Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilsetning i maten? mye trening


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Nitro får 100% vom og hundemat nr. 33. Han får ingen annen tilsetting i maten. Men jeg har i det siste begynt å lure på om han egentlig får nok av det han trenger? I den siste tiden har det vært mye mosjonering, og jeg har hørt at lite av ditt og datt kan føre til stivhet, kramper etc. Nitro bruker mye energi når han er ute, og det kan til tider være endel belastning på muskler og ledd.

Jeg lurer på om han får nok fett i maten feks?

Hva med kalsium?

Andre ting?

Hvor optimalt er egentlig VoH nr 33?

Det diskuteres mye i greyhound miljøet om fôring og hva som er en optimal balanse for hunder i trening. Dette er jo ofte løpshunder som er ganske ekstreme iforhold til oss. føler ikke at tilsetning av elektrolytter og koffein er vel ikke noe man trenger å tenke på for oss "normale" :P Men samtidig føler jeg at vi gjør mer mosjonering enn bare å rusle rundt på veien liksom.

Har også tenkt litt på litt energi snack. Noen som har noe å anbefale? Noe som er enkelt å ta med, og kan gis underveis på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor mye er mye morsjonering? Blir hunden for tynn?

Veldig få som driver med langdistanse hundekjøring gir noen andre tilskudd enn ekstra energi (og oftere) og sel-/fiskeolje... Hva godt skulle det gjøre å gi en hund koffein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om timeslange turer på fjellet, både i bånd og løs. Mye ulikt underlag, hopp og landinger. Så sykkel og frislipp hvor det er full peising. Ellers vanlig båndgåing. Varierer mye på dette. Og prøver alltid å varme godt opp og gå ned. Han er ikke for tynn. I godt hold og mye muskler. Men han kan vise tendenser til å være litt stiv iblant, og han har fått litt krampe i beinet til tider , men ofte da i forbindelse med plutselig aktivitet og litt kulde involvert /kaldt vann.

Koffein har blitt brukt til hunder i løp hvor noen mener det skal booste energien og forbedre prestasjonen og dempe smerter.

Monica: Ofte får han mat etter at vi har kommet hjem. Han spiser ikke frokost før vi drar, derfor tenker jeg at det kan være greit med litt energi på turen. Hvilke type er det du gir dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er snakk om timeslange turer på fjellet, både i bånd og løs. Mye ulikt underlag, hopp og landinger. Så sykkel og frislipp hvor det er full peising. Ellers vanlig båndgåing. Varierer mye på dette. Og prøver alltid å varme godt opp og gå ned. Han er ikke for tynn. I godt hold og mye muskler. Men han kan vise tendenser til å være litt stiv iblant, og han har fått litt krampe i beinet til tider , men ofte da i forbindelse med plutselig aktivitet og litt kulde involvert /kaldt vann.

Koffein har blitt brukt til hunder i løp hvor noen mener det skal booste energien og forbedre prestasjonen og dempe smerter.

Monica: Ofte får han mat etter at vi har kommet hjem. Han spiser ikke frokost før vi drar, derfor tenker jeg at det kan være greit med litt energi på turen. Hvilke type er det du gir dine?

Jeg ser ingen grunn til å gi noe ekstra til en hund på timesturer i terrenget? Hvorfor kan han ikke få litt frokost før dere går? Jeg gir ingen ting på turer opp til 6-7 timer heller jeg og opplever aldrig at hunden er stiv etter sånne turer. Om Nitro blir stiv tror jeg heller jeg ville vært nøye på å varme opp og ned og se litt på etter hvordan type aktivitet han blir stiv etter. Er det aktivitet det er full fart og så ro og kaldt om hverandre? Er det aktivitet dere ikke bedriver ofte? Hunder blir stive om de utfører uvandte aktiviteter eller er utrente til den type aktivitet, akkurat som oss.

Koffein er regna som doping i konkurranser hos mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om timeslange turer på fjellet, både i bånd og løs. Mye ulikt underlag, hopp og landinger. Så sykkel og frislipp hvor det er full peising. Ellers vanlig båndgåing. Varierer mye på dette. Og prøver alltid å varme godt opp og gå ned. Han er ikke for tynn. I godt hold og mye muskler. Men han kan vise tendenser til å være litt stiv iblant, og han har fått litt krampe i beinet til tider , men ofte da i forbindelse med plutselig aktivitet og litt kulde involvert /kaldt vann.

Gode turer skal da ikke være noe problem for en ung greyhound? Jeg gir omega-3 og Stride (glukosamin, kondroitin, msm, c-vit), og begge deler hjelper for belastninger og stivhet, men Stride gir jeg kun fordi Hermes har hatt en skade og for å forebygge forkalkninger så lenge det lar seg gjøre. Jeg ville ikke vurdert noe annet enn kanskje ekstra omega-3 til en hund uten skadehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å gi noe ekstra til en hund på timesturer i terrenget? Hvorfor kan han ikke få litt frokost før dere går? Jeg gir ingen ting på turer opp til 6-7 timer heller jeg og opplever aldrig at hunden er stiv etter sånne turer. Om Nitro blir stiv tror jeg heller jeg ville vært nøye på å varme opp og ned og se litt på etter hvordan type aktivitet han blir stiv etter. Er det aktivitet det er full fart og så ro og kaldt om hverandre? Er det aktivitet dere ikke bedriver ofte? Hunder blir stive om de utfører uvandte aktiviteter eller er utrente til den type aktivitet, akkurat som oss.

Koffein er regna som doping i konkurranser hos mennesker...

Nei det er litt derfor jeg spør da, fordi jeg er usikker om han trenger noe ekstra.

Han vil ikke ha frokost.

Han blir somregel ikke stiv etter turene, men det er iblant jeg kan se tendenser til dette og jeg prøver derfor å holde mosjonseringen på et jevnt nivå for å unngå at det skal bli hardt for han hvis vi tar lange turer.

Jeg tenker også langsiktig at han ikke skal få problemer i fremtiden fordi han mangler noe slags stoffer nå som ung.

Derfor spør jeg om jeg kan slå meg til ro med at han får alt han trenger i VoH måltidene, ja og så skal jeg gi omega 3 itillegg.

Ja den koffein biten var bare et eksempel på ting man som normale turgåere ikke gir, men som noen gir løpshunder i hard trening/konkurranse og da i utlandet. De gir jo gjerne en mix av masse greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt fiskeolje i maten, for dette bør de ha ved siden av VH 33.

I jakthund miljøet er det en kjent sak at man etter endt trening bør gi karbohydrater/snack fordi dette skal forebygge stivhet.

Nå løper en jakthund mye, så den trenger energi. Blir litt annerledes enn "tur"

Spesific har fine lunsjbokser. Hørt mye bra om Labb sine også. RC, Hills og Eukanuba har også. De til Spesific er de billigste og enkle å ha med seg. Jeg liker de veldig godt.

I helgen var vi på trening og søndag gikk jeg 1,2 km og Amigo hadde 35% av dagen løs, resten i bånd. Likevel løp han 4 mil ....

Så han trenger så klart masse næring. Men han er jo veldig ekstrem.

Jeg ville vurdert en lunsjboks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode turer skal da ikke være noe problem for en ung greyhound? Jeg gir omega-3 og Stride (glukosamin, kondroitin, msm, c-vit), og begge deler hjelper for belastninger og stivhet, men Stride gir jeg kun fordi Hermes har hatt en skade og for å forebygge forkalkninger så lenge det lar seg gjøre. Jeg ville ikke vurdert noe annet enn kanskje ekstra omega-3 til en hund uten skadehistorie.

OT: Hvor kjøper du Stride? Er det forskjell på den til hest og den til hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

På dagsturer har jeg gitt Appetitt Energi når vi har spisepause. Mest fordi de er praktiske, egentlig. Tåler flere dager i sekken, og det er akkurat en passe stor posjon. De kommer i 150 grams bokser, og koster fra 12-15 kr. Har sett dem i de fleste dyrebutikker som fører Appetitts tørrfôr, i tillegg til Felleskjøpet. Og viktigst av alt smaker det visst veldig godt, og er mye mer stas å få på tur enn V&H som hun får resten av tiden.

Ellers tenker jeg litt som når jeg trener selv. Aner ikke om det blir riktig for hundene da, men jeg sørger for at hun får tilført energi i små doser jevnt utover de dagene hun virkelig tar seg ut, og at hun får det største måltidet innen en time etter hard trening. Men nå har jeg ei skranten reke som trenger alt hun kan få i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal sjekke ut på felleskjøpet neste gang :)

Jeg ville gitt fiskeolje i maten, for dette bør de ha ved siden av VH 33.

I jakthund miljøet er det en kjent sak at man etter endt trening bør gi karbohydrater/snack fordi dette skal forebygge stivhet.

Nå løper en jakthund mye, så den trenger energi. Blir litt annerledes enn "tur"

Spesific har fine lunsjbokser. Hørt mye bra om Labb sine også. RC, Hills og Eukanuba har også. De til Spesific er de billigste og enkle å ha med seg. Jeg liker de veldig godt.

I helgen var vi på trening og søndag gikk jeg 1,2 km og Amigo hadde 35% av dagen løs, resten i bånd. Likevel løp han 4 mil ....

Så han trenger så klart masse næring. Men han er jo veldig ekstrem.

Jeg ville vurdert en lunsjboks

Ja fiskeolje, eller selolje som forhandlere har, skal jeg kjøpe. Og kanskje kjøpe inn noen lunchbokser til de lengere turene. Som du skriver så løper jo hundene mye mer enn det vi går. Jeg har i det siste hatt et par turer på rundt 1 mil hvor vi har gått, og Nitro har løpt deler av turen løs, og han tar jo i alt han kan og løper tulling rundt omrking. Dette i ganske krevende terreng, ikke bare på en flat skogsti. Så han bruker nok veldig mye energi og er litt ekstrem! Mine andre hunder løp aldri på denne måten på turene. De hadde jevnt tempo hele veien, litt traving og litt smågallopp. Ikke som Nitro som tar helt av. Derfor må jeg ha han i bånd på områder med høye skremter/stup for jeg er redd for at han skal løpe utenfor :blink:

Jeg ser på på oss mennesker, hvor mye energien går ned når vi er slitne og ikke har spist. Jeg får ihvertfall mye mer energi etter pausen når jeg har fått i meg mat i kroppen. Nitro virker sulten og det rumler i magen, ja her om dagen begynte han å spise multebær hehe. Så det er derfor jeg tenker tanken på å ha noe med til han.

Men han er jo ikke for tynn, så han får jo nok næring i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...