Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns sonen om Vibrasjonshalsbånd?


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kommer an på årsak, bruk og hensikt, spør du meg. Selv om jeg ikke kan se noen tilfeller er god hundetrening ikke vil være bedre. Automatisk påvirkning er en dårlig idé nesten uansett, fordi du i

Det kommer jo ann å hvorfor man vil bruke det. Jeg ser ikke problemet med sprute/vibrasjons halsbånd om det er nødvendig. Strøm er noe annet. Jeg er kriminell, og har brukt spurte bånd, pga bikkja

Jeg kan ikke si at jeg har noe imot det, dersom man har prøvd andre metoder og virkelig ikke fått noe resultat. Men jeg syntes allikevel man da skal prøve ut andre metoder først. Men så finnes det

Det kommer an på årsak, bruk og hensikt, spør du meg. Selv om jeg ikke kan se noen tilfeller er god hundetrening ikke vil være bedre.

Automatisk påvirkning er en dårlig idé nesten uansett, fordi du ikke har reell kontroll over situasjonen, og risikerer å straffe eller belønne noe helt annet enn det man tenkte. Den klassiske er jo spruthalsbånd som utløses når man lukker bildøra og sånt.

Og hvorfor holde strøm utenfor? Det er jo bare en kraftigere variant, strengt tatt. Litt som hvor hardt du slår bikkja, liksom...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi strømdiskusjonen er tatt en hundre ganger før, min kollega var helt imot strøm men syns vibrasjon er helt greit uten at han egentlig hadde noen gode argumenter for noe, jeg er bare nyskgjerrig.

Og skal jeg være helt ærlig tenker jeg ofte på det til frk pinscher.. Hun er ei gneldrebikkje! Fungerer å snakke til henne på tur når hun er i bånd, i hagen, inne i huset? ikke så veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du har sprute halsband som er automatiske også har du halsband hvor du må utløse mekanismen.På noen hunder fungerer det godt, på andre fungerer det bare når halsbandet er på og atter andre fungerer det ikke i det heletatt og andre blir værre. Så i det lange løp tror jeg at en må tenke seg om og finen ut av hva er det hunden sier med bjeffingen sin og løse det derfra. Er det mitt hode som er på bærtur eller er det ikke lov til å bruke VIbrasjonshalsband med automatisk vibreringeller sprut.? Husker ikke for det ha ikke vært aktuelt på mine hunder. Om jeg vilel brukt noe sant. Er i sterk tvil ville nok prøvd andre ting førstfør jeg gikk til sanne tiltak. Det vilel vært siste utvei i forhold til bjeffing hos meg. Jeg strømmer hunden fordi den kan jage sau(Vorsteh) ogser at det har god effekt på dem ejg har strømemt. Strømmen bruker jeg fordi det er den sikreste måten jeg får hunden til å holde seg unna sau uten at ejg har noen sau i nærheten til å trene på. Det må jo være mange nærheter og det blir for stor skade på sauen hvis jeg skulle feile og hunden løp etter. Så ja ejg er skeptisk til vibrasjonshalsband for dem blir ofte brukt som en kvik fiks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå hvorfor noen trenere velger å bruke dette som et redskap i treninga (spes der fokuset ligger på for eksempel å lære hunden farlige situasjoner, så nesten en form for avledning) Det gir dekning for bedre timing, så fremt treneren har det... og gjør at man kan trene på avstand.

det jeg ikke er spesielt glad for er hunder som blir utsatt for disse vertøyene utenfor treninga, i hjemmet mot vanlig lydighet o.l. det synes jeg hunden skal være foruten, da det er eller kan være en stressende opplevelse og trenger ikke å bli forbundet med stedet som skal være trygt.

Så, litt rart at kollegaen din ikke hadde gode argumenter når h*n tydelig var mot strøm. har også hørt at den er svakere en normal telefonvibrering (her gjelder det å teste på seg selv om man kan), det er mer overraskelsen som fører til reaksjonen hos hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg har noe imot det, dersom man har prøvd andre metoder og virkelig ikke fått noe resultat. Men jeg syntes allikevel man da skal prøve ut andre metoder først.

Men så finnes det jo masse verre metoder også enn et vibrasjonshalsbånd, noen tar jo skikkelig i bikkja hver gang den bjeffer osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at vibrasjonshalsbånd eller sprut vil fikse problemet?

Fikse hvorfor hun bjeffer vil det jo ikke, jeg VET jo hvorfor hun bjeffer. Hun syns folk er skummelt, hun vil ikke ha folk innen syns/rekkevidde. Detter noe vi jobber med hver dag, hele tiden. Naboen syns derimot ikke det så kult når frk. rød kommer løpende og bjeffende mot henne (vi har en nabo som er livredd hunder). At det er et gjerde i mellom spiller ingen rolle da det er skummelt uansett. Så lenge Kua er i bånd kan jeg korrigere henne riktig (ja jeg korrigerer bjeffing..) og det har fungert supert på tur, for jeg rasler i båndet og sier eyh. Når hun er løs kan jeg ikke det, kjedelig om hun må slutte å være i hagen pga dette.

Men om jeg i det hele tatt skal vurdere noen form for halsbånd aner jeg ikke altså, har ikke kommet dit enda. Jeg har selv hatt både strøm og vibrasjon rundt halsen og armen, vibrasjon er ikke vondt, det er som nevnt over som en mobil som vibrerer.

Ta henne inn fra hagen hjelper ikke, hun liker å være både inne og ute og ser ikke på det som noe negativt bare så det er sakt.

Folk kan si hva de vil, Kua kommer aldri over sin usikkerhet ;) Hun har blitt 100 ganger bedre.. Aversiver på rett tidspungt fungerer veldig bra, enten man liker det eller ikke. Desverre.

NOK OT. for denne gang! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Man kan jo mene hva man vil. men når man ikke kan/har lov å bruke de, så har vel ikke meningene mye å si

Nå er det bare forbudt om det er automatisk og brukes uten tilsyn under trening. Mange er heller ikke automatiske som f.eks dette og jeg kan ikke se at det er forbudt selvom enkelte fanatikere måtte mene det aldri så mye men kun for å fremme egen bedrift, en helt annen diskusjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, det var det TS spurte om ja.

Ja sålenge alle er enige med seg selv om hva som faktisk er automatisk og hva som bare er "fjernstyrt" så. :) Å gå fra hunden og la den bli korrigert automatisk er ikke noe å diskutere for min del. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil nok dette funke hvis korreksen er stor nok for hunden.. Men igjen, korreks er korreks.. Så strøm er faktisk ikke værre enn en sprut annet enn at det er forskjellige hardheter på korreksene.. Så hva som er "ok" å bruke er vel avhengig av hvor hard hunden er osv..

Men som snusken sier, lovmessig er det ikke lov me automatiske bånd uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann å hvorfor man vil bruke det. Jeg ser ikke problemet med sprute/vibrasjons halsbånd om det er nødvendig. Strøm er noe annet.

Jeg er kriminell, og har brukt spurte bånd, pga bikkja gikk i 'bjeffetranse'. Det var UMULIG å få kontakt. Dette skjedde spesielt når hun var alene. Hu bjeffa til og med lenge etter at vi kom hjem. det tok noen sprut, og bikkja holder når kjeft selv uten halsbåndet. Hu fikk ikke vondt, ble ikke redd, men ble bare 'snappet' ut av transen. Hun har ingen varige mèn mtp halsbånd osv. Hun er seg selv, men har lært seg å tenke litt før hun bjeffer.

Shame on me, bikkja har det iallefall bedre med seg selv nå, for nå bjeffer hun seg ikke hes lenger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at vibrasjonshalsbånd eller sprut vil fikse problemet?

Jeg vet av erfaring at dette kan være et utmerket verktøy. Så lenge man har et bevisst forhold til ulike tiltak, og at man planlegger hva man skal gjøre synes jeg at dette fint kan benyttes.

Det er ikke slik at alt kan ordnes med ignorering og godis. Det hadde jo vært fint, men virkelighetens verden er en annen. Man må være åpen for å iverksette tiltak, og metodebruk i forhold til hvert enkelt individ og situasjon.

Da er man en god hundetrener. Dette i motsetning til enkelte som er så opphengt i metode, for metodens skyld, at man fratar hunden mange muligheter til å løse evt problemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det det? - Er ikke hele hensikten med alt å påføre ubehag?

Laveste styrke på strømhalsbånd kan jo være mindre ubehagelig enn alternativene. Kommer vel litt an på individ osv også sikkert, men ...

Enig med deg i dette. Nå er strøm kun tillatt i forbindelse med aversjonsdressur på sau / klovvilt, men prinsippet er jo det samme. Og årsaken til at problemer kan løses ved slike hjelpemidler er jo også det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen prøvde det her engang (med vannsprut tror jeg det var) hadde null effekt, bikkja skjønte når halsbåndet var av og på.

Det er en grunn til at strømhalsbånd brukes en stund før og etter så ikke hunden skal generalisere det til halsbåndet. Samme bør man jo gjøre med de andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at strømhalsbånd brukes en stund før og etter så ikke hunden skal generalisere det til halsbåndet. Samme bør man jo gjøre med de andre

Hunden merker da fortsatt om båndet er av eller på, jeg synes uansett det er en idiotisk treningsform.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden merker da fortsatt om båndet er av eller på, jeg synes uansett det er en idiotisk treningsform.

Om hunden går med det samme halsbåndet i tre uker, den får støt en eller to ganger i løpet av de ukene så vet ikke den at det er halsbåndet som gjør det

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...