Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Ny seng går ikke særlig bra. Selv med meg på gulvet. Det er rett og slett ikke nært nok.

Dette er den eneste gangen vi har støtt på "motstand" i utviklingen egentlig, så jeg blir litt usikker. Bleie og smokkeslutt gikk jo av seg selv, egentlig har han bare oppdratt seg selv i mens vi har hengt på.

Nå får han kaptein sabeltann sengetøy i bursdagsgave, mulig det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Ny seng går ikke særlig bra. Selv med meg på gulvet. Det er rett og slett ikke nært nok.

Dette er den eneste gangen vi har støtt på "motstand" i utviklingen egentlig, så jeg blir litt usikker. Bleie og smokkeslutt gikk jo av seg selv, egentlig har han bare oppdratt seg selv i mens vi har hengt på.

Nå får han kaptein sabeltann sengetøy i bursdagsgave, mulig det hjelper.

Kan en feltseng som har omtrent samme høyde som sengen hans være et mulig alternativ til madrass på gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hæh? Hva sa du? Tampaxtoget?" "Ja! Jeg kjører Tampaxtoget!"

Marimannen likte veldig godt å få et nytt navn for mensen. :teehe:

Ny seng går ikke særlig bra. Selv med meg på gulvet. Det er rett og slett ikke nært nok.
Dette er den eneste gangen vi har støtt på "motstand" i utviklingen egentlig, så jeg blir litt usikker. Bleie og smokkeslutt gikk jo av seg selv, egentlig har han bare oppdratt seg selv i mens vi har hengt på.
Nå får han kaptein sabeltann sengetøy i bursdagsgave, mulig det hjelper.

Whatever works tenker jeg. Litt bestikkelser skader ingen, i min erfaring faser de seg ut av seg selv. Eller så er han kanskje ikke helt klar enda.

Smart å bygge opp din seng ja. Og hva med om han får kjøpe seg en liten ting etter første natt alene i ny seng?

(Bare ikke gjør sånn som naboen min, sendte mannen og datteren ut for å kjøpe en liten bleiesluttpresang, og de kom hjem med en gedigen elektrisk bil som ungene kjører rundt i. Til 3000,- kroner. :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny seng går ikke særlig bra. Selv med meg på gulvet. Det er rett og slett ikke nært nok.

Dette er den eneste gangen vi har støtt på "motstand" i utviklingen egentlig, så jeg blir litt usikker. Bleie og smokkeslutt gikk jo av seg selv, egentlig har han bare oppdratt seg selv i mens vi har hengt på.

Nå får han kaptein sabeltann sengetøy i bursdagsgave, mulig det hjelper.

Åh, minner! Da jeg skulle få storseng - noe som var litt skummelt, for senga var jo så stor - fikk jeg bli med og velge ut sengetøy selv. Jeg valgte Kaptein Sabeltann-sengetøy, og da var alt trygt, for jeg hadde jo Kaptein Sabeltann til å passe på meg om natta. (Mamma og pappa klarte i alle fall å overbevise meg om at han gjorde det.) Det sengetøyet hadde jeg i mange år etterpå. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste Yodelgutta :lol::wub:

Også syns jeg deter så godt å lese at nærhetsbehovet til Ask blir tatt så alvorlig. :ahappy:

Jeg skal ut å farte på egenhånd med snuppelure i dag. 6ukerskonroll og osteopattime. Fant ut at vetoretten min om at pappan SKAL være med skal forbeholders når hun skal få spøryter. :aww: Han må nemlig ta fri fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill ( får ikke quotet).

Det som er litt kjipt for han er at han vil jo så gjerne! Det er han som velger å legge seg i egen seng hver kveld, men så ombestemmer han seg etter at vi har falt til ro.

"Jeg er ikke stor nok enda" sier han med skuffet stemme. Jeg forteller han at det er helt greit å være litt liten på noen ting, jeg får meg ikke til å legge press på han som legger så mye press på seg selv.

Mulig jeg gjør noe feil og gjør han en bjørnetjeneste, men på alt annet har han plutselig selv erklært at han har blitt for stor til sånt uten påvirkning.

Kanskje dette er den ene tingen han trenger en liten puff i rumpa på for å erfare det å krysse sine egne grenser, eller kanskje han rett og slett trenger nærheten for mye enda.

Jeg vet ikke, men jeg avventer litt til tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du gjør noe feil uansett hva du velger egentlig, om du prøver å pushe ham litt eller om du avventer hele opplegget.

Men det går ikke an å få for mye trygghet og nærhet når man trenger det, og det må være utrolig godt å være tre år gammel og bli hørt.

Hvordan jeg ser på oppgaven med å være forelder er dette; å oppfordre og støtte ham når han søker ut i verden, og å ta i mot ham når han kommer tilbake for "påfyll" av trygghet og bekreftelse. Det er det som skaper trygge og selvstendige barn tror jeg, ikke å dytte dem ut i livet for å klare seg selv. Resten er detaljer.

De er fortsatt bittesmå de guttene våre, de trenger ikke ha det travelt med å bli store. Store blir de uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har rett Mari, det er nemlig sånn jeg tenker også :)

Har kjøpt bursdagsgave til Ask og jeg tror damen i butikken syntes synd på han :lol:

Altså: rommet er hovedgaven, men siden han må få noe han kan pakke opp også OG han ønsker seg sko ( alltid. På et generelt grunnlag. Skobutikker må jeg dra han forbi ) får han cheroxer. Damen syntes tydeligvis det var en stusslig gave for en 3 åring for hun fylte opp hele esken med ballonger og kjærlighet :lol:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: lars er fantastisk!

Lille flisa mi er ikke så stor. 3760g og 54,5 cm lang. Helsesøster syns nok ho er litt vel lita og hun har flatet ut kurven sin litt, så veie igjen om to uker. Og så skal hun ringe ammepoliklinikken og høre med dem, for jeg har veldig lyst til å prøve å få til fullamming.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende at Lars har så mye meninger om klær og generelt når det kommer til ungene :aww: skulle kjøpe ny vintetdress til Soph og ringte for å høre om det var ok pris og får beskjed at jeg må sende bilde av den først. Også likte han ikke stripene!*himle*

:lol: :Lol:

:lol: lars er fantastisk!

Lille flisa mi er ikke så stor. 3760g og 54,5 cm lang. Helsesøster syns nok ho er litt vel lita og hun har flatet ut kurven sin litt, så veie igjen om to uker. Og så skal hun ringe ammepoliklinikken og høre med dem, for jeg har veldig lyst til å prøve å få til fullamming.

Har farta rundt alene i dag jeg og. Vært på helsestasjon med guttene, og dæven det var styrete :lol: Fikk mange medfølende blikk og spørsmål om jeg trengte hjelp :aww: De er littegrann større enn Ida. 4,7 kg :|

Kiropraktor er tull! Guttene er på ingen måte kurert for kolikk hvertfall.

I går hadde vi besøk av damen fra Home-Start for første gang, og det var virkelig bra. Skulle ønske hun kunne flytte til oss :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har farta rundt alene i dag jeg og. Vært på helsestasjon med guttene, og dæven det var styrete :lol: Fikk mange medfølende blikk og spørsmål om jeg trengte hjelp :aww: De er littegrann større enn Ida. 4,7 kg :|

Kiropraktor er tull! Guttene er på ingen måte kurert for kolikk hvertfall.

I går hadde vi besøk av damen fra Home-Start for første gang, og det var virkelig bra. Skulle ønske hun kunne flytte til oss :aww:

:lol: tror jeg på! Styrete nok med en

Måtte snu og hente stelleveska med lommebok og alt i, og likevel fikk jeg ikke med meg helsekortet. Håpløst! :lol:

Dæven! Et kg mer ja... og en uke eldre... store gutter :wub: var en unge til inne i dag, hun var over 5 og omtremt samme alder.

Æsj, skal dere tilbake? Altid hørt at man ikke skal avvise før etter behandling nr 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det fremdeles er håp?

Her fant han et punkt i nakke/rygg som er spent. Han mente det gjør at hun ikke klarer å slappe skikkelig av i kroppen. Han forklarte mer om hvordan det påvirker mage og fordøyelse også, men det har jeg glemt alt. Han fant og stivhet i bekkenet. Så vi skal tilbake på mandag. Ida sluknet som et lys før vi kom ut av kontoret.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke helsestasjoner. Fikk nok en gang anbefalt skrikekur til tuppis som har våknet hver eneste time i to uker. Tenner på vei, vi har flyttet, jeg tar meg selv i å unnskylde meg selv og henne der vi sitter. Hvorfor søren skal jeg unnskylde meg? Jeg er helt trygg i mitt valg om å ikke la henne skrike seg i søvn, HELT trygg. Alikevel sitter jeg der og føler at alle andre vet at alt hadde ordnet seg om jeg bare hadde latt henne skrike litt mens jeg står på andre siden av døra..

Og om jeg får spørsmålet "Du har ikke forsøkt å bare legge henne ned da?" når jeg sier hun ikke klarer å sovne på kvelden, kommer jeg til å få blackout og ikke være ansvarlig for mine handlinger...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at home start virker bra, Wednesday! Kanskje det hjelper litt på at kiro ikke funket som du håpet.

Men det virker som osteopaten kan hjelpe ida? Håper det!

Du er så uheldig, ElZorro. :( Og jeg skjønner godt hva du mener jeg, den iboende autoritetsrespekten har de fleste av oss i oss. Du skal ikke føle deg teit for det, det aller viktigste er at det ikke gjør deg utrygg på valgene dine. Og det gjør det heldigvis ikke. Jeg er helt enig med deg jeg, du har min fulle støtte. Jeg hadde heller ikke vært komfortabel med å bare la henne ligge der.

Her har vi hatt innholdsrik barnedag selv. Må oppdatere etterpå, for jeg er jammen litt ambivalent jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah! Guttungen slo seg vrang på leketøysbutikken når vi skulle kjøpe gave til niesa fordi han ikke fikk barbie med hest.

Han var helt hysterisk .

Så når vi skulle kjøpe vanter ga jeg etter og lot han få velge selv. Lilla prinsesse vanter med glitter.

Så da klør jeg meg i hodet igjen. Nå som han går med eldre barn , er det veldig dumt å la han bruke dem i barnehagen? Vil de eldre barna erte han? Jeg vil jo gjerne at han skal få bruke de om han vil, men så vil jeg beskytte han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljar får ha med seg sine rosa bling-ting i barnehagen iallfall. Men de er bevisste på slikt, at det ikke finnes gutteting og jenteting og at man skla gjøre/ha på det man selv liker. Der er to av tre av de antatte mannfolk også, mulig det hjelper. Så ja, jeg beskytter ikke H mot sånt. Den dagen det får sosiale konsekvenser så må han erfare det selv, det kan jeg ikke skåne ham for. Og jeg skal ikke bidra til det med å sette begrensningene for ham. Jeg håper han er tøff nok den dagen til å stå imot, men skjønner at sånt er veldig vanskelig for en liten gutt, så det spørs om det går. Time will tell.

Så. Vi var hos tannlegen i går siden H har rundet 3. Tannen fra da han smalt i bordet er fortsatt løs og tannpleieren så en kviselignende sak der. Det ble vanskelig å få til et godt røntgenbilde og vi gav oss på topp. Hun skulle prate med en tannlege og høre hva vi skulle gjøre framover. Så ringte hun opp i dag og nå har H avtale den 7ende oktober med utgangspunkt i å trekke tanna! Han skal få beroligende og full pakke, og det er ikke kjempegøy.

Så dro vi til øre-nese-halslege i dag for å følge den evige hoste-og-litt-annet-smått-problematikken til H, og der fikk han jammen en ny avtale den 1. november for å fjerne en falsk mandel! Der blir det full narkose, noe jeg synes er ekstra skummelt fordi jeg fikk hjertestans av min nanestesi-allergi, og alt mulig før de røsker den ut. Han skulle snakke med anestesilegen om min allergi for å se om det var lurest å henvise til sykehuset, men jeg håper det ikke er nødvendig for da tar jo dette eviglang tid. Det er lenge nok å vente 1,5 måned når slikt først er bestemt.

Det ble mye med to slike beskjeder på en time kjenner jeg. Selv om jeg klart vet at alt går bra.

Han øre-nese-halsfyren var totalt blottet for barnetekke altså. Rent komisk. Det var en bra ting for Heljar, han gjennomskuer sånn påtatt positivitet ofte (ikke alltid, men han er vanskelig å lure med på ting). Men for et syn altså. Helt sånn platt og monotont "det gjør ikke vondt.", "det er ikke farlig", etc. :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars H!

Får de innkallelse så kort etter 3 års dagen altså?

A er ny i barnehagen og har liksom fått seg eldre guttekompiser. Spesielt tidligere omtalte Vincent er han blitt veldig close med. Vincent står alltid i gangen og ser trist ut når A skal dra :lol:

Men de gutta er rundt 5 års alderen og har nok et mye mer bevisst forhold til sånt enn A. Han kommer til å få sjokk hvis noen sier noe annet enn at han er fin, selv om han muligens merker noe på enkelte voksne. Damen som solgte vantene forklarte meg at det fantes blå i andre siden av butikken og slet med å holde seg alvorlig når han marsjerte stolt ut med vantene på og babydukke under armen. NOE må han plukke opp.

Selv mamma reagerte når hun hørte at han får rosa dukkevogn av søsteren min.

Nå har han blitt så stor at han kommer til å risikere reaksjoner fra "jevnaldrende" også, ikke bare aksept. Burde jeg forberede han?

Eller kjøpe blå bak ryggen hans og pakke med? Barn kan være så grusomme og jeg synes han er litt for liten til å måtte beskytte seg mot eldre barn.

Edit: det er menn i barnehagen til A også, den ene er kontaktpersonen hans og sannsynligvis åpent homofil. Jeg har i hvertfall aldri tvilt på legningen *host*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg Mari. Det der er sånt som gjør at man har lyst til å ikke være forelder likevel... Men de vet jo om hva som skjedde med deg, så de passer godt på.

Ang søvn så er de offisielle helserådene veldig strenge. Begynne å avvenne nattamming v 6 mndr og absolutt ikke "lov" etter 8 måneder.

Man skal bare legge babyen ned og si "nå må du sove, det er natten." Og gå ut av rommet.

Har lest at det er noen som prøver å få varianter av skrikekurer og lignende råd forbudt, men det er visst basert på forskning som er for ny og utradisjonell for helsemyndighetene forløpig.

Jeg ammer og bysser med deg ElZorro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk snille Mari og Marie :heart: . Jeg er så trøtt nå at jeg lar ting gå inn på meg. Vi er i en skikkelig dårlig periode, det er sikkert og visst. Men jeg har jo vært mamma lenge nok til å fått med meg at i morgen kan den perioden være over. Vips sover hun mange timer i strekk igjen.

Jeg har lenge gitt blaffen i offentlige helseråd. De er unyanserte og ofte noe utdaterte. Og at de skal komme her og fortelle meg at datteren vår nå er bikket 6 mnd og skal i følge "boka" finne søvnen sin selv? Si det til Tuva som ligger der og desperat forsøker holde seg våken. Armer og bein fyker i alle kanter, vrir seg som en liten mark. "Nå må du sove lille venn..." Right..

Det er bare det at ei helsesøster burde kjenne igjen ei sliten mor når hun ser en. Hun jobber jo for søren med slitne mødre hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En unge på avdelingen jeg har vært på i går og i dag, har hvite tøfler med rosa prangende blomster på. Han er gutt, og ingen kommenterer det i det hele tatt. Men så var det småbarnsavdeling da, så det er klart at de store kan ha et litt annet forhold til det. På storbarnsavdelingen jeg var på forrige uke, var det en av gutta som hadde klistremerke-øredobber på, og barna kommenterte det ikke, og de voksne sa han var fiiiin.

Så de ble hvertfall ikke skjermet fra mulige reaksjoner fra de andre barna. Men så vet jeg jo ikke om noen av de andre, som stort sett har kjønnsrelaterte klær, faktisk blir skjermet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er jo forskjellige, Loke. Hva de tåler og på hvilke plan. Men faren er jo at det er deg han plukker opp signalene fra om du setter ned det forbudet, så legg det iallfall fram med omhu. Jeg vet du gjør det altså, men you know. Vurder om det er lettere å ta praten etterpå om den sosiale konsekvensen kommer, for alt du vet går det fint. Du kan jo også prate med de ansatte litt i forkant om at du er bekymret.

Takk for det, Marie. :) Det var koselig å høre for man blir jo unektelig litt bekymret. :) Hvordan er det med Johanne for tiden?

Har du forsøkt å svøpe henne, ElZorro? Jeg husker de periodene, de blir kortere og kortere og sjeldnere og sjeldnere. De gjør det, så forsøk å stå i det så godt du kan. Det er tungt når det står på og nattesøvnen blir både kort og oppbrutt. Sutring er det verste, for det gnager og gnager sånn, til slutt mister man nesten empatien. Stor klem til deg!

Jeg er glad dere driter i myndighetene. De kjenner ikke deres barn, de vet ikke hva som er riktig for akkurat dem. Gjør det som er riktig for dere og barna deres. Dere er tøffe som gjennomfører det, det er lett å la seg påvirke. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...