Gå til innhold
Hundesonen.no

Cacib til hund som allerede er INT UCH.


Hampus
 Share

Recommended Posts

Skal en hund som allerede er INT UCH kunne motta CACIB?

Linus ble INT UCH i fjor, men fortsatt får han CACIB.

Dette var i Øst-Europa og pga språkproblemer gav jeg til slutt opp å si at hunden allerede er champion, og om det da ble rett at han fikk CACIB.

Men rett skal jo være rett, og det er jo ingen grunn til at en internasjonal champion skal motta CACIB tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et cacib sier jo noe om kvaliteten på hunden uansett hvor lang tittelrekke den har. Den beste hunden over juniorklasse mottar cacib på internasjonale utstillinger, med mindre dommer velger å holde det tilbake. Nr to får res.cacib, som gjøres om til cacib dersom den første alt er int.uch. Ta imot cacibene hans med god samvittighet, du, det blir riktig for den bak Hampus til slutt likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det opp til den med res cacibet om å søke om å få det, sånn i prinsipet skal ikke Linus få det, men det er vel ikke alltid like lett å forklare :lol:

Men går ikke dette automatisk?

Linus fikk nemlig en reserve cacib på en utstilling for et par år siden.

Etter ca et år fikk vi brev fra FCI, da var den omgjort til cacib da hunden som fikk cacib bare var junior og ikke beretiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går ikke dette automatisk?

Linus fikk nemlig en reserve cacib på en utstilling for et par år siden.

Etter ca et år fikk vi brev fra FCI, da var den omgjort til cacib da hunden som fikk cacib bare var junior og ikke beretiget.

Jo, det gjør vel det. Men som du sier så tok det 1 år før dere fikk brevet. Det går mye raskere om man søker selv :lol: Men ja, man trenger strengt talt ikke gjøre noe selv :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det opp til den med res cacibet om å søke om å få det, sånn i prinsipet skal ikke Linus få det, men det er vel ikke alltid like lett å forklare :lol:

Feil, ihvertfall det jeg lærte på ringsekretær kurset. Cacib er ikke det samme som Cert, og skal da deles ut til den beste i klassen, og res. Cacib kan holdes tilbake dersom dommeren mener at nr to ikke er bra nok for det.

Altså skal Cacib til beste uansett om de er Int Uch eller hva nå enn, og er de to beste hundene med Cacib og res Cacib begge Int Uch så er det bare synd for tredjemann som da ikke nådde opp. Cacib skal være vanskelig å få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, ihvertfall det jeg lærte på ringsekretær kurset. Cacib er ikke det samme som Cert, og skal da deles ut til den beste i klassen, og res. Cacib kan holdes tilbake dersom dommeren mener at nr to ikke er bra nok for det.

Altså skal Cacib til beste uansett om de er Int Uch eller hva nå enn, og er de to beste hundene med Cacib og res Cacib begge Int Uch så er det bare synd for tredjemann som da ikke nådde opp. Cacib skal være vanskelig å få!

Det tror jeg er feil, jeg veit om en som ble int uch etter å ha søkt om res cacibet dem fikk bak en int uch. Og det skjedde for et par mnd siden, at det ble invilget av FCI.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er feil, jeg veit om en som ble int uch etter å ha søkt om res cacibet dem fikk bak en int uch. Og det skjedde for et par mnd siden, at det ble invilget av FCI.

Jeg tror dere missforstår hverandre her.

Siri E. sier at man kan få res. Cacib som nr 2- og dette kan bli omgjort til Cacib om nr. 1 er Int UCH. (Men dommer KAN velge å holde tilbakebåde res. cacib og cacib. Dette har jeg også opplevd i min rase.)

Dersom du forøvrig står som nr 3- bak to INT UCH får du ikke res. cacibet. Cacibet går til nr 1, res. cacib til nr 2. Uansett.

Det er slik jeg også har forstått det.

Jeg har også fått innvilget res. cacib som vanlig cacib etter å ha stått som nr 2 bak INT UCH.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere missforstår hverandre her.

Siri E. sier at man kan få res. Cacib som nr 2- og dette kan bli omgjort til Cacib om nr. 1 er Int UCH. (Men dommer KAN velge å holde tilbakebåde res. cacib og cacib. Dette har jeg også opplevd i min rase.)

Dersom du forøvrig står som nr 3- bak to INT UCH får du ikke res. cacibet. Cacibet går til nr 1, res. cacib til nr 2. Uansett.

Det er slik jeg også har forstått det.

Jeg har også fått innvilget res. cacib som vanlig cacib etter å ha stått som nr 2 bak INT UCH.

Men hvorfor får en int uch cacibet? greit nummer 2 kan omgjøre osv. men nummer 3 kunne jo fått det også. Jeg vet jo ca hvem som blir bir på alle Nkk utstillingene på corgi liksom :P og den er int uch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor får en int uch cacibet? greit nummer 2 kan omgjøre osv. men nummer 3 kunne jo fått det også. Jeg vet jo ca hvem som blir bir på alle Nkk utstillingene på corgi liksom :P og den er int uch.

Slik jeg har forstått det fordi CACIBET også anses som en ekstra kvalitetsbedømning på de Int. utstillingene. Det hender BIR hunden (selvom den er "kvalifisert" til å motta Cacib) IKKE mottar Cacibet dersom dommeren mener den er av god nok kvalitet for Nasjonal Champion, men ikke for Internasjonal champion.

Altså den blir BIR med CK (og event. Cert) men uten Cacib. Likeledes kan nr 2 bli "fratatt" res. cacin om kvaliteten ikke er god nok.

Det SKAL være vanskelig å bli Int uch :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor får en int uch cacibet? greit nummer 2 kan omgjøre osv. men nummer 3 kunne jo fått det også. Jeg vet jo ca hvem som blir bir på alle Nkk utstillingene på corgi liksom :P og den er int uch.

Fordi den fortjener det og er pen nok, det er mer konkurranse på Cacib, fordi selvom du allerede er int uch så er du fortsatt i konkurransen av det. Dermed blir det vanskeligere å bli Int Uch, for du må faktisk slå alle sammen selvom de er Int Uch.

Og Yodel har forstått meg helt rett.

Og ja Trym&Tuva, har du fått res. cacib (som kun kan bli gitt til nr to i klassen, hvis vi ser bortifra farge cacib) kan det gjøres om dersom hunden med cacibet er int uch, men det jeg prøvde å få frem var at nr 3 aldri kan få cacibet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CACIB gis til beste plasserte hund, res.CACIB til nest beste plasserte hund, om dommer ønsker gi dem ut, uansett om de er INT UCH eller ikke. Unntaket er om beste/nest beste plasserte hund er fra junior/veteranklasse eller ikke har registrert tre generasjoner aner akseptert av FCI. Og seff i de raser hvor det er farge CACIB, men regelen er den samme, beste/nest beste plasserte i fargen.

Er beste plasserte hund INT UCH vil res.CACIB søkt bli omgjort til CACIB. NKK gjør dette automatisk, eier behøver ikke søke selv. Hva andre kennelklubber gjør er jeg ikke sikker på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge CACIB? Hva er det :icon_redface:

Innen ihvertfall rasene grand danois og pudler så er rasen fordelt i farger, mener å huske at det er noe sånt som gul og brindle, sort og harlekin og blå alene på GD (correct me if i'm wrong). Da er det et Cacib til hver fargegruppe, altså kan det i GD deles ut hele 6 Cacib og 6 res. Cacib fordelt på begge kjønn.

Kan virke utrolig forvirrende, men ikke akkurat noe man trenger å vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den fortjener det og er pen nok, det er mer konkurranse på Cacib, fordi selvom du allerede er int uch så er du fortsatt i konkurransen av det. Dermed blir det vanskeligere å bli Int Uch, for du må faktisk slå alle sammen selvom de er Int Uch.

Og Yodel har forstått meg helt rett.

Og ja Trym&Tuva, har du fått res. cacib (som kun kan bli gitt til nr to i klassen, hvis vi ser bortifra farge cacib) kan det gjøres om dersom hunden med cacibet er int uch, men det jeg prøvde å få frem var at nr 3 aldri kan få cacibet uansett.

Jeg har da aldri sagt noe annet heller :icon_confused:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt noe annet heller :icon_confused:

Jo, du sa at Linus egentlig ikke skulle få Cacibet, og da tolket jeg det som at du mente at nummer to skulle få Cacibet og nummer tre res. cacibet. Mulig du ikke mente det sånn, men uansett var det helt riktig at Linus fikk Cacib og at mottaker av res.cacib må søke om å få det omgjort.

Hadde nummer to også vært Int Uch, hadde det altså blitt slik at ingen hadde mottatt et Cacib som er "gyldig" (altså bygget hunden opp til Int Uch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du sa at Linus egentlig ikke skulle få Cacibet, og da tolket jeg det som at du mente at nummer to skulle få Cacibet og nummer tre res. cacibet. Mulig du ikke mente det sånn, men uansett var det helt riktig at Linus fikk Cacib og at mottaker av res.cacib må søke om å få det omgjort.

Hadde nummer to også vært Int Uch, hadde det altså blitt slik at ingen hadde mottatt et Cacib som er "gyldig" (altså bygget hunden opp til Int Uch)

Åja sånn ja, nei tenkte ikke at noen nr 3 skulle få noesomhelst. Men jeg trodde at når hunden var registrert som int uch så gikk cacibet til nr 2 i rekka på utstillingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja sånn ja, nei tenkte ikke at noen nr 3 skulle få noesomhelst. Men jeg trodde at når hunden var registrert som int uch så gikk cacibet til nr 2 i rekka på utstillingen.

Derfor jeg sa du tok feil, for cacibet går ingensteder, men dersom 1 er int uch så kan res.cacibet til 2 omgjøres til et gjeldende cacib :D Uff men nå føler jeg at jeg bare forklarer meg inn i grøten, like greit å bare smile og ta imot det man får på utstilling. Ringsekretærer kan ta feil, men sånn er det bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk res-CACIB på tispa mi som junior. Forsøkte å si ifra at hun stilte i "feil" klasse (hun var over 15mnd), men jeg har nå en pen orange slufse som ikke er verd noe her hjemme.

Heldigvis var det ingen 3BTK med CK, for hva gjør man da? Hvis 3BTK også egentlig er av CACIB kvalitet i henhold til dommeren (vet at CK ikke er samme som CACIB kval, men det kunne jo være at dommer syntes det) og min var i feil klasse?

Hun har seinere fått CACIB som er fullverdig da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesh (GD) ble jo 4 btk på NKK trondheim i år, men hun var beste blå, ergo fikk hun cacib. Hun fikk ikke certet, det gikk til noen lenger fram i rekka :)

Så GD har farge CACIB, men ikke farge CERT?

spesielle greier, og alltid moro å høre om sånne ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...