Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til forslag av oppdretter og diverse spørsmål, boxer


Maria
 Share

Recommended Posts

En veldig god venninne skal begynne å planlegge litt hund. Hun kommer til å skaffe seg hund etterhvert, men ikke med det første. Hun ønsker å bruke tid på å finne oppdrettere og hunder så hun har et godt utgangspunkt og er ute i god tid.

Rasen hun vil ha er boxer. Hun har vokst opp med rasen og hennes søster har boxer nå. Men den er det litt småting med, blant annet allergi, og jeg personlig er så skeptisk til boxer pga helsen at jeg gjerne vil ha hjelp fra dere soniser til å sondere terrenget litt. Jeg ønsker sterkt at min venninne skal få en frisk, fin boxer som hun kan trives godt med. Men jeg er jo blank!

Har sonisene forslag til oppdrettere? HVA helt spesifikt er problemer som kan oppstå med boxer? Hva må man styre unna og eventuelt andre ting å tenke på?

De skal bruke hunden aktivt i skog og mark, på ski og ønsker at den skal kunne trekke. Både hun og samboeren er oppvokst med hund og har god erfaring med å ha hund i hus, så jeg tror de skal håndtere det veldig greit. Hunden skal nok ikke brukes på utstilling, i såfall kun for gøy. Hannhund eller tispe vet jeg ikke om de har bestemt seg for ennå, men jeg vil tippe tispe.

Jeg tenker at de sikkert er åpne for å kjøpe hund fra f.eks. Sverige eller Danmark dersom det er "bedre" hunder å få tak i der.

Help, anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kjent i boxeroppdretterverdenen og aner ikke hva de ulike oppdretterne her til lands legger vekt på. Det jeg dog har merket meg, er at jeg ennå har til gode å treffe en boxer som ikke høres tett ut i nesa. Det snøftes og snorkes veldig, synes jeg, og om man ser på neseborsåpningen på dem, så er den ofte veldig trang. Nå skal man kanskje ikke sammenligne menneskenese og hundenese, men jeg gjør det nå lell :lol: Altså - det skal ikke mye inntrykte nesebor til før man faktisk får redusert luftgjennomstrømning i nesa. Klem bittelitt på området mellom nesevingene og og "tuppen" og kjenn hvor utrolig lite som skal til før man kjenner at det "butter i mot". Det må være slitsomt i lengden.

SKK har jo en veldig beskrivende video på dette med hvordan man bør bedømme kortsnutete hunder med hensyn til pust og lufttilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff ei på kurs i sommer som driver med boxer-oppdrett. Tispa hun hadde med på kurs har en formidabel tittelrekke, og går også LP3 og har opprykk til B-spor i bruksen. Skal ikke uttale meg om avlsmål osv, men hun bestreber seg i alle fall på å avle på friske hunder. Teverica heter kennelen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, folkens! :)

Det er snakk om et par år frem i tid at det blir aktuelt med valp regner jeg med. I alle fall en god stund. Så det er greia at de skal ha tid til å vurdere nøye hva de vil ha. Jeg skal videreformidle alt dere sier. Men alt som er av sykdommer, som du nevner, Emilie. Finner man noen oversikt over slikt noe sted? Hvilke hunder som er testet osv?

Siri: Tro meg - jeg tenker stadig det samme! Så det er kanskje ikke dumt å være ekstra kresen i valg av oppdretter og foreldredyr i forhold til nettop det med pust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang spondylose, så er det visst så vanlig at "alle" har det som 4-5 åring, selv om de ble rtg fri når de var 1-2. Så jeg ville valgt valp fra en tispe med sitt 2 el 3 kull, som var rtg for spondylose etter fylte fire. helst det samme på hannen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang spondylose, så er det visst så vanlig at "alle" har det som 4-5 åring, selv om de ble rtg fri når de var 1-2. Så jeg ville valgt valp fra en tispe med sitt 2 el 3 kull, som var rtg for spondylose etter fylte fire. helst det samme på hannen også.

Takk for godt tips! Sånt hadde jeg aldri tenkt på, så innspill som det er gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AD har vi bortimot ingenting av. 98 av 100 røntges uten anmerkning der. Men ja, OCD er det litt av. HD er det en del av, men ikke veldig ofte at hundene plages av det. Syns det er litt viktig å få frem. HD er en diagnose men ingen sykdom før de evnt plages av det.

Mitt personlige inntrykk/erfaring er at det slett ikke er de målbare og offisielle sykdommene de plages med (HD, spondylose, hjerte og AD), men derimot hud og delvis knær.

Det er mange seriøse oppdrettere her i landet. De fleste gjør nok så godt de kan. Det er jo litt forskjeller på "type" boxer, kontinental kontra skandinavisk, engelsk. Noen er mer bruksorientert uten at jeg tror de blir noe friskere av at det avles mest på bruksegenskaper.

Og så tenker vi jo ulikt. En oppdretter jeg ikke ville kjøpt av ville kanskje du kjøpt av osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang spondylose, så er det visst så vanlig at "alle" har det som 4-5 åring, selv om de ble rtg fri når de var 1-2. Så jeg ville valgt valp fra en tispe med sitt 2 el 3 kull, som var rtg for spondylose etter fylte fire. helst det samme på hannen også.

Ikke nødvendigvis enig selv om jeg gjerne vil være det. De få som er fri i så høy alder har som regel noe annet rusk. Nettopp fordi det er så få av de og at det er endel andre ting å ta hensyn til også.

Nå starter vi helsekartlegging på rasen som skal foregå i høst. Forhåpentligvis vil vi få større klarhet i hvor vi må sette inn støtet og hva som er viktigst å jobbe med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker boxere, men kjenner for mange som har dødd i ung alder altså. De jeg har kjent har definitivt vært plagdes av HDen ..

Tror du har hatt litt uflaks da. De fleste boxere lever gode liv i mange år. Men ja, det er ikke en rase uten sykdommer. Slett ikke. Men boxer er vel muligens den rasen som testes for mest. Og sammenliknet med en rase som ikke testes for noe så vil boxeren komme dårlig ut på en statistikk.

Jeg legger ikke skjul på at vi har en del issues, men det er ikke slik at alle eller de fleste dør ung og eller er mye syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men boxer er vel muligens den rasen som testes for mest. Og sammenliknet med en rase som ikke testes for noe så vil boxeren komme dårlig ut på en statistikk.

Men den ville vel neppe vært teste for så mye heller, om det ikke var for at det var mye galt? Det er jo ikke noe poeng i å teste raser for "alt mulig" om de ikke har problemer heller :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den ville vel neppe vært teste for så mye heller, om det ikke var for at det var mye galt? Det er jo ikke noe poeng i å teste raser for "alt mulig" om de ikke har problemer heller :).

Jeg syns det er galskap at vi har røntget hofter på rasen i 40 år og kun avlet på frie individer, og så har vi akkurat like mange hunder med HD i dag som da vi startet å røntge. I Storbritannia tester de fleste kun hjertet. Og jeg tror ikke de har flere hunder med hofteproblemer der enn vi har her hjemme. Tvertom så liker jeg deres måte å avle på veldig bra. De bruker hunder som ser friske ut, som virker friske og linjer som lever lenge. Min erfaring sier meg at hundene deres ikke er sykere enn våre og de lever like lenge.

Er veldig spent på hva helseundersøkelsen vil vise. Håper vi klarer å få en stor svarprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er galskap at vi har røntget hofter på rasen i 40 år og kun avlet på frie individer, og så har vi akkurat like mange hunder med HD i dag som da vi startet å røntge. I Storbritannia tester de fleste kun hjertet. Og jeg tror ikke de har flere hunder med hofteproblemer der enn vi har her hjemme. Tvertom så liker jeg deres måte å avle på veldig bra. De bruker hunder som ser friske ut, som virker friske og linjer som lever lenge. Min erfaring sier meg at hundene deres ikke er sykere enn våre og de lever like lenge.

Er veldig spent på hva helseundersøkelsen vil vise. Håper vi klarer å få en stor svarprosent.

Det avles jo sikkert ikke på bare frie individer.. Jeg har vært inn og sett på 1 (EN) boxeroppdretter og det var nok til og finne et kull hvor mor har HD..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avles jo sikkert ikke på bare frie individer.. Jeg har vært inn og sett på 1 (EN) boxeroppdretter og det var nok til og finne et kull hvor mor har HD..

Det er jo fordi vi i dag benytter oss av HD-indeks og takk og lov at vi har fått den. Nå kan den ene tispa med C i et kull men med stort sett fri slekt brukes i avl. I motsetning til at vi har avlet på den frie med slekta full av HD. Litt generalisering her, men du skjønner poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men nå sa jeg ikke noe om slekta til denne tispa ei heller ikke resultatet av avlen. Men uansett så er det ikke sikkert hd indeks er godt nok, det kan sikkert bli bedre, men avler man på hunder med hd/eller som har mye hd på linjene så vil man føre det videre, og det er jo garantert ikke alle som bruker hverken sunn fornuft eller hd index på boxer som på de fleste andre raser og da vil gjerne problemet vedvare også, spesielt om det er veldig utbredt for da vil det kanskje stoppe på avls materiale, man finner kanskje ikke linjer som er bra og må kanskje nøye seg med all right eller 'ikke det verste jeg har sett'. Poenget er bare at det er ikke (nødvendigvis) rart at det ikke er store forskjeller i hd statistikken sselv om rasen er røntget i 40 år, om avls materialet gjevnt over har svakheter hva gjelder HD, kombiner det med oppdrettere som ikke tar serlig hensyn til det så vil det ikke nødvendigvis bli noen stor bedring heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis enig selv om jeg gjerne vil være det. De få som er fri i så høy alder har som regel noe annet rusk. Nettopp fordi det er så få av de og at det er endel andre ting å ta hensyn til også.

Nå starter vi helsekartlegging på rasen som skal foregå i høst. Forhåpentligvis vil vi få større klarhet i hvor vi må sette inn støtet og hva som er viktigst å jobbe med videre.

Så høy alder? Jeg håper det er dårlig ordlegging fra din side, for ikke engang på GD sier vi høy alder om 4-5 åringer...

Rusk vil man finne hos de fleste hunder i den alderen pga "slitasje" men at spondylose godkjennes fordi "alle" har det er uhørt, spes når man ser hvor livshemmende det er, spes i de periodene broenne bygges. Med hånda på hjertet, jeg har ikke opplevd en eneste frittløpende, hoppende glad boxer i godt voksen alder på lenge, nettopp pga spondylosen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev rett, men du leste meg feil;) Jeg mener ikke at 4-5 år er en så høy alder. Men å finne en boxer uten spondylose i den alderen er ikke veldig enkelt. Mange er fri som 1-åringer, en god del som 2-åringer og så går statistikken ned. Som 6-åringer har nærmere 100% det. Fordi vi har mange andre ting å ta hensyn til i avlen vil det lett kunne bli slik at bruker vi de få som er fri som 4-5 åringer så har de andre ting som gjør at de med stor sannsynlighet ikke burde bli brukt i avl.

Men derimot å bruke de som er røntget fri som 2 åring kan jeg gå med på for de er det fler av og så er de bedre enn gjennomsnittet på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er galskap at vi har røntget hofter på rasen i 40 år og kun avlet på frie individer, og så har vi akkurat like mange hunder med HD i dag som da vi startet å røntge. I Storbritannia tester de fleste kun hjertet. Og jeg tror ikke de har flere hunder med hofteproblemer der enn vi har her hjemme. Tvertom så liker jeg deres måte å avle på veldig bra. De bruker hunder som ser friske ut, som virker friske og linjer som lever lenge. Min erfaring sier meg at hundene deres ikke er sykere enn våre og de lever like lenge.

Er veldig spent på hva helseundersøkelsen vil vise. Håper vi klarer å få en stor svarprosent.

HD-røntgen ble vel ikke normalt å gjøre før på 80-tallet, så man har vel ikke brukt det som avlskriterium i så mange år, men uansett, jeg er enig i at det er betenkelig at man ikke har greid å redusere forekomsten av HD ved å bruke HD-frie hunder. Det ble gjort en liten og litt uhøytidelig undersøkelse på HD på min rase på 90-tallet, der man tydelig så at forekomsten av HD var signifikant høyere i kull der en eller begge foreldre hadde hd (som oftest C), enn i kull der begge foreldre var fri-røntget.

Jeg finner det dog litt merkelig at du synes den engelske "modellen" er mer å trakte etter. JO, det er bra å bruke langtlevende linjer, men hvordan greier man å få til det i praksis når de aller fleste hunder brukes i avl når de er ganske unge og da FØR eventuelle problemer oppstør? En hund med HD viser sjelden tegn til problemer før den er 5-6 år kanskje, og da har den jo fått anledning til å gå i avl opptil flere ganger før man finner ut at ups - den var visst ikke helt bra likevel den...

Men dette blir litt OT i forhold til trådens tema da... beklager :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hun må gjerne bare spørre meg om det er noe hun lurer på også. Nå skal vi ha et valpekull nå forhåpentligvis, men etter dette kullet blir det nok en god stund til neste kull, Men hun må gjerne bare spørre meg om det er noe hun lurer på om boxer rasen :-) Bare å legge meg til på facebook stine kvebek kristiansen. Jeg har kennelen Urban Legend :-) Det er Mammaen til soppen sin hund som skal ha kull hos oss: Urban Legend`s Breaking Dawn. Begge foreldrene er fri røntget på HD, spondylose, knær begge har 0 på hjertet. Kullet er godkjent hos Norsk Boxer Klubb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må gjerne bare spørre meg om det er noe hun lurer på også. Nå skal vi ha et valpekull nå forhåpentligvis, men etter dette kullet blir det nok en god stund til neste kull, Men hun må gjerne bare spørre meg om det er noe hun lurer på om boxer rasen :-) Bare å legge meg til på facebook stine kvebek kristiansen. Jeg har kennelen Urban Legend :-) Det er Mammaen til soppen sin hund som skal ha kull hos oss: Urban Legend`s Breaking Dawn. Begge foreldrene er fri røntget på HD, spondylose, knær begge har 0 på hjertet. Kullet er godkjent hos Norsk Boxer Klubb.

Tusen takk :) skal fortelle henne det, jeg! Tenkte å sette oss ned sammen så jeg kan fortelle henne litt om hva som står her blant annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...