Gå til innhold
Hundesonen.no

Mikrobølgeovn - bra eller dårlig?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Ehhhhh,.,. KE??? Tror du micro'n produserer E-stoffer eller? Hvor mye E-stoffer det er i maten, kommer vel an på hva man putter inn i ovnen, tror du ikke?

*hviske noe om at også jeg tiner frossen mat i microen :D*

Tenkte denne ferdiglagde micromaten. :P Ikke at man varmer normal mat i den... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nemlig . Jeg har et massivt antall porsjonsbokser med hjemmelaget kålstuing og kålrotstappe i fryser'n. Det tar 3 min å tine dem i micro'n i emballasjen - mye lenger tid med ovnen, og man bruker kasse

Jeg arvet en relativt ny mikrobølgeovn for et par år siden, og siden jeg tross alt har plass til den på hybelen fikk den være med ned til Ås. Men jeg bruker den knapt... Tine kjøtt gjør jeg i kaldt va

Ikkeno farlig med microbølgeovn Selvfølgelig vil det være unntak - noen reagerer jo på alt, men forskning sier at microbølgeovner ikke er farlige og gjør ikke noe spesielt med maten. Kjøp deg en du,

Jeg har en gammel mikro. At den fortsatt fungerer sier vel mer om hvor mye den er brukt enn kvaliteten kanskje. Men kjekk og ha er den. Tine frossen mat hvis jeg har glemt å ta den frem dagen i forveien og varme middagsrester er alt jeg bruker den til ;)

Mener den er over 20 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ta med fortsettelsen kanskje?

(dog uten like stor effekt, så bruk bare mikrobølgeovnen til mat!).

Mens en mikrobølgeovn har en typisk effekt oppunder 1000W har vel typisk mobiltelefoner oppunder 1W på full styrke! Dvs 1 promille eller 0,1% av en mikrobølgeovn..

Selvsagt... det er vel derfor hodet ikke "eksploderer" når man snakker i telefonen, slik som mat etterhvert gjør i microen...? :angel:

Men vi kan vel ta med resten av resten av resten også?

"Mobilens elektromagnetiske felt varmer opp hodet nær antennen, og i løpet av omlag seks minutter har vi fått en temperaturøkning på 0,1 - 0,2 grader."

Jeg er ikke veldig bekymret for mobilstråling heller, men potensialet for bekymringsverdighet er vesentlig større enn for microbølgeovnoppvarmet mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

At noen mener noe med vage referanser til Tysk og Sovietisk forskning på 1940 og 50tallet (og her kan dere selv tenke dere, hvilken annen "forskning" denne gjengen holdt på med), betyr ikke at det er vitenskapelig bevist.

Resten er så håpløst at det ikke er verdt tiden å finne motreferanser på.

Som sagt, hvis jeg skulle vært bekymret over strålingen vi usettes for i dagen samfunn, kommer ikke micro som nr 1...

Snakk om å lese eller ikke lese hva man selv ønsker..

Nye bevis fra Sveits

En stund senere, i 1989, bestemte to sveitsiske forskere til å undersøke farene ved mikrobølgeovner, uten å ha noen forkunnskaper om at de tyske og russiske studier eksisterte.

Poenget mitt er heller ikke strålingen vi utsettes for i denne sammenheng. Det er strålingen maten er utsatt for som gjør at maten endrer seg til det ugjenkjennelige, det er ikke "mat" lenger. OK?

Fysikk kan visst være noe d.r.i.t.t. skjønner jeg..

I korthet viste Blanc og Hertel sin forskning at ved å spise mikrobølgemat økte blodkolesterolet, antall hvite blodlegemer økte, antall røde blodlegemer minket og det forårsaket produksjon av radiolyttiske forbindelser.

Hertel og Blanc ble i 1992 imidlertid tvunget til å tie om sine forskningsresultater,som ble rettslig opphevet først i 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en micro av bra kvalitet for tre-fire år siden. Og har - bank i bordet - ikke brukt den en eneste gang. Så om noen vil ha, så er den gratis:)

Jeg har ikke tatt noen stilling til om det er farlig eller ei, men jeg har rett og slett ikke bruk for noe slikt.

- Det er ikke forenlig med brukbar matlaging!

- Ja, man kan tine i den, men det kan man på normal måte også. Jeg mener matlaging bør planlegges bittelitt i hvertfall, så da tar man høyde for hva som evt. må tines. Kjøtt feks. bør tine så langsomt som mulig - og i hvertfall ikke i micro.

- Varme ting. ja, det har man ovn til? Mat skal varmes utenfra og inn, ikke omvendt!

Så hva skal man egentlig med en micro???

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så hva skal man egentlig med en micro???

Gi den bort? :D

Jeg husker mikroens inntog på 80tallet. Fastfood fikk ny betydning, på bensern fikk man en "alt i ett pakke" burger man putta i mikroen rett fra frysern.. I dag er det vel knapt noe menneske som ville spist det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er heller ikke strålingen vi utsettes for i denne sammenheng. Det er strålingen maten er utsatt for som gjør at maten endrer seg til det ugjenkjennelige, det er ikke "mat" lenger. OK?

Det er mulig det er meg det er noe galt med her, men ugjenkjennelig? Maten jeg behandler i mikroen blir bare kokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, det var snilt av deg! Oslo-oslo eller bærum? Kunne eventuelt pisket søsteren min til å hente :P Men hvis ikke så er det bra å vite at den fungerer bra, da blir det ikke et bomkjøp om jeg kjøper selv! :D

I Bærum, men bor ca 10 min fra Røa da, men bare gi beskjed, hvis ikke må Whoopsis gjerne ta den. Den står liksom bare alene i en bod :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er mulig det er meg det er noe galt med her, men ugjenkjennelig? Maten jeg behandler i mikroen blir bare kokt.

Hvis det "bare ble kokt" så ville ikke vann behandlet i mikro drepe plantene du vanner med det sant?

Student's Experiment Shows How Microwaved Water Kills Plants After Just Days

En til som bekrefter det samme.. http://forum.blackha...topic81210.html

Enda en:

Microwaved%20Water%201.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det "bare ble kokt" så ville ikke vann behandlet i mikro drepe plantene du vanner med det sant?

Student's Experiment Shows How Microwaved Water Kills Plants After Just Days

Ah, jeg formulerte meg dårlig. Jeg mente "ser bare kokt ut". Jeg mener ikke så mye om strålingen utover det, det har jeg for lite kunnskap til.

Ha ha. Det er som med denne McDonaldsmaten som ikke mugner. :P Noe rart er det...

Bretonen her nekter å spise pommes frites fra McDonalds. Det er veldig bekymringsfullt siden han spiser ALT annet.

Endret av breton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bærum, men bor ca 10 min fra Røa da, men bare gi beskjed, hvis ikke må Whoopsis gjerne ta den. Den står liksom bare alene i en bod :(

Whoopsis kan få den :-) Det blir litt mye styr å hente den (og togbilett vil koste det dobbelte av en ny :lol: ) Men takk!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å lese eller ikke lese hva man selv ønsker..

Nye bevis fra Sveits

En stund senere, i 1989, bestemte to sveitsiske forskere til å undersøke farene ved mikrobølgeovner, uten å ha noen forkunnskaper om at de tyske og russiske studier eksisterte.

Poenget mitt er heller ikke strålingen vi utsettes for i denne sammenheng. Det er strålingen maten er utsatt for som gjør at maten endrer seg til det ugjenkjennelige, det er ikke "mat" lenger. OK?

Fysikk kan visst være noe d.r.i.t.t. skjønner jeg..

I korthet viste Blanc og Hertel sin forskning at ved å spise mikrobølgemat økte blodkolesterolet, antall hvite blodlegemer økte, antall røde blodlegemer minket og det forårsaket produksjon av radiolyttiske forbindelser.

Hertel og Blanc ble i 1992 imidlertid tvunget til å tie om sine forskningsresultater,som ble rettslig opphevet først i 1998.

Selv foretrekker jeg innlegg som ryddig og korrekt oppgir sine kilder, som denne:

Is Microwaved Food Dangerous? The myths and the facts.

"One of the strongest anti-microwave voices on the web is Joseph Mercola, an Illinois-based alternative physician who runswww.mercola.com. Mercola.com has been recycling and adding to an article about the “proven dangers of microwaves” since at least 1994. By 2010, the Mercola spiel had incorporated just about every microwave myth known to the internet.

Mercola mixes in just enough truth to make it seem believable – for instance, you can kill 99 percent of bacteria on a dish sponge by microwaving it on high for one minute. He cites a few trustworthy sources (such as the Food and Drug Administration) for information about the verified hazards of microwave cooking. But that’s about where the reliability stops. Click around a bit, and you’ll find that most of Mercola’s sources about the hazards of microwaved foods are strongly biased and based on shoddy science.

Mercola, like almost every other writer who expounds the microwave myth, includes the story of the Swiss food chemist Hans Hertel. In the late 1980s, Hertel and seven fellow vegetarians locked themselves into a hotel room, where they performed a two-month “experiment” that consisted of eating foods prepared in the microwave and by other means.

After two months of togetherness, Hertel emerged with a terrifying pronouncement: He had found changes that “appear to indicate the initial stage of a pathological process such as occurs at the start of a cancerous condition” in the blood of the men who had eaten microwaved milk and vegetables.

But…

  • None of the men in the study got sick.
  • The study was never published in a peer-reviewed journal.
  • Hertel never produced the data
  • Tthe study has never been replicated.
  • A sample size of four does not provide any significant information.

Hertel since seems to have disappeared (according to Mercola, a “gag order” from the Swiss government silenced him), but his story is alive and well on the internet."

Det er lurt å være føre var, men det er også lurt å undersøke hvor noen har sine fakta fra, før man sluker alt rått. Det gis forøvrig noen gode råd om hvordan generelt vurdere kilder:

Critical thinking lesson #1: Always question claims that seem too strange and grandiose – especially if they’re presented in pseudoscientific language.

Critical thinking lesson #2: Be sure to include a physics teacher in your circle of friends.

Critical thinking lesson #3: Valid scientific findings are replicable, documented, and involve more than eight people.

Critical thinking lesson #4: Ethical, reputable, mentally-healthy scientists stand by their work. They do not change their names and disappear, claiming persecution.

Critical thinking lesson #5: Never trust a source that tries to sell you something.

Critical thinking lesson #5: If a study raises potentially serious concerns about health, other researchers will attempt to replicate it. Studies that are 20 years old have probably been supplanted by newer research

Kildekritikk er ikke noe d.r.i.t.t. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Middagsrester. Puttes i plastboks, settes i kjølen. Varmes opp dagen etter på i løpet av 2 minutter og kan spises rett fra boksen. Hva er det å lure på? Hilsen hun som lager så og si all mat fra bunn av, og som derfor ikke alltid gidder bruke tid eller energi på å gjøre det HVER dag, når man kan varme rester som er like gode dagen etter, i mikroen. :) Ei heller har jeg oppvaskmaskin, så alt av rester som jeg slipper å ha inn i ovnen (= sitter godt fast i forma etterpå) er bra. Spesielt når ovnen er fra 1800-tallet (sånn ca :P ) og bruker 30 min på å bli varm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Middagsrester. Puttes i plastboks, settes i kjølen. Varmes opp dagen etter på i løpet av 2 minutter og kan spises rett fra boksen. Hva er det å lure på? Hilsen hun som lager så og si all mat fra bunn av, og som derfor ikke alltid gidder bruke tid eller energi på å gjøre det HVER dag, når man kan varme rester som er like gode dagen etter, i mikroen. :) Ei heller har jeg oppvaskmaskin, så alt av rester som jeg slipper å ha inn i ovnen (= sitter godt fast i forma etterpå) er bra. Spesielt når ovnen er fra 1800-tallet (sånn ca :P ) og bruker 30 min på å bli varm.

Nemlig :). Jeg har et massivt antall porsjonsbokser med hjemmelaget kålstuing og kålrotstappe i fryser'n. Det tar 3 min å tine dem i micro'n i emballasjen - mye lenger tid med ovnen, og man bruker kasserolle og energi på lang oppvarming. Nei - takke meg til effektiv matlaging altså :D.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet en relativt ny mikrobølgeovn for et par år siden, og siden jeg tross alt har plass til den på hybelen fikk den være med ned til Ås. Men jeg bruker den knapt... Tine kjøtt gjør jeg i kaldt vann, tine brød gjør jeg i brødristeren eller på benken, og da er det ikke mye annet jeg pleier å fryse ned som må tines før det kan tilberedes, faktisk. Oppvarming av rester gjør jeg helst i stekepanne/kasserolle, da smaker det så meget meget bedre. Syns mat varmet i mikrobølgeovn fort får en vassen smak, jeg. Litt avhengig av hva det er, da. Jeg varmer opp saus og suppe i mikroen, men ikke grønnsaker, f.eks.

Men det å kunne poppe popcorn i mikroen er i seg selv verdt plassen den tar. :D Ikke at jeg gjør det innmari ofte det heller, men bare det å ha muligheten...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj, bare fin konservering av egen kropp, vettu :D.

Nymoderne balsamering? :P

Bretonen her nekter å spise pommes frites fra McDonalds. Det er veldig bekymringsfullt siden han spiser ALT annet.

Ha ha. Han er fornuftig i det minste! :P

Men veldig OT ang mat. Etter jeg ble veggis, fikk jeg høre til stadig av enkelte at "du er hva du spiser". Så da måtte jeg spørre de da. "Hva er dere da? Bare søppel?" da de spiste junkfood. Da ble det liksom stille på den delen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri hatt micro før vi flyttet i hus for to år siden.. Bruker den ikke så ofte men den er gull å lage popcorn i, altså! Og varme matrester og sånn. Vår er sånn fin som også er varmluftsovn. Praktisk.

Men jeg skulle lage grøt i den en gang. Da splætta all grøten ut over hele microen. Det var ekkelt. Og jeg hadde jo egentlig ikke tenkt å vaske den innvendig da jeg laget den grøten, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd.

Vi har mikro, men jeg bruker den ikke så mye (tror jeg?). Vi har lite restemat, og brød tiner jeg i brødristeren.

Bruker den til fajitalefser, varme opp teen min hvis jeg glemmer den så den blir kald...ehh. Ja, ikke så mye :lol: .

Jo, smelter smør i den om jeg trenger smeltet smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...