Gå til innhold
Hundesonen.no

utstilling.. ser ikke ringen for bare telt!


Meg
 Share

Recommended Posts

men stol og folk hindrer ikke sikten like mye heldigvis :)

Nei det er jo sant da :) Jeg hadde ikke telt det første året jeg gikk på utstilling med hunden min. Men jeg vil gjerne skjerme hunden min litt også, folk slipper hundene sine bort til alle burene, står der og lar hundene TISSE på buret til folk, lar hunden snuse seg omtrent inngjennom burdøren til hunden min :huh: Jeg opplevde at en stod der med hunden sin, hunden løfte beinet og tisset på buret MED hunden min inni!! :sint_01: Da vil jeg heller at hunden tisser på teltet altså (joda, folk gjør det samme der også! Folk LAR hunden sin tisse på utstillingsteltet til folk. later som ingenting og vandrer avgårde). Men jeg synes det er bedre å spyle av utstillingsteltet mitt enn at buret og hunden min blir full av piss :|

På NKK Drammen fikk folk lov til å stå foran teltet mitt :) De fikk til og lov til å ta med en hund inn og stå under tak når det kom en regnbyge. En utstilling hadde jeg et par GD'er med eier inni teltet ilag med meg (en venninne og våre to hunder i bur) fordi det begynte å PØSREGNE, så da fikk de lov å komme inn under tak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vår første ute utstilling i Drammen i august, og ringane var omringa av telt. Og sidan ringnummeret sto på halv åtte ved dommarteltet, så hadde eg, for første gang, problem med å finne fram til riktig ring >.<

Fant meg ein liten opning der eg kunne plassere meg, buret og frøkna, men folk som kom vart jo skikkeleg fornærma fordi dei ikkje kunne plassere teltet sitt tett inntil ringen der eg satt jo.

Ute utstilling var veldig fint for frøkna, men om det einaste vi kan sjå er telt, telt og atter telt, så fristar det ikkje til gjenntakelse.

Dobbeltposter jeg *sorry*

Men NKK drammen er den mest rotete utstillingen jeg har vært på! Var vanskelig å finne frem til ringene der :/ og ikke bare pga teltene! Alt var tåpelig plassert synes jeg og til "min" ring var det omtrent umulig og komme seg inn i ringen, ikke pga telt men pga folk med store og bur mellom ringene (det var knapt et par meter mellom ringene) og jeg vil ikke at min skal hilse på fremmede hunder i forbifarten inn i ringen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner det er praktisk. men hva om alle andre også vil ha det på denne måten?..men om arrangørene lager teltfrie soner så er det jo ingen sak

Jeg betaler faktisk som regel langt over 2000 kr for hver utstillingshelg, i bare påmeldinger og tar meg retten til å slå opp telt for å slippe pissing og utreagerende hunder som folk ikke har kontroll over..

Uansett hvor man selv plasserer sitt eget telt vil det ALLTID, bemerk - ALLTID være idioter som vil nærmest først og øverst... Og derfor er det JA arrangørene sitt ansvar å lage egne telt områder og se at dette blir fulgt opp. Man vet at de fleste vil ha med seg telt, og man vet at folk kommer ikke plutselig til å organisere det selv og plutselig ta hensyn til hverandre (desverre.)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler faktisk som regel langt over 2000 kr for hver utstillingshelg, i bare påmeldinger og tar meg retten til å slå opp telt for å slippe pissing og utreagerende hunder som folk ikke har kontroll over..

Uansett hvor man selv plasserer sitt eget telt vil det ALLTID, bemerk - ALLTID være idioter som vil nærmest først og øverst... Og derfor er det JA arrangørene sitt ansvar å lage egne telt områder og se at dette blir fulgt opp. Man vet at de fleste vil ha med seg telt, og man vet at folk kommer ikke plutselig til å organisere det selv og plutselig ta hensyn til hverandre (desverre.)

nå er jeg ikke egentlig så tverr som det høres ut her men: hva med de som også har betalt 2000 kr, men som mener alle burde få se ringen? men som ikke får plass, fordi noen andre mener de har rett til å sette opp telt. En utstilling med mange hundre hunder.. det blir mange telt det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også med uro på teltbyene som bare vokser og vokser rundt utst.ringene - og det kommer nok til å må bli endringer snart. Det krever jo bare mer og mer plass og snart finnes det vel ikke områder som er store nok...

For en haug år siden stilte N Grand Danois Klubb opp rader med partytelt mellom ringene - det var genialt! Da kan folk pakke seg sammen ganske mye mer enn om annenhver utstiller har med seg telt på 9 kvadratmeter. Bur (m trekk) og sånt som tåler vann kan stå litt på utsiden og folkene kan stå innunder. Skygge for de fleste blir det også.

Men det koster, da.. Og er myyye jobb å sette opp...

Det er så lett å si at teltene burde stå på andre siden av banen - men for oss som har med kanskje 2-3 hunder i samme rase er det faktisk ikke bare-bare å måtte løpe 50 meter for å bytte hunder som skal i ringen, heller.

Utstillinger er selvsagt også for de besøkende - men samtidig er det utstillerne som betaler "gildet". Så det må ikke gå på bekostning av de som faktisk er der "på jobb" heller, liksom...

Og i regn eller sol så er det ikke sååå enkelt å gjøre det komfortabelt for en haug hunder man har med. Man MÅ ha skygge for solen - også bur blir glovarme hvis de står midt i solsteken. Å forhindre eiere av pelshunder å sørge for at de har det nogenlunde tørt i regn er heller ingen genistrek.

Så... Kanskje om alle hadde hatt med "partytelt" som settes vegg-i-vegg, men som må være åpne for alle?

Nei, sikkert hundre dårlige poenger med det også...

Kanskje forby telt som er så store? På noen få utst. i Sverige var det forbud mot telt som var over 4 kv.meter.. Når jeg reiser alene med en hund eller to så føles det jo fryktelig at jeg da bruker 9 kvadratmeter bare fordi jeg setter opp et telt, så jeg prøver i det lengste å la være å ta med teltet, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, HHC - kjenner noen sånne jeg også. Klager helt til det regner - så trekker de inn i teltene til kjentfolk... Eller bare benytter seg av skyggen av teltet når solen steker. TENK så håpløst det hadde vært å finne skygge på en fotballbane hvis det ikke var noen telt der..

Men jeg ser for meg at man kanskje skulle tenke seg å ha med en stor parasoll, jeg - riktignok må man jo da også drasse med en "fot" til den - hvis man ikke har skikkelig tunge metallbur å forankre det i.. OG ha storm-liner hvis det blåser.. Men da tar man jo eg. like mye plass likevel, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utstilling satt jeg opp teltet mitt noen meter fra ringen :) Fordi jeg tenkte det var fint for andre å kunne ha LITT plass å gå på. Og hva skjedde da? Joda da var det noen som greide å sette opp et telt foran mitt omtrent OPPÅ ringbåndet... Så det var jo bortkastet av meg å sette mitt litt unna :)

Noen utstillinger gjør de noe smart da! De lager ringbånd, og 1-2 meter utenfor ringbåndet lager de et EKSTRA bånd :) Teltene får ikke stå innenfor disse båndene og det blir da 2 meter mellom telt og utstillingsringen. Det er ikke så dumt å gjøre det slik.

Ellers så bør folk ta seg sammen og ha kontroll på hundene sine. Å tisse på andres bur, utstillingstelt?! Bare det å slippe sin hund bort til bur med hunder inni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen utstillinger gjør de noe smart da! De lager ringbånd, og 1-2 meter utenfor ringbåndet lager de et EKSTRA bånd :) Teltene får ikke stå innenfor disse båndene og det blir da 2 meter mellom telt og utstillingsringen. Det er ikke så dumt å gjøre det slik.

Sånn gjorde de på lapphund utstillingen på Biri i år, dobbele bånd. Jeg ble så glad når jeg så det, og at hverken telt, stoler, hunder eller folk fikk lov til å stå imellom de to båndene. :) Håper virkelig flere arangører gjør seg bryet med å gjøre det altså, for folk flest virker som å gi blanke i at man ikke skal stå for nært utstillingsringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser for meg at man kanskje skulle tenke seg å ha med en stor parasoll, jeg - riktignok må man jo da også drasse med en "fot" til den - hvis man ikke har skikkelig tunge metallbur å forankre det i.. OG ha storm-liner hvis det blåser.. Men da tar man jo eg. like mye plass likevel, da...

Jeg har en sånn parasollfot som man stikker ned i jorda (omtrent som en diger teltplugg), det fungerer utmerket faktisk. Men en parasoll er jo ikke så stor at den holder regnet unna dersom det regner og blåser - enten blir JEG våt, ellers blir bikkja våt, for begge får ikke plass under parasollen faktisk :(.

Jeg synes nå stort sett at arrangørene greier å håndtere problemet med alt for mange telt ganske bra, jeg. På de fleste utstillinger jeg har vært på, har det vært avsatt områder der det er forbud mot oppsetting av telt, og det er alltid en "gang" mellom ringen og der det er lov til å sette opp telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler faktisk som regel langt over 2000 kr for hver utstillingshelg, i bare påmeldinger og tar meg retten til å slå opp telt for å slippe pissing og utreagerende hunder som folk ikke har kontroll over..

???

Så fordi du stiller flere hunder trenger du ikke ta hensyn til andre ? Det er ditt eget valg å ha så mange hunder og å bruke så mye penger , er det ikke ? Amatørene som holdet seg til bare en hund har ikke like mye rett på å se ringen eller å få plass ?

Ja , jeg hater disse teltene og disse folka som okkuperer all plass i timesvis. Hatet er å dele ring med OES, gud forby at disse ekle belgerne med oppmøte flere timer før OES skulle være så frekke å komme til å snuse på en av pelsdottene i forsøkene på å komme seg inn i ringen eller å følge med på når de skal inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NKK Rogaland hadde jeg faktisk problemer med å finne en vei inn i lydighetsringen pga teltene. Bardunene er kanskje det som er mest ødeleggende, men her var også teltene HELT inntil ringbåndet.

Jeg har eget telt, men passer på å dele med noen, slik at jeg ikke opptar all den plassen alene. Det samm gjør de andre rundt LP-ringen. Jeg tror den beste løsningen hadde vært å ha 2-3 meter telt-fri sone rundt ringene, der man kan sitte på stoler, gå eller varme opp hundene. Hadde også vært fint med mindre telt, men samtidig er det ofte (rundt LP-ringen i hvertfall) 3-6 personer i hvert telt, og da er det allerede ganske trangt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Så fordi du stiller flere hunder trenger du ikke ta hensyn til andre ? Det er ditt eget valg å ha så mange hunder og å bruke så mye penger , er det ikke ? Amatørene som holdet seg til bare en hund har ikke like mye rett på å se ringen eller å få plass ?

Ja , jeg hater disse teltene og disse folka som okkuperer all plass i timesvis. Hatet er å dele ring med OES, gud forby at disse ekle belgerne med oppmøte flere timer før OES skulle være så frekke å komme til å snuse på en av pelsdottene i forsøkene på å komme seg inn i ringen eller å følge med på når de skal inn.

Absolutt ikke. Det jeg mener som jeg helt tydelig ikke fikk frem i postene mine siden dette ble kommentert så mange ganger var rett og slett det at jeg bruker telt nettopp fordi folk tar ikke hensyn. Jeg er aldri alene i teltene mine, jeg inviterer alltid folk inn i teltet hvis det regner og jeg setter ikke opp bardunene fremover så folk har muligheten til å sette seg foran om de ønsker, og har skjeldent teltet ved ringen. Poenget mitt var at det blir brukt nettopp fordi folk er utrolig hensynsløse, både når det kommer til drittbikkjene sine som utreagerer og jeg hater virkelig å få tingene mine pisset ned av andre folk sine hunder, som skjer ofte. Itillegg vil jeg helst ikke ha en opplevelse med noen hund som prøver å virkelig TA barnevognen som jeg har opplevd en gang, som var ganske ekkelt. Jeg vil vite at når jeg er i ringen og får det jeg har betalt for så skjer det ikke noe tull med hundene mine og tingene mine ikke blir pisset ned på og at alt jeg har med er ok der det står. Jeg er virkelig en av de som hater teltlandsbyer og synes at egne teltområder er noe arrangører burde etterstrebe, så det blir mer publikum og ikke-teltbruker vennlig. Ja, jeg lar vær å melde på mer enn to hunder på inne utstillinger nettopp pga av at det er trangt, drittbikkjer markerer osv osv...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Det jeg mener som jeg helt tydelig ikke fikk frem i postene mine siden dette ble kommentert så mange ganger var rett og slett det at jeg bruker telt nettopp fordi folk tar ikke hensyn. Jeg er aldri alene i teltene mine, jeg inviterer alltid folk inn i teltet hvis det regner og jeg setter ikke opp bardunene fremover så folk har muligheten til å sette seg foran om de ønsker, og har skjeldent teltet ved ringen. Poenget mitt var at det blir brukt nettopp fordi folk er utrolig hensynsløse, både når det kommer til drittbikkjene sine som utreagerer og jeg hater virkelig å få tingene mine pisset ned av andre folk sine hunder, som skjer ofte. Itillegg vil jeg helst ikke ha en opplevelse med noen hund som prøver å virkelig TA barnevognen som jeg har opplevd en gang, som var ganske ekkelt. Jeg vil vite at når jeg er i ringen og får det jeg har betalt for så skjer det ikke noe tull med hundene mine og tingene mine ikke blir pisset ned på og at alt jeg har med er ok der det står. Jeg er virkelig en av de som hater teltlandsbyer og synes at egne teltområder er noe arrangører burde etterstrebe, så det blir mer publikum og ikke-teltbruker vennlig. Ja, jeg lar vær å melde på mer enn to hunder på inne utstillinger nettopp pga av at det er trangt, drittbikkjer markerer osv osv...

Der sa du det, og når det er sagt kan fint teltet stå noen meter unna ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå innser jeg at jeg har vært på veldig få ute utstillinger. Men de gangene jeg har vært har jeg vært i teltet til Lill f,ex og det var overhodet ikke i veien. Fordi alle teltene stod på egen rekke litt uttafor ringen, så det var lett å gå inn. Samtidig var det et trygt sted å sette fra seg tingene sine.

Arrangør får passe på å sette opp hvor man kan ha telt eller ikke, for er det fritt vilt så er alle frekke nok til å breie seg og dekke ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. Husker NKK Trondheim ifjor... Herregud.. STAPPEFULLT med telt.. Enkelte er jo så egoistiske i tillegg. Og så blir de sure om man stiller seg litt foran teltet for å se.

Neida, i fjor var det ikke mange telt der (og ikke tettpakket heller) :P

I 2010-2012 har det vært på Travbanen på Leangen, i 2009 på Stjørdal og i 2008 på skiskytterstadion (?) på Saupstad. Man må tilbake til 2007 for å finne sist gang det var på Kunstisbanen på Leangen :P Og da var det så mange telt at bardunene sto inn i naboteltene, inn i ringene, ja folk var så desperate at de ofte flyttet andre sine telt (eller rett og slett pakket andre sine telt sammen for å få plassen :huh: ).

Jada, vi har telt vi også. Sist brukt i utstillingssammenheng i 2007, da hadde vi besøk av 5-6 andre hoffer utenom vår + eierne deres inni/rundt teltet. Etter det har vi faktisk ikke brukt teltet annet enn som ekstra ly når det har vært arrangert MH/FA (for dommere/beskrivere, testledere og figuranter). Og nei, teltet vårt er slettes ikke stort eller moderne, det er av den gamle typen som er pittelite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at telt klint opp i ringene rundt hele ***** utstillingsområdet er en uting. Jeg går inn i telt om jeg blir invitert allikevel om det regner. At jeg syns det burde være regler for hvor nære ringen disse teltene bør få stå, betyr ikke at jeg står utenfor og blir pisseblaut på trass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt opp til arrangørene hvor de vil tillate telting på utstillingen sin. Men å tro at man skal greie å finne områder store nok til 20 ringer, 500-1000 telt og 5 meters klaring rundt ringene er jo bare håpløst.. SÅ store utst.områder har man ikke.

Så mindre telt (i størrelse) og evt. en avgift for å sette det opp? 500,- også får man en "lapp" som henges opp i fronten med godkjenning for teltet? Da tror jeg man hade "tvunget" flere å dele telt i alle fall..

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde få tak i telt av den mindre typen, men det var så og si umulig å finne. Jeg annet meg selv som en ganske dyktig googler, men hadde ikke sjangs.

Men jeg mener også at dette har blitt noe arrangørene må planlegge nå sammen med resten av utstillingen. Jeg tviler på at det blir borte og etter å ha fått det selv så må jeg si at det er digg å vite at jeg både har skygge og ly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Hund i Huset (finner de på finn.no og facebook) har telt som er mindre enn 3x3 meter. De snakket ihvertfall om å ta det inn, men så ble det litt diskusjon om hvor små de kunne være, disse teltene, så jeg veit at han kuttet ut ihvertfall de som er 1.80 x 1.80 fordi at de blir for små for pelsstellrase-folk :)

Jeg syns forøvrig at ideen om stort partytelt er god jeg da. Eller kanskje arrangørene må tegne opp "tomter" man kan ha telt på, også må man betale for plasseringa - da blir det dyrere å ha ringside enn et lite stykke unna, f.eks.

For, når jeg var på Bjerke i august, så var det nesten håpløst å bevege seg rundt enkelte ringer. Da sto teltene så tett at jeg ikke skjønner hvordan de har fått slått ned i plugger, så sant de ikke delte de eller bare kjørte de gjennom naboens telt. Da er det lett å manøvrere seg rundt på området, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen diplomatisk løsning på det økende teltproblemet, fordi så å si samtlige av de som har med telt, har en eller annen mer eller mindre god unnskyldning til å ha det med.

Her synes jeg de som arrangerer har et ansvar for å sette opp teltområder slik at de ikke kommer for tett inn på ringene. Jeg liker veldig godt å ha med telt, men jeg klarer fint å ha teltet en plass, for så å gå bort til ringen ca når vi skal inn og vente videre der. Da tar jeg med stol, hund (og evt bur og paraply hvis det regner). Klart det er kjekkere for meg (og alle de jeg inviterer inn) å ha teltet ved ringen hvis det begynner å regne, men jeg klarer fint å ikke ha det. Synes ikke man skal behøve å betale, for man betaler allerede nok, men at det settes opp områder som ikke ligger helt kliss inn i ringene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at de som har telt kan være flinke med å invitere til å komme inn i deres telt hvis de har plass. De kan også si til folk som de ser at prøver å se ringen og hundene, at de må veldig gjerne komme å stå ved teltet deres. Ser jeg det står noen som ønsker å se på så sier jeg lett at de bare må ta seg tilrette og stå forran telte. Jeg inviterer også noen stakkere som ser veldig nye og forvirret ut til å komme å sette seg ved oss. Det har litt med viljen også å gjøre. Er en åpen og ønsker at alle skal få se og at alle skal ha en plass å sitte så får enn det til. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...