Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund bet mann i skrittet


Fillerya
 Share

Recommended Posts

Litt forskjell på sånne artikler. Her står rasen nevnt i en setning nederst. Hadde det värt en husky eller en rottis så hadde det garantert stått i overskriften...

Håper uansett at mannen ikke ble hardt skadet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det virker som at hunden har bitt denne mannen helt uprovosert. Hundeeieren har et ansvar for egen hund. Enten det er eier eller passer som har hunden, så er det eier som til syvende og sist har ansvaret, sier Jørstad.

Og det er grunnen til at ingen jentunger får gå med mine hunder, til tross for at jeg passa hele nabolagets hunder sjøl da jeg var tenåring. Skal bikkjene mine gjøre noe jeg kan straffes for, så vil jeg helst være der sjøl :aww:

Jeg tror forøvrig at man må være mann for å skjønne hvorfor det er flaut å bli bitt i skrittet :P Det er vel ikke noe flauere der enn andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er grunnen til at ingen jentunger får gå med mine hunder, til tross for at jeg passa hele nabolagets hunder sjøl da jeg var tenåring. Skal bikkjene mine gjøre noe jeg kan straffes for, så vil jeg helst være der sjøl :aww:

Jeg tror forøvrig at man må være mann for å skjønne hvorfor det er flaut å bli bitt i skrittet :P Det er vel ikke noe flauere der enn andre steder?

Tenk på alle festlige ordspillene man sikkert får høre da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell på sånne artikler. Her står rasen nevnt i en setning nederst. Hadde det värt en husky eller en rottis så hadde det garantert stått i overskriften...

Håper uansett at mannen ikke ble hardt skadet

Nei, nå får du gi deg. Når rasen blir nevnt, er det feil hvis det er en av "muskelrasene". Blir rasen ikke nevnt er det sikkert fordi det er en annen rase, for hadde det vært en av de "utsatte" rasene, ville det sikker blitt sagt. Nå var det en toller som beit og da var det jaggu meg feil at det ikke sto i overskriften.

Jeg har toller og det er en haug av dårlige tollere og jeg fatter ikke at det er feil at de sier hvilken rase det er. Det hadde ikke gjort meg noe om det sto i overskriften heller, men rasenavnet er nok litt for langt og "toller" kan misforståes :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforsto du meg ida, jeg har ingen problemer med at de nevner rasen. Helt greit og jeg synes det var en veldig udramatisk artikkel egentlig. Synes ikke at det er feil at rasen ikke sto nevnt i overskriften, kommenterte bare på at det er en forskjell på hvordan slike ting blir rapportert.

Har selv en toller og vet hvor mye dritt det er i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforsto du meg ida, jeg har ingen problemer med at de nevner rasen. Helt greit og jeg synes det var en veldig udramatisk artikkel egentlig. Synes ikke at det er feil at rasen ikke sto nevnt i overskriften, kommenterte bare på at det er en forskjell på hvordan slike ting blir rapportert.

Har selv en toller og vet hvor mye dritt det er i rasen.

Ok. Da misforsto jeg. Jeg syns bare stakkars- alle-med kamphund-eller-linkende-for-de- blir- så-urettferdig-behandlet-i-media-og-alle-andre-steder-og dessuten-er-det-ikke-noe-som-heter-kamphund-maset, er nettopp blitt akkurat det. Bare mas som slett ikke tjener sin sak, noe som i og for seg sikkert har noe for seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da misforsto jeg. Jeg syns bare stakkars- alle-med kamphund-eller-linkende-for-de- blir- så-urettferdig-behandlet-i-media-og-alle-andre-steder-og dessuten-er-det-ikke-noe-som-heter-kamphund-maset, er nettopp blitt akkurat det. Bare mas som slett ikke tjener sin sak, noe som i og for seg sikkert har noe for seg.

Gee, thanks. Beklager at en helt reell problemstilling som er veldig viktig for noen av oss oppfattes som masete av deg.

Selvfølgelig hadde denne artikkelen være en helt annen om det var en av "de farlige" som stod bak bittet. Siden det ikke var det ble artikkelen forfriskende nøktern, og vi får jammen meg med en viktig lekse der også, nettopp at det er alltid eier som er ansvarlig for sin hunds atferd. Jeg synes det er positivt. Det skal også sies at mannen ble "sendt til legesjekk", jeg leser det slik at det ikke ble skader og derfor snakker vi neppe om et regelrett angrep. Jeg er derfor litt usikker på om hendelsen fortjener spalteplass i det hele tatt, men så virker det også som den havner under noe som kan virke som VGs novelty del, og det er vel der den isåfall hører hjemme.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uansett om en annen rase biter og rasen blir identifistert, er det feil for om det hadde vært en av de "utsatte" rasene som hadde bitt, ville oppslaget blitt et helt annet? Det er vel en noe paranoid påstand. Nei, det er sikkert riktig at raseforbud, tidvis "mediahets", mine og andres fordommer, er urettferdig og helt på jordet, men at denne artikkelen kan vries til nok et angrep på "saka", er vel å dra den noget for langt.

Edit: For min del kunne det vært mye mer skriverier om dårlige tollere og tankeløs avl, for å avlive folks oppfatning av rasen som en liten og søt retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uansett om en annen rase biter og rasen blir identifistert, er det feil for om det hadde vært en av de "utsatte" rasene som hadde bitt, ville oppslaget blitt et helt annet? Det er vel en noe paranoid påstand. Nei, det er sikkert riktig at raseforbud, tidvis "mediahets", mine og andres fordommer, er urettferdig og helt på jordet, men at denne artikkelen kan vries til nok et angrep på "saka", er vel å dra den noget for langt.

Hvem påstår noe i nærheten av det du skriver her? :icon_confused:

Noen mener at saken hadde fått en annen mediadekning og en annen ordlyd om bittet kom fra en av de "farlige rasene", det er noe helt annet enn oppspinnet du skriver her. Du må gjerne mene at det du skriver ovenfor er masete, men anerkjenn også isåfall at det kun kommer fra ditt eget hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem påstår noe i nærheten av det du skriver her? :icon_confused:

Noen mener at saken hadde fått en annen mediadekning og en annen ordlyd om bittet kom fra en av de "farlige rasene", det er noe helt annet enn oppspinnet du skriver her. Du må gjerne mene at det du skriver ovenfor er masete, men anerkjenn også isåfall at det kun kommer fra ditt eget hode.

Oppspinn? Du sier det jo selv? Men masepåstanden er helt fra eget hode, det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppspinn? Du sier det jo selv? Men masepåstanden er helt fra eget hode, det har du rett i.

Nei, jeg sier ikke at denne artikkelen er et angrep på "saken" i det hele tatt, tvert i mot synes jeg den er forfriskende nøktern, slik jeg også skriver i innlegget du leser tull inn i.

Men det går an å synes at denne artikkelen er positiv og samtidig anerkjenne at om hunden var av en annen rase så hadde artikkelen vært en helt annen. To tanker i hodet samtidig. En ting er positivt, en annen er negativ, begge aspekter ved mediadekning om hund.

Når du kommer inn og sier at en helt reell problemstilling oppfattes som "masete", en problemstilling som oppfattes som viktig for meg, for det tar fra meg retten til å ha det hundeholdet jeg ønsker meg helt uten grunn, så er det lov til å påpeke at det kan oppfattes litt arrogant når man selv ikke blir direkte berørt.

Medias dekning av enkelte raser kontra andre er helt udiskutabelt problematisk, men det har ingenting å gjøre med akkurat denne artikkelen, som hadde en bra vinkling, fikk spalteplassen den fortjente og ble satt i arenaen den hører hjemme. Alikevel er det relevant å bemerke det første nettopp fordi kontrasten er så stor.

Det er ingen som påstar at det er negativt at rase ble nevnt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg forstår deg litt bedre, kanskje. Bare så det er sagt, så syns jeg det er høl i hue at enkelte raser er forbudt, at enkelte raser er forbundet med usympatiske, upålitlige, kriminelle bolefolk etc. Jeg syns bare ikke noe av det hadde noe med at en fyr ble bitt i skrittet av en toller å gjøre. Kjenner jeg tolleren rett, ble det vel et rift, med mye lyd og gale øyne som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg forstår deg litt bedre, kanskje. Bare så det er sagt, så syns jeg det er høl i hue at enkelte raser er forbudt, at enkelte raser er forbundet med usympatiske, upålitlige, kriminelle bolefolk etc. Jeg syns bare ikke noe av det hadde noe med at en fyr ble bitt i skrittet av en toller å gjøre. Kjenner jeg tolleren rett, ble det vel et rift, med mye lyd og gale øyne som tilbehør.

Det var en videre refleksjon rundt mediadekning av hund, det hadde lite med toller å gjøre.

For min del, selv om jeg ikke synes det er negativt at rase ble nevnt, så synes jeg ikke det er spesielt relevant heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en videre refleksjon rundt mediadekning av hund, det hadde lite med toller å gjøre.

For min del, selv om jeg ikke synes det er negativt at rase ble nevnt, så synes jeg ikke det er spesielt relevant heller.

Det blir jo sånn at en to-minutters preik gjerne blir til sider med misforståelser på sonen, men jeg synes godt rasen kan bli nevnt, uansett. Det blir litt som med colliene til Lill, ja ikke til Lill, men som hun nevnte. Hvorfor dekke over at en hund av en bestemt rase har bitt? Det betyr jo ikke at alle hunder av samme rase flyr rundt og biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo sånn at en to-minutters preik gjerne blir til sider med misforståelser på sonen, men jeg synes godt rasen kan bli nevnt, uansett. Det blir litt som med colliene til Lill, ja ikke til Lill, men som hun nevnte. Hvorfor dekke over at en hund av en bestemt rase har bitt? Det betyr jo ikke at alle hunder av samme rase flyr rundt og biter.

Det er ikke det at jeg vil dekke for rase, det er heller at jeg vil ha andre ting fram i lyset, og fordi jeg personlig ikke synes rase er det relevante å se på når det kommer til å tilegne seg kunnskap om hundebitt. Det er andre, langt mer interessante faktorer i spill, og fokus på rase skygger gjerne for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...