Gå til innhold
Hundesonen.no

AHE ("huskysyken")


pippin
 Share

Recommended Posts

AHE (Alaskan Husky Encephalopathy) er en sykdom som angriper hjernen hos huskyen, samt noen andre raser den er funnet hos. Symptomer er blant annet hjernesvinn (som kun sees ved obduksjon eller MR), halthet, manglende kontroll over bein og bevegelser, endret atferd, blindhet, ataxia, rart ganglag osv. Denne sykdommen er meget smertefull og er dødelig.

ENDELIG har det kommet en test for denne sykdommen. Jeg og noen flere har vært i kontakt med forskere i USA som nå kan bekrefte at testen er på markedet og denne kan nå bestilles for bare 50$!

Man har lite oversikt over denne sykdommen hos huskyen og andre raser, fordi man bare kunne bekrefte dette ved obduksjon eller MR, og dette koster jo gjerne litt, og mange avliver gjerne uten å finne ut årsaken til symptomene hundene har vist.

Jeg, og andre, håper at flere er villige til å teste hundene sine slik at man kan kartlegge denne sykdommen, slik at man da får en pekepinn på hvor utbredt denne er. Hunder kan ha sykdommen uten å vise særlig symptomer før det er for sent, det vil si før de har ført dette genet videre til sine avkom osv.

Testen er en svabertest, som skrapes på innsiden av hundens kinn, før den så sendes tilbake til USA.

Jeg er så glad for at denne testen endelig er kommet! Det har vært snakk om denne sykdommen på Manas slekt, og nå får vi endelig vite svaret!

For de som er interesserte kan testen kjøpes her: http://www.vgl.ucdavis.edu/services/dog.php

For mer om sykdommen les her: http://www.vetmed.ucdavis.edu/vsr/Neurology/Research/Husky_AHE.html

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en test som er blitt godkjent her til lands og kommer til å benyttes av huskyoppdrettere i Norge? Er det kun hos AH eller finner man den hos SH også?

Kjempeflott at det har kommet en test på det! Håper flere med AH kan teste og kan være med å kartlegge denne sykdommen. Jeg tror desverre at en slik testing kan være vanskelig å få inn i AHmiljøet, men det er lov å håpe! Takk for info pippin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en test som er blitt godkjent her til lands og kommer til å benyttes av huskyoppdrettere i Norge? Er det kun hos AH eller finner man den hos SH også?

Kjempeflott at det har kommet en test på det! Håper flere med AH kan teste og kan være med å kartlegge denne sykdommen. Jeg tror desverre at en slik testing kan være vanskelig å få inn i AHmiljøet, men det er lov å håpe! Takk for info pippin :)

Det er en Alaska Husky sykdom, og har ingenting med Siberians å gjøre.

Fint det har kommet en DNA test. Så er det bare å håpe på at sykdommen ikke kan manifisteres på grunnlag av flere mutasjoner (som så ofte er tilfellet med sykdommer) slik at den får stor verdi i avlsarbeidet dersom sykdommen mistenkes eller er bekreftet på de linjene man jobber med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine tvil jeg også om at huskymiljøet kommer til å teste en del.. Men det er lov og håpe! Dette kan jo ødelegge for folk om noen avler på hunder med denne sykdommen, enten de er syke eller bærere, uten å vite det. Samtidig kan det avsløre en hel del. Men jeg håper at folk ser forbi dette, og hjelper sin egen rase istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men AH er jo ingen ren rase? Er det ikke fremdeles innblandinger av raserene individer i avlen? Eller er det en "lukket" stambok? Skjønner ikke helt jeg, ser jeg. :lol:

Hva er det i AHen som gir sykdommen?

Nei, AH er ingen rase. Den har ingen lukket stambok. Men det finnes helt tydelige linjer og linjeavl. I det henseendet oppfører nok genpoolen seg hos AH ganske likt det den gjør hos rasehunder. Forskjellen er at de kan blande inn hva de måtte ønske, det er ingen standard å forholde seg, ingen avlsregler osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, AH er ingen rase. Den har ingen lukket stambok. Men det finnes helt tydelige linjer og linjeavl. I det henseendet oppfører nok genpoolen seg hos AH ganske likt det den gjør hos rasehunder. Forskjellen er at de kan blande inn hva de måtte ønske, det er ingen standard å forholde seg, ingen avlsregler osv

Aha! Da må jeg vel lese linkene da, for å finne ut hva det er i AH'en som gjør sykdommen til en "rasespesifik" sykdom på AH? Eller har du et kort enkelt svar på det og? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvem som har sagt hva i andre tilfeller trenger vi IKKE å dra inn i nye tråder eller saker (mtp. hvem som har slengt dritt, usannheter osv). Videre innlegg om dette vil også bli fjernet.

Har fjernet ett innlegg og redigert et annet.

Moderator IW :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du bekreftet at det var denne sykdommen som dine hadde?

De hadde alle de klassiske symptomene. Første ble ikke obdusert fordi vetrinæren min mente det ikke ville gi noe. Siden hun var så ung - og vi mistenkte den gangen wobbler. Men faren hennes ble obusert da han litt etterpå ble syk og etterhvert måtte avlives pga akkurat samme symptombilde. Og konklusjonen var sannsynlig AHE. Søstra ble syk et år senere, og etter å ha obsertvert henne over 5 mnd utvikle samme symptombilde (sammen med min vetrinær) ble hun avlivet med konklusjonen om at hun feilet det samme. Det ble for dyrt for meg å sende henne til Oslo for obduksjon (jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale transport av kroppen, på is noe som kostet flesk), så dermed ble hun ikke obdusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt i denne saken.. En stor kennel oppdaget symptomer på 3 AH valper som kunne likne AHE. Det er nå sendt inn prøver for testing og de vil ikke oppgi hvem som er far til valpene osv før testene er klar. Jeg venter spent! Og jeg vil rose denne kennelen for at de gjør nettopp dette istedet for å holde det skjult!

Mer her: http://www.tufsingdalhusky.com/pages/aktuelt.aspx

I tillegg har jeg selv bestilt denne testen til Mana mtp historien til slekta hennes, og for å være sikker selv. Er mye rart uti slekta hennes, så da får jeg et klart og konkret svar så jeg slipper synsing, tenking og spekulering.

Fremdeles håper jeg at hundekjørere og andre eiere i miljøet legge til side sin egen egoisme slik at man kan hjelpe denne "rasen" istedet for å sværte den og ødelegge den. Men som med alle andre miljøer kan enkelte tape stort på å teste hundene sine, men jeg håper de gjør det!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt i denne saken.. En stor kennel oppdaget symptomer på 3 AH valper som kunne likne AHE. Det er nå sendt inn prøver for testing og de vil ikke oppgi hvem som er far til valpene osv før testene er klar. Jeg venter spent! Og jeg vil rose denne kennelen for at de gjør nettopp dette istedet for å holde det skjult!

Mer her: http://www.tufsingda...es/aktuelt.aspx

Jeg var å leste på denne siden i går og er helt enig med deg at denne oppdretteren fortjener ros for åpenheten rundt dette!

Håper de finner hvilke hunder det er som er årsaken slik at problemet kan stoppes i den linja fremover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt i denne saken.. En stor kennel oppdaget symptomer på 3 AH valper som kunne likne AHE. Det er nå sendt inn prøver for testing og de vil ikke oppgi hvem som er far til valpene osv før testene er klar. Jeg venter spent! Og jeg vil rose denne kennelen for at de gjør nettopp dette istedet for å holde det skjult!

Mer her: http://www.tufsingda...es/aktuelt.aspx

På nettsiden så står datoen for dette for 3,5 år siden? I mars 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

På nettsiden så står datoen for dette for 3,5 år siden? I mars 2009.

Den datoen er jo opplagt feil. Artikkelen det er linket til er Publisert 13.08.2012 osv, ingen grunn til å tro noe annet. Samme med saken under "super kullet" om du ser på innholdet så er ikke det 3,5 år gammelt. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Ville bare minne om denne gruppen for alle interesserte :)

Man har ikke kommet så mye lengre mtp denne sykdommen, men slikt tar tid da det er ekstremt mye som må kartlegges osv for å kanskje kunne få en oversikt en dag. Del gjerne på hundekjørersider om noen kan.

https://www.facebook.com/groups/AlaskanHuskyE/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...