte den av, og gjemme hunden din, sånn at den fortsatt kan være en potensiell smittekilde". Den virker jo frisk, så hvorfor ta den med til veterinæren for å sjekke? Hvorfor gi den vaksiner eller ormkur? Nei nei.. Vi må ikke være utrivelige, nei..

Dette fant du på. Sikkert for å understreke et poeng, men rimelig unødvendig. Hvis det er viktig at noen forstår hva som er rett og handler deretter, er det lurt å snakke til dem på en måte de kan fordøye uten å gå rett i forsvar. Dette er et av de viktige tilfellene. Spar spydigheter og ironi til diskusjoner som ikke kan få så fatale konsekvenser. Nå skal hun jo møte både oppdretter og veterinær til uka. Valgte du å overse den informasjonen, fordi du hadde noe du bare måtte si?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant du på. Sikkert for å understreke et poeng, men rimelig unødvendig. Hvis det er viktig at noen forstår hva som er rett og handler deretter, er det lurt å snakke til dem på en måte de kan fordøye uten å gå rett i forsvar. Dette er et av de viktige tilfellene. Spar spydigheter og ironi til diskusjoner som ikke kan få så fatale konsekvenser. Nå skal hun jo møte både oppdretter og veterinær til uka. Valgte du å overse den informasjonen, fordi du hadde noe du bare måtte si?

Rimelig unødvendig? Jeg bruker det samme sitatet som Snusken:

Takk for svar. Var ikke slike tilbakemelinger jeg hadde forventet. Har snakket med litt folk, og sjansen for at han er smuglet er liten. Skal treffe eier og veterinær til uken. Er kun jeg som har overreagert fordi chippen ikke var registrert på noe eier. Så slapp helt av, han er ikke bærer av sjukdommer, som kan smitte hunder.

Er det noe mulighet for å få tråen slettet, slik at det ikke blir flere misforstårelser? Uansett, fint å få litt råd på veien hvertfall, og godt å vite at ting ikke er så ille som mange trodde :-)

Hva for hjelp vil det være å møte "oppdretter" (og gåseøynene har hun brukt selv, da hun skreiv hun hadde henta valpen i leiligheten til "oppdretter", vet du), hvis hunden er smuglet inn? Eller, det er ikke noe hvis engang, i og med at hun skriver:

Okei, så det vil si at de kan ikke reagere om de har noe mistanker? Nei han er ikke vaksinert mot rabies, og han er 5 mnd nå

Legg merke til tidsstemplinga på disse to quotene. Den siste er skrevet en time FØR innlegget der hun tror at bikkja ikke er smuglehund, og ikke kan smitte hunder. Så skjønner hun alvoret? Nei. Ikke etter 3 ***** sider med advarsler skjønner hun alvoret.

Eneste positive er at hun har registrert seg med fullt navn her på sonen. Da blir det ikke så vanskelig å oppgi et navn til Mattilsynet om hun ikke får ræva i gir og får gitt han de vaksiner og ormekurer og undersøkelser han skal ha for å kunne være i landet lovlig.

Så ****** utrivelig er jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne, er denne hunden smuglet inn da? Eller er dette bare spekulasjoner? Det er ikke helt usannsynlig at den har rabiesvaksine før den er fire måneder for krav om blodprøve er blitt endret i det siste.

Da burde det vel stått i det polske passet som fulgte med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne, er denne hunden smuglet inn da? Eller er dette bare spekulasjoner? Det er ikke helt usannsynlig at den har rabiesvaksine før den er fire måneder for krav om blodprøve er blitt endret i det siste.

Er rabiesen tatt før hunden er 3 mnd så er den ugyldig. En hund som er eldre enn 3 mnd, ved innførsel til Norge, kan tidligst ta rabies ved 3 mnd så må den vente 21 dager.

Om den var yngre enn 3 mnd ved innførsel så må den ha innførselstiltatelse + ormekuren i passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du " angriper" meg på litt feil måte. Jeg spurte ikke om folk kunne finne feilene jeg gjorde ved å kjøpe han. Jeg spurte om hjelp om hva jeg skal gjøre siden jeg HAR gjort en FEIL. Selvfølgelig vil jeg ikke at skal ha noe smitte han bærer på slike at andre skal bli smittet, det er jo derfor jeg ber om hjelp for hva jeg evt skal gjøre. Jeg hadde virkelig ikke anelse om at det faktisk gikk ann å smugle inn hunder. Jeg kjøpte han fordi jeg hadde en mistanke om at han var en blanding og at det var derfor han ble solgt så billig. Ikke at han var smuglet.

Men nå er det jo ikke sikkert han er det heller da.

Han vil bli tatt med til en veterinær i løpet av uken. Takk for svar hvertfall :-)

Jeg skriver ikke generelt om deg, men om alle de som velger å kjøpe seg en billig rasehund fordi de "bare" skal ha den til kos, og da gir blanke i at hunden har de rette papirer. At du tar informasjon om at det er er flere der ute som henter inn kull med populære rasehunder som de selger billig uten at de har innført hundene med de rette papirene fra mattilsynet, som angrep på deg, tolk det som du vil du. Men jeg liker dårlig at folk som vil spare penger utsetter meg, mine hunder, andre eiere og deres hunder for smitterisiko.

I startinnlegget ditt skriver du følgende: Hei! Jeg kjøpte en chihuahua for en måned siden. Jeg skulle bare ha en kose hund, og ikke bruke den til noe utstilling eller andre konkurranser. Chihuahua'n jeg kjøpte var en langhåret valp på 4 mnd. Der å da, tenkte jeg ikke mer over hvor han egentlig kom fra eller om han virkelig var en chihuahua.

Nå endrer du det til: Jeg kjøpte han fordi jeg hadde en mistanke om at han var en blanding

Og som 2ne påpeker i sitt ene innlegg, så endrer du historien litt etter at du skjønner du kanskje sitter med en hund som er tatt inn uten de riktige papirene og tillatelsene fra MT. Men regner med at du har kontaktet MT selv og at alle papirer er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...