Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Min greie er at man vekker ikke, tar ikke på, og bråker overhodet ikke når babyen sover!! :sint_01:

(Musikk og stemmer går bra, men ikke høye brå lyder..)

Johanne har som regel alltid sovet godt på trilletur, i bilen, o.l. så Øivind foreslo at vi skulle stikke innom det lokale loppemarkedet i helgen å se etter en billig vugge. For om det ikke funket så hadde vi ikke kastet bort så mye penger på det hvertfall.

Så vi dro, gikk inn og det første vi ser er vuggen som står der og lyser opp, den eneste de hadde. Og siden har hun sovet hver gang vi har lagt henne på dagtid. :ahappy:

(Bank i bordet.)

Mamma hadde en kommentar om at det var dumt for da lærer hun ikke å finne søvnen selv. Men det blir for mye å tenke på når vi føler at alternativet er at hun ikke sover i det hele tatt.

Ellers så merker vi godt at hun sover mye bedre på rolige dager, det ikke skjer så mye. Hun kan bli veldig oppspilt og overtrøtt om vi er på for mye besøk og sånt.

På natten sover hun godt og det har hun gjort siden hun sluttet å ha vondt i magen ca en måned gammel. Hun våkner i et fast mønster og har aldri sovet gjennom, men det gjør ikke noe - for ammer bare litt og sovner fort igjen begge to.

Jeg legger meg alltid samtidig som henne for å få nok søvn, ettersom jeg ikke klarer å sove på dagtid, så jeg er i seng senest kl 22 hver natt *fnis*

Når hun begynner å sove gjennom lenger perioder på natten, skal vi begynne å legge henne alene så jeg får kvelden tilbake for meg selv igjen.

Da det ble lysere ute, begynte hun å syntes at det var morgen klokken 5 og vi hadde noen slitsomme dager. Men nå har vi et stort ullteppe og to håndkler foran vinduet, og det virker som det hjelper for nå har hun sovet lenger på morgenen igjen. :ahappy:

Så for tiden er jeg egentlig veldig fornøyd med sovingen. :)

Og merker at hun er så veldig blid og fornøyd når hun først er våken, veldig deilig!

Har barna deres noe kallenavn? Johanne har fått sitt første, og jeg er redd det blir sittende enda det kanskje ikke er så veldig pent. :icon_redface:

Det begynte med at jeg kalte henne Johanni, og når man sier det fort så blir det Jonni/ Johnny.

Så nå heter hun det. :teehe:

Også glemte jeg å kommentere hvor hvor flott mage Charleen har nå!
Og hvor søt Tuva Marie var på bildene! :wub: Så veldig ut som en liten dukke ja. Og noe annet jeg glemte å spørre om; skrek hun da presten døpte henne?

Ooog vi hadde med masse klær til henne på sykehuset men brukte de bare da vi var nede og spiste eller tok imot besøk. Resten av tiden hadde vi henne inntill oss hud mot hud hele tiden. :heart:

Ooog håper det går bra med Rak nå!

Daa tror jeg at jeg har fått kommentert det meste siden sist :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Puh! Det går sikkert helt fint, men du får roet ned meg og endel andre her inne ved å ta en tur ;)

Jeg bare syns jeg hører den bestillingen av legetime: Jeg må få sjekket formen min for vennene mine på hundeforumet som jeg aldri har truffet er bekymret! :teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan graviditet gå utover huden på noen måte? Jeg har, etter dusj, slitt med at bena mine blir helt rødflammete. Det har gått over nå, men nå er det hendene som er rødflammete. Har jeg brått blitt allergisk mot noe, eller er det enda en ting graviditeten fucker opp? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan graviditet gå utover huden på noen måte? Jeg har, etter dusj, slitt med at bena mine blir helt rødflammete. Det har gått over nå, men nå er det hendene som er rødflammete. Har jeg brått blitt allergisk mot noe, eller er det enda en ting graviditeten fucker opp? :P

Fant dette på lommelegen:

Endring i blodårene i huden

Normale forandringer i produksjonen av hormonet østrogen i svangerskapet kan forårsake ulike endringer i de små blodårene i huden. På fagspråket kalles dette vaskulære endringer. Blodårene kan utvide seg, øke i antall og klumpe seg sammen. De fleste av disse vaskulære endringene går tilbake etter fødselen.

Eksempler på blodåreendringer i svangerskapet kan være spider nevi rundt øyne (blodkar i huden som ser ut som en liten stjerne), røde håndflater, åreknuter, hevelse, ansiktsrødming, elveblestlignende hudreaksjoner, varme- og kuldefornemmelser og blåmarmorert hud når man utsettes for kulde.

Hele artikkelen: http://www.lommelegen.no/artikkel/hudforandringer-i-svangerskap-1

Dere merker at jeg sitter veldig opptatt på jobb, sant?? :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var fint :) Heldigvis! Skulle ta kontakt igjen om noe endret seg eller jeg fikk sånn voldsomt vondt igjen. Heldigvis hyggelig lege - da er det brått ikke så skummelt lenger. :aww:

Og så henta vi bilstol på vei hjem, vonger og spinkelseng kommer i kveld eller i morgen formiddag :D Da begynner ting å være klart med tanke på store ting. Mangler stellebord da, men det får vente et par uker hvertfall.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt alt er bra Rak!

Jeg hadde ingen greie når A var liten. Jeg likte ikke når folk lot han sutte på nesen sin bare.

Jeg bråkte med vilje ( barn sover ofte bedre i bråk, tenk på lydene i magen, å påføre ungen lydvarhet var det siste jeg ville) , jeg var ikke nazi på skitt og han så Dexter de første månedene av sitt liv *host *

Jeg var bare nøye på ting som kunne føre til krybbedød bare...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt alt er bra Rak!

Jeg hadde ingen greie når A var liten. Jeg likte ikke når folk lot han sutte på nesen sin bare.

Atte hva??

Jeg bråkte med vilje ( barn sover ofte bedre i bråk, tenk på lydene i magen, å påføre ungen lydvarhet var det siste jeg ville) , jeg var ikke nazi på skitt og han så Dexter de første månedene av sitt liv *host *

Det tenkte vi og, og hun liker godt å sove til stemmer, musikk og hvit støy.

Men når du har en baby som ikke har det bra pga søvnmangel, så er det helt riktig å skjerme den for brå lyder og annet som den våkner av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte hva??

Det tenkte vi og, og hun liker godt å sove til stemmer, musikk og hvit støy.

Men når du har en baby som ikke har det bra pga søvnmangel, så er det helt riktig å skjerme den for brå lyder og annet som den våkner av.

Jeg tenkte også atte hva :lol:

Enig med deg der. Jeg har et barn som sover igjennom alt av 2åring som bråker, unghund som bjeffer, lyder på tv'n bla bla så det er nok lett å si at man bør bråke med vilje og sånt. Hadde jeg hatt et barn som slet med søvnmangel hadde jeg gjort alt jeg kunnet for at den søvnen babyen fikk ble så god som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte, Tuva ser helt sykt morsom ut når hun smaker på nesa mi. Det kan ikke beskrives, det er bare helt vanvittig komisk. Men jeg passer på å ha ren nese og ville aldri funnet på å gjøre det på andre sine babyer, da :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF er dette med å la babyer suge på nesen til voksne folk? Det er det absolutt snåleste jeg noen gang har hørt tror jeg. :lol:

Ikke noe galt eller noe, bare helt vanvittig rart! :D

Ja, det er lett å si at man lydherder de med mye lyd. Jeg tror ikke det nødvendigvis er sånn. For det kan like gjerne være at man blir født som ikke-lydsensitiv, mens andre barn tåler mindre lyd før de våkner/er urolige. At det ikke er noe man skaper. Barn er forskjellige, og det er ikke alt man kan styre selv. Med bittesmå babyer kan man faktisk ikke styre en dritt selv - det kjenner enhver nybakt forelder på kroppen ganske så fort :P - og om babyen våkner av lyd så jobber man for stillhet. Og det skal man, for babyer trenger å sove og hvile. Man tilpasser seg hele tiden, svelger noen kameler på veien over ting som ikke ble slik man trodde.

Det betyr ikke at disse barna alltid er slik heller, jeg har en liten gutt her som er levende bevis på det. Han var veldig var da han var bitteliten, nå tåler han helt normalt mye. :)

Ikke vær redd for å lag uvaner i babyen når den er så liten, jenter. Sånn apropos det Maries mamma sa om å skjemme henne bort med innsovningen. Ting endrer seg så utrolig fort. Fokuser på hva det er som funker der og da slik at både foreldre og barn trives best. Jeg bysset en time i strekk hver kveld i mange måneder i strekk. Nå legges han, vi sier natta og poof! han er i drømmeland.

Det var ikke det minste problem å skifte rutiner heller, jeg måtte bare vente til han var klar for det. For det er det det handler om tenker jeg, nemlig barns behov. For nærhet, for trygghet, for kontakt, for alt mellom himmel og jord som små babyer og større barn kan ha behov for.

Og helt ærlig, man skriver ikke i stein om barnet utvikler seg en uvane eller to heller. Man kan endre strategier og snu vaner, ikke noe magisk ved det, og heller ikke noen krise. Man lærer jo hele veien som forelder, og det gjør barnet også. :) Jeg er ikke så redd for å gjøre feil.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innlegget tror jeg at jeg skal printe ut å henge på veggen Mari :ahappy::flowers:

Hvorfor er det så lett å glemme at vi foreldre kan våre barn best?

Veldig godt å høre hvor lett H sovner nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innlegget tror jeg at jeg skal printe ut å henge på veggen Mari :ahappy::flowers:

Hvorfor er det så lett å glemme at vi foreldre kan våre barn best?

Søta. :)

Og jeg vet ikke. Jeg tviler på meg selv jeg også innimellom, det gjør vi alle. Spesielt i perioder med mye trass og motgang og jeg er sliten. Ellers er jeg trygg på valgene jeg tar og den veien jeg har valgt.

Veldig godt å høre hvor lett H sovner nå :)

Du, det er så utrolig koselig at du aner ikke! Vi leser en bok, eller sier god natt til dyrene på iPaden (Nighty Night heter appen), så synger vi Twinkle Twinkle sammen - den har han faktisk pugget på engelsk - så trollmor og til slutt stryker jeg ham i pannen mens jeg synger det vi kaller babysangen. Som er den nettopp den sangen jeg sang om og om og om igjen de timene jeg stod og bysset mens han var liten. Så forteller jeg ham hvor fin jeg synes han er, hvor utrolig stolt jeg er og hvor glad jeg er i ham. Så sier vi god natt, og et par minutter etterpå så sover han.

Og vet du hva, Marie? Bare stå i det du står i nå som best du kan, det er så utrolig mye godt som venter på deg bak neste dør. Jeg husker hvor utrolig tunge jeg synes de siste byssetimene på dagen var, for jeg var så utmattet etter dagen, og jeg turte liksom ikke å tro på de som sa at det kom til å gå over, for tenk om de tok feil? Så skulle jeg sitte med et håp som brast? Så irrasjonelt, jeg vet, men alikevel intenst. Men det gjør det, jeg vet det nå, det går faktisk over. Og ting blir så uendelig, uendelig mye bedre. Jeg vet at det ikke føles sånn akkurat nå, men før du vet ordet av det så er mine leggerutiner blitt til dine leggerutiner. Og det er blitt et av høydepunktene på dagen din. :heart:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte hva??

Det tenkte vi og, og hun liker godt å sove til stemmer, musikk og hvit støy.

Men når du har en baby som ikke har det bra pga søvnmangel, så er det helt riktig å skjerme den for brå lyder og annet som den våkner av.

Folk gjorde faktisk det ... Det var ekkelt.

Brå, skarpe lyder var det naturlig lite av hos oss, men musikk, tv, snakking , støvsugeren etc gjors vi på. Det eldste tantebarnet mitt ble helt skjermet for støy når hun skulle sove som baby ( typ: dempe tv, snakke lavt osv) , det angret storesøster bittert på og vi andre tok lærdom. Det er utrolig mye bråk i mammas mage o g iflg helsesøster var faktisk stillhet noe av det som skapte mest søvnproblemer den første tiden for babyer. It makes sense...

Men alt med måte. Man trenger ikke skremme ungen våken liksom? spesielt hvis den er født naturlig var..

Sliter du fortsatt med produksjonen? .Er det ingen ammeklinikk i nærheten hvor du kan få prate face to face?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det også vært kamper om sovingen. Og alle meningene andre har om dette! Vi samsover fortsatt, fordi JEG vil det. :) Han beit meg i nesa en kveld og jeg ble så sint at jeg gikk. Han sovnet selv og har stort sett gjort det siden, med mindre det har vært noe spesielt.

Jeg liker leggerutinene deres Mari! Det hørtes veldig hyggelig ut! Kanskje jeg skal begynne å kose meg med leggingen jeg også? :D

Edit: Autocorrect ville jeg skulle kose meg med legninger..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh god bedring til soph! Håper dere andre slipper unna.

Kjenner at uansett hvor mye negativt jeg hører om hvor slitsomt det er med baby så gleder jeg meg bare akkurat nå. :aww::wub: Tenk å få bli kjent med den lille alienen som lager så vanvittig mye krøll i kroppen min. :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh no. Omgangsjuken i hus for første gang ever :( Soph har spydd 5 ganger på en time.. .Håper lille slipper unna i det minste :(

The joys of barnehagen.

Ånei! Er du alene med begge nå? Omgangssyke er noe dritt :(

Her er også legging favoritten. Vi leser en bok, prater om dagen, synger og han får regla om hvpr høyt jeg elsker han før han ligger og koser med håret til han sovner. Han trenger litt tid til å ligge å tenke først så det kan ta litt tid, men jeg koser meg. Vi har egentlig aldri hatt problemer med legging, bortsett fra når jeg har hørt for mye på andre.

Pippi Langstrømpe og Lazytown er nye favoritter. Jeg er bare takknemlig for et avbrekk fra Kaptein Sabeltann. Pippi er kul da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh god bedring til soph! Håper dere andre slipper unna.

Kjenner at uansett hvor mye negativt jeg hører om hvor slitsomt det er med baby så gleder jeg meg bare akkurat nå. :aww::wub: Tenk å få bli kjent med den lille alienen som lager så vanvittig mye krøll i kroppen min. :wub:

Huff, nå følte jeg meg litt truffet. Jeg skulle kanskje skrevet det siste på pm til Marie og ikke i tråden.

Det er ikke meningen å male det så negativt. Jeg føler ikke at det var bare negativt i det hele tatt! De aller, aller fleste av oss føler at nyfødtperioden er mye mer kos enn stress. Heldigvis!

Det er jo en grunn til at de fleste får fler enn en. :)

Verden din kommer til å forandre seg drastisk med den nye sjefens ankomst, på godt og vondt. Men du kommer ikke til å se deg tilbake, og det lille, hjelpeløse vesenet kommer til å vise deg en kjærlighet som du ikke visste eksisterte. Unger altså, de tar deg med storm gitt. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh god bedring til soph! Håper dere andre slipper unna.

Kjenner at uansett hvor mye negativt jeg hører om hvor slitsomt det er med baby så gleder jeg meg bare akkurat nå. :aww::wub: Tenk å få bli kjent med den lille alienen som lager så vanvittig mye krøll i kroppen min. :wub:

Vel, jeg kan jo godt være motvekten. Her har den siste uken vært helt fantastisk! Hun er 2 1/2 mnd. Nå er hun blid nesten hele dagen, smiler og ler (ja, hun ler! Det er magisk!). Vi har fått til leggerutinene og hun har lagt seg rundt halv ti (i går åtte faktisk, men hun var unormalt mye våken på dagen). Så gir jeg henne mat når jeg legger meg rundt tolv og da sover hun til sju-åtte. Vil jeg sove mer gir jeg mat, så sover vi videre. Ellers så står vi opp - det er også koselig. Da kan vi sitte både en time og to og "prate" siden hun er så ekstra glad på morgenen. Nå tar jeg meg en kakao-kopp mens Tuva ligger og "pludrer" og slår på ranglen i babygymmen mens hun smiler stort hver gang hun treffer den. :D I går måtte jeg susse henne på kinnet kanskje 10 ganger før jeg la meg selv, hun var bare så fiiin og aller helst ville jeg bare vekke henne :lol: Dessuten setter hun pris på lille petter edderkopp nå, det er artig :D Hun har også oppdaget hånda si - og ikke visste jeg at det kunne være så morsomt når de gjorde det. Hun kan ligge både en time og to og bare stirre på den, vri på den og være fascinert :lol: GLED deg!

Og PS Raksha: Når Tuva var i vanskeligere perioder så var livet for det meste veldig fint da også, altså. :)

Marie: Ang det med leggerutiner. Her og ble det bysset og bysset i søvn den første tiden. Jeg for min del forsøkte å kun bysse når hun sutret og sluttet når hun var stille i tilfelle vi gjorde henne "avhengig". Om det hadde noe å si vet jeg ikke. Men plutselig en natt sovnet hun bare av seg selv. Og har for det meste gjort det siden. Helt ut av det blå. Så plutselig kan det snu. Og snur det ikke med det første så går det bra det også! :)

Hvor tidlig begynte dere å lese? Jeg har begynt jeg :lol: Nå er jeg godt over gjennomsnittet glad i bøker da, og husker så innmari godt alll lesingen mamma og pappa har gjort for meg oppigjennom årene. Og når jeg leser ligger hun med store øyne og lytter! Så det gjør vi på kvelden når hun har lagt seg. Så synger vi noen sanger (jeg ELSKER "den store sangboka" som hun fikk i dåpen) og avslutter med trollmor. Koselig!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...