Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som Cargo


Isak
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lenge lett etter en blå staffordshire bull terrier uten brindler, og kommet frem til at disse er så sjeldne i skandinavia at jeg har valgt å importere en fra England. (med mindre noen her inne vet om noen jeg ikke har greit å snuse meg frem til? :) )

Etter nye forskrifter pr 2012 har jeg skjønt at jeg må søke mattilsynet, ordne med pass, chip nr. osv osv. Så alt ihht papirer og regelverk er nogenlunde under kontroll...

Det jeg egentlig lurer på om det er noen som har erffaringer med cargo selskap fra England? Gode, negative, pris osv.

Vet jeg ikke kan ta den med i bur som bagasje og at valpen MÅ via et cargo selskap, selv om jeg er på samme flight. Synes dette høres kostbart ut, og ringt rundt til diverse selskap, men en pris på 1200 pund er galskap?!

post-11467-0-52427300-1348482287.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok opp ihvertfall i 600 pund for bare å sende hunden med cargo. Skal de hente, levere, stille med bur osv. så blir det en del i tillegg. Vi var veldig fornøyde med de vi brukte hjem fra England, jeg kan sjekke hvilket selskap det var når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok opp ihvertfall i 600 pund for bare å sende hunden med cargo. Skal de hente, levere, stille med bur osv. så blir det en del i tillegg. Vi var veldig fornøyde med de vi brukte hjem fra England, jeg kan sjekke hvilket selskap det var når jeg kommer hjem fra jobb.

Supert! Jeg henter hunden selv, så bur kjøper jeg i UK, da den allerede er vant med bur og jeg må hente valpen med bil.

Oh, her kommer nok noen kommentarer ja :P

??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttet tråden til Hundeprat da den teknisk sett ikke er Kjøp & Salg fordi du mer spør etter råd og erfaringer. Flere ser den nok her også :) .

Moderator IW.

PS: Det er kun lov med en tråd om samme emne, så jeg har fjernet de to andre trådene du postet som var helt like.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært forsiktig med å kjøpe staff fra England kun pga. fargen da det er EKSTREMT mye råtten staffeavl her..

Ser den, og er klar over det.. :) Det finnes vel strengt talt fler seriøse oppdrettere der en her, da denne rasen stammer fra England?! Vet ikke helt hvorfor men nevner i samme slengen at jeg har hatt hund hele livet, og besøkt fler oppdrettre her og. Både svarte, brindlet og blå så det er ikke KUN pga farge. Skal jeg bruke 12 år og 13.000kr ish på hund så vil jeg ha både lynne og farge etter ønske ;)

Fant henvisningen min til firma i en privat melding. Vi brukte petairuk.com og fikk veldig god oppfølging hele veien (ordnet det meste selv og leverte hunden på Heathrow).

Det var petairuk som over tlf nevnte en pris på 1200 pund. (uten bur og ingen transport utover flighten)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe en hund pga fargen, må du enten være villig til:

- å betale for det

- å vente på det

Det er dyrt å importere fra UK, sånn er det bare. Ellers har IW rett, i UK er det mye ymse avl på staffer.

Edit: det er ikke automastisk slik at det landet hunden stammer fra avler best eksemplarer av rasen. I UK er staffen en av de mest populære rasene, og de har egne omplasseringssenteret, det praktisk kryr av staffer her. Det er ekstremt mye blandingsavl, og rasen er IKKE like homogen her som feks i Norge.

Endret av Teserere
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe en hund pga fargen, må du enten være villig til:

- å betale for det

- å vente på det

Det er dyrt å importere fra UK, sånn er det bare. Ellers har IW rett, i UK er det mye ymse avl på staffer.

Edit: det er ikke automastisk slik at det landet hunden stammer fra avler best eksemplarer av rasen. I UK er staffen en av de mest populære rasene, og de har egne omplasseringssenteret, det praktisk kryr av staffer her. Det er ekstremt mye blandingsavl, og rasen er IKKE like homogen her som feks i Norge.

ok, men har du erfaring med cargo?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk valp sendt med SAS cargo fra Aberdeen i Skottland for to år siden. Oppdretter leverte valpen på flyplassen. Dette kostet ca 2500 kr.

Takk for svar, lurer på om regelverket med at et cargoselskap må være involvert har endret seg siden da, og dermed også priser?

Min erfaring er at det er så dyrt at jeg kjører bil istedet.

båt via danmark?

off topic; Ellers har jeg fått anbefalt disse, virker jo seriøse og friske nok?

http://www.k9puppy.c...rier-20598.aspx

Hvordan kan jeg vite "seriøsiteten", har mailet frem og tilbake og fått noen imponerende stamtavler og helseattester, men utover det mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, lurer på om regelverket med at et cargoselskap må være involvert har endret seg siden da, og dermed også priser?

båt via danmark?

off topic; Ellers har jeg fått anbefalt disse, virker jo seriøse og friske nok?

http://www.k9puppy.c...rier-20598.aspx

Hvordan kan jeg vite "seriøsiteten", har mailet frem og tilbake og fått noen imponerende stamtavler og helseattester, men utover det mener jeg?

Hva slags imponerende stamtavle og helseresultater? Er mor og far blå? Da hadde jeg styrt unna, i Finland så er det ikke lov til å parre blå X blå, og sånn burde det vært i flere land. Men prisen var ikke så gæli, selv om den er høyere enn vanlig valpepris borti der. Men blå pleier å ligge på over 1000 pund, så 700 er ikke så galt.

Cargo er dyrt, jeg var så heldig at det fantes et flyselskap spm tillot hunden i kabinen når jeg henta min i UK, det selskapet er desverre konkurs nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.facebook.com/groups/352041215021/ Forsøkte å finne litt informasjon om oppdretteren du har valgt, men fant kun denne siden. Er det de samme?

Personlig ville jeg ikke kjøpt fra utlandet uten gode kontakter i rasemiljøet som gjorde at jeg viste med sikkerhet at dette var seriøse mennesker. Det er så mye lureri og svindel der ute at man kan bli skremt.

Fikk høre fra noen som var interessert i en valp fra en italiensk kjent oppdretter. Personen fikk da spørsmål fra oppdretteren hvilke foreldre han ville skulle stå på stamtavlen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke blå staffer assosiert med en eller annen hudsykdom?

Nei, de har nok ikke noe mer hudsykdom enn en "vanlig" Staff, men de er ofte raseutypiske med gule øyne, gråe neser og lyse klør. endel av dem har også et overdrevet tungt hode.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke blå staffer assosiert med en eller annen hudsykdom?

Dilute farger er mer utsatt for alopecia, dvs håravfall og dårlig hud, og iom at blått er den vanligste diluten blir det ofte kalt blue alopecia. Blå dober er vel de som er aller mest plaget med dette, blå GD feks har lite alopecia. Så i tillegg til å følge dilute, er det nok endel immunitetsgentikk med i bildet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frakt er ikke så dyrt som enkelte her skal ha det til.

Da jeg hentet staffetispa mi i 2010 betalte jeg £367 for frakt.

Simon.Ruddle@sas.dk er riktig sted å henvende seg, han ordner alt.

Ja, man må søke i dag for å få inn valp under 3 mnd.

Det er IKKE lov å kjøre bil hjem med valp under 3 mnd da frakt gjennom annet land normalt ikke tillates.

Det er latterlig mye dårlig avl i UK, og svært mange hunder har en innavlsgrad LANGT over hva som anses som ok her i landet..

Innavlskoeffesient på 25% og mer er helt normalt, og mitt inntrykk er at det er mer innavl blant de blå enn det er ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...