Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns sonen om Vibrasjonshalsbånd?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Ja, automatikken er en ting,men det finnes jo bånd som styres av personer. Helt enig; timing er essensielt, og det kan man lykkes meget godt med et bånd som man selv betjener.

Forøvrig er det et langt større farepotensiale i å få hue / nakke vridd, enn at hunden klypes.

Men nå handler ikke denne tråden om bånd som styres av personer.

Deg om det. Man skal jo ikke bruke det på unghunder uten impulskontroll, når det er sagt så synes jeg ikke uvettig bruk av grime er noe særlig. Men jeg ser ikke noe vettug bruk what so ever av pigghalsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kommer an på årsak, bruk og hensikt, spør du meg. Selv om jeg ikke kan se noen tilfeller er god hundetrening ikke vil være bedre. Automatisk påvirkning er en dårlig idé nesten uansett, fordi du i

Det kommer jo ann å hvorfor man vil bruke det. Jeg ser ikke problemet med sprute/vibrasjons halsbånd om det er nødvendig. Strøm er noe annet. Jeg er kriminell, og har brukt spurte bånd, pga bikkja

Jeg kan ikke si at jeg har noe imot det, dersom man har prøvd andre metoder og virkelig ikke fått noe resultat. Men jeg syntes allikevel man da skal prøve ut andre metoder først. Men så finnes det

Men nå handler ikke denne tråden om bånd som styres av personer.

Deg om det. Man skal jo ikke bruke det på unghunder uten impulskontroll, når det er sagt så synes jeg ikke uvettig bruk av grime er noe særlig. Men jeg ser ikke noe vettug bruk what so ever av pigghalsbånd.

Jeg sa ikke at jeg er motstander av selvutløsende bånd fordi om jeg mener at betjente bånd er bedre. Etter mitt syn er også selvutløsende bånd et godt alternativ til at hunden bjeffer i utide, så lenge man ikke bare setter på båndet og forlater hunden. Hunden må selvsagt holdes under oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn er også selvutløsende bånd et godt alternativ til at hunden bjeffer i utide, så lenge man ikke bare setter på båndet og forlater hunden. Hunden må selvsagt holdes under oppsyn.

Ettersom du har brukt strøm til sauetrening i mange år, så tar jeg det forgitt at du har lov til dette/utdannet til det og har sertifiseringen. Syns det er urovekkende at du (som fagperson?) står for metoder som bryter loven og mener dette er et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ettersom du har brukt strøm til sauetrening i mange år, så tar jeg det forgitt at du har lov til dette/utdannet til det og har sertifiseringen. Syns det er urovekkende at du (som fagperson?) står for metoder som bryter loven og mener dette er et godt alternativ.

Hva er det med "Hunden må selvsagt holdes under oppsyn" du ikke forstår og mener bryter med loven?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hodet ditt hodet/brystet ditt vris til en side som du beskriver i en grime eller annet trendy gå-pent-remedie er du 100% totalt underlegen hva lina er festet til i andre enden. Så for at det skal bli proporsjonalt riktig i forhold med hund - fører vil det være mest sammenlignbart å feste deg i en grime til en hest. Hvordan ville du likt å være totalt underlegen en hest eller en elefant for den saks skyld? Er det nå vi skal dra diskusjonen over på dominans? For en sånn type remedie med total kontroll og manipulasjon over ett annet individs frie atferd finnes jo ikke dominerende.. :whistle:

Hadde det vært opp til meg sku denslags torturredskaper og remedier vært like forbudt som strøm, strøm, pigg o.l. klarer hvertfall normale folk selv ressonere seg frem til at medfører ubehag. At disse trendy remediene bare er villedene er jo denne tråden ett bevis på.

Åh djiiiz, skal vi virkelig dra det ned på det hakket? I såfall bruker du vel aldri bånd på hundene dine du da, eller? Og ihvertfall ikke halsbånd?

Mennesker bør alltid ha 100 % kontroll på hundene sine. Bør. Særlig om man har to schäfere, sånn som du har, Snusken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med "Hunden må selvsagt holdes under oppsyn" du ikke forstår og mener bryter med loven?

Hva er det med loven du ikke forstår? "Selvutløsende' bånd inkluderer også strøm hvis du ikke er klar over det. Såkalte bjeffebånd-halsbånd f.eks - der er loven KLINKENDE klar på at det IKKE er lov. Du får lete opp og finne det som opphever:

§ 3.
Forbud

Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift.

I forskriften menes med aversjonstrening trening som påfører hund ubehag for å hindre eller avlære en adferd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Åh djiiiz, skal vi virkelig dra det ned på det hakket? I såfall bruker du vel aldri bånd på hundene dine du da, eller? Og ihvertfall ikke halsbånd?

Mennesker bør alltid ha 100 % kontroll på hundene sine. Bør. Særlig om man har to schäfere, sånn som du har, Snusken.

Å joda, jeg bruker solide halsbånd ev. sele alt ettersom behov om de ikke går løse. Jeg trenger ikke grime for å kontrollere de. Det jeg har sett av hunder i grime har vært så maks dempet og underdanige som det er mulig med å "bare gå tur" og ikke noe jeg vil utsette barna mine for.

Hva er det med loven du ikke forstår? "Selvutløsende' bånd inkluderer også strøm hvis du ikke er klar over det. Såkalte bjeffebånd-halsbånd f.eks - der er loven KLINKENDE klar på at det IKKE er lov. Du får lete opp og finne det som opphever:

§ 3.
Forbud

Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift.

I forskriften menes med aversjonstrening trening som påfører hund ubehag for å hindre eller avlære en adferd.

Ok, mulig jeg misforsto men jeg kan ikke helt se at det var strøm?

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, jeg bruker solide halsbånd ev. sele alt ettersom behov om de ikke går løse. Jeg trenger ikke grime for å kontrollere de. Det jeg har sett av hunder i grime har vært så maks dempet og underdanige som det er mulig med å "bare gå tur" og ikke noe jeg vil utsette barna mine for.

Barna dine? Ikke vær ei fjollete klikkertante.. Det er ikke noe vits i å bli tåpelig bare fordi at Synnøve syns at automatiske dressurhalsbånd er slemmere enn en grime.

De hundene jeg har sett med grime, har slett ikke vært "maks dempet og underdanig som det er mulig", så kanskje hundene i ditt område bare er større vrak enn hundene her i området? Jeg ser ikke helt at ei grime skal være et "torturredskap" - ikke noe mer enn hva hvilket som helst halsbånd er ihvertfall. Selv "solide halsbånd" kan være skadelig, og siden du var så hyppen på å sammenligne mennesker med elefanter og hunder i stad - ville du hengt etter en elefant i beltet? Ikke det? Men du ville ikke bli kvalt eller knekt nakken av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot noen nevnte hjelpemidler i tråden.

Det er hånden som bestemmer hvor sterkt et utstyr blir, ikke selve utstyret.

Strøm er heller ikke en grusom farlig ting. Vet ikke helt hva folk ser for seg at disse strømstøtene er?

Noen hunder reagerer lite på milde støt, mens på andre hunder oppnår man reaksjon.

Er bedre at dyr får ett-to støt enn at tilstanden/adferden vedvarer over måneder og år, om ikke annet hjelper

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh invitasjon til bilde av en særdeles dempet og trist schæfer i grime: page.jpg

Når det er sagt, så sier jeg ok så lenge alt annet er prøvd ut og at det er gjort skikkelig. Ikke to dager med en dasj inkonsekvens og så gi opp. Jeg har pokker meg vært fristet til å fikse meg ett vibrasjonshalsbånd til stressbikkja mi, men det hele ligger på meg og at jeg er konsekvent. Nei takk til lettvint løsninger fordi jeg ikke gidder å bruke tid og energi på det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår deg her så jeg bare spør for sikkerhet skyld, mener dette du viser på bildet her er OK?

Hvilken del er det du lurer på om er ok? At bikkja er en vilter unghund, eller at hun bruker grime for å kontrollere den, eller at den ikke er så dempet og underdanig som du mener han burde være?

Du svarte forøvrig ikke på om du ville synes det var greit å være bundet fast i en elefant etter beltet. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvilken del er det du lurer på om er ok? At bikkja er en vilter unghund, eller at hun bruker grime for å kontrollere den, eller at den ikke er så dempet og underdanig som du mener han burde være?

Du svarte forøvrig ikke på om du ville synes det var greit å være bundet fast i en elefant etter beltet. Hvorfor ikke?

At bikkja er en vilter unghund er da helt OK, :) tro det eller ei men jeg har faktisk litt erfaring med sånne. Å bruke grime for å kontrollere som visrt her ville jo vært ok det om det ga umiddelbare positive resultater og kun da, alt annet er galskap, noe jeg ikke kan se utifra de bildene derfor vet jeg heller ikke noe mer enn hva jeg ser og spør, er dette OK?

Og ja jeg ville heller hengt etter en elefant i beltet enn i grime, OK? Grunnen til at jeg ikke svarte var din ufyselige kommentar til at jeg omtalte barna mine som barna mine, de er faktisk barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke slik at alt virker for alle hunder. Man må tilpasse til hvert enkelt individ. Det er åpenbart at dette kan ha meget god virkning. Og så lenge det fungerer, og er innenfor det som er etisk forsvarlig, kan ikke jeg skjønne hva som er så idiotisk med det.

Dette kan være den eneste muligheten til å få bukt med problemet for en del hunder, og hva er så idiotisk med det? Så lenge det løser problemet?

Nå er ikke jeg nødvendigvis i mot hverken korigering, div halsbånd eller andre hjelpemidler, så lenge det foregår på forsvarlig vis, men det er forskjell på og løse problemet og få bukt med problemet. Det hele kommer vell litt an på situasjonen, men at den slutter og bjeffe (for og ta et eksempel) er ikke det samme som at hunden slutter og være redd (la oss si at det er grunnen). Den er bare mer redd for og få støt om den lager lyd, men antagelig like stressa/redd inni seg som den var før.

Ser forøvrig ikke helt greia med og sammen ligne hund/menneske med menneske/hest/elefant. Kunne godt ha vært festa i hesten min jeg, for hun kjenner jeg og stoler jeg på. Og det som evt måtta tale imot og sitte fast i en hest må være slike ting som at hesten er et fluktdyr og løper kjappere enn meg, noe som kan bli en ekkel situasjon.. De fleste bikkjer har vell et allright forhold til eieren sin, ergo vil det ikke være så skummelt og henge fast. For det andre så har ikke jeg noen mulighet til og løpe fra bikkja mi så han har ingen overhengende stor fare for og bli dratt etter meg i det jeg løper fra en elg eller noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bikkja er en vilter unghund er da helt OK, :) tro det eller ei men jeg har faktisk litt erfaring med sånne. Å bruke grime for å kontrollere som visrt her ville jo vært ok det om det ga umiddelbare positive resultater og kun da, alt annet er galskap, noe jeg ikke kan se utifra de bildene derfor vet jeg heller ikke noe mer enn hva jeg ser og spør, er dette OK?

Men argumentet ditt mot å bruke grime var at de ble dempet og underdanige, hvilket hunden til Margrete helt åpenbart ikke er. Så hvorfor er bruk av grime så innmari grusomt? Fordi at de blir lettere å holde igjen? På hvilken måte ville det vært bedre om han gikk i sele eller vanlig halsbånd, sånn at Margrete hadde blitt slengt og røsket rundt etter ham? Sånn apropos det å henge etter hester og elefanter, liksom..

Og ja jeg ville heller hengt etter en elefant i beltet enn i grime, OK? Grunnen til at jeg ikke svarte var din ufyselige kommentar til at jeg omtalte barna mine som barna mine, de er faktisk barna mine.

Ufyselig kommentar? *ler* Du kan godt skrive at grime er mishandling (blir de dempet og underdanige, er det vel bittelitt vold med i bildet, sant?), men jeg kan ikke si at du oppfører deg som ei fjollete klikkertante når du omtaler bikkjene dine som barna dine? Riktig, jeg skal huske på at du er litt følsom i neste diskusjon ;) Også kan vi jo prate sammen igjen om hunder som er så barn, den dagen du har tobeinte avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men argumentet ditt mot å bruke grime var at de ble dempet og underdanige, hvilket hunden til Margrete helt åpenbart ikke er. Så hvorfor er bruk av grime så innmari grusomt? Fordi at de blir lettere å holde igjen? På hvilken måte ville det vært bedre om han gikk i sele eller vanlig halsbånd, sånn at Margrete hadde blitt slengt og røsket rundt etter ham? Sånn apropos det å henge etter hester og elefanter, liksom..

Kjenner jeg gleder meg til svaret *ler* For jeg regner med at Snusken vet at en stor diger ung hannhund uten direkte kontroll med 50 kg dregg kan virke bittelitt skremmende på andre mennesker.

Ps: Siden resultatet av grime-forsøket var relativt dårlig, har jeg droppet det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men argumentet ditt mot å bruke grime var at de ble dempet og underdanige, hvilket hunden til Margrete helt åpenbart ikke er. Så hvorfor er bruk av grime så innmari grusomt? Fordi at de blir lettere å holde igjen? På hvilken måte ville det vært bedre om han gikk i sele eller vanlig halsbånd, sånn at Margrete hadde blitt slengt og røsket rundt etter ham? Sånn apropos det å henge etter hester og elefanter, liksom..

Men så så vi heller ikke noe resultat av hunden til Margrete sant? Og det du kaller mitt argument var bare

Det jeg har sett av hunder i grime har vært så maks dempet og underdanige som det er mulig med å "bare gå tur" og ikke noe jeg vil utsette barna mine for.

Altså hvor grime har vært brukt og man har oppnådd ett resultat i form av en totalt passivisert hund uten ett minste snev av livsglede.

Ufyselig kommentar? *ler* Du kan godt skrive at grime er mishandling (blir de dempet og underdanige, er det vel bittelitt vold med i bildet, sant?), men jeg kan ikke si at du oppfører deg som ei fjollete klikkertante når du omtaler bikkjene dine som barna dine? Riktig, jeg skal huske på at du er litt følsom i neste diskusjon ;) Også kan vi jo prate sammen igjen om hunder som er så barn, den dagen du har tobeinte avkom.

Ingen kommentar, kan da vel få være glad i barna mine uten klikkerfjollefjas? Og nei, jeg ble ikke følsom av det. Jeg bare ler av deg i kontrast til din avatar på profilen, hvordan står det egentlig til med dine egne følelser siden du åpenbart er så opptatt av andres?

Kjenner jeg gleder meg til svaret *ler* For jeg regner med at Snusken vet at en stor diger ung hannhund uten direkte kontroll med 50 kg dregg kan virke bittelitt skremmende på andre mennesker.

Ps: Siden resultatet av grime-forsøket var relativt dårlig, har jeg droppet det

Jeg skal spare deg for hva jeg oppriktig mener om denslags siden du tydeligvis droppet forsøket, som over kan jeg heller ikke gi deg noe svar på resultatet sant?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så så vi heller ikke noe resultat av hunden til Margrete sant? Og det du kaller mitt argument var bare Altså hvor grime har vært brukt og man har oppnådd ett resultat i form av en totalt passivisert hund uten ett minste snev av livsglede.

Du hadde flaks der, at Margrete kunne fortelle at grimeforsøket gikk relativt dårlig ;) Jeg har brukt grime på 2 av mine tidligere hunder forøvrig, helt uten at de ble totalt passivisert, og de mistet helt klart ikke gnisten :)

Ingen kommentar, kan da vel få være glad i barna mine uten klikkerfjollefjas? Og nei, jeg ble ikke følsom av det. Jeg bare ler av deg i kontrast til din avatar på profilen, hvordan står det egentlig til med dine egne følelser siden du åpenbart er så opptatt av andres?

Om vi ser bort i fra at "hundene er barna mine"-argumentet er noe av det tåpeligste jeg veit om, så har jeg det veldig bra, ellers takk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du hadde flaks der, at Margrete kunne fortelle at grimeforsøket gikk relativt dårlig ;)

Flaks og flaks fräulein..

Jeg har brukt grime på 2 av mine tidligere hunder forøvrig, helt uten at de ble totalt passivisert, og de mistet helt klart ikke gnisten :)

Naturligvis, men vi er vel ikke så naive at vi tar det for gitt at alle er like flinke og i stand til å få samme resultater som deg er vi?

Om vi ser bort i fra at "hundene er barna mine"-argumentet er noe av det tåpeligste jeg veit om, så har jeg det veldig bra, ellers takk :ahappy:

Så hvorfor ikke oppføre deg deretter? Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje flaks for andre at jeg har holdt det meste for meg selv hva jeg oppriktig syns om forsøket?

Vi er ikke så hårsåre, så bare kom med det du. Du tåler vel at andre er uenig med deg, gjør du ikke?

Naturligvis, men vi er vel ikke så naive at vi tar det for gitt at alle er like flinke og i stand til å få samme resultater som deg er vi?

Sarkasme bør bare brukes av folk som er gode på det. Alle jeg kjenner som har brukt eller bruker grimer på sine hunder, har hatt aktive hunder med livsgleden i behold.

Så hvorfor ikke oppføre deg deretter?

I tillegg til sarkasme, så burde du legge av deg hobbypsykolog-taktene. De kler deg ikke, de heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I tillegg til sarkasme, så burde du legge av deg hobbypsykolog-taktene. De kler deg ikke, de heller :)

Ditto, det var du som dro inn mine følelser hvorpå jeg svarte deg så snakk for deg selv om dine egne hobbypsykolog-takter du. :)

Ha en fin dag. ;)

Over og ut.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener det Snusken, at hundene blir passive ved bruk av grime så kan du jo komme å gå en grimetur med min grande :) Hun er fortsatt lykkelig, kommer med hodet når hun ser grima og er like aktiv med og uten (hun bare oppfører seg i passering med grime..) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Om du mener det Snusken, at hundene blir passive ved bruk av grime så kan du jo komme å gå en grimetur med min grande :) Hun er fortsatt lykkelig, kommer med hodet når hun ser grima og er like aktiv med og uten (hun bare oppfører seg i passering med grime..) :P

Tro det eller ei men de kommer gjerne med hodet i strøm, pigg og struphalsbåndet også... At Gry Eskeland tror jeg det er har en oppskrift som inkluderer en zillion pølser for å assosiere elendigheta med noe positivt tyder vel på at det heller ikke nødvendigvis bare er en ren selvfølge..

Selvfølgelig oppfører hun seg, hun har jo ikke noe valg når hun først har skjønt tegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...