Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Null problem, det er jo vannet som måtte holdes varmt :) Vi hadde sånn liten rund tupperware sak som man posjonerte ut (vi hadde plass til fire mme posjoner i den) så var det bare å åpne flasken, helle oppi og riste og tada :) Uten søl og gris, og helt nylaget :lol:

åh.. selvfølgelig ! Fortsatt mer styr enn å dra ut puppen , men ikke så mye styr som jeg så for meg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var styr, heldigvis :)For meg var det mye mer styr å amme.

Jeg husker når Soph var enda baby hvordan jeg freste til alle som nevnte at det var styr med flasker osv :lol: Vi dro fra svigers to dager for tidlig når svigermor nevnte for andre gang en kveld hvor mye styr det var, sensitivt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var styr, heldigvis :)For meg var det mye mer styr å amme.

Jeg husker når Soph var enda baby hvordan jeg freste til alle som nevnte at det var styr med flasker osv :lol: Vi dro fra svigers to dager for tidlig når svigermor nevnte for andre gang en kveld hvor mye styr det var, sensitivt det der.

Utrolig hvor mye det er lov å bry seg om andre menneskers amming/ikke amming eller kombinasjoner av det, og om man har nok melk og om man holder seg varm osv osv. Jeg hadde/har motsatt "problem" med en svigemor som syns det var helt tullete at målet mitt var å fullamme, for da ville jeg jo miste friheten min de anbefalte 6mnd... Nå ble det jo sånn at L lærte å bruke flaske også, men stort sett med morsmelk da, men jeg fikk ikke vært så mye borte fra henne allikevel... Og ikke var det så innmari viktig for meg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' Skal du amme nå IGJEN?? ' er regla om du ammer hehe... Når jeg var overhormonell ble jeg sur , men den biten roet seg fort. For meg var det selvfølgelig mer praktisk å amme. Det var liksom ikke noen andre som gadd ta seg av ungen i lengre tid uansett liksom hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstesnuppa her ble fullammet i 9 mnd. Hadde nok melk, og da "gadd" jeg ikke styre med annen mat. Hun fikk jo smake på litt middag o.l., men startet ikke med ordentlige måltider. Med eldstemann begynte jeg med grøt i 4-mnd.-alder. Ikke sov han rundt (som skulle være poenget) og noe styr var det.

Kjenner at jeg savner litt babytiden, men når jeg hører skikkelig kolikkgråt så går det nokså fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at det var et utrolig ammepress, både fra hs (som jeg ikke fortalte at jeg hadde gått over til mme før mye senere :P ) svigerfamilie og fremmede (?!) akkurat som om at brystene mine og min melkeproduksjon var det mest naturlig å diskutere noen gang. Jeg følte det ekstremt ukomfortabelt og veldig veldig sårt hver gang jeg fikk høre hvor mye bedre morsmelk ville vært..

Det gikk heldigvis over etterhvert og jeg lærte meg å bite tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at det var et utrolig ammepress, både fra hs (som jeg ikke fortalte at jeg hadde gått over til mme før mye senere :P ) svigerfamilie og fremmede (?!) akkurat som om at brystene mine og min melkeproduksjon var det mest naturlig å diskutere noen gang. Jeg følte det ekstremt ukomfortabelt og veldig veldig sårt hver gang jeg fikk høre hvor mye bedre morsmelk ville vært..

Det gikk heldigvis over etterhvert og jeg lærte meg å bite tilbake :)

Det var et par som ikke ammet i barselgruppa mi og jeg tror ikke de hadde grunn til å føle noe utrolig press. Selvfølgelig er morsmelk best , men som helsesøster sa på det ene treffet : fryktelig mange på vår alder ( dvs min alder , vi var alle godt voksne ) vokste opp på helmelk og vi klarte oss utmerket. Jeg har aldri hatt en pupp i min munn og jeg er den friskeste av hele familien :lol:

Ask er den som har blitt ammet mest på 2 generasjoner ( dvs 9 barn ) og han er den som har vært mest plaget av allergier i småbarnsperioden.

Mitt motiv for å amme har vært like mye egoistisk som for ungens del. Mindre oppvask , man slipper være våken når man mater , fryktelig billig , og enkelt. I tillegg ( men det tenkte jeg ikke over før det var slutt ) var det faktisk ofte koselig. Nå var jeg svært svært sjelden borte fra ungen mer enn 1 time uansett da. Det var vel bare når bestemor døde frem til jeg ble alene når han var ca 6 mnd. Så friheten hadde jeg jo ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min barselsgruppe var det desverre omvendt, når jeg kom med flasken fikk jeg DE blikkene og måtte unnskylde hvorfor jeg ga flaske.. Det var lite koselig (og derfor jeg sluttet å omgås barselsgrupper og andre barnevognmafiaer :lol: )

Hørtes ut som en hyggelig gjeng gitt... Tror faktisk de fleste er mer oppegående enn det :-P

Faktisk er det bare gutta på jobb som i det hele tatt har mast om amming. Aner ikke hva greia er , men flere av de spurte om jeg ammet og når jeg svarte ja så fikk jeg skryt og høre hvor bra det var for barnet. Kan faktisk ikke huske at noen andre enn de og helsepersonell har spurt meg direkte. Ingen av de kvinnelige kollegaene har spurt som jeg kan huske. Nå er jeg tettere på gutta på jobb og snakker friere med dem , men allikevel er det litt rart når jeg tenker meg om. Kan godt hende de følte de måtte spørre meg om noe som har med ungen å gjøre, og alt som har med pupper å gjøre dukker ofte litt fortere opp i hjernebarken enn fødselsvekt og fødselsopplevelse hos menn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn naiv tanke om at amming det får man jo til, så jeg tenkte ikke en gang over at det kunne hende det ikke gikk. Så når det faktisk ble ganske vanskelig å få det til, merket jeg hvor mye press det egentlig var på å få det til, og det egentlig før babyen var født. Når helsesøster på første time der spurte meg hva jeg tenkte om hvis jeg ikke hadde fått det til, holdt jeg nesten på å begynne å gråte (litt hormonell selvfølgelig), og det tror jeg var dels (mest kanskje) fordi det var så innmari forventet, og dels fordi jeg hadde blitt innprentet så veldig med at det er best for barnet ditt. Og sånn teoretisk sett så er det vel det, men når man får den hele tiden, og da kanskje ikke får det til/ikke kan pga diverse (og tror at det er det eneste rette), da skjønner jeg at man blir litt i forsvar/blir lei seg. Særlig når man i tillegg får høre det fra alle andre...

Jeg ser at det absolutt er fordeler med begge deler. Jeg jobbet beinhardt (ja, jeg føler jeg har lov til å si det, og det er nok flere som også må jobbe litt ekstra) for å få det til, og jeg vet jo ikke om det var verdt det (men grunnen til at jeg jobbet så hardt var jo selvfølgelig tanken om at det er "det eneste rette", så sånn sett så lyktes jo helsevesenet med meg;). Det var vel bare ca 1 1/2 mnd jeg hadde helt uproblematisk amming, uten brystskjold, og uten å måtte pumpe i tillegg (skjold kan ødelegge litt for produksjonen), da hun var fem - seks mnd måtte vi begynne med grøt (ikke bare smaksprøver), fordi hun ikke fikk nok av min melk. Vi hadde en skikkelig runde med forkjølelse i familien midt på sommeren, hvor L ikke var litt snørrete en gang, mens vi var sengeliggende. Den æren gir jeg morsmelka. Så sånn sett har det vært bra. Men hadde jeg "gitt opp" i begynnelsen hadde jeg virkelig sluppet mye jobb, mye smerte osv. Samtidig som det å vaske flasker osv ser ganske uoverkommelig ut nå som man slipper det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si, jeg vasket aldri flasker :aww: Vi hadde en genial flaskevaskdamperduppedings som var genial :lol:

Jeg møtte på fantastisk mange som kommenterte som følte de hadde rett til å kommentere det- Kanskje jeg hadde bare utrolig uflaks :lol: ? Herregud så deilig det var å dra på hundetrening og slippe mas og styr om ungen og hvordan hun ble foret. Hun lå i vogna og sov, folk tittet også var det ut og trente og de dillet ikke rundt med alt mulig annet rundt ungen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte på fantastisk mange som kommenterte som følte de hadde rett til å kommentere det- Kanskje jeg hadde bare utrolig uflaks :lol: ? Herregud så deilig det var å dra på hundetrening og slippe mas og styr om ungen og hvordan hun ble foret. Hun lå i vogna og sov, folk tittet også var det ut og trente og de dillet ikke rundt med alt mulig annet rundt ungen :lol:

Sånn har vi det og :D Veldig deilig med hundefolk... Hun er søt liksom, men vi har jo noe vi skal gjøre :P (det er riktignok noen som har masa mye om at jeg må kle på meg, passe meg for brystbetennelse osv osv, men det kan jeg klare, så lenge de ikke maser om om jeg "har all maten selv")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe da jeg leste i a.n.

Hvor viktig er det at man ikke skal løfte o.l når man er gravid?

Feks. på sommerstedet i helgen så fikk jeg overhode ikke nærme meg når noe tungt skulle gjøres, da ble de andre iltre.

Men tirsdagen etter så bar jeg en 15 kgs fôrsekk opp i 4.etage da... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe da jeg leste i a.n.

Hvor viktig er det at man ikke skal løfte o.l når man er gravid?

Feks. på sommerstedet i helgen så fikk jeg overhode ikke nærme meg når noe tungt skulle gjøres, da ble de andre iltre.

Men tirsdagen etter så bar jeg en 15 kgs fôrsekk opp i 4.etage da... :icon_redface:

så lenge du ikke overdriver å bærer masse så skal det ikke gjøre noe så lenge du bare har bært en gang, og så lenge du ikke har fått beskjed av lege om å ikke bære. jeg hadde ikke tatt det så tungt.

Jeg bar faktisk en del i svangerskapet, flyttet møbler og div pga flytting.

det er vel mest i første trimester det er mest risikabelt å bære tror jeg at jeg har hørt

Endret av Maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har begynt alt.

Ask :brus !

Mammaen : nei. vi har ikke brus.

Ask : kjøpe brus , ha her hjemme !

Mammaen : jeg kommer aldri til å kjøpe brus til deg unntatt på bursdagen din. Brus er ikke bra for deg.

Ask : pappa kan kjøpe brus til Ask..

og sånn kommer det til å bli mye av fremover tipper jeg , er mamma streng så spør vi pappa :-P

Nå tror jeg faktisk faren er minst like restriktiv med sånt som meg , tror aldri jeg har sett den mannen drikke et glass brus på snart 16 år , så akkurat denne kampen har nok Ask allerede tapt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flasker går i oppvaskmaskinen. Behøver ingen duppeditter om man har en slik.

De blir jo ikke ordentlig kokt inni oppvaskmaskinen? Tok ikke helt sjansen på det, synes ikke de alltid ble bra nok :)

Kom på noe da jeg leste i a.n.

Hvor viktig er det at man ikke skal løfte o.l når man er gravid?

Feks. på sommerstedet i helgen så fikk jeg overhode ikke nærme meg når noe tungt skulle gjøres, da ble de andre iltre.

Men tirsdagen etter så bar jeg en 15 kgs fôrsekk opp i 4.etage da... :icon_redface:

Jeg anbefaller ikke så mye mer enn det :aww: Hilsen hun som løftet og skøv rundt på 70 kgs kommode og vannet gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe da jeg leste i a.n.

Hvor viktig er det at man ikke skal løfte o.l når man er gravid?

Feks. på sommerstedet i helgen så fikk jeg overhode ikke nærme meg når noe tungt skulle gjøres, da ble de andre iltre.

Men tirsdagen etter så bar jeg en 15 kgs fôrsekk opp i 4.etage da... :icon_redface:

Jeg tok aldri det der bære-greiene så alvorlig. Jeg fant et sted på nettet at man ikke skulle overstige 1 tonn om dagen (i flere løft da :P ) og ikke over 40kg i ett løft, mener jeg.. Jeg greier ikke løfte noe store ting som veier 40kg jeg, så det var aldri noe problem. Men siden vi drev og renoverte hus bare jeg mange mange kilo gips, merket aldri noe til det. Det er vel viktigst helt helt i starten pga abort, og i slutten, pga vannavgang.

Angående amming og sånn; jeg har ikke inntrykk av at de jeg kjenner som gir flaske/MME synes det er noe problem. Det er ikke noe som noen gjør noe utav, annet enn eventuelt å spørre rundt det praktiske. Men jeg forstår det veldig godt at det kan være sårt ja, med alt ammepratet man utsettes for som gravid og nybakt mor. Jeg har opplevd utrolig mange ganger å få spørsmålet "Har du nok melk til henne da?", fra både kjente og vilt fremmede mennesker. Da får jeg piggene litt ut merker jeg, for meg er det et ganske privat spørsmål. Så om jeg ikke hadde kunnet amme og folk skulle kommentere det hadde jeg nok ikke tatt det så pent nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det kommer til bæring så tenkte jeg at kroppen bør jo være i stand til å bære et eldre barn når man er gravid , hvis ikke er den himla upraktisk anlagt fra naturens side. Vi kvinner er de som bærer mest , også i den moderne vestlige kulturen. Men det er alltid mannfolka som ødelegger ryggen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bæring så prøver jeg å kjenne på kroppen, jeg. Hvis jeg må bruke hele kroppen og kjenner at jeg bærer masse med magemusklene (aner ikke om det har noe å si) så prøver jeg å være forsiktig. Å bære tunge poser på butikken og lignende der styrken ligger i armene bryr jeg meg lite om.. Helt egen teori :lol: Jeg ble dog født 7 uker for tidlig etter at mamma løftet tungt - da gikk, som hos Lill, vannet.

Barnebutikken her feirer 200 likes på facebook og holder en time ekstra åpent på senteret neste uke. Der kjører de 30% på klær og 20% på ordinære varer. Vi snakker alt fra ammeputer og barneseter til brystpumpe. Noen luringer der som har noen mening om hva jeg bør hive meg på og kjøpe? De er veldig konkurransedyktige på prisene fra før, så kan gjøre noen kupp. Sparer feks mange hundre på bilsetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bilsete :lol: ? VEl, alt man egentlig trenger kan du jo gjøre kupp på med andre ord :D

Herregud. Jeg er halveis på mandag. Det har jeg ikke tenkt på før :P Skummelt fort dette går.

La meg omformulere: Hva trenger jeg? :lol: Skal også på Barnas Hus outlet i morgen, tror det forsvinner litt penger der også, ja :angel:

Jeg fikk et skikkelig kick når jeg var halvveis. Så plutselig enden på svangerskapet og gleeeedet meg til babyen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...