Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt bilbur - vanntett + til stor og liten hund, forslag?


Recommended Posts

Vi skal bestille nytt hundebur nå, og det blir mest sannsynlig fra Kela. Disse har jo, sånn jeg har forstått det, ikke vanntett bunn.

Noen som har noen smarte løsninger på hvordan jeg kan lage burbunnen vanntett?

Tispen jeg har nå kan tisse i buret, hun gjør det ikke ofte, men plutselig er det gjort. Utrolig surt å få bilen full av tiss da.

I tillegg skal bilburet nå være dobbeltbur for liten og stor hund. Ene løsningen er jo å ha vanlig dobbeltbur der skilleveggen ikke står i midten. Den andre løsningen (som jeg ikke vet om Kela tilbyr), er å ha et lite rom festet øverst i det ene hjørnet av det store buret. Da blir grunnflaten stor.

Buret er til whippet og dvergpinscher, og grunnflaten i bagasjerommet er kun 100x65 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet hele bunnen fra Kelaburet. Mitt var i finèr. Våte hunder, hunder som spyr, hunder som tisser + + , gjorde at finèrbunnen veldig fort ble sur, skitten, våt og ekkel. Jeg fjernet hele bunnen og kjøpte ei "plastskuffe" beregnet til biltypen og satte buret oppå. I buret har jeg et par Biltema-madrasser og oppå de har jeg to baderomsmatter i samme størrelse som madrassene. De er gummiert under og gjør at når noen har hatt et uhell så trekker det stort sett ikke gjennom til madrassene. Og gjør det det så kan madrassene og trekkene vaskes.

Jeg har hund som har tisset utrolig mange ganger i bilen (hun har brukt kjempelang tid på å bli renslig), men det har aldri kommet noe i selve bilen.

Angående skillevegg osv kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg saget av skilleveggen min. Altså, veggen var i finèr, men den sto i et stålspor som jeg sagde vekk da det bare ble i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er ikke utagsbar skilevegg i Kela burene?

Hvordan er bunnen i burene når finerplaten er tatt vekk? Er det nettingbunn da?

Hvor fikk du tak i plastskuffen? Er det noe jeg kjøper hos bilforhandler? Får håpe toyota har noe sånt.

Blikkenslager, det var også en god ide. Aner ikke hvor jeg finner noe sånt i oslo, men det skal vel være mulig å finne. Kanskje det er den enkleste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummimatter i bunnen av buret, fra Biltema, Jula e.l.?

Det er jo et veldig godt tips, og hvis du kjøper et som er større en buret kan du klippe av små firkanter i hvert hjørne og brette opp de fire kantene. Evt. kan du da feste hjørnene med gaffateip eller noe, da blir det jo som en panne, bare i plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kjøpte sånn "plastikkskuffe" på Mekonomen. Når finèrplaten tas ut er det ingenting i bunnen av buret. Skilleveggen kan tas ut, men det som er irriterende er at det er en stålstang i bunnen av buret som skilleveggen tres inn på. Dårlig forklart muligens. Men den stangen er jo veldig iveien når skilleplaten ikke skal brukes. Hundene får jo ei stang tredd inn i ryggen om de ligger på tvers i buret. Så den saget jeg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! :D

KristinR, jeg forstår. Da tror jeg at jeg velger nettingbunn. Står på siden deres at man kan velge mellom netting og finerplatebunn. Må tenke på det. Antageligvis kommer vi til å måtte bruke skilleveggen, sånn at den store hunden ikke moser den lille ved evt kollisjon.

Vi har sett på andre burtyper også, ikke bestemt oss helt. Keelaburene er jo halv pris av mange andre.

Vil i det hele tatt et bur med denne grunnflaten 70 x 65 eller 60 x 60 være stort nok for en whippet for bruk i bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som det blir plass nok til en whippet jeg altså :) Du kan jo "tegne" opp str på gulvet f.eks., sånn for å se det mer for deg.

Jeg har kelaburet (dobbeltbur) selv og er veldig fornøyd altså :) Har en vanlig stasjonsvogn med buret i bagasjen og har plass til både en hovawart hann og en storpuddel tispe. Jeg delte buret sånn at den ene delen er litt større enn den andre og det funker veldig bra, men de blir jo like høye da, så minstemannen din får veldig god plass i høyden hvis du velger å gjøre det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Kelaburet mitt i 12 år tror jeg og har vært superfornøyd med det. Det er tungt, det knirker ikke og er solid. Men nå er det rustet veldig. Skrubbet det og behandlet det for noen år siden med noe rustmiddel, men nå er nok det nyttesløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 år er jo veldig lenge, da er det vel greit med litt rust. :D

Han kunne lage med bakvegg i stål og halve sideveggen, pluss fronten under dørene i stål, så da bestiller jeg hos han.

Siden vi bestiller derfra så håper jeg at vi får whippetsiden av buret til å bli 60 x 70, og da er det stor nok plass. Forhørt meg med oppdretter nå, og det skulle bli bra.

Ja, den minste får jo veldig høyt bur, men sånn får det bare bli. Vi deler også sånn at den ene delen blir større enn den andre. 2/3 av bredden på buret.

Vet ikke helt hvordan jeg skal måle bilen da, eller om han vet hvor stort han må lage? Hvordan kan jeg måle vinkelen setene er i på bakveggen.

2700 skulle han ha for det. TIlsvarende Schmidt bur ble 8200... Litt av en prisforskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nå har jeg bare oppgitt til han hvilken bil jeg har, pluss at jeg kun ønsker at buret skal være 65 høyt, altså ikke opp til taket. Og at buret ellers skal være så stort som mulig.

Har spurt om han trenger flere opplysninger, men håper det holder og at jeg slipper å måle bilen.

Legger gjerne ut bilder i den andre tråden om hvordan det ble. Har ikke sett andre med Kela-bur med metallssider. Blir spennende å se hvordan det blir...

Da er vi i alle fall klare til å få bebis i hus, selv om det sikkert blir over et halvt år til enda. Greit å ha ting klappet og klart. Hehe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...