jaktlykke Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Nå satser jeg på murermannen klarer å skjønne hva han skal Si at det bare er beina du skal bade og ikke hele bikkja! Er ikke utstillingen nå til helgen da? Stabijene må bades helst 3 uker før utstilling for ellers blir pelsen for fluffy. Den skal være litt sånn småfeit og ligge - nybada og myk stabij er ikke noe sjakktrekk i ringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Si at det bare er beina du skal bade og ikke hele bikkja! Er ikke utstillingen nå til helgen da? Stabijene må bades helst 3 uker før utstilling for ellers blir pelsen for fluffy. Den skal være litt sånn småfeit og ligge - nybada og myk stabij er ikke noe sjakktrekk i ringen. Det der sier de om min rase også, jeg har enda ikke fått en eneste klage fra en dommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sasha&Kiara Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Japsene skal bade 3 dager før sirkus. 3uker, hvordan i himlens navn holder man hunden til en viss grad ren og pen i 3uker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jaktlykke Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Det der sier de om min rase også, jeg har enda ikke fått en eneste klage fra en dommer Stabijpelsen blir for myk og luftig og det tar sin tid før den får det der fettlaget den skal ha. Jeg fikk kjeft så det holdt av en dommer engang - "VAD har du gjort?? Har du BADAT hunden????" fordi pelsen var helt elektrisk, myk og løs. Det skyldtes denne gangen at han var midt i verste avrøytinga men dama trodde altså at det skyldtes bading. Og jeg ser jo hvordan pelsen blir i uka etter bading; den er valpemyk og luftig og det skal stabijpelsen overhodet ikke være. Ren og pen er ikke noe problem på stabijen - de trenger i grunnen ikke å bades med mindre de har ligget i gjørme; det er bare å børste av skitten når den tørker og evt. skylle beina og under buken på dem kvelden før. Halen børstes ut og that`s it. Det er flere år siden jeg kutta ut shamponering på Amigo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jankaa Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Stabijpelsen blir for myk og luftig og det tar sin tid før den får det der fettlaget den skal ha. Jeg fikk kjeft så det holdt av en dommer engang - "VAD har du gjort?? Har du BADAT hunden????" fordi pelsen var helt elektrisk, myk og løs. Det skyldtes denne gangen at han var midt i verste avrøytinga men dama trodde altså at det skyldtes bading. Og jeg ser jo hvordan pelsen blir i uka etter bading; den er valpemyk og luftig og det skal stabijpelsen overhodet ikke være. Ren og pen er ikke noe problem på stabijen - de trenger i grunnen ikke å bades med mindre de har ligget i gjørme; det er bare å børste av skitten når den tørker og evt. skylle beina og under buken på dem kvelden før. Halen børstes ut og that`s it. Det er flere år siden jeg kutta ut shamponering på Amigo. Vent og se du ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Det der sier de om min rase også, jeg har enda ikke fått en eneste klage fra en dommer Samme om min, men Chico har da fått utmerket pelskvalitet uansett. Men jeg bruker jo balsam da, og det virker som den ordner mye. Og får å få pelsen til å ligge har han bare på seg katadhindekken til han er passe tørr. Pleier å bade han en uke før, men mamma har glemt, så da blir han nok vasket imorgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Jeg kommer uten hund (på søndag), men skal så klart heie på alle sonisene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Monica123 Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Heie litt ekstra i sheltie ringen da det trenger vi med 61 stk og jeg kommer med en halv naken sheltie :angel: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MonicaT Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 (endret) Ren og pen er ikke noe problem på stabijen - de trenger i grunnen ikke å bades med mindre de har ligget i gjørme; det er bare å børste av skitten når den tørker og evt. skylle beina og under buken på dem kvelden før. Halen børstes ut og that`s it. Det er flere år siden jeg kutta ut shamponering på Amigo. Enig med deg. Jeg pleier heller ikke bade/vaske hundene før utstilling Før gjorde jeg det en uke eller to før, men nå hopper jeg over det også Amigo (min Amigo altså ) har blitt BIR på de to utstillingene han har vært på og Dirk ble BIR og 4 BIG sist. Uten at han var shamponert. Litt på siden kanskje, men likevel Nå er min rase veldig korthåret og lett å holde ok. Jeg er kanskje sløv, men jeg shamponerer hundene mine 1-2 ganger i året Dette ble litt OT Endret 22. November 2012 av MonicaT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jaktlykke Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Vent og se du ;-) Det går helt sikkert kjempebra Lykke til i ringen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 Uff jeg får så dårlig samvittighet, stakkars vimsan med den vakre teksten om casper også får du ikke til søndagen, kanskje du kunne fått den jeg har fått. Jeg kan betale, vil heller at du kan få den positive gleden det fortjener du! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SFX Skrevet 22. November 2012 Rapporter Share Skrevet 22. November 2012 En ting er at det er tommelfingerregler for hvordan en rases pels skal stelles - men det er jo individforskjeller også. Pelser kan være forskjellig innenfor samme rase. Og de har ulik pels gjennom året, etter røyting. For eksempel kan pelsen til en berner som røyter virke mer åpen enn ønsket, og da kan det være dumt å føne den rett før utstillingen - på den annen side vil en god føning gi inntrykk av at det er mer pels der enn det egentlig er. Også videre. En må både kjenne pelsen til rasen og enkeltindividet for å bli en god "groomer". En må også ta hensyn til hva hunden ekseriøre fortrinn og mangler er, ikke bare pelskvaliteten - i hvert fall om en ønsker å vise hunden til sin optimale fordel. Og det er forskjell på shampooene, helt klart. Men om pelsstell ikke er viktig, så er det jo ikke viktig. Jeg har i hvert fall funnet hva jeg liker å bruke. Min shampoo koster cirka 200 kroner for en halvliter - men den skal blandes ut, så jeg ender opp med cirka 4 liter. Og det rekker til cirka 16 bad. Det er 12.50 per bad, det. (Så kommer balsam og stæsj i tillegg, men for et normalt rengjøringsbad bruker jeg bare shampoo. Skal jeg dusje til jobb, bruker jeg mindre stæsj enn om jeg skal pynte meg til fest jeg også) Mens hvis jeg kjøper natusan babysåpe på butikken til kanskje 50 kroner, så rekker den til to-tre bad, fordi den ikke tynnes ut - og blir ikke noe billigere. Og har ikke samme effekt, slik jeg liker pelsene på mine hunder, i det minste. Men jeg er mer nøye med groomingen når jeg skal i utstillingsringen enn når jeg skal på bruks- eller LP-stevne 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ipadda Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Tralalla. Burde vært i seng for lenge siden, men så satt jeg her da, halvferdig pakka osv. Drit. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MonicaT Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Fant papirene til hundene så da får Amigo blitt med i morgen 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Jeg er på jobb og INGENTING er klart for utstillingen i morgen. Bikkja ser ut som en sølemann, men papirene er heldigvis enkelt og raskt å få fikset på plass i det minste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHC Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Gleder meg til å stille hund, møte mennesker og dette: :D 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fjollebolle Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Hvorfor de finner ut at røyting rett før sånne utstillinger er en god ide aner jeg ikke, men Jollen har ihvertfall bestemt seg for å røyte vekk all underullen i en fin stripe langs hele ryggen, mens sidepelsen fortsatt er sånn noenlunde intakt. Det betyr at hun nå har sånn ca. denne frisyren: Dette kan bli spennende 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gidske Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Da er vofsen dusjet og shamponert. Hun blir ikke særlig fluffy, så vi fant ut at det var bedre å være ren og pen enn november-grå, selv om man kanskje bryter noen grooming-regler... Hun så ganske hvit ut før vi startet, men fargen på badevannet mente noe annet... Noen som har noen erfaringer med hvor fort ting går unna? På NKK Lillesand/Kristiansand måtte vi vente i evigheter på noen gigantiske hvite pelsdotter. Kan jo forsåvidt skjønne det tok lang tid, for alle så prikk like ut. Noen kunne sikkert ha gått inn flere ganger uten at dommer så noe som helst (beklager alle pyreneer-eiere) Men, det er 14 bretoner før vi skal inn, hvor lang pleier det å ta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MonicaT Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 En tommelfinger regel er 3 min pr hund. Så det tar sikkert rundt 30-45min (jeg skal se på Breton, har med Amigo. Du får bare komme og si hei om du vil). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Da er vofsen dusjet og shamponert. Hun blir ikke særlig fluffy, så vi fant ut at det var bedre å være ren og pen enn november-grå, selv om man kanskje bryter noen grooming-regler... Hun så ganske hvit ut før vi startet, men fargen på badevannet mente noe annet... Noen som har noen erfaringer med hvor fort ting går unna? På NKK Lillesand/Kristiansand måtte vi vente i evigheter på noen gigantiske hvite pelsdotter. Kan jo forsåvidt skjønne det tok lang tid, for alle så prikk like ut. Noen kunne sikkert ha gått inn flere ganger uten at dommer så noe som helst (beklager alle pyreneer-eiere) Men, det er 14 bretoner før vi skal inn, hvor lang pleier det å ta? 15x3min så vi starter ca kvart på 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vimsan Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Uff jeg får så dårlig samvittighet, stakkars vimsan med den vakre teksten om casper også får du ikke til søndagen, kanskje du kunne fått den jeg har fått. Jeg kan betale, vil heller at du kan få den positive gleden det fortjener du! Nejmen kära dig, det var otroligt gulligt tänkt av dig men det nummret fick du så den ska du ha men tusen tack för erbjudandet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tm100021 Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Uææ. Noen her som er der imorgen tidlig som har en skriver som kan skrive ut PM'n min til meg ? Skriveren min har bestemt seg for at å samarbeidet med pc'n er teit... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Limo Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Hvor tidlig bør man være for å få parkeringsplass? Har ikke oppmøte før 10, men tenkte å være der i 08:30-09:00 tiden. Bør jeg være der enda tidligere kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHC Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Skal se på wheaten og knipse Basenjis i morgen Gleder meg! 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AnnChristin Skrevet 23. November 2012 Rapporter Share Skrevet 23. November 2012 Jeg var der halv ti i fjor, da måtte jeg parkere utenfor! alt før ni har fungert for meg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts