Gå til innhold
Hundesonen.no

Kobbel til trening


Krilo
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Nå er det kurstid igjen, og merker igjen at det kanskje skulle vært lurt med et kortere kobbel under trening. Nå bruker videt standard sorte fra Biltema, men kveiler det jo masse tundt hånda, eller det blir veldig hengende i veien for meg og hunden. Så da vandret tankene over på at vi kanskje skulle hatt et kortere, men er det lurt/feil? Og hvor finnes rimelige sånne? Har egentlig bare sett kobbel i samme lengde som det vi har nå eller lengre.

(og når jeg først spør etter kortere kobbel, hvor får vi tak i tynn kjetting til utstillinger egentlig? For vi har nemlig kort utstillingsline, men ikke noe å feste det i :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kort bånd, som egentlig er et kattebånd faktisk, til Odin. Ca. 60 cm elns?

Men ellers bruker jeg et såkalt regulerbart bånd med krok i hver ende og flere ringer. De fleste dyrebutikker har bånd i ulike lengder, så det er vel bare å se hvilken lengde du tror du vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har treningskobbel fra Linna zoo hundeutstyr med kamplekedel og flere ringer så jeg kan henge det over skulderen når jeg ikke bruker det. Kan bestilles i den lengden du ønsker. Jeg er veldig fornøyd med mitt. Det ligner på dette: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=417095835003432&set=a.347297988649884.77477.346924375353912&type=3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler som de over et kobbel med krok i begge ender og flere ringer, så du kan justere lengden. Mitt favorittkobbel er et slikt et i mykt skinn som er godt å holde i. Når jeg går tur har jeg det på det lengste (tror det er 150cm), så kan det justeres inn til halvparten når jeg trener eller vi går steder der jeg vil ha ekstra kontroll på han. Ringene gjør også at det kan festes rundt livet ved behov.

Dette så litt tynt ut for min smak, men innmari fine farger da ;)http://www.tempohundogkatt.no/Hund/Kobbel/Skinnbaand/Bobby-skinnbaand-med-2-kroker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et trenings kobbel i skinn, som har 3 ringer (der den ene er løpende) og 2 kroker. ca 2 meter helt "utslått" og kan festes sammen så det akkurat går samme over nakken/bak ryggen. Da er det langt nok til bruksen, men også kort nok til å festes skikkelig så jeg slipper å ha det i lomma :) Jeg er skikelig fan av skinn, og dette er absolutt min favoritt.

IMG_4404.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! :)

Har ikke helt hatt sansen for slike med kroker, synes de kjennes så tunge ut, de jeg har sett på hvertfall, men det fra Linna zoo så lett og fint ut. Sjekke ut det litt nærmere. Tror også 1m burde holde til trening, kanskje litt kortere å.. Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig et supergrip-kobbel (nylonkobbel med gummierte, langsgående striper som gir godt grep) som jeg syns er veldig kjekt til lydighetstrening og turer i "siviliserte strøk". Det er 135 cm langt, og er i seg selv veldig lett, i tillegg til at det har en lett bgb-krok. I håndtaket er det festet en ring som gjør at det er fort gjort å feste båndet over skuldra - og like fort gjort å løsne det igjen. Jeg klarte ikke å finne det i noen nettbutikk nå i farta, men jeg betalte i alle fall 149 kroner for det på Antrozoologisenteret her på Ås.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! :)

Har ikke helt hatt sansen for slike med kroker, synes de kjennes så tunge ut, de jeg har sett på hvertfall, men det fra Linna zoo så lett og fint ut. Sjekke ut det litt nærmere. Tror også 1m burde holde til trening, kanskje litt kortere å.. Hmm

Akkurat som meg, jeg liker heller ikke de med kroker på hver side og ringer nedover kobbelet, syntes som deg at de blir så tunge...har flere av disse kobbelene og mener hver gang jeg kjøper at NÅ skal jeg begynne å bruke dem, men de blir bare liggende i skuffen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveile rundt hånden er jo det jeg gjør nå, men som jeg ikke vil, synes det bare blir upraktisk, det detter ned, må kveiles på nytt og blir styrete, og løs kan han ikkevære under trening enda, lekekompiser tenker han da :P men skal ta en runde i morgen å se på litt lengder og om jeg finner noe.

Hadde et med kroker, tenkte å det skulle være praktisk med tanke på å kunne hekte han fast, men på de 16-17 mnd vi ar hatt han har vi aldri hatt behovet for det, så det ble aldri brukt siden det var bredt og klumpete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig et supergrip-kobbel (nylonkobbel med gummierte, langsgående striper som gir godt grep) som jeg syns er veldig kjekt til lydighetstrening og turer i "siviliserte strøk". Det er 135 cm langt, og er i seg selv veldig lett, i tillegg til at det har en lett bgb-krok. I håndtaket er det festet en ring som gjør at det er fort gjort å feste båndet over skuldra - og like fort gjort å løsne det igjen. Jeg klarte ikke å finne det i noen nettbutikk nå i farta, men jeg betalte i alle fall 149 kroner for det på Antrozoologisenteret her på Ås.

Vil tro det er dette du har? https://handlers.no/product.php?prod_id=671

Har det selv, pluss et i lær som er ca 10-20 cm lengre, elsker begge to!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager bånd i alle lengder og med hvor mange kroker/ringer man vil.

det fine med snorene jeg bruker er at de knapt veier noen ting. Et eksempel her er et treningskobbel med BGB krok i begge ender og 3 eller 4 ringer fordelt over hele båndet, på 370 cm - vekt 175 gram... Det er ikke mye liksom!

www.linnazoo.com ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...