Gå til innhold
Hundesonen.no

Wordpress spørsmål


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Jeg ville nok brukt widget på den bloggen din slik at du kan ha kategorier osv på f.eks høyresiden der. Blir litt smalere og lettere å lese, samt mer oversiktlig hvis man f.eks bare vil lese i kategorien 'dalmatiner'. (men det er nå slik jeg liker det da).

Jeg har widgeter på bloggsiden nå, med nyeste innlegg osv. Har ikke lyst til å ha det på alle sidene. Så bloggen er ikke like bred. Det er mest bilder på siden og, så den må være minst 800 pixler i bredden synes jeg. Men tenker å fikse noen tabeller eller noe slik at teksten på Casper sin side ikke blir så bred iallefall, jeg synes det er så irriterende :P

Selve bloggen er jo bare dalmatiner egentlig, men man har mulighet til å velge kategori på siden der og :-)

At jeg ikke har skiftet til selvforsynt wordpress for lenge siden... alt jeg har irritert meg over går jo an å fikses! Endelig kan jeg legge inn mange bilder på en gang, bare ved å laste inn en liten plugin! Har vært så irriterende å klikke seg frem til hvert eneste bilde, om og om igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mest sannsynlig har du f.eks .htaccess fil og andre skjulte filer i mappa. Du må vise skjulte filer i ftp program. Godaddy har vel bare gjort det enkelt slik at du kan installere WP med et klikk. Man

Lag en side som heter blogg som er tom, og velg at innleggsiden skal være på den.

Posted Images

Ja, så du fikk inn etter at jeg postet - ble bedre nå. Samt holdt på å poste til deg om den bloglovin, men så du hadde tenkt på samme og legge den øverst i høyre kolonne.

Fikse slike ting med CSS istedet for tabeller. Tabeller er kun for tabulært innhold.

Kan det ikke selv, men det er utrolig lett egentlig - ser du er flink, så det tar du lett - legg til en egen class og/eller ID i CSS fila til theme og bruk den/de der du vil.

Eksempel/prøvesiden der er flott for å prøve ting btw

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har WP på ditt hotell, så hoster du selv. (altså installert der - programmet og databasen DIN brukes. Ikke via f.eks wordpress.com) Du har den på wordpress.com, så du hoster ikke selv. (men du kan gjøre det og slippe begrensningene du har der)

Jeg har tydeligvis tungt for det, for dette skjønner jeg ikke helt.

I dag har jeg domenenavn og web hotell på et sted, men flytter over til one.com nå. Dette tar noen dager.

Selve hjemmesiden er laget i Frontepage og lastes opp via FTP.

Siden ser man her: www.jakthund.net

Ved siden av denne har jeg en blogg på wordpress ( http://jakthund.wordpress.com/)

Her var det tidligere kun en blogg (en side og det var bloggen). Men nå tester jeg litt.

På hjemmesiden i Frontpage har jeg satt inn bloggen, slik at folk enten ser den via hjemmesiden eller kan trykke på direkte siden til bloggen (http://jakthund.net/A_blogg.htm)

Jeg er lei av å bruke Frontepage og det er derfor skjeldent at selve hjemmesiden oppdateres. Derfor jeg har lyst til å bruke malen fra wordpress og flytte domenenavnet dit - slik at når folk klikker på www.jakthund.net - så kommer de til slik bloggen min ser ut nå. Jeg har i dag lagt ut masse sider på wordpress som en test.

Hvordan jeg gjør dette aner jeg ikke. Men domenenavnet må flyttes og derfra er jeg grønn. Så hvor jeg hoster hen aner jeg ikke.

Men en skulle jo tro at det jeg ønsker er mulig? Om det er forståelig det jeg snakker om.

*edit*

Mulig jeg skjønte det nå. Du mener at om man bruker eks http://jakthund.wordpress.com/ så hoster man ikke selv, men om domenavn flyttes så hoster man selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bruker du wordpress.com, så er jo det andres domene og WP ligger der og det er deres database blant annet (derfor du har mange begrensninger og ikke kan endre tekst f.eks uten å betale) (koster jo litt for de å 'hoste' med både serverplass og trafikk - backup osv, så de må hente penger fra en plass, så forståelig egentlig)

Du betaler jo for jakthund.net. Der kan du legge inn WP selv og bruke egen database, og slipper å bry deg om eierne på wordpress.com. Da ligger alt på ditt webhotell og derfor kan du endre tekst osv som det passer deg.

Du må altså legge inn WP på hotellet ditt og installere via din database. (slik Lola har gjort) Lola har litt av begge deler nå. Hun har de innleggene osv fra wp.com, (de blir fortsatt hostet av de. Ser det f.eks hvis du ser på adressen til bildene i blogg - eksempel: http://vandalmis.files.wordpress.com/ osv ...), mens nye innlegg hun poster på http://www.vandalmis.net hostes av henne.

Så enkelt forklart kan du også gjøre slik som hun og importere 'gammel' blogg.

Installerer du WP på domenehotellet ditt, så blir det likt med Lola, du trenger ikke gjøre mer - da går de rett inn på wp med sider du lager og blogg. (men ta å last ned og ta backup av filene du har der nå og ev slett på hotell, for så å legge WP der. Da har du muligheten til å legge tilbake hvis du ikke blir fornøyd eller annet)

Sånn, nå har jeg themet ditt og kan gjøre hva jeg vil der med å endre skrift osv - kan egentlig endre det fullstendig hvis jeg vil - for jeg har WP på mitt webhotell og ikke hostet av andre

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må gjøre er å laste ned wordpress fra http://wordpress.org/ (står download øverst der.)

Så bruker du ett ftp program for å laste opp wordpressfilen til webhotellet ditt. Jeg brukte smartFTP, det er gratis i 30 dager (og det holder jo).

Innloggingsinfo får du i mail fra one.com, så du må vente til du har ting i orden der :-) Etter det følger du bare stegene du får når du går inn på hjemmesideadressen din.

Jeg kronglet det skikkelig til der, og gjorde det vanskeligere enn det er, men det var jo egentlig dødsenkelt :P

edit: ja og det KarpeSkrotum sa :-)

edit2: takk for link, det må testes ut! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg begynner å forstå.

Har kjøpt og betalt for SmartFTP så den har jeg.

Om jeg gjør som dere nevner, og skal eks endre litt på siden til en av hundene. Hvordan gjøres dette? Må jeg da inn og laste opp på nytt via SmartFTP eller kun via Wordpress?

Og når jeg skal blogge, hvordan gjøres det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Themet du har, har egentlig litt lite valg, men det finner du ut av - alltid gøy å lære litt ;)

Du blogger og endrer sidene fra siden(WP) din. Du har 'edit' på sidene og egen admin side, så det er utrolig lett å oppdatere. Jobben er egentlig å finne og tilpasse theme for å være 100% fornøyd. (så går det 1 mnd, så vil man prøve noe nytt igjen ... men du ser jo hvor lett man prøver nytt, så er bare morro : )

Postingen er som å poste her på forum egentlig - gjelder både sidene og blogginnlegg - samme med å rediger innlegg/side i etterkant. Så lenge du er logget inn kan du endre/poste så mye du vil

Edit: Bloggingen blir jo helt lik som du har det på wp.com. Det er jo begge WP ^^ - du har bare flere valg og muligheter til å endre ting - du bestemmer, ikke wp.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Themet du har, har egentlig litt lite valg, men det finner du ut av - alltid gøy å lære litt ;)

Du blogger og endrer sidene fra siden(WP) din. Du har 'edit' på sidene og egen admin side, så det er utrolig lett å oppdatere. Jobben er egentlig å finne og tilpasse theme for å være 100% fornøyd. (så går det 1 mnd, så vil man prøve noe nytt igjen ... men du ser jo hvor lett man prøver nytt, så er bare morro : )

Postingen er som å poste her på forum egentlig - gjelder både sidene og blogginnlegg - samme med å rediger innlegg/side i etterkant. Så lenge du er logget inn kan du endre/poste så mye du vil

Edit: Bloggingen blir jo helt lik som du har det på wp.com. Det er jo begge WP ^^ - du har bare flere valg og muligheter til å endre ting - du bestemmer, ikke wp.com

Høres bra ut, så det blir nesten som å jobbe i wp.com bare at man har flere muligheter med andre ord.

En annen ting, wp.com har en egen app som gjør at man kan blogge/endre sider fra mobilen/ipad osv

Har wp.org det samme?

Mailen min vil fortsatt være via one.com?

PS Tusen takk for at du tar deg tid til alt maset mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

appen trenger bare å logge inn - om den gjør det på wp.com eller på jakthund.net er det samme for appen. (tenker bare logisk her nå uten å vite 100% - da WP er WP uansett hvem som hoster det)

e-posten din blir ikke påvirker på noen som helst måte, så den er slik du har den

Edit: Men det kan jo hende at det er de som har laget den og lagt begrensninger i den. Men da regner jeg med det er flere apps for det(andre har laget) - man kan ev bare bruke nettleser også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mas og spørsmål fra meg. Mye å sette seg inn.

Leser om wp.com og wp.org og tenker litt på mitt behov

Jeg vil ha en enkel og grei hjemmeside med blogg. Alt på et sted og mitt domenenavn (nå harjeg nettside+blogg)

Kan ikke all verden om hjemmesider, koder etc og vil helst ha det enkelt.

Jeg ser fordeler man kan ha av wp.org - men lurer litt på om det blir litt voldsomt og hvor stort behov jeg egentlig har for det.

Om man klarer å leve med Themes slik de er, så er vel kanskje wp.com det greieste stedet å starte? Noen inputt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede startet på wp.com - du har jo bloggen der. Da kan du jo bare lage noen sider på bloggen, så har du jo egentlig en hjemmeside/blogg på en plass. (så redirecter du bare via .htaccess fra http://www.jakthund.net (ditt domene/webhotell) til http://www.jakthund.wordpress.com)

Personlig velger jeg altså motsatt - men man er forskjellig og hver enkelt må nesten finne ut hva som passer de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det enkleste er jo bare å ha det på wp.com da, og du finner jo haugevis av temaer der :-) jeg har vært fornøyd med .com i mange år, men synes det var utrolig gøy å oppgradere nå (så nerdy), masse plugins og sånn man kan legge til. Du kan jo lage hjemmesiden din i .com, også se om du blir fornøyd. Hvis ikke så kan du begynne med .org istedenfor?

Du trenger forresten ikke kunne noe om koder for å bruke .org, men det er jo likevel litt mer komplisert (eller annerledes da) enn .com, fordi du jo får flere muligheter. Spesielt når det gjelder bilder har .org en stor fordel. .com er jo håpløst på dette, lurer på hvor mange timer jeg har brukt på å legge ett og ett bilde inn i en bloggpost (synes ikke galleriløsningen er noe særlig). Endelig slipper jeg det! Og hvis jeg legger inn som galleri så blir det fint det og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger forresten ikke kunne noe om koder for å bruke .org, men det er jo likevel litt mer komplisert (eller annerledes da) enn .com, fordi du jo får flere muligheter. Spesielt når det gjelder bilder har .org en stor fordel. .com er jo håpløst på dette, lurer på hvor mange timer jeg har brukt på å legge ett og ett bilde inn i en bloggpost (synes ikke galleriløsningen er noe særlig). Endelig slipper jeg det! Og hvis jeg legger inn som galleri så blir det fint det og .

Høh? Det har ikke jeg oppdaget! Laster du opp flere bilder og redigerer de (men **** da, nå er hele den fordømte siden BORTE!!) *banne grisestygt* Ikke kommer jeg inn på admin-panelet en gang :gaah: , så jeg får ikke vist hva jeg mener) Nå er det tett før jeg rusler over til wordpress.com og driter i hele css-driten *fortsetter å banne stygt* :gaah: :gaah: :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Det har ikke jeg oppdaget! Laster du opp flere bilder og redigerer de (men **** da, nå er hele den fordømte siden BORTE!) *banne grisestygt* Ikke kommer jeg inn på admin-panelet en gang :gaah: , så jeg får ikke vist hva jeg mener) Nå er det tett før jeg rusler over til wordpress.com og driter i hele css-driten *fortsetter å banne stygt* :gaah: :gaah: :gaah:

:lol:

Jeg laster opp mange bilder på en gang ja, men jeg redigerer dem ikke inne på wordpress nei. Men forskjellen nå som jeg har .org er at jeg har lastet inn en liten plugin, som gjør at når man går inn på galleriet for å legge inn bilder på en post/side så kan man huke av for de man vil ha inn, og legge dem inn bare ved ett klikk, istedenfor å legge inn ett og ett bilde slik man må på .org

Jeg liker best å legge inn bilder i stor størrelse i bloggen, ikke i tumbnails, så dette var knall :D

Jeg har ikke holdt på med noe CSS hitill jeg, så det er absolutt ikke nødvendig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke holdt på med noe CSS hitill jeg, så det er absolutt ikke nødvendig! :-)

Men du holder på med et eller annet nå .... eller er det one.com som har utfordringer kanskje? :D

"Error establishing a database connection"

Edit: Der var du tilbake ja, men fy hvor tregt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! I KNOW! Det kom opp et par ganger i går og, og jeg skjønner bare ikke hvorfor, den virket da jeg gikk fra den i går, men i dag gjør den ikke det. Kom inn på den litt i stad, endret nicket mitt, og nå virker den ikke igjen. :( Har ikke opplevd slike problemer da jeg hadde frontpage siden min der. Men håper det er one.com som surrer nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en "slem" med sann kommentar.

Pris = Kvalitet. One.com er om ikke det billigste? webhotell leverandøren? vi har..

One.com har flere begrensninger og sperrer, også ting de ikke forteller brukerne om i vilkårene fant jeg ut etter en lang chatsamtale med de når jeg ikke fikk ting til å fungere.

Som at de kjører php_safemode tvunget, ingen mulighet for å deaktivere, som gjør at mange CMS/sql løsninger ikke fungerer på one.com

De har også begrenset med båndbredde, og har svært mange domener/webhotell/mailkontoer på hver server.

Da opplever man oftere treghet og av og til full stopp, om et annet webhotell på serveren blir utsatt for ddos angrep eller brukes til masseutsending av spam, er blitt hacket, ol... Det påvirker alle webhotell på samme server..

Missforstå meg rett, one.com er genialt billig og fungerer for de fleste til det meste, null problem med ren html/css.

Og også wordpress ser det ut som, men skal man gå mer "avansert" eller trenger stabilitet, så er det greit å se seg om etter andre, bedre tilbydere av webhotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en "slem" med sann kommentar.

Pris = Kvalitet. One.com er om ikke det billigste? webhotell leverandøren? vi har..

One.com har mange begrensninger og sperrer, også ting de ikke forteller brukerne om i vilkårene fant jeg ut etter en lang chatsamtale med de når jeg ikke fikk ting til å fungere.

Som at de kjører php_safemode tvunget, ingen mulighet for å deaktivere, som gjør at mange CMS/sql løsninger ikke fungerer på one.com

De har også begrenset med båndbredde, og har svært mange domener/webhotell/mailkontoer på hver server.

Da opplever man oftere treghet og av og til full stopp, om et annet webhotell på serveren blir utsatt for ddos angrep eller brukes til masseutsending av spam, er blitt hacket, ol... Det påvirker alle webhotell på samme server..

Missforstå meg rett, one.com er genialt billig og fungerer for de fleste til det meste, null problem med ren html/css.

Og også wordpress ser det ut som, men skal man gå mer "avansert" eller trenger stabilitet, så er det greit å se seg om etter andre, bedre tilbydere av webhotell.

Hvordan er det å gjøre alt dette via WP? Ser for meg at det liksom er greiere/lettere og ha alt samlet.

Jeg har tenkt litt tanken på at jeg ønsker meg et eget navn, altså sirieveline.com og 18$ i året er for meg ikke alt verden for noe sånt. For da regner jeg med at alt blir som det er, utenom nettadressen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å gjøre alt dette via WP?

WP på eget webhotell?

WP .com ?

WP .org ?

Alt dette = hva da? (Har ikke helt fulgt med på tråden om hvem som spør om hva)

One.com med 5Gb/sql/.net domene = 320kr 1.år. (220 påfølgende år)

Min anbefaling : domeneshop.no 1Gb/sql/.net domene = 430kr året.

Domeneshop har vært med lenge, og er ikke lengre så "dyre" som de var for 5-8år siden.

Ingen begrensninger som har plaget meg, norske servere, svært god support og hjelp ved endringer.

Akkurat nå har jeg 6 domener og flere webhotell der, 0 problemer ift det jeg driver med. Har vært hos mange leverandører oppigjennom, men endt opp hos domeneshop med alt sammen...

Ikke kjøp webhotell i USA eller Australia eller noe slikt, da blir det fort krøll (avstander = krøll = hastighet, pakketap, nedetid, support) Unødvendig å sende informasjonen en runde rundt jorden når alle som ser på hjemmesiden er norske uansett..

(igjen, one.com er ikke dårlig!)

Edit : tok en kjapp chat med one.com nå.

- Safemode er blitt endret til OFF, så nå skal ikke det være noen begrensning som det var tidligere.

- Serverne deres står fortsatt sentralisert i Danmark.

Ellers fikk jeg ikke stort ut av dansken, slike support-chats er stort sett klipp og lim av standardsvar de har liggende klare.

Chattet med Adobe en gang angående Photoshop CS, jeg måtte spørre om jeg snakket med en virkelig person eller en BOT siden annenhvert svar var det samme... :P "no sir, im a real person."

Så one.com webhotell har blitt litt bedre siden sist jeg hadde med de å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WP på eget webhotell?

WP .com ?

WP .org ?

Alt dette = hva da? (Har ikke helt fulgt med på tråden om hvem som spør om hva)

*klippe mye nyttig info*

Har ikke spurt noe tidligere altså, men har en helt standard gratisblogg fra WP som jeg benytter delvis til hjemmeside (link ligger i signatur), men kunne jo tenke meg å ha sirieveline.com istedenfor sirieveline.wordpress.com. Og vil vel da også helst ha .com siden det er mer vanlig i mine øyne og lettere for andre å huske.

Men jeg har ikke så veldig mye ork til å sette meg inn i veldig mye nytt (ihvertfall ikke per dags dato) og er ganske glad i slike enkle tema som det jeg har nå bl.a. og at endringer går fort og greit. Eneste som jeg ikke liker akkurat nå, er jo at jeg må legge inn et og et bilde, og det kan være kjipt når man skal legge inn 5+ bilder. Samtidig laster jeg opp bildene på Picasa Web, og kopierer URL-addresse. Det hadde jo vært deilig og hatt dem liggende permanent et sted relatert til nettsiden slik at jeg ikke trenger å sjekke om jeg har bildene liggende noe sted om jeg skulle finne på å slette et Picasa-album + at jeg da gjør to ting, legger bilder på Picasa og så et og et på WP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan registrere et domene (navnet ditt som du sier) og så kan du peke til der du har siden nå. (f.eks hos domeneshop er dette gratis - men domene koster da) Da kommer man til din side nå med å skrive navnetduvelger.com. (men man kommer altså til der du har det nå xxx.wp.com)

Skal du ha alt på samme sted, så må du kjøpe serverplass og legge inn WP der. Da har du alt på en plass. (men hvis du har/tar mye bilder og film, så må du beregne å betale for mer en 1GB plass over tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...