Gå til innhold
Hundesonen.no

interessant historisk video


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Her er en interessant historisk video fra en hundeutstilling i Amsterdam i 1922: http://www.filminnederland.nl/film/hondententoonstelling

jeg synes det var artig å se hvordan noen raser har forandret seg, mens andre er veldig lik seg selv. Uvant å se en del av rasene med kuperte ører.

Et par raser vet jeg derimot ikke hva er for noe: Mâte Belgische Trekhond og Engelsche Hazewind

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :) Bare laekken av belgerene, men de har tydeligvis ikke forandret seg stort på 90 år :)

Ble overrasket over boston terrieren, og skjønte ikke helt hvorfor med en gang, men det er jo selvsagt mest pga ørene. Dagens boston har jo stående ører, den i denne filmen hadde ikke. Den hadde også litt lenger snute enn de har i dag, så den så litt mini-amerikansk bulldog-ut. Syns det var fint jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matin Belgische Trekhond er nok en Belgisk mastiff, vet ikke om de har fått nytt navn nå for finner ikke noe info om den rasen på norsk. men fant denne siden og synes de ligner, http://foralldogs.co...belgian-mastiff

Ja, de ligner, og de ser jo helt klart ut som mastiffer de i videoen også.

Englische hazewind tror jeg er en Whippet, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Blir liksom helt anderledes å se dem på film enn på bilder fra den tiden. Strihåra pinscher er jo det som nå er schnauzer - artig! Griffonsene var nå klin like, bortsett fra at de nå stort sett har hengeører - hvertfall petiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hazewindhond betyr greyhound. http://www.woordvert...dhond/item12848

nja, det betyr vel mer det samme som hva vi kaller "mynde" og svenskene "vinthund" og i Tyskland er "windhund". Og det er ikke snakk om rasen Greyhound, for den er representert tidligere i filmen med nettopp navnet Greyhound. Så Englische Hazewind må være noe annet.

enig i at den kanskje ikke ligner så veldig på en whippet, men hvilke andre engelske mynder er/var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja, det betyr vel mer det samme som hva vi kaller "mynde" og svenskene "vinthund" og i Tyskland er "windhund". Og det er ikke snakk om rasen Greyhound, for den er representert tidligere i filmen med nettopp navnet Greyhound. Så Englische Hazewind må være noe annet.

enig i at den kanskje ikke ligner så veldig på en whippet, men hvilke andre engelske mynder er/var det?

Jeg støtter denne tolkningen av ordet, ut i fra hva wikipedia sa. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig film. Jeg lurer selvsagt på den som blir kalt fransk gjeterhund... Den ligner vel mest på en blanding av briard og bouvier synes jeg, men hodet er veldig briardaktig iallefall - og adferden *ler*. Det jeg finner litt merkelig er at ørene ikke er kupert, for både bouvier og briard har vært ørekuperingsraser, og bilder fra den tide av briarder jeg har sett før, har iallefall alltid vært med kuperte ører. Jaja, den var jo uansett übersøt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja, det betyr vel mer det samme som hva vi kaller "mynde" og svenskene "vinthund" og i Tyskland er "windhund". Og det er ikke snakk om rasen Greyhound, for den er representert tidligere i filmen med nettopp navnet Greyhound. Så Englische Hazewind må være noe annet.

enig i at den kanskje ikke ligner så veldig på en whippet, men hvilke andre engelske mynder er/var det?

Greyhound blir også brukt som generisk betegnelse for myndene i det engelske språket (greyhound, sighthound, gazehound, etc. kan brukes synonymt). Borzoi er også et begrep for mynde. Galgo det samme.

Det er kun whippet og greyhound som er engelsk mynde. Syns den minnet mest om en greyhound.

Syns greyhounden så ut som en whippet,og den andre korthårsmynden som en greyhound...

Tenkte også dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartig å se! takk for at du delte. Har sett mye på gamle bilder av hunder, men det blir noe annet å se dem på film :) Tror nok greyhound er greyhound, da de ikke var så store på den tiden. Boxerne hadde litt bedre snute enn de har nå syns jeg. Og så var det moro å se en ganske så tidlig utgave av dobermann! :)

Bosten terrieren så ut som en staff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartig å se! takk for at du delte. Har sett mye på gamle bilder av hunder, men det blir noe annet å se dem på film :) Tror nok greyhound er greyhound, da de ikke var så store på den tiden. Boxerne hadde litt bedre snute enn de har nå syns jeg. Og så var det moro å se en ganske så tidlig utgave av dobermann! :)

Bosten terrieren så ut som en staff.

Om du ser på hodene til de to engelske myndene så passer den første bedre med whippet og den andre er mere lik en greyhound enn omvendt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bostonterrieren er vel en eng/am staff vell? Ser ikke noe boston i den over hodet. De boxerne var pene, håper de går tilbake til den snutelengden igjen. :)

Boston terrieren var avlet frem som en bull and terrier, slik staffene er det, og blandet med fransk bulldog. Syns heller ikke den minnet mye om dagens boston terriere. Her er en tegning fra 1915, fra Wiki:

Boston_Terrier_from_1915.JPG

EDIT: Boston terrier-historie, med bilder. Flere av de ligner mer på dagens staffer: http://designerbostons.homestead.com/HISTORY.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Veldig morsomt å se! Mange raser jeg overhodet ikke kunne kjent igjen i dag, bl.a Boxeren og Boston terrier.

Får også vondt av så nervøse mange av de små hundene så ut.. Så lærte jeg at Dvergschnauzer opprinnelig ble kalt Ruhåret Pinsher, det visste jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston terrieren var avlet frem som en bull and terrier, slik staffene er det, og blandet med fransk bulldog. Syns heller ikke den minnet mye om dagens boston terriere. Her er en tegning fra 1915, fra Wiki: Boston_Terrier_from_1915.JPG EDIT: Boston terrier-historie, med bilder. Flere av de ligner mer på dagens staffer: http://designerbostons.homestead.com/HISTORY.html
Fortsatt ikke overbevist :P En ting er og ligne, men den i filmen er prikk lik dagens staff, vertfall i ansiktet/ørene, de i linken din har likeheter, men jeg ser at det ikke er staff.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...