Gå til innhold
Hundesonen.no

Oversikt over treningseffekt


Jankaa
 Share

Recommended Posts

Skritturer i skogen bygger muskler i bakpart og rygg

Springe i grusgrop bygger muskler i hele kroppen og balanse

Skritte og løfte beina over trinnene på en liggende stige eller cavalettis bygger ryggmuskler

Dra kjetting og lignende (hunden skal IKKE dra dekk da det kan skade mer enn det bygger da dekket blir for stumt) bygger muskler på framparten

Rygge rett bakover bygger ryggen

Skritte i vann og svømming bygger rygg og bakbein

Det var de jeg kom på no, er sikkert noen mer... Finnes en bra svensk bok som heter "Fys träning för hund" (eller noe i den duren)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Generelt sett så vil jo all fysisk aktivitet bygge styrke og muskler.

Min første terv trakk forøvrig dekk både på gåturer og sykkelturer - dekket ble festet i strikk og strikken ble festet på dekket slik at det gikk i en retning ikke frem og tilbake og overalt. Funka fint - bygde fine fine muskler i rygg og bakpart.

Mine hunder er godt muskelsatt, og det har i grunnen alle mine hunder vært - jeg har aldri tenkt noe på det, men turer i variert terreng, i varierende tempo - samt "hurtigarbeid" i form av leking med andre hunder, ball osv. tror jeg gir like god effekt som både sandtak og andre tilleggsgreier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger muskler på Mana nå. Hun er så j***** spinkel :lol: Kickbiken gjør at hun bygger opp både kondis og muskler. Kløven hjelper veldig. Har jo fra hu var liten omtrent BARE gått i skogsterreng, opp og ned skråninger osv. Løping med andre hunder er knallfin trening, spesielt i skogsterreng. Kjettingen ligger ute på plattingen her, den blir brukt innimellom.

Holder en knapp på skogsterreng jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger muskler på Mana nå. Hun er så j***** spinkel :lol: Kickbiken gjør at hun bygger opp både kondis og muskler. Kløven hjelper veldig. Har jo fra hu var liten omtrent BARE gått i skogsterreng, opp og ned skråninger osv. Løping med andre hunder er knallfin trening, spesielt i skogsterreng. Kjettingen ligger ute på plattingen her, den blir brukt innimellom.

Holder en knapp på skogsterreng jeg altså.

hun legger seg sikkert ut mer når hun nærmer seg to år også. Ene mine, den eldste, brukte det jeg bruker som valpesele i dag til hun var over to år. (valpene som i dag er to år vokste ut av den selen som 7 mnd gamle. de er ikke store noen av dem... )

DEN pipstilken av en siberian. Plutselig la hun seg ut og fikk litt mer masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun legger seg sikkert ut mer når hun nærmer seg to år også. Ene mine, den eldste, brukte det jeg bruker som valpesele i dag til hun var over to år. (valpene som i dag er to år vokste ut av den selen som 7 mnd gamle. de er ikke store noen av dem... )

DEN pipstilken av en siberian. Plutselig la hun seg ut og fikk litt mer masse.

Ja gjett om jeg gleder meg til det! Så kan alle slutte å tro at jeg går rundt å sulter bikkja mi.. "Hun er jo så tynn?" JA JEG VEIT :P

Så det blir fint å få litt muskler på henne etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig hardcore kan du finne en bratt bakke og trene bakkeintervaller der. Få hunden til å sprinte oppover, rolig.ned igjen. Husk å tilpasse etter hundens form :) .

Å feks gå sakte ned bakken igjen i bånd er også bra, da må de samle seg og gå kontrollert ned istedet for å bare hause enkelt nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...