Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor i huset gir dere råforet? - Blir så mye gris hos oss...


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Hvis hundene får velge, så vil de aller helst spise det råe kjøttet i sofaen, på spisestuestolene, eller eventuelt i hundesengene sine. Dersom de ikke har tilgang på noe av det, så blir råforet dratt utover gulvet før det blir spist.

Der jeg bodde før pleide jeg å gi maten ute på terrassen. Da var det bare å spyle kjapt over når de var ferdige. Men her jo bor nå har jeg ikke lenger den muligheten dessverre.

Nå må jeg gi maten på kjøkkenet, og så vaske over gulvet etterpå. Det går selvsagt fint, men lurer jo på hvordan andre gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenet i en skål (er fliser der, lett å vaske), eller over en egen hundeseng hvor som helst eller i leiligheten (som er lett å hive i vaskemaskinen). Eller ute, men det har vi ikke prøvd her i den nye leiligheten enda da uteplassen er lekeplassen til jentene som bor over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenet i en skål (er fliser der, lett å vaske), eller over en egen hundeseng hvor som helst eller i leiligheten (som er lett å hive i vaskemaskinen). Eller ute, men det har vi ikke prøvd her i den nye leiligheten enda da uteplassen er lekeplassen til jentene som bor over her.

Oi! Sånn vaskemaskin må jeg også skaffe meg.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kjøkkenet i matskålen hans vel.. Som forøvrig er en "Prins" asjett riktignok. ;)prins_tallerken_202.jpg

Her i huset er det ikke noe alternativ til å spise maten av asjetten sin, det er der maten serveres og spises - basta. Jeg hadde seriøst brekt meg om jeg måtte plukke opp og vaske vekk rått kjøtt og blod rundt om kring på gulvet og i møbler etter hvert måltid. :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få hunden til å ikke spise på sofa/stoler/tepper er jo en sak. Men hvordan hindrer du at hunden tar en bit i munnen og slipper den på gulvet ved siden av matslålen? Mine gjør nemlig dette, de tar en bit, tygger litt, og slipper den på gulvet. Aller helst vil de ta hver bit med seg som sakt, men ved å lukke kjøkkendøren forsvinner jo den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få hunden til å ikke spise på sofa/stoler/tepper er jo en sak. Men hvordan hindrer du at hunden tar en bit i munnen og slipper den på gulvet ved siden av matslålen? Mine gjør nemlig dette, de tar en bit, tygger litt, og slipper den på gulvet. Aller helst vil de ta hver bit med seg som sakt, men ved å lukke kjøkkendøren forsvinner jo den muligheten.

Du kan jo legge et håndkle under/rundt matskålen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et eget håndkle som jeg brettet ut på sofaen, som maten MÅTTE spises på. Prøvde hun å dra maten med seg et annet sted, var det strengt "nei", og så la jeg den bestemt tilbake på håndkleet. Tok ikke mange repetisjonene før hun innfant seg med at rått kjøtt skal spises kun på håndkleeet :- ) Hun ble skikkelig ivrig hver gang hun så jeg tok frem det håndkleet og gjorde klart... da løp hun til fryseren med en gang :D Og hun ble veldig flink til å holde seg på bare håndkleet (som ble vasket sånn ca annenhver dag).

Grunnen til at det ble i sofaen, var fordi jeg da kunne sitte behagelig ved siden av i begynnelsen og passe på at maten ikke ble dratt med noe annet sted.

Nå har jeg ikke fôret rått på en stund, mangel på plass i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart. Det håndkletipset skal jeg prøve. De drar i utgangspunktet med seg maten over større områder på gulvet, men om de har en litt større plass der maten er lov, enn bare en matskål, så skal det nok bli enklere å lære dem at maten kun kan spises på håndklet. Og så slipper jeg å vaske over gulvet hver gang de får noe annet enn tørrfor...

Fortiden råforer jeg ikke hver dag, men jeg har lyst til å gå over på V&H kombinert med annet kjøtt/bein igjen. Endelig fått tilgang på fryser igjen, så nå har jeg den muligheten :)

Syns hundene mine blir tynne av å gå på tørrfor, på det som kommer ut igjen virker det som at mesteparten går rett igjennom. I tillegg blir ånden dårligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute på balkongen, eller inne på stua med en baderomsmatte under. En periode prøvde hun seg med at "jammen, stueteppet er MYE bedre å spise på". Men det ga seg da hun fikk sin egen matte, og som du sier, et litt større område å spise på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det serveres i og spises fra skåla hennes på kjøkkenet. Har hatt andre hunder på ferie og har aldri opplevd at noen har tatt seg tid til å flytte på maten (eller tygge sakte), her suuuuges den rett ned i magen. Hehe, og skåla vaskes nøye med tunga etter at det er tomt. Ikke en prikk går til spille. Men kanskje det er fordi jeg hakker op maten før servering? Ser for meg at hundene kanskje kunne funnet på å flytte på den hvis bitene var større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somregel spiser de det fra skåler på gulvet. Ikke noe problem med søling da det nesten blir innhalert. Men tørrfor bærer de små med seg en munnfull av å legger i sofaen iblant , men aldri prøvd det med kjøtt heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler opp mat. Men de er småspiste da. De kan også fint ta med seg en munnfull med tørrfor, slippe det på gulvet et anet sted, og spise en og en kule. Kyllingvinger hakker jeg i to, før hakket jeg dem i 4, men så ikke noe forskjell på hvordan de flyttet på det da heller. De er også sånn som kan ta med seg en kyllingvinge, og forsøke å grave den ned.

Det kan godt være det er en vane de har fått, siden de ofte har fått mat opptil 6 hunder samtidig (får hvert sitt fat). Sånn at de får spise sitt i fred.

Men jeg har stor tro på "håndkle metoden" ser for meg at det kan hjelpe mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hunden i 90% av tilfellene fryst, så blir det jo lite klin i seg selv. Og skål blir veldig lite brukt, her får han maten på et håndkle som er enkelt å riste utendørs og kaste i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spises den på kjøkkenet i matskålen hennes, rekker nesten ikke ha på maten før den er spist opp. Så ikke noe problem med søl andre plasser for å si det sånn.. :):P

Edit: Hun får det som regel helt tint, hvis det er litt frossent blir det så små biter att de går ned på høykant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden hunden er levert med vakumsug så går det meste ned over skålen. Noen gangter serveres maten også ute. Det som blir servert inne har dem ikke lov til å ta ut av kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...