Gå til innhold
Hundesonen.no

Yorkie hann 4 år og tissing


Erosyorkie
 Share

Recommended Posts

Som nevnt over, om han klarer en arbeidsdag, så klarer han en natt. Jeg hadde faktisk ikke nølt med å sette han i valpegrind/bur.

Kua dreiv på litt med det samme (tisser inne på natta, hender fortsatt hun gjør det i perioder), de periodene ligger hun i bur for jeg VET at hun fint klarer seg i 8-9 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for kasse. Har hunden en abnorm liten blære, og virkelig må tisse om natten, syntes jeg det er slemt å ikke la den gjøre det - uavhengig om den skulle greie å holde seg noen timer på dagen. Når dere flytter, kanskje dere har mulighet til å sette inn en katteluke i ytterdøra og lage en liten innhegning utenfor? Så kan han lufte seg selv uten at dere må stå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det før, men funket ikke noe særlig det heller. Han tygger ofte bein om kvelden mens vi ser tv og slik så han må uansett ha vann etter det, i tillegg er han tørst og står å skraper i gulvet der matskålen og vannskåla står om det er tomt der.

Hvis han klarer å holde seg i seks timer (?) når dere er borte om dagen, så bør det være mulig for ham om natta også.

Høres ut som dere har lagd det til en vane, som flere her påpeker.

Du sier at han pleier å få tyggebein mens dere ser på tv om kvelden. Er dette en daglig rutine? Min erfaring er at hunder blir rimelig tørst etter å ha tygget på tyggebein og dermed drikker en innsjø rett etterpå. Da er det jo ikke noe rart han han med liten blære er nødt til å ut å tisse om natta..

Jeg ville prøvd å kutte ut tyggebein og vann sent på kvelden (minst 2 timer før leggetid). Og i en overgangsperiode ville jeg stått opp med han midt på natta, og ellers oversett. Kanskje ville jeg også i en overgangsperiode vurdert å bruke bur om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at han har dårlig drikkerutine også? At han drikker mest på kvelden, og da også må ut på natten. Om han drikker mindre på morgenen også, så vil han jo selvsagt klare å holde seg lengre på dagen.

Jeg ville først og fremst prøvd å redusere drikkingen på kveldstid. I alle fall for en periode, bare for å se om det hjelper. Dropp bein helt, evt gi det til han tidlig på dagen. Ta vekk vannet klokken 6 eller noe, i alle fall før siste lufteperiode, bare for å se om han da vil klare å holde seg på natta. I såfall kan det jo tyde på at noe av problemet er drikkevanene hans, kombinert med liten blære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tisser alltid på hjørnet på den ene kommoden om natta, har før prøvd å legge ett håndkle der og da tisser han fortsatt på den plassen.. Det er jo egentlig ett alternativ, men er jo litt uhygenisk mtp. at vi ligger på et rom hele natten og det blir varmt og lukta strømmer opp. Ser at det er mange som anbefaler kattekasse, men akkuratt nå bor vi hjemme til min mor og far og vi har døren lukket om natta, men når vi flytter i leilighet (som blir veldig snart) ser jeg for meg at vi kommer til å prøve ut kassa for da kan vi ha den på gangen eller noe.

Nå må jeg jo si at vi er 4 voksne i dette hjemmet så er ikke ofte han er så mye alene. Jeg jobber enten dag/kveld og da er typen min eller mor og far hjemme, men hvis alle er ute så klarer han seg ihvertfall 6 timer. Det kan godt være en vane ja, men det er også en liten blære som er årsaken, det har jo vi fått påvist hos dyrlegen.

Og hvordan ville du fortalt ham det? Ved hjelp av kjefting? Overse han (da kommer han bare til å tisse på kommoden, det vet jeg)?

Ja, har tenkt tanken selv, men ved å drøye så kommer han jo bare til å tisse fordi han må på do og hvis vi skal sitte oppe å vente med å ta han ut så får vi jo lite søvn uansett.

Han er jo ikke så ofte alene hjemme alene en hel arbeidsdag, men opptil 6 timer klarer han. Det er jo fysisk når han har en liten blære og det er påvist til dyrlegen. Kan jo være mer psykisk at han må ut om natten og ikke klarer å sove 6 timer i strekk?

Begynner å bli slitsom selvfølgelig, og vi tenker hvordan det blir når det engang muligens blir kid her i hus..

Og klart vi blir litt irriterte innimellom, men han er jo ett ansvar som jeg tok på meg når jeg kjøpte han, og for meg virker det som om han har et behov for å tisse mtp. at han har liten blære.

Enig med deg der, det virker jo som om han ikke klarer å holde seg...

Tenker nok at vi tyr til kattekasse når vi får oss et eget sted. Da kommer vi nok til å ha kattekassen utfor soverommet og ikke i samme rom som vi sover i.

Og takk for tips til hvordan vi kan trene han til den :)

Vane kan det godt være, men når han prøver å vekke oss til vi tar han med ned og vi ikke våkner tisser han faktisk på kommoden, for meg så sier det seg selv at han faktisk må på do.

Uansett hva slags trim han har fått på dagen våkner han. Vi kan gå 1 og halv times tur med han midt på dagen og så en 15-30 minutters tur før vi legger oss der han får tisse/markere og lukte så mye han vil.

har dere prøvd og bytte om på turen da og gå halvtime på dagen også halvannen time før dere legger dere? Om dere går langt på dagen så er de jo uthvilt igjen til natta.

Så går det an og droppe bein og andre ting som fremprovosserer mye drikking på kveld, og jo, de kan tisse fordi om de ikke må akutt på do, om dette skjer hver natt og hunden fint kan holde seg 6 timer når den er alene så erdet noesom ikkestemmer, og jeg tror ikke det er blæra til hunden, selv om den er liten. Jeg skjønner at den tisser inne om dere ikke står opp, men om dere slutter og stå opp så kan det hende at han også, etterhvert, slutter og våkne på natta, fordi han lærer at da sover vi.

Jeg tror forøvrig jeg ville vært mer bekymret for og ikke få såveen hel natt på årsvis enn litt tiss.. Lag en valpegård av kompostgrinder og dekk hele gulvflata med aviser, bleier, eller laken med samme effekt som bleier, så har hunden en tørr plass og ligge samt at gulv og komoder berges og det burde ikke bli mye lukt på ei natt. Er dere heldige da så er det ikke mange dagene før det roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...