Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Det er en interessant diskusjon egentlig. Jeg synes mange er veldig restriktive uten grunn. Det er neppe slik at det er så mange der ute som bryr seg så mye om akkurat mitt barn at de få bildene og historiene jeg legger ut her vil få de store konsekvensene senere i tiden. Spesielt med tanke på den enorme informasjonsmengden som finnes der ute, så tror jeg det kommer til å bli vanskelig å rote seg tilbake til noen poster for 6 år siden på Hundesonen.

Det er ikke slik at det deling blir mindre utbredt framover, det blir bare mere.

Det sagt prøver jeg å bruke sunn fornuft. Driter meg sikkert litt ut innimellom, det kan jeg leve med. Sånn er det å være forelder.

Og derfor tar jeg meg av og til i å være alt for paranoid, og så legger jeg ut et bilde allikevel, for alle må jo få se hvor søt hun er, ikke sant :P

Jeg merker jeg er litt delt; på den ene siden tenker jeg som deg. At mellom aaaalt det andre som ligger ute er det ingen som er interessert i akkurat henne. osv. På den andre siden tenker jeg at hun er et eget individ som selv (til en viss grad) skal få bestemme hvor "eksponert" hun skal være i sosiale medier og på ulike forum på nett. De som blir født fra nå (eller fra for et par år siden) og framover er de første som har levd hele sitt liv med den typen "nettaktivitet" som vi har nå, hvor man deler mye av livet sitt på nett gjennom bilder og nett. Vi vet ikke enda hvordan det kommer til å være å være voksent menneske med hele sitt liv "dokumentert" på facebook feks, i varierende grad selvsagt. Så jeg tenker det er greit å være litt forsiktig. Men ikke helt paranoid. Respekt for at de er individer, som skal ha en viss medbestemmelse i hva som vises fram, bare.

Og det kan vel oppsummeres med det du sier; sunn fornuft:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Jeg stiller såpass sterke tvil til at noen vil søke rundt på et hundeforum om 10 år for å spa opp ting om A at jeg er relativt. avslappet. Han er IKKE søkbar, det sjekker jeg jevnlig.

Jeg poster ikke bilde av han med smokk etc på Fb nå som han er "større" og jeg poster ikke nakenbilder. Jeg har rn ganske privat profil og han er ikke søkbar der heller. Det hele og fulle navnet hans er han alene om i Norge og det er det vel bare familie og nære venner som vet. Jeg har et av Norges vanligste navn og deler ikke hans etternavn så good luck med å finne han den veien liksom.

Mammablogg er too much for meg dog, spesielt hvis bloggen har barnets navn og det er spesielt. Men helt ærlig tror jeg det meste er hysteri. Jeg tviler sterkt på at noen vil bruke så mye ressurser på å spore opp ting om min sønn på nett.

"Alle" barn er på nett og vil noen absolutt mobbe så er det høyest sannsynlig at de finner noe å mobbe for uansett. Det klarte de fint i gamle dager når jeg var ung ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

861173_10151357201926888_282450087_o.jpg

Velkommen til verden Torgrim! :flowers: Og gratulerer så mye til mammaen og pappaen din :)

... signerer forøvrig Mari og Loke ang dette med bilder og info om ungene på nett. Jeg deler små hverdagsglimt på enkelte sosiale medier, og forventer ikke at noen skulle ha interesse av å bruke noe av dette mot H noen gang. Men man bruker selvfølgelig sunn fornuft i det man deler likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å falle i staver over Torgrim! Han var jo nydelig! Og ( kan man bruke det ordet om babyer??) har et tydelig kjønnspreg allerede, hadde ikke trengt blått teppe han vøtt. Guttegutt! Velkommen til verden Torgrim!

Stilig navn forresten. Liker sånne navn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige Torgrim! :wub:

Kan jeg spørre om og eventuelt hva av smertestillende dere brukte under fødselen? Og hvilke vurderinger dere gjorde i forhold til det?

Jeg er pingle på ting jeg ikke kan kontrollere - så for meg høres epidural ut som eneste løsningen for å komme gjennom noe sånt :lol:

Valgte å føde uten fordi jeg har hørt om at epidural kan få ting til å stoppe litt opp og i sjeldne tilfeller kan gi kortvarige lammelser.
Dette er ikke så vanlig at det ikke anbefales altså, det er bare at jeg ikke ville ta sjansen på det.
Jeg syntes fødselen min var mer enn tøff nok og det er jo vondt - men vil si at det er ikke en direkte smerte som feks at noen skjærer i deg med kniv, det ville vært mye vondere. Syntes det var fælt da de verste riene herjet, men takket være pausene i mellom så var det overkommelig. Og å presse syntes jeg ikke var vondt, bare tungt og vanskelig.

Jeg tenkte ikke på å rope etter smertestillende en eneste gang.
Så det var min vurdering rundt det, ikke at jeg syntes det er noe galt i å velge annerledes! :)
Du trenger forresten ikke bestemme deg før du står i det, du kan si fra på forhånd at du vil ha muligheten og ta vurderingen der og da.

Jeg måtte lese den første tråden, og syns den var en salig blanding av morsom og trist. Den andre var bare trist. Jeg kjenner jeg gruer meg til jeg evt blir svigermor, alle veit at svigermor aldri duger, liksom. Så, få døtre, jenter.

Og jo, jeg syns svigermor var slitsom innimellom, akkurat som mamma var det, eller oldeforeldrene var (guttebarnet hadde alle fire oldeforeldre-parene sine da han ble født, han), eller besøk generelt. Men jeg håper jeg ikke hadde skrevet så mye drit om familie, slekt og venner på nett, for fy søren så behjelpelige de alle var, selv om det innimellom var slitsomt, selv om jeg helst ville holde min baby hele tiden, selv om jeg mente at jeg visste best.

Og mest av alt, så håper jeg at jeg ikke var så barnlig og umoden da mine barn var små.

Jeg ble litt overrasket over valpetråden, jeg forventet egentlig at disse kvinneguiden damene ville syntes at det var hårreisende å klappe en valp fremfor en baby, så det var litt overraskende svar. Også var det mange dumme svar jeg syntes var litt morsomme.
Selv ville jeg forresten blitt noe overrasket om folk som kom på besøk bare brydde seg om Ellie og Balrog, og knapt gadd å se på Johanne når vi akkurat har fått en liten baby vi er veldig stolte over og opptatt av. Selv om jeg ser den at det er begrenset hva man kan gjøre med en nyfødt i forhold til en hund. Og det hadde vært bare positivt om de klappet masse på dem i tillegg til å bry seg om babyen!

Den andre tråden syntes jeg er tragikomisk for det er liksom så opplagt at de kunne løst det enkelt bare ved å snakke med hverandre. Så enkelt og så vanskelig.
Selv er jeg glad min svigermor er så opptatt av å ikke være til bry, samtidig som hun forguder Johanne - det blir bare koselig med besøk når hun overhodet ikke presser seg på. Tror hun er veldig redd for å være plagsom svigermor, og den rollen er nok ikke den letteste nei. Men ja, J er jo egentlig ikke 'vårt' barn hun er først og fremst sin egen, og fortjener alle muligheter til å skape gode relasjoner med de rundt seg uten at jeg skal stå i veien. Så får jeg heller gjenta dette for meg selv når vi en eller annen gang kommer til å være uenige - for sånn er jo livet, at det kommer til å skje. Jeg kommer til å være uenig med mamma og, men det er jo lettere å bare brøle ut til henne.
Håper jeg klarer å oppføre meg selv om jeg skulle bli irritert noen gang.

Edit

Sånn etter å ha lest valp vs baby tråden fra KG, hva er denne greia med å sniffe på babyer? Hva lukter det som egentlig? Lukter det i det hele tatt noe spesielt godt?

Det er jo akkurat det samme som med valpelukt jo. :ahappy: Begge deler lukter himmelsk!

Takk for innspill på hva som er greit å dele her inne. Jeg er nok litt usikker på hva jeg føler er rett enda. Jeg syntes det er koselig å dele ting, så jeg kommer kanskje til å være redd for at jeg deler for mye.. Ikke så lett å vite hva som er riktig alltid.
Men jeg tenker nok litt det samme som Marianne når det gjelder bilder jeg deler, også likte jeg det Mari skrev om at hun ikke ville leve med å være redd for alt mulig hele tiden.

Nå har helsesøster vært her, og det var ganske koselig egentlig. :ahappy:
Johanne spiser som en hest og har gått opp 300 gram de siste fire dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra hun legger på seg, Marie! Ikke like bra her, vi var på helsestasjon og snuppa veier bare drøye 100g mer enn fødselsvekten, nå er hun to og en halv uke. Det er litt lite, så vi skal tilbake neste uke og se om det er blitt bedringer, har jo vært syk denne uken.

Men ellers så har det vært en knalldag, lang trilletur med svigesøster og innom helsestasjonen på veien. Så innom butikken og innom barnehagen for å hente niese og nevø. Veldig godt å bli litt "tøffere" og tørre å ta henne med selv om hun kanskje gråter i blant. Det syntes jeg var ganske ubehagelig i begynnelsen!

Det ble en trilletur med masse oppoverbakker og høy puls - så nå har jeg funnet igjen mange muskler jeg hadde glemt at jeg hadde :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ellers så har det vært en knalldag, lang trilletur med svigesøster og innom helsestasjonen på veien. Så innom butikken og innom barnehagen for å hente niese og nevø. Veldig godt å bli litt "tøffere" og tørre å ta henne med selv om hun kanskje gråter i blant. Det syntes jeg var ganske ubehagelig i begynnelsen!

Jeg husker så godt første trilletur! Aldri har verden vært så rå på en måte. Aldri har trikken kjørt så fort, bråkete og ikke minst det som føltes som bare millimeter unna! Den dundret liksom. Snålt.

Håper Tuva Marie legger på seg framover. Den gjør hun nok nå som melka er tilbake. :)

Nydelig bilde av Liam! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker så godt første trilletur! Aldri har verden vært så rå på en måte. Aldri har trikken kjørt så fort, bråkete og ikke minst det som føltes som bare millimeter unna! Den dundret liksom. Snålt.

Håper Tuva Marie legger på seg framover. Den gjør hun nok nå som melka er tilbake. :)

Ja, akkurat! Og det er så rart. For jeg var veldig forberedt på at jeg skulle føle meg annerledes og at jeg skulle være et helt nytt menneske. Også følte jeg meg som før men resten av verden var blitt en helt ny :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra hun legger på seg, Marie! Ikke like bra her, vi var på helsestasjon og snuppa veier bare drøye 100g mer enn fødselsvekten, nå er hun to og en halv uke. Det er litt lite, så vi skal tilbake neste uke og se om det er blitt bedringer, har jo vært syk denne uken.

Men ellers så har det vært en knalldag, lang trilletur med svigesøster og innom helsestasjonen på veien. Så innom butikken og innom barnehagen for å hente niese og nevø. Veldig godt å bli litt "tøffere" og tørre å ta henne med selv om hun kanskje gråter i blant. Det syntes jeg var ganske ubehagelig i begynnelsen!

Det ble en trilletur med masse oppoverbakker og høy puls - så nå har jeg funnet igjen mange muskler jeg hadde glemt at jeg hadde :lol:

Det er helt sikkert pga problemene dere hadde, og det har sikkert allerede bedret seg! :)

Uff de oppoverbakkene... lar Øivind trille jeg :) (Er jo heldig å har han hjemme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert pga problemene dere hadde, og det har sikkert allerede bedret seg! :)

Uff de oppoverbakkene... lar Øivind trille jeg :) (Er jo heldig å har han hjemme.)

Jeg skal bli sprek sammen med svigesøster (som har en på 3 mnd) og svigerinnen hennes igjen som får baby når som helst - så her nytter det ikke å gi vogna til sterke mannfolk i motbakkene nei :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bli sprek sammen med svigesøster (som har en på 3 mnd) og svigerinnen hennes igjen som får baby når som helst - så her nytter det ikke å gi vogna til sterke mannfolk i motbakkene nei :lol:

Men da er du i god form, blir forløpig litt svimmel opp bakkene uten vogn jeg. :P

Ellers høres det utrolig koselig ut å ha dem å være sammen med! Har du begynt i noe barselgruppe enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er du i god form, blir forløpig litt svimmel opp bakkene uten vogn jeg. :P

Ellers høres det utrolig koselig ut å ha dem å være sammen med! Har du begynt i noe barselgruppe enda?

:lol: Jeg må innrømme at jeg var litt spent. Og veldig overraska når jeg kom til toppen uten å måtte sitte litt :P Håper formen din kommer seg raskt :) Ikke begynt i noen barselgruppe, er ikke helt sikker på hvordan det der fungerer. Men tror vi blir kalt inn til sånn gruppe, men det er en stund til enda! Og ellers er jeg med i en gruppe på facebook med alle 2013-babyene i byen min i år, så vi skal nok møtes etterhvert privat! Du da? Litt hyggelig å være med andre som er i samme situasjon ja. Har ei god venninne med termin på fredag også, så vi blir en hel gjeng! :D

Nå har pappaen bada Tuva Marie, for første gang lå hun bare der og koste seg, ingen skriking. Så har de tørka, han har massert henne inn med babyolje og nå ligger de og koser på sofaen :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres superhyggelig ut altså! :ahappy:

Jeg skal få innkallelse til barselgruppe neste mandag. Er litt spent på om det bare er 40 åringer med au pair som kommer! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres superhyggelig ut altså! :ahappy:

Jeg skal få innkallelse til barselgruppe neste mandag. Er litt spent på om det bare er 40 åringer med au pair som kommer! :lol:

Jeg tror jeg møtte barselgruppa en gang, jeg... Bare hysteriske damer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres superhyggelig ut altså! :ahappy:

Jeg skal få innkallelse til barselgruppe neste mandag. Er litt spent på om det bare er 40 åringer med au pair som kommer! :lol:

Har du fordommer mot Bærumsfruene, Marie? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...