Carro92 Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Dumme meg måtte jo dra med en gang valpeshowet var ferdig, så jeg fikk ikke da spurt om kritikken til dommern. Så noen snille som kan hjelpe meg? Står: Elegant edel u.hund (usikker på om det er n eller u.), velkousto.(?) hode, flott hals, super overlinje, ennå ikke ferdig utviklet, men kommer vel med alder. Flott opptu(?) unærl. (?) sham (?) god benstamme. Effektive fine bevegelser fra sidene, ennå noe ustabil i fronten. Der det står (?) er de ordene jeg lurer på Siter
MaritaS Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Kanskje lettere å se om du laster opp et bilde av kritikken? En u kan jo for eksempel være en slurvete n eller en v, en m kan være to r'er etc Siter
Synnikken Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Elegant og edel unghund. Velkonstrouert hode. Fint opptrukket underlinje. Den sham sliter jeg med Velkonstruert* Siter
xxx12345 Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Elegant edel unghund (men det er vel valp, så kanskje ikke), velskåret hode, flott hals, super overlinje, ennå ikke ferdig utviklet, men kommer vel med alder. Flott opptrukket underlinje, sham (?) god benstamme. Effektive fine bevegelser fra sidene, ennå noe ustabil i fronten. My guess.. Sham er jeg ikke sikker på.. Siter
Synnikken Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Velskåret ja, bedre det på en whippet Siter
xxx12345 Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Betydningen er vel det samme, men jeg har brukt å få velskåret og ikke konstruert - derfor jeg gjettet på det. Siter
Synnikken Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Jeg har alltid fått konstruert fremfor skåret, jeg har inntrykk at skåret brukes på mer elegante raser men det kan jo være tilfeldig Siter
Carro92 Skrevet 8. September 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 8. September 2012 Tusen takk for hjelpa! Tok noen bilder av der jeg tror det står u.hund, og sham, så kan dere se hva dere syntes det står Siter
Synnikken Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Kan det være Ung Hund, ikke unghund men at han er ung liksom? Eller er det en elendig h? som Hannhund? Siter
Carro92 Skrevet 8. September 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 8. September 2012 Godt mulig det ja Synnøve! Tusen takk alle sammen for hjelpa ! :D Siter
xxx12345 Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Er det hannhund da? Da kan det jo være så enkelt.. Siter
Carro92 Skrevet 8. September 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 8. September 2012 er hannhund ja så du mener at det er en h, og ikke u? Siter
Kaja Skrevet 8. September 2012 Rapporter Skrevet 8. September 2012 Noen skrivere burde ha kurs i skriving.! 1 Siter
Izsa Skrevet 20. September 2012 Rapporter Skrevet 20. September 2012 Jeg spør om hjelp her å tyde kritikken isteden for å lage en ny tråd jeg Er det noen som klarer å tyde teksten fra NKK Rogaland ? Dette er Toki sin : Og så Mayra sin : Siter
Petra Skrevet 20. September 2012 Rapporter Skrevet 20. September 2012 Slet litt med å lese den øverste kritikken, så jeg gjetter litt vilt her. Toki: Nice feminin bitch.Correct type. Head with sharpening? muzzle. Excellent pigmentation. Straight topline. Correct volume of body. Correct angulation. Moves with enough stride. Enough temperament. Mayra: Strong bitch, correct type. Nice feminin head. A bit strong skull? Correct developed body. Correct angulation. Could have better ??? on tail. Good movements. Enough?? temperament. Hva menes med enough temperament, om det nå er det det står? Siter
trevi Skrevet 20. September 2012 Rapporter Skrevet 20. September 2012 Nr.1 der: Nice feminine female, correct type, head with strong enough muzzle. Excellent pigmentation, straight topline, correct volume of body. Correct angulations. Moves with enough stride. Enough Temperament. Nr. 2: Strong female, correct type. Nice feminine head. A bit strong scull. Correct pigmentation. Straight enough topline. Very well developed body. Correct angulation. Could have better col (?) on tail. Good movement. Enough Temperament. Siter
Snøfrost Skrevet 20. September 2012 Rapporter Skrevet 20. September 2012 Hva menes med enough temperament, om det nå er det det står? Dette må være Ligita Zake som har vært dommer? Hun skrev nemmelig det på mine kritikker også Kanskje hun liker temperamentsfulle hunder? Siter
bardmand Skrevet 20. September 2012 Rapporter Skrevet 20. September 2012 Legg nå litt godviljen til, da folkens! Dette er da så godt som nært nok fullt ut forståelige kritikker? Om dere krever mer enn dette, blir det ikke mange utstillinger som blir ferdige før midnatt, det kan jeg love! 1 Siter
Izsa Skrevet 20. September 2012 Rapporter Skrevet 20. September 2012 Takk alle sammen, enkelte skriftmåter klarer jeg ikke å tyde så godt, mens andre som er helt umulig for andre å lese kan jeg til tider lese. Dette må være Ligita Zake som har vært dommer? Hun skrev nemmelig det på mine kritikker også Kanskje hun liker temperamentsfulle hunder? Ja, det var Ligita Zake som var dommer. Tror det var det at begge hundene trakk seg litt vekk fra dommeren, men ikke så mye at det gjorde stort trekk for dem. Har inntrykk at denne dommeren har god kunnskap om rasegemytt. Og belønner god oppførsel, etter rasestander Siter
Snøfrost Skrevet 20. September 2012 Rapporter Skrevet 20. September 2012 Takk alle sammen, enkelte skriftmåter klarer jeg ikke å tyde så godt, mens andre som er helt umulig for andre å lese kan jeg til tider lese. Ja, det var Ligita Zake som var dommer. Tror det var det at begge hundene trakk seg litt vekk fra dommeren, men ikke så mye at det gjorde stort trekk for dem. Har inntrykk at denne dommeren har god kunnskap om rasegemytt. Og belønner god oppførsel, etter rasestander Mine gjorde ikke noe slikt overhodet. Så det er i alle fall ikke forklaringen her. Siter
Guest Dratini Skrevet 21. September 2012 Rapporter Skrevet 21. September 2012 Temperament har ingen ting med gemytt å gjøre (på utstillingskritikker), men om hvordan hunden takler settingen i en utstillingsring. Har selv skrevet kritikker hvor dommer f.eks. har sagt "noe usikker temp.", "forsiktig men vennlig temp.", "utm. temp.", "vennlig temp", "rasetypisk temp." Og de forskjellige dommerne har forskjellige uttrykksmåter. Noen skrivere skriver "slurvete", men jeg har enda tilgode å se en kritikk som jeg ikke har klart å tyde Tenk dere selv å skrive for rundt 80 hunder på en dag og skrive like forståelig for hund nr 80 som for hund nr 1 (og i samme tempo gjennom hele dagen) Siter
Recommended Posts