Gå til innhold
Hundesonen.no

valpeshow og tannvisning


Meg
 Share

Recommended Posts

På valpeshow skal en dommer være snill og grei, og gjøre det beste ut av situasjonen. Det meste er godtatt fra valper ;)

Så det i voksenringen i går også, mann med hund på rundt 18 mndr, ingen av de hadde vært på utstilling før. Både ringsekr og dommer skjønte det på måten de kom inn i ringen, samt de oppmuntrende ropene fra sidelinja :) Vel, hunden trakk seg skikkelig for dommer, den flagrende regnponchoen ble for mye. Dommeren ba handler løpe en runde i ringen for å løse opp, og idet dommer går inn i teltet for å gjemme seg avreagerer bikkja med å riste seg skikkelig, ekvipasjen løper en runde i ringen, dommer kommer ut igjen (med ponchoen på), og får se på tenner, kjenne og klappe så mye han vil. Bikkja fikk masse kos og ros, handler tråkka på skolissene sine og snubla inn i ringsekretæren, og begge syns at utstilling var mye gøyere enn de trodde på forhånd :D I tillegg fikk hunden certet ;)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpeshow skal en dommer være snill og grei, og gjøre det beste ut av situasjonen. Det meste er godtatt fra valper ;)

Så det i voksenringen i går også, mann med hund på rundt 18 mndr, ingen av de hadde vært på utstilling før. Både ringsekr og dommer skjønte det på måten de kom inn i ringen, samt de oppmuntrende ropene fra sidelinja :) Vel, hunden trakk seg skikkelig for dommer, den flagrende regnponchoen ble for mye. Dommeren ba handler løpe en runde i ringen for å løse opp, og idet dommer går inn i teltet for å gjemme seg avreagerer bikkja med å riste seg skikkelig, ekvipasjen løper en runde i ringen, dommer kommer ut igjen (med ponchoen på), og får se på tenner, kjenne og klappe så mye han vil. Bikkja fikk masse kos og ros, handler tråkka på skolissene sine og snubla inn i ringsekretæren, og begge syns at utstilling var mye gøyere enn de trodde på forhånd :D I tillegg fikk hunden certet ;)

hehe det der har jeg også opplevd. Vi fikk litt tid på å summe oss, og så gikk det greit- i hvertfall bedre (Bikkja aldri stilt før, overtatt som voksen). Hunden fikk res. cert :)

Når det gjelder valpis, så er jeg ikke så sikker på at dommeren setter pris på valpetenner i jakkearmen? HERJE??? :=) Vi får trene mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpeshow er de ikke opptatte av at tennene skal være riktige, sånn reint bortsett fra at de fleste jo vil at bittet skal være korrekt. Tannmangel og lignende kan de naturlig nok ikke bry seg om. :P

Det de sjekker jo tilgjengeligheten. Derfor er det ikke feil at valpen susser på dommeren eller vil leke, men det er jo greit om dommer får løfta på leppa før balubaen setter i gang. :lol:

Anbefaler å stille på reine valpeshow, da er det veldig lav terskel for valpefakter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kommer ann på dommeren, noen kaster valper med feil bitt rett ut av ringen og gidder nesten ikke se på dem engang (ikke engang gi en ordentlig kritikk) mens andre er ikke så nøye på det og synes det bare er gøy hvis valpen susser litt på dem :) Jeg har vært borti begge typer dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at du laget tråd om dette, for jeg tenkte på en liknende tråd selv. Bris var på valpeshow forrige torsdag, og jeg ble ganske irritert på dommeren. Han liksom bare "kastet" seg fram mot hunden og Bris trakk seg unna, noe han ikke gjør med andre folk. Han er litt var, så jeg tenker Isak ikke hadde gjort det, men broren hans (og den eneste konkurrenten) reagerte også på samme måte. Begge fikk bra på gemytt (noe de har også, men jeg likte ikke at dommeren var så brå mot valpene).

Jeg synes dommeren burde fokusere på at det skal være en positiv opplevelse for valpene, og det synes jeg ikke det ble når han var så brå under tannvisningen. Synes han burde vite at spesielt 4-5 mnders alderen er kritisk med tanke på dårlige opplevelser, og at valper faktisk har spøkelsesperioder. Ellers en veldig flink dommer, men likte ikke at han var så brå.

Bris ble også BIR, og det virket ikke som han trakk noe på at han eller broren trakk seg litt unna (de fleste hunder ville trukket seg unna der altså).

Oppdretter sa han trodde noen dommere gjorde sånn med vilje for å se hvordan hundene reagerer, men jeg synes ikke det er greit å ikke legge opp til en så positiv opplevelse som mulig på valpeshow.

Jeg har ikke opplevd andre dommere som har vært så brå heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kommer ann på dommeren, noen kaster valper med feil bitt rett ut av ringen og gidder nesten ikke se på dem engang (ikke engang gi en ordentlig kritikk) mens andre er ikke så nøye på det og synes det bare er gøy hvis valpen susser litt på dem :) Jeg har vært borti begge typer dommere.

bittet er korrekt. Problemet er å få sett det :) Det kan hende det er likegreit å vente til hun er eldre og trene mer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig på dommerne har jeg hatt inntrykk av.

Noen ler og gir valpen god tid, andre sier jaja da fikk vi ikke sett på bittet og valpen er ferdig. De fleste er dog enig i at valper er valper og bare lar de tulle

:P

Om valpen syns at det er greit at du ser på tennnene så kan du spørre dommern om du kan vise selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kodak beit dommeren skikkelig på valpeshow, da dommeren fant ut at han skulle riste på ei passtill eske for og få kontakt for deretter og stikke fingrene borti mitt lille matvrak. Han fikk seg et klyp i nesa, noe jeg synes var fryktelig unødvendig på en liten valp, men han tålte det jo helt fint og fikk knall bra kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...