Gå til innhold
Hundesonen.no

Cacib til hund som allerede er INT UCH.

Recommended Posts

Skrevet

Så GD har farge CACIB, men ikke farge CERT?

spesielle greier, og alltid moro å høre om sånne ting :)

Ikke fargecert i Norge nei, men jeg tror de har det i Finland? I Tyskland er det fargecert, oppdelt på samme måte som cacibene.

Fargecacibene kom av at man ønsket å oppmuntre til å stille i flere land, for å holde avlsbasen bredest mulig, spesielt for de "fargede" hundene. Int ch var nesten umulig å oppnå for de som ikke var gule/tigret, og man sto i fare for å avle seg inn i et hjørne. Med fargecacibet fikk man lettere importert hunder fra UK/USA, samt solgt/kjøpt valper i Tyskland. Dette har rasen definitivt vunnet på :)

• Like 1
  • 4 weeks later...
Skrevet

Jeg fikk res-CACIB på tispa mi som junior. Forsøkte å si ifra at hun stilte i "feil" klasse (hun var over 15mnd), men jeg har nå en pen orange slufse som ikke er verd noe her hjemme.

Heldigvis var det ingen 3BTK med CK, for hva gjør man da? Hvis 3BTK også egentlig er av CACIB kvalitet i henhold til dommeren (vet at CK ikke er samme som CACIB kval, men det kunne jo være at dommer syntes det) og min var i feil klasse?

Hun har seinere fått CACIB som er fullverdig da :D

Hvorfor skulle hun ikke hatt res. cacibet? hvis hun var over 15 mnd og 2btk så skal hun vel ha res. cacibet hvis dommeren mener hun er god nok? Kan de ikke få cacib i junior klasse hvis de er over 15 mnd?
Skrevet
Hvorfor skulle hun ikke hatt res. cacibet? hvis hun var over 15 mnd og 2btk så skal hun vel ha res. cacibet hvis dommeren mener hun er god nok? Kan de ikke få cacib i junior klasse hvis de er over 15 mnd?

Nei, da har man stilt i feil klasse. Samme som veteraner det.

Skrevet

Nei, da har man stilt i feil klasse. Samme som veteraner det.

Stemmer som Siri Eveline sier. I JK får de ikke CACIB/res-CACIB fordi om de er over 15mndr. Jeg visste jo det når jeg meldte henne på, men ville forsøke meg på det nasjonale stor certet. Og valgte helt bevisst å holde henne i JK til hun ble 18 mnd. Selv om hun kunne gått i både UK og AK fra 15mnd.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...