Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva anbefaler dere?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Vell føler jeg egentlig ikke er så fornøyd med föret til bikkja lenger. Han får pr nå Olivers Adult. Planen er også å före 50/50 på V&H, men har ikke begynnt med det enda. (Overtok ham igjen for ikke så lenge siden, mammsen har blitt syk og føler ikke hun kan ha ham for øyeblikket)

Grunnen til at jeg er ufornøyd er det at han forstatt røyter en god del, mindre en det han har gjort på andre för, men fremdeles en del. Pelsen ellers er blank og fin.

Andre grunnen er avføringen, den varier tidvis litt i farge, syns den er relativt lys. På 1 tur driter han i hvert fall 3 ganger, første gang er det ok i fasthet, på slutten er det løst, så og si rennende.

Driver jo også å slanker dyret, men føler ikke dette har endret noe ift hvordan han har vært i mage og pels tidligere.

Det jeg tenker å gjøre i førsteomgang er å fore 50/50 på V&H med ris og tørrför. Vet at jeg like så godt kan kjøpe ris og koke opp med sidenav isteden, men det gidder jeg ikke når jeg bare skal prøve ut noe. :P

Vist det ikke gir bra nok resultat vurdrer jeg å bytte för, men til hva? Vi har prøvd slankeforet og et sånt energiför fra Royal Canin (5700 eller noe het det). (gikk vell 2-3mnd på det første, det andre var en 15kg sekk vi fikk som hadde gått ut på dato eller noe) Han har også gått på Specific, både et vanlig för og et slankeför. Pedigree fra dagligvare er også prøvd ut.

Alle hadde samme resultat: helt forferdelig med røyting og generelt blass i pelsen.

Så hva foreslår sonenorakelet? Vet Orijen har blitt snakket godt om av en god del? Er dette noe dere anbefaler? Og er det lett å få tak i her i Sandnes området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt best resultat med å gi hun v&h sprint og profine light (70% sprint og 30% profine), etterhvert blir det nok 100% sprint, men jeg har så mye tørrfôr hjemme (ca 25kg...) så da får hun spise opp det først ;)

Jeg NØØØYE med å veie opp ALL mat på kjøkkenvekten, gjør jeg ikke det så blir målene fort snille...

Også trimmen da, nå har jeg en ganske aktiv hund så hun er med på ALT, og hun får mye aktivitet hver eneste dag, en av turene er med venninnen hennes.

Nå har ikke Chicka gått på Sprint mer enn litt over 2uker, men merker merkbar forskjell, tom bæsjen, som var lik som du fortalte er blitt mørk og hard :bananas:

Jeg ville anbefalt deg å gå over på sprint og droppet den med ris, etter det jeg har skjønt så er det mer karbohydrater i den med ris (Chicka får dårlig mage av den :cry: )

Hun har også fått mer energi/utholdenhet, var mye energi før, men liksom mer "sprut" i hun nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt best resultat med å gi hun v&h sprint og profine light (70% sprint og 30% profine), etterhvert blir det nok 100% sprint, men jeg har så mye tørrfôr hjemme (ca 25kg...) så da får hun spise opp det først ;)

Jeg NØØØYE med å veie opp ALL mat på kjøkkenvekten, gjør jeg ikke det så blir målene fort snille...

Også trimmen da, nå har jeg en ganske aktiv hund så hun er med på ALT, og hun får mye aktivitet hver eneste dag, en av turene er med venninnen hennes.

Nå har ikke Chicka gått på Sprint mer enn litt over 2uker, men merker merkbar forskjell, tom bæsjen, som var lik som du fortalte er blitt mørk og hard :bananas:

Jeg ville anbefalt deg å gå over på sprint og droppet den med ris, etter det jeg har skjønt så er det mer karbohydrater i den med ris (Chicka får dårlig mage av den :cry: )

Hun har også fått mer energi/utholdenhet, var mye energi før, men liksom mer "sprut" i hun nå ;)

Aha, hørtes jo bra ut det da! Til nå har jeg kun brukt nr 25 og 33, for det meste 25, men kjøper 33 av og til for å bytte litt på.

Ser det står at sprint er magrere en noen av de andre V&H pølsene, det er kanskje fordelsmessig når han slankes i tillegg? Han kommer også til å være med svigermor på lengre turer(opp mot 3 timer om ikke mer noen ganger) i ny og ne og da passer det jo også fint med sprint.

Leste også litt om profine light som du linket til og det virker som er et greit alternativ til det jeg bruker nå, som for det meste inneholder kylling. Olivers adult. Olivers har derimot mer fett, nesten dobbelt så mye. Jeg vet ikke helt om det er lurt å minke på det?

Ser jo gode resultater ift slankingen med mer aktivitet og litte grann mindre mat, så det er tydelig at problemet har vært for mye energi inn i forhold til hva som går ut. Så tror ikke det er nødvendig å gå over på lightfor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg har oversett, men har du prøvd kun V&H? Mona fikk veldig fin bæsj da hun gikk på kun V&H :) . Jeg er ikke imot tørrfor altså, bare tenker det kan kanskje fungere bra for magen hans!

Brukte kun V&H en liten periode, men husker ærlig talt ikke hvordan han var i magen da, var rett før jeg flyttet på folkehøyskole så tankene havnet på andre steder. :P

men jo det er absolutt et alternativ, men vil i grunn gjerne at han også spiser litt tørrfor slik at folk som passer ham skal slippe å styre med våtfor, ikke så mange som gidder det. Derfor jeg da tenkte på orijen, det skulle vel være uten korn eller noe og da er det jo ikke krise om han brått går fra råforing til tørrfor. Sånn min logikk tenker i hvert fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Mye avføring = mye avfall hunden ikke tar til seg næring fra. Så kutt ut mye biprodukter som ris, kornprodukter osv.

Ville brukt VogH nr. 25 om jeg var deg, den har mye naturlig omega 3-fettsyrer som er godt for pelsen hans også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye avføring = mye avfall hunden ikke tar til seg næring fra. Så kutt ut mye biprodukter som ris, kornprodukter osv.

Ville brukt VogH nr. 25 om jeg var deg, den har mye naturlig omega 3-fettsyrer som er godt for pelsen hans også.

Hvor gammel er hunden da? Tenker litt på seniorfòr i forhold til adult, da det ofte er tilpasset at hundene legger letter på seg uten at det er lightfòr. Prøvd fiskeolje?-Tenker på pelsen :)

Pelsen hans er jo fin nå, eneste er at han røyter en del :P

Hunden er ikke mer en 5år gammel så ingen senior enda. Er jo en del korn i tørrforet jeg bruker nå, men det er det jo i stort sett alle tørrfor såvidt jeg har forstått det. Ift mengde så er det ikke nødvendigvis så mye, men det blir så bløtt på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen bestiller du enkelt fra morene.no, med kun 49,- i frakt pr sekk uansett hvor tung sekk du bestiller.

Jeg bruker Orijen på mine nå og har gjort det siden begynnelsen av juni. Begge jentene er blanke og fine i pelsen, og har akseptabel mengde avføring (har tidligere foret kun på v&h og da er det naturlig nok mindre avføring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva foreslår sonenorakelet? Vet Orijen har blitt snakket godt om av en god del? Er dette noe dere anbefaler? Og er det lett å få tak i her i Sandnes området?

Orijen er kornfritt og definitivt noe du burde prøve med pelsplager og slikt som du beskriver. Mange hunder reagerer negativt på korn, og kornfri diett kan forandre hunden helt.

Jeg vet ikke om det er noe Orijen å oppdrive i vanlig zoobutikk i Sandnes, så det ville nok vært enklere for deg å bestille det på nettet. F.eks. har Morene.no fått inn en kjempestor beholdning nå. Bestiller du sammen med en venn eller to slik at bestillingssummen kommer på over 2000,- kr, så er det gratis frakt.

Jeg bruker Orijen og er veldig fornøyd med det så langt. Har bare brukt det siden april da, men hundene fungerer veldig godt på det. Fast og fin avføring til regelmessige tider og ingen fordøyelsesproblemer.

Jeg er veldig glad jeg byttet til et kornfritt alternativ!

Jeg skulle helst ha brukt 100% råfôring, men mannen i huset vil ha det enklest mulig om morgenen, så da blir det tørrfôr som første måltid. Jeg er heller ikke så glad i V&H pga det praktiske rundt det, da dette blodvannet som renner ut av det når det tiner gir meg helt frysninger ...*grøss*.

For meg var da Orijen det beste alternativet når det først skal fôres med tørt - og det er etter manges syn er det beste tørrfôret. I perioder fôrer jeg halvt om halvt med rått og halvt med Orijen tørrfôr, og det rå kommer da i form av rå kyllingvinger og oksehaler f.eks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen er kornfritt og definitivt noe du burde prøve med pelsplager og slikt som du beskriver. Mange hunder reagerer negativt på korn, og kornfri diett kan forandre hunden helt.

Jeg vet ikke om det er noe Orijen å oppdrive i vanlig zoobutikk i Sandnes, så det ville nok vært enklere for deg å bestille det på nettet. F.eks. har Morene.no fått inn en kjempestor beholdning nå. Bestiller du sammen med en venn eller to slik at bestillingssummen kommer på over 2000,- kr, så er det gratis frakt.

Jeg bruker Orijen og er veldig fornøyd med det så langt. Har bare brukt det siden april da, men hundene fungerer veldig godt på det. Fast og fin avføring til regelmessige tider og ingen fordøyelsesproblemer.

Jeg er veldig glad jeg byttet til et kornfritt alternativ!

Jeg skulle helst ha brukt 100% råfôring, men mannen i huset vil ha det enklest mulig om morgenen, så da blir det tørrfôr som første måltid. Jeg er heller ikke så glad i V&H pga det praktiske rundt det, da dette blodvannet som renner ut av det når det tiner gir meg helt frysninger ...*grøss*.

For meg var da Orijen det beste alternativet når det først skal fôres med tørt - og det er etter manges syn er det beste tørrfôret. I perioder fôrer jeg halvt om halvt med rått og halvt med Orijen tørrfôr, og det rå kommer da i form av rå kyllingvinger og oksehaler f.eks.

Høres veldig bra ut. Ser det står noe om tilsatte urter i foret som skal tilføre ca det samme som når de tygger gress, det passer i gurnn meget fint da jeg føler bikkjedyret har vært litt ekstrem på å tygge gress i det siste.

Ot dette, men finnes det noen for som er uten kornsorter som er kraftigere enn orjen når det gjelder fett.

Ikke OT i det hele tatt, vil gjerne vite det jeg også :)

Orijen bestiller du enkelt fra morene.no, med kun 49,- i frakt pr sekk uansett hvor tung sekk du bestiller.

Jeg bruker Orijen på mine nå og har gjort det siden begynnelsen av juni. Begge jentene er blanke og fine i pelsen, og har akseptabel mengde avføring (har tidligere foret kun på v&h og da er det naturlig nok mindre avføring).

Høres bra ut :)

Eneste minuset såvidt jeg kan se er prisen, ganske dyrt ift det jeg forer med nå. (ligger på 579kr for 13,5kg i motsetning til Orijen Regional Red som ligger på 949,- Orijen 6 fish dog ligger på 849,- og Orijen Adult dog 749,- alle på 13,5kg ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde 6 forskjellige tørrfortyper på boxeren her, for han flassa, røyta og dreit noe helt vannvittig! Plukka bæsj i allefall 6-8ganger pr dag..

Begynte å fore med bare v&h (den med laks), og pelsen ble fin, flasset er vekk og han driter ca EN gang pr dag:D

I tillegg er v&h billigere enn forsekkene vi kjøpte, selv om jeg kjøper de minste og dyreste pølsene! (han måtte spise myemye tørrfor for å holde vekta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også Orijen og det er helt fantastisk, anbefaler det på det sterkeste! Ikke nok med at det er kornfritt, men kjøttet som blir brukt i maten er faktisk fra "frittgående" dyr fra gårder, og ikke kverna roadkill som du får i alle merker fra snögg til hills! Det at Orijen er litt dyrere enn andre merker synes jeg er helt greit, med tanke på kvaliteten på maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde 6 forskjellige tørrfortyper på boxeren her, for han flassa, røyta og dreit noe helt vannvittig! Plukka bæsj i allefall 6-8ganger pr dag..

Begynte å fore med bare v&h (den med laks), og pelsen ble fin, flasset er vekk og han driter ca EN gang pr dag:D

I tillegg er v&h billigere enn forsekkene vi kjøpte, selv om jeg kjøper de minste og dyreste pølsene! (han måtte spise myemye tørrfor for å holde vekta).

Jau, liker det at v&h er såpass billig som det er, gjør at en student som meg faktisk har mulighet til å bruke det! :D

Vi bruker også Orijen og det er helt fantastisk, anbefaler det på det sterkeste! Ikke nok med at det er kornfritt, men kjøttet som blir brukt i maten er faktisk fra "frittgående" dyr fra gårder, og ikke kverna roadkill som du får i alle merker fra snögg til hills! Det at Orijen er litt dyrere enn andre merker synes jeg er helt greit, med tanke på kvaliteten på maten :)

Joda sånn sett er det mer en greit nok at det er dyrere, men så har det seg sånn at jeg er ikke særlig rik om dagen så pris er også en vesentlig ting å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Orijen og bruker nå Taste Of The Wild, i lengden blir det ikke så fryktelig mye dyrere da dem som regel skal ha mindre för av disse to merkene enn f.eks RC.

Ja, var det jeg tenkte på også, man skal vel gi litt mindre av disse fôrtypene?

...men jeg er enig med Rocket det er stiv pris på maten, så jeg holder meg til v&h så lenge hun fungerer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å høre hva din erfaring blir :)

Jupp! Vært å kjøpt bajonettsag i dag også så da er jeg klar for 20kg blokker etterhvert! :D For V&H blir det garantert etterhvert uansett. :)

Så da mangler man kun å veie dyret for å finne ut mengden han skal ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mangler man kun å veie dyret for å finne ut mengden han skal ha :)

Stikk innom veterinærkontoret og vei hunden på gulv-vekta deres der, for mest mulig nøyaktig resultat! :) Det er gratis.

Badevekta hjemme er ofte ikke pålitelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...