Gå til innhold
Hundesonen.no

manglende Hd status hos mor til kull


Tiwi
 Share

Recommended Posts

Usikker på om denne skal ligge her eller i Avel og oppdrett.

Kikker på ett kull valper i gruppe 5 som akkurat er født der det ikke er kjent Hd status hos tispen. Dette er hennes første kull. Hannen har kjent Hd A og begge foreldrene til tispen har Hd A.

Oppdretter sier det vil bli tatt Hd bilder om 4 - 5 mnd når tispen har hentet seg inn etter fødsel, er dette noe som er vanlig? Dette er ikke i Norge, men i ett Eu land.

Har veldig lyst på en valp fra dette kullet da foreldrene virker som veldig gode hunder og er fine representanter i sin rase. Men så er jeg litt usikker på dette med HD, man har jo ingen garantier uansett på dette med Hd, kan jo dukke opp selv om man vet status på foreldrene.

Hva mener dere?

Snakket med NKK i dag og de sa at man ikke trenger kjent Hd status på foreldrene for å få omregistrert velpen til NKK, stemmer dette? (mener å ha hørt noe annet, at man må vite Hd status)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du nevnte rasen når du snakket med NKK? For det er vel forskjellige bestemmelser på forskjellige raser. Men de fleste kan registreres uten kjent HD status på foreldrene :) Hvilken rase er det?

Du må jo nesten bare sette ned viktige kriterier for deg selv. Er kombinasjonen så bra, er kjent HD status viktig for deg? Hva skal du bruke valpen til? Kan du feks sjekke flere av dyrene i familien til foreldrene? Noen ganger så er det jo verdt å ta en liten sjanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok alle kan omregisteres uten kjent HD status på foreldrene. Mine importer har jo ikke forfedrenes HD status i NKKs database uansett om de er aldri så mye både røntket og øyenlyst. Flere av hundene har ikke engang fått med titlene sine, som nasjonale championat, en verdensvinner tittel er borte osv osv.

Det er vel opp til landet der valpen registeres og bestemme hva de evt restriksjonene på rasen skal være for avl. Er hunden registrert i et FCI forbund tror jeg ikke NKK har noen myndighet til å "forkaste" den registreringen ved å nekte omreg.

Nå aner jeg jo ikke hvilken rase du snakker om. Men er det vanlig å HD røntge så synes jeg jo det hadde vært litt skuffende at oppdretter ikke har røntget denne tispa før avl. Det sagt så hadde jeg ikke vært så redd for å kjøppe valp av kullet heller med far og besteforeldre med gode HD resultater, spesielt dersom dette er det vanligste på rasen. Du kjøper jo mer enn hoftestatusen til hunden. Er dette en rase som sliter mye med HD hadde jeg vært mer usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

Man kjøper jo så klart mere enn Hd status, slik som gemytt og andre helse relaterte ting er jo av stor betydning. Nå har jeg jo bare oppdretters ord for temperament på tispen og hannhunden å forholde meg til, men får jo stole på dette da så langt jeg kan. Har jo bare sett bilder av foreldrene, men møtt fjerne slektninger av tispen som har hatt fint temperament.

Rasen generelt sliter vell ikke spesielt med Hd, men det dukker opp innimellom alt fra C til D/E på enkelte individer. Men har ikke inntrykk av at det er ett spesielt stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at forsikringselskapene ikke dekker utgifter dersom din valp får HD og enten en eller begge foreldre har hd eller ikke er røntget.

Har du noe link til det? Hadde vært interessant å lese mer og få det bekreftet. Selv har jeg Agria, og kan ikke huske å ha lest noe slikt i mine forsikringspapirer (Shetland sheepdog har veldig lav forekomst av HD uansett, men...) og siden jeg for øyeblikket ikke vet hvor jeg har lagt "forsikringsblekka", så det kunne vært interessant å lese det på nett. Om det gjelder alle raser da og alle forsikringsselskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe link til det? Hadde vært interessant å lese mer og få det bekreftet. Selv har jeg Agria, og kan ikke huske å ha lest noe slikt i mine forsikringspapirer (Shetland sheepdog har veldig lav forekomst av HD uansett, men...) og siden jeg for øyeblikket ikke vet hvor jeg har lagt "forsikringsblekka", så det kunne vært interessant å lese det på nett. Om det gjelder alle raser da og alle forsikringsselskaper.

Det gjelder såvidt jeg vet alle raser. Det er ganske vanlig for de fleste forsiktingsselskap, iallfall i min erfaring. For blandingshunder og raser utenfor FCI hjelper det ikke med røntgete foreldre engang i Agria. Det er en av grunnene til at Agria er uaktuelt for meg.

Fra Agrias vilkår:

"F Hofteleddsdysplasi

Hofteleddsdysplasi erstattes dersom hunden er registrert og stambokført i Norsk Kennel Klub (NKK) og den ble forsikret med en veterinærforsikring før fire måneders alder og har vært forsikret siden. Det kreves også at hundens foreldre har feilfrie hofteledd, og at NKK eller en tilsvarende utenlandsk organisasjon har kontrollert røntgenbildene. Hundens egne røntgenbilder må sendes til NKK for avlesning.

edit: føyde til noe

Endret av Mari
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på dette også men har ikke fått ett klart svar på hvorfor de velger å gjøre det slik fra oppretter. Nå er valpene født og det er 2 stk av 7 valper som jeg kan velge mellom om jeg bestemmer meg for å kjøpe. Vanskelig valg dette. Kan jo ikke tenke meg om så veldig mange dagene heller for det er vist stor interesse for dette kullet.

Tror dette kan bli riktig så fine hunder og fine representanter for rasen. Skal ikke være lett å bestemme seg.

Var klar over at Agria har en slik bestemmelse ang Hd, men jeg har ett annet forsikringsselskap på den hunden som jeg har nå som jeg har vært fornøyd med så jeg tror jeg vil fortsette å bruke dem. Har ikke ennå undersøkt om de har noen lignende bestemmelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt valp fra en kombinasjon der en av foreldrene ikke har kjent HD-status.

Det er jo krav om kjent status for registrering av valper i Norge, hvorfor godta lavere "krav" fordi om det er fra utlandet??

For meg virker dette useriøst fra oppdretters side. Hvis man skal avle på en tispe, så tar man røntgen først, ingen unntak.

De fleste forsikringsselskap har krav om at foreldrene skal være HD frie for å få dekning for HD.

Når man først skal importere, vil man vel at alt skal være i orden????

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har noe lite ukjent forsikringsfirma gjelder det at foreldre må være røntget med a eller b for å få dekt utgifter om din hund får hd. Surt erfart da min corgi har hd og jeg har sjekket rundt overalt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo krav om kjent status for registrering av valper i Norge, hvorfor godta lavere "krav" fordi om det er fra utlandet??

Krav om kjent HD status for å få reg. valper i NKK, mener du? Jeg syns jeg leste en tråd om det nylig at det ikke stemmer. Det er nok krav om det fra forsikringsselskapenes side, men ikke for reg. i NKK?

Det var noe med at mange surrer litt og blander sammen de to. Mulig jeg gjør det også nå, hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav om kjent HD status for å få reg. valper i NKK, mener du? Jeg syns jeg leste en tråd om det nylig at det ikke stemmer. Det er nok krav om det fra forsikringsselskapenes side, men ikke for reg. i NKK?

Det var noe med at mange surrer litt og blander sammen de to. Mulig jeg gjør det også nå, hehe :D

Det stemmer på visse raser. Hvilken ser man her ;

http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2012/05/RASER-MED-REGISTRERINGSRESTRIKSJONER1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev det fordi jeg tror jeg vet hvilken rase det gjelder... Og der er det krav om kjent status.

Oki. Litt vanskelig å lese det ut av innlegget ditt :)

Men enig med innlegget ditt dersom dette er en rase med krav om kjent HD status, da jeg antar det er en grunn til at raseklubben har ønsket dette kravet i Norge. Enten det er preventivt eller det er et problem på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått feil informasjon fra den jeg snakket med hos NKK. Damen sa at det ikke var krav på den rasen jeg vurdere å kjøpe. Noen som vet om det er mulig å ettersende Hd resultat å slik få registrert valpen, den vil jo være nærmere 4 mnd ved inførsel.

Må vel kontakte Nkk i gjenn i neste uke å få ett ordentlig svar derifra.

Har jo leitet på nett sidene til NKK og ikke funnet den listen som det var lenket til, så den har jeg ikke sett før.

Nå har man jo ikke noen garantier for at det ikke dukker opp Hd og andre sykdommer uansett hvor mye man vet om foreldrene, men det aller beste hadde jo vært å vite det før kjøp. Nå ble jeg veldig usikker igjen, hadde nesten bestemt meg for kjøp. Ikke lett dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du får nok omregistrert valpen, uannsett rase og uannsett kjent HD status eller ikke. Men hvis de har krav til kjent HD status før reg av et norskfødt kull. Så er det kanskje en grunn til at raseklubben ønsker dette? og som jeg nevnte i mitt første innlegg. Har rasen noen problemer med HD så ville jeg vært litt avventende til en urtg tispe. Har rasen stort sett A og B hofter så hadde jeg nok kjøpt valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Oki. Litt vanskelig å lese det ut av innlegget ditt :)

Men enig med innlegget ditt dersom dette er en rase med krav om kjent HD status, da jeg antar det er en grunn til at raseklubben har ønsket dette kravet i Norge. Enten det er preventivt eller det er et problem på rasen.

NKK gjør det ikke nødvendigvis som en følge av raseklubben. Feks min rase som ikke har hatt raseklubb før i nyere tid (3 år neste år). Kravet har alltid vært der fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått feil informasjon fra den jeg snakket med hos NKK. Damen sa at det ikke var krav på den rasen jeg vurdere å kjøpe. Noen som vet om det er mulig å ettersende Hd resultat å slik få registrert valpen, den vil jo være nærmere 4 mnd ved inførsel.

Må vel kontakte Nkk i gjenn i neste uke å få ett ordentlig svar derifra.

Har jo leitet på nett sidene til NKK og ikke funnet den listen som det var lenket til, så den har jeg ikke sett før.

Nå har man jo ikke noen garantier for at det ikke dukker opp Hd og andre sykdommer uansett hvor mye man vet om foreldrene, men det aller beste hadde jo vært å vite det før kjøp. Nå ble jeg veldig usikker igjen, hadde nesten bestemt meg for kjøp. Ikke lett dette her.

Hvis man først skal importere, så vil man jo ha det beste? Eller?

Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe en valp uten å kjenne HD-status på begge foreldrene. Og de fleste oppdrettere i utlandet er jo flinke til å røntge, så dette virker ikke som en særlig planlagt og gjennomtenkt paring...

Det er nok mulig å ettersende HD resultatene, men tør du ta sjansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...