Gå til innhold
Hundesonen.no

Teipen på ørene bare faller av!


vofspofs
 Share

Recommended Posts

Det har også med hvordan man taper ørene (teknikk)

Men garantert at din oppdretter både har type tape å anbefale, og hvordan du bør tape.

Vært i kontakt med dem?

Jeg kan også anbefale denne siden: http://www.crestars.com/chinese_crested_ear_taping.html

Type tape jeg kan anbefale er ....(kom ikke på navnet akkurat nå, skal finne det når jeg kommer hjem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sportstape med ekstra "seig" lim.

Teknikken har og endel å si ja :) Teip valpen når den sover :)

Kan jeg spørre deg hvor i landet du hører til? mulig jeg kjenner noen som er villige til å vise deg, om du er ett stykke fra oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Haha, visste ikke at det var så populært å tape ører. Vi gjorde dette på ene hunden vår for fire år siden! Vet ikke hva du har brukt til å støtte opp øret med, men vi klippet ut en øreform av en dorullkjerne (to eksemplarer, selvsagt). Den la vi på innsiden av øret, og teipet (med vanlig teip) fast rundt. De ble tatt på på kvelden, og morgenen etter var det ikke lenger noe teip eller dorull på ørene, og ørene stod oppreist! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, visste ikke at det var så populært å tape ører. Vi gjorde dette på ene hunden vår for fire år siden! Vet ikke hva du har brukt til å støtte opp øret med, men vi klippet ut en øreform av en dorullkjerne (to eksemplarer, selvsagt). Den la vi på innsiden av øret, og teipet (med vanlig teip) fast rundt. De ble tatt på på kvelden, og morgenen etter var det ikke lenger noe teip eller dorull på ørene, og ørene stod oppreist! :)

Nå skal mops ører tapes nedover da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å la være å synes at det høres trist ut å drive og teipe ørene. Fatter ikke at en rasestandart skal tilsi andre ører enn det hunden faktisk er født med.

Nå vet jeg ingenting om alle mops må dette ol men på corgi så blir de fleste helt naturlig oppreist. Men noen i ny og ne blir teipet for at de skal stå opp.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å la være å synes at det høres trist ut å drive og teipe ørene. Fatter ikke at en rasestandart skal tilsi andre ører enn det hunden faktisk er født med.

Hvorfor er det trist? Det er jo ikke vondt for hunden, eller noe, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ingenting om alle mops må dette ol men på corgi så blir de fleste helt naturlig oppreist. Men noen i ny og ne blir teipet for at de skal stå opp.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mopsen sine ører skal ikke stå opp, de skal henge ned. De fleste raser som blir teipet for at ørene skal henge ned får ikke oppører om de ikke blir teipet, de blir bare gjerne "vridd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopsen sine ører skal ikke stå opp, de skal henge ned. De fleste raser som blir teipet for at ørene skal henge ned får ikke oppører om de ikke blir teipet, de blir bare gjerne "vridd".

ja, ser mange teiper ned. men jeg vil ikke uttale meg om noe sånt for det aner jeg ingenting om :P bare brukte den rasen jeg kan noe om som eksempel :) ikke alle får ørene opp der og da kan de ikke stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å la være å synes at det høres trist ut å drive og teipe ørene. Fatter ikke at en rasestandart skal tilsi andre ører enn det hunden faktisk er født med.

Ofte får man slike tanker/meninger om man er litt "penny", men jeg kan forsikre deg om at det verken er trist eller fælt for valpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte får man slike tanker/meninger om man er litt "penny", men jeg kan forsikre deg om at det verken er trist eller fælt for valpen ;)

Haha! "Penny" faktisk! Jeg tror på at det ikke er trist og fælt eller vondt for valpen, selv om det neppe er til å unngå at den synes det er noe ubehagelig. Det jeg mener er bare at det er merkelig at mennesker har behov for å fiksere på utseenet til hundene på den måten. Det må da være på grunn av et behov for å følge en rasestandart (for å kunne delta på utstillinger eller ha en hund med "riktige" ører. Det jeg da synes er merkelig er hvordan en rasestandart har krav om ører som nødvendigvis må teipes for å bli slik de skal. Kanskje er det rasestandarten det er noe feil med?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie: Min ble teipet litt som valp (ørene skulle stå egentlig, så motsatt av mopsen). Han plagdes synlig av at ørene hang, i alle fall. Gikk og klødde seg konstant og ristet seg mye (han hadde ikke ørebetennelse eller noe annet), dette forsvant med en gang ørene sto (og også mens tapen var i, faktisk), så det er ikke aaalltid pga menneskers forfengelighet ;) På min rase er tilogmed vippører helt lovlig ifølge rasestandarden (min hadde mer enn vipp, da) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie: Min ble teipet litt som valp (ørene skulle stå egentlig, så motsatt av mopsen). Han plagdes synlig av at ørene hang, i alle fall. Gikk og klødde seg konstant og ristet seg mye (han hadde ikke ørebetennelse eller noe annet), dette forsvant med en gang ørene sto (og også mens tapen var i, faktisk), så det er ikke aaalltid pga menneskers forfengelighet ;) På min rase er tilogmed vippører helt lovlig ifølge rasestandarden (min hadde mer enn vipp, da) :)

Da blir det jo noe helt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! "Penny" faktisk! Jeg tror på at det ikke er trist og fælt eller vondt for valpen, selv om det neppe er til å unngå at den synes det er noe ubehagelig. Det jeg mener er bare at det er merkelig at mennesker har behov for å fiksere på utseenet til hundene på den måten. Det må da være på grunn av et behov for å følge en rasestandart (for å kunne delta på utstillinger eller ha en hund med "riktige" ører. Det jeg da synes er merkelig er hvordan en rasestandart har krav om ører som nødvendigvis må teipes for å bli slik de skal. Kanskje er det rasestandarten det er noe feil med?

Jeg er enig i at rasestandarden er kjernen i det hele, og er nok oftest årsak til at man taper ører. Taping begynner tidlig, mens valpen enda er hos oppdretter. Oppdretter kan på det tudspunktet ikke vite hvilken sav hundene som nye eiere ønsker å bruke på utstilling, og "må" dermed tape de med behov.

Så kan man si: om hundene ikke får rasestandard-ører av seg selv, ER de da korrekt ihht rasestandard? Er det korrekt å gi en hjelpende hånd da?

Det er isåfall en vurdering som må tas på høyere hold.

På min hund gjorde jeg det kun for egen forfengelighets skyld: puffer kan også ha hengeører i motsetning til nakenvarianten som må ha ståører ihht rasestandard. Men jeg synes puffene er mer "rasetypisk" med ståører, så valgte den varianten. Måtte tape en periode.

Mange må ofte tape litt under tannfelling også, da brusken mykner litt i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...