Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttmiddel kan gjøre hunden din syk


edlitam
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

I en annen tråd her blir det pekt på bivirkninger av Scaliborhalsbånd. Jeg vet om hunder som har fått stygge eksem etter disse, og det har også vært rapportert om adferdsforandringer. Så de er ikke helt uskyldige disse, heller. Gift er gift, okke som...

Hvis hunden min blir forgiftet vil jeg faktisk foretrekke å vite av hva. Å kunne komme til veterinæren og fortelle hva man har påført hunden, ikke noe jeg vet ikke, 14-åringen i dyrebutikken sa det var "heeeeelt ufarlig og vi selger masse av det" mens hu tvinna blonde hårlokker.

Jeg har hørt om folk som har dødd av bivirkningene fra smertestillende medisiner også. Jeg hyler ikke av frykt hvis noen tar frem paracet-en allikevel.

Det har ikke jeg hørt om ved normal anbefalt bruk men uansett, kjøper du smertestillende fra alternative produsenter på gata? Er det greit å kjøpe det på gata eller via internett?

Og det er jo endel av problemet, stoffer man ikke kjenner til / ukjent innhold og produkter som bare utgis som "naturlige" planteekstrakter osv uten legemiddelkontroll.

http://www.nrk.no/he...sstil/1.8272268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

I det øyeblikket de tar til fornuft og begynner å selge flåttmiddel over disk UTEN resept så slipper man kanskje sånne ting. Det er den ENKLE løsningen. Men klart - da taper jo hver veterinær masse masse penger. Jeg synes det er helt forkastelig at det skal koste over 500 kroner for å få en resept på expot. I tillegg er ikke expot billig liksom. Jeg skjønner godt at folk handler det de får fatt i i dyrebutikker - det handler ikke om at de ikke bryr seg - det handler om at veterinærstanden er så forbanna grådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I det øyeblikket de tar til fornuft og begynner å selge flåttmiddel over disk UTEN resept så slipper man kanskje sånne ting.

De gjør jo det! hvertfall gjør samtlige veterinærer her det så det er liksom ingen unnskyldning.

Det er den ENKLE løsningen. Men klart - da taper jo hver veterinær masse masse penger. Jeg synes det er helt forkastelig at det skal koste over 500 kroner for å få en resept på expot. I tillegg er ikke expot billig liksom. Jeg skjønner godt at folk handler det de får fatt i i dyrebutikker - det handler ikke om at de ikke bryr seg - det handler om at veterinærstanden er så forbanna grådig.

Det gjør jo ikke det om du bruker huet og spør etter resept når du allerede er hos veterinæren! Noe de fleste er med jevne mellomrom for vaksine og annet så det er liksom ingen unnskyldning det eller. Flåttsesongen ( les; sommeren ) kommer like forbanna sikkert hvert eneste år så det er liksom ingen unnskyldning at man ikke tenkte på det eller.

Greit nok at veterinærene tar seg betalt men det er jaggu meg like mye hundeiere som skal ha det gratis og levert på døra for å gidde beskytte hundene sine.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesh endret seg veldig på flåtthalsbånd, det grønne med urter i.. Hun ble nervøs rett og slett. Tok av halsbåndet og vasket henne og hun ble seg selv etter noen dager. For å være sikker på at det var halsbåndet og ikke noe annet prøvde vi en gang til og det samme skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vil man virkelig spare penger, bruk hvitløk. Så lenge hunden ikke får 5g+ pr 10 kg kroppsvekt tre dager på rappen, er man like trygg mot forgiftning som ved bruk av expot, scalibor osv.

Helt enig, jeg har sverget til hvitløk i mange år - MEN i år ser det ut til å ha mindre effekt enn tidligere. Jeg har aldri plukket så mye flått av en hund som jeg har på Noah i år. Hermine har fått stronghold (det ble ekkelt med flått i rynkene), og nå skal Noah få en dose med frontline rett og slett - det er bare for mye flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg har sverget til hvitløk i mange år - MEN i år ser det ut til å ha mindre effekt enn tidligere. Jeg har aldri plukket så mye flått av en hund som jeg har på Noah i år. Hermine har fått stronghold (det ble ekkelt med flått i rynkene), og nå skal Noah få en dose med frontline rett og slett - det er bare for mye flått.

Midlertidig immunitet kanskje? Eller svak hvitløk? Må man bruke kjemikalier så gjør man selvsagt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det øyeblikket de tar til fornuft og begynner å selge flåttmiddel over disk UTEN resept så slipper man kanskje sånne ting. Det er den ENKLE løsningen. Men klart - da taper jo hver veterinær masse masse penger. Jeg synes det er helt forkastelig at det skal koste over 500 kroner for å få en resept på expot. I tillegg er ikke expot billig liksom. Jeg skjønner godt at folk handler det de får fatt i i dyrebutikker - det handler ikke om at de ikke bryr seg - det handler om at veterinærstanden er så forbanna grådig.

Her får vi kjøpt direkte fra veterinær,trodde det var vanlig jeg :blink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Her får vi kjøpt direkte fra veterinær,trodde det var vanlig jeg :blink: .

Ja, altså - du får jo kjøpt det hos veterinæren - men i alle fall på vet. kontorene rundtom her så må du jo ha en helsesjekk først osv. - og da er det jo ikke bare å svinge innom å hente litt middel. I tillegg så må du f..n meg krangle for å få det middelet du vil ha fordi veterinæren insisterer på at du skal bruke noe annet. :(

Heldigvis så er jeg i Sverige innimellom og da kan man gå på apoteket å kjøpe det man måtte ønske/trenge - og det til en rimeligere penge enn her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså - du får jo kjøpt det hos veterinæren - men i alle fall på vet. kontorene rundtom her så må du jo ha en helsesjekk først osv. - og da er det jo ikke bare å svinge innom å hente litt middel. I tillegg så må du f..n meg krangle for å få det middelet du vil ha fordi veterinæren insisterer på at du skal bruke noe annet. :(

Heldigvis så er jeg i Sverige innimellom og da kan man gå på apoteket å kjøpe det man måtte ønske/trenge - og det til en rimeligere penge enn her i Norge.

Lurer på hvorfor du ikke bare kan be om flåttmiddel når du allerede er innom for årlig vaksine? De tubene har jo lang holdbarhet så man kan jo hamstre opp når man først er på klinikken.. hvorfor gjøre det så mye vanskeligere enn det egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden min blir forgiftet vil jeg faktisk foretrekke å vite av hva. Å kunne komme til veterinæren og fortelle hva man har påført hunden, ikke noe jeg vet ikke, 14-åringen i dyrebutikken sa det var "heeeeelt ufarlig og vi selger masse av det" mens hu tvinna blonde hårlokker.

Det har ikke jeg hørt om ved normal anbefalt bruk men uansett, kjøper du smertestillende fra alternative produsenter på gata? Er det greit å kjøpe det på gata eller via internett?

Og det er jo endel av problemet, stoffer man ikke kjenner til / ukjent innhold og produkter som bare utgis som "naturlige" planteekstrakter osv uten legemiddelkontroll.

http://www.nrk.no/he...sstil/1.8272268

Det kan skje og har skjedd, folk med leverproblemer skal være veldig forsiktig med paracet. Var på medisinkurs og hørte en tragisk historie av kursholder hvor en hjemmehjelp hadde gitt feil til en eldre mann. Han fikk paracet og døde :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Lurer på hvorfor du ikke bare kan be om flåttmiddel når du allerede er innom for årlig vaksine? De tubene har jo lang holdbarhet så man kan jo hamstre opp når man først er på klinikken.. hvorfor gjøre det så mye vanskeligere enn det egentlig er?

Fordi jeg ikke gidder å hamstre flåttmiddel i januar rett og slett. Og jeg vet det har lang holdbarhet, men mitt poeng var faktisk at det kanskje ikke hadde vært solgt så ***** mye dritt over disk om de ordentlige flåttmidlene var litt lettere tilgjengelig for folk flest.

Personlig bor jeg så nærme svenskegrensa at jeg kjøper med meg det jeg trenger av både markkur og flåttmiddel der - da sparer jeg både penger og tid rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke gidder å hamstre flåttmiddel i januar rett og slett. Og jeg vet det har lang holdbarhet, men mitt poeng var faktisk at det kanskje ikke hadde vært solgt så ***** mye dritt over disk om de ordentlige flåttmidlene var litt lettere tilgjengelig for folk flest.

Personlig bor jeg så nærme svenskegrensa at jeg kjøper med meg det jeg trenger av både markkur og flåttmiddel der - da sparer jeg både penger og tid rett og slett.

Jeg er helt enig med deg. Og det er bare nok et eksempel på barnehage-Norge, der alt skal være under streng kontroll av myndigheter og instanser. At det skal være nødvendig med resept på flåtthalsbånd er for meg ganske uforståelig, da jeg vel aldri har hørt om noen som har blitt nektet resept på hverken dette eller på ulike typer dråper forøvrig. Det er ikke slik at det foretas noen streng kontroll, og dermed synes jeg ikke at reglementet har så mye for seg, hvis dets formål er å regulere bruken av slike preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...