Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannmangel


Maria
 Share

Recommended Posts

Bah... Vært hos vetten i dag med disse tennene til Leja. Fikk trukket hjørnetanna som satt fast, så det nå er slik det skal. Bittet hennes er korrekt saksebitt og hjørnetennene står som de skal. Men i overkjeven hadde hun en melketann som ikke ville ut, som vi da også fikk trukket. Jeg ønsket da at de skulle røntge og sjekke hvordan ståa var for den tanna som eventuelt ikke hadde kommer frem ennå. Og dessverre så manglet den, en fortann :(

SÅ! Det jeg lurer på er - hvor hardt blir dette slått ned på på utstilling? Hun mangler en av de to tennene helt i front. Har jo hørt om hunder med tannmangel som har gjort det bra på utstilling, liksom. Men papillonfolk jeg har snakket med reagerte liksom med "huff daaa... det var veldig leit" osv. Så jeg blir jo litt usikker da. Standarden nevner forøvrig ikke tannmangel med et ord, kun at annet enn saksebitt er feil. Og saksebitt har hun jo, men ikke et komplett som sådan.

Hva er deres erfaringer? Er utsilinngsstjerna mi klar for å pensjoneres allerede!?

*ble litt deppa.. Ja, vet at utseendet ikke er alt, men bikkja har potensiale, liksom!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet at mange mangler jeksler. Og uten at jeg vet hvorfor jeg synes det så tenker jeg at det er "verre" enn en miniliten fortann liksom..

Men ja.. Jeg er faktisk ****** lei meg akkurat nå. Igjen - kall meg overfladisk, men man har håp for bikkja og prestasjoner den kan få til å oppnå, og da blir det et slag i trynet at mange planer kanskje faller bort på grunn av EN liten tann. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på hva rasestandarden sier. På mange raser en mangel av incisiv diskvalifiserende. På andre er det greit å mangle det ene og det andre. Det er flere standarder som tillater mangel av PM'er enn de som tillater mangel av IN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene løwchen mangler en tann foran nede. Det har stort sett ikke vært nevnt av dommere på utstilling. Hun har et flott saksebitt. Men en dommer fra Sveits ga henne 0 p.g.a. tannmangel. Tyskere er stort sett opptatt av tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene løwchen mangler en tann foran nede. Det har stort sett ikke vært nevnt av dommere på utstilling. Hun har et flott saksebitt. Men en dommer fra Sveits ga henne 0 p.g.a. tannmangel. Tyskere er stort sett opptatt av tenner.

Vet du, akkurat det har alle jeg har snakket med også sagt. Ikke still for tyske dommere. Så det skal jeg i alle fall unngå.

Akkurat nå mistet jeg litt lysten på å stille ut, men etterhvert skal jeg nok prøve. Og da unngå tyske dommere!

Takk for et oppløftende svar som sådan. Bra å høre at jeg ikke kan gi opp å stille helt ennå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyske dommere, og de fra litauen tror jeg. Iallefall det jeg fikk høre :P Casper mangler to tenner, og det står i rasestandarden at det er greit. Jeg har stilt for en dommer jeg trodde skulle være midt i blinken, ikke fra et tannland, og fra et land som jeg trodde likte typen til Casper, men neida. Det første han gjorde var å sjekke tenner, og de som manglet brukte han ikke mye tid på etterpå. Champiser og andre flotte hunder røk rett ut den dagen. Så man vet aldri. Men stort sett bryr ikke dommerne seg virker det som, har bare fått det nevnt på to kritikker, den nevnte gangen der han faktisk ble trekt veldig for det, og en annen gang der det bare var til opplysning, og ikke gikk utover premiegraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppløftende svar :D

Casper er jo smashing, da. Og jeg tenker at helheten jo MÅ være viktigere enn at det mangler en tann!? Ingen av hundene i slekta som jeg har klart å finen ut mangler tenner, og av hennes 11 avkom er Leja den eneste etter sin mor med tannmangel. Så håper jo at det er en ren tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, så surt :/

Min hund mangler 2 p4 i under kjeven. På aussie er tannmangel en feil da det står:

''Sterke, hvite tenner, komplett tannsett. Saksebitt. Tangbitt godtaes''

Alså er en hver mangel på tenner, uansett hvilken tann, og antall, feil.

Likevel har min tispe oppnådd 2 CERTpå utsilling :D, og kun èn dommer har kastet henne ut pga tannmangel. Og den dommeren var Norsk. Hun blir oftere trukket for å ha for smalt hode, enn tennene som faktisk mangler.

Så det er håp :D, men hunden har jo en feil, så du vil jo være klar over at dette er noe som kan bli trukket for. Utstilling er jo uansett gambling, mye(Alt) kommer ann på dommerens generelle oppfatning av rasestandarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids dommere som velger "overse" diverse når de dømmer, da også tannmangel. Selv synes jeg dette er synd, for skal en hund med tannmangel vinne over en med fullt tannsett så skal den med tannmangel være så ekstremt fin at man sjelden har sett lignende. Men ok, så vinner tispa di frem da, med tannmangel. Hva er planene videre? Har du tenkt kjøre henne i avl? Eller er målet ditt "bare" utstilling?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids dommere som velger "overse" diverse når de dømmer, da også tannmangel. Selv synes jeg dette er synd, for skal en hund med tannmangel vinne over en med fullt tannsett så skal den med tannmangel være så ekstremt fin at man sjelden har sett lignende. Men ok, så vinner tispa di frem da, med tannmangel. Hva er planene videre? Har du tenkt kjøre henne i avl? Eller er målet ditt "bare" utstilling?

Om det er meg du sikter til, så er ikke min hund noen avlshund. Og ikke blir jeg fornærmet om en hund med komplett tannsett blir plassert foran min hund! Jeg vet jo at min hund har en feil, men velger og stille ut (fordi vi synes det er gøy), og risikerer da også å bli plassert bak en hund som i helhet kanskje ikke er like fin, men som har komplett tannsett. Det er helt ok for meg det.

-Men ja det er synd at enkelte dommere overser en slik feil, en ting er èn eller to tenner som mangler.. En annen ting er når hunder som mangler x-antall tenner får toppplassering gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids dommere som velger "overse" diverse når de dømmer, da også tannmangel. Selv synes jeg dette er synd, for skal en hund med tannmangel vinne over en med fullt tannsett så skal den med tannmangel være så ekstremt fin at man sjelden har sett lignende. Men ok, så vinner tispa di frem da, med tannmangel. Hva er planene videre? Har du tenkt kjøre henne i avl? Eller er målet ditt "bare" utstilling?

Det har jeg ikke tatt stilling til ennå, men tanken var at jeg ville bruke henne i avl dersom det skulle vise seg at hun egnet seg til det. Men jeg er nok over gjennomsnittet kritisk til egne hunder, og vil aldri avle på en hund med tannmangel med mindre jeg vet hva som ligger flere ledd bakover og om det ligger i slekta. Hunden må i tillegg til det være en veldig bra raserepresentant, ha helsen på plass og ha bevist seg dugandes til annet enn bare utstilling. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for mine intensjoner med å finne ut av dette.

Det må vel være lov å ønske å stille ut med åpne kort, se hvordan det går og ta det derfra? Jeg har tross alt betalt mye penger for bikkja, og jammen vil jeg forsøke å stille henne med håp om å gjøre det bra tross den tanna. Jeg ser tannmangel som en fisk i havet blant alle de tingene som er med å avgjøre den helhetlige kvaliteten på en hund. Selv har jeg jo en tispe som er kvalifisert for avl og vel så det, men som jeg ikke satte i avl, da jeg ikke var 100 % fornøyd med henne. Og det samme vil jeg vurdere ut i fra med denne hunden, etter sunn fornuft.

Så svaret på det du spør om er - jeg stiller for moro skyld, litt fordi jeg har forhåpninger og litt fordi jeg sitter med en over gjennomsnittet pen representant for rasen på andre eksteriørmessige områder. :) Og for å ikke å virke kjepphøy, så er det andre enn meg selv som har uttalt et x antall ganger hvor lovende bikkja er. Vinner en hund som er bedre enn min er jo det helt fair. Men om en hund med fullt tannsett vinner selv om den har flat hale, kort hals og høyreist kropp, nei da synes jeg jammen det er urettferdig. That's me.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg spurte fordi du virket så innmari skuffet i startinnlegget, eller andre innlegg var det vel og det virket som om at alle dine drømmer falt i grus for at hun hadde tannmangel.

Det er jo supert at du tenker slik du gjør, men nå bekymrer jeg meg ikke overvettes over dine planer enten de er sånn eller slik da :) Folk velger å gjøre hva de vil enten hunden har feil eller ikke. Man finner alltids unnskyldninger. Nei, sier ikke at dette gjelder deg, men på et generelt plan.

Man finner som regel alltids noe man anser som urettferdig om en hund vinner fremfor en annen. Men, desverre er det slik at dommeren dømmer. Dommeren leser og tolker rasens standard på sin måte. Det er derfor det kun er et fåtal hunder som til stadighet oppnår BIS og BIG på større utstillinger. Dette er da hunder som er ca snytt ut av standarden.

Jeg stilte for en dommer på Hamar som på4 hunder før jeg kom i ringen med min gav trekk pga halen og hvordan denne ble båret. Men da etter å ha dømt disse fire så leste dommeren i raseboka og fant ut at halen kunne bæres slik de fire andre hadde gjort, så jeg var den første som ikke fikk kritikk på halen. De fire før meg fikk at halen ble båret for høyt. Men, altså det var et klart tegn på at det er dommeren som dømmer ut i fra hva denn ekan og vet om standarden og hvordan han/hun tolker denne.

Noen dommere er regide på tenner og setter frem en med fult tannsett dog med dårligere hals f.eks, enn en med excellent hals og tannmangel. Det er, klisje klisje, slik det er innen utstilling.

Men igjen, takk for ærlig svar :)

Red Merle: Mitt innlegg var rettet til trådstarter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids dommere som velger "overse" diverse når de dømmer, da også tannmangel. Selv synes jeg dette er synd, for skal en hund med tannmangel vinne over en med fullt tannsett så skal den med tannmangel være så ekstremt fin at man sjelden har sett lignende. Men ok, så vinner tispa di frem da, med tannmangel. Hva er planene videre? Har du tenkt kjøre henne i avl? Eller er målet ditt "bare" utstilling?

Nå handler jo avl også om å forbedre rasenl da. Den perfekte hund finnes ikke og vil antagelig aldri gjøre det. Ei tann som mangler kan vel ikke sies å skule være nok til å utelukke en hund fra avl. Det er en feil på lik linje med mange andre feil . Og alle har feil. Så får man som oppdretter se på summen av disse og så se om man vil ha muligheter til å forbedre/fjerne noen av disse feilene ved å finne rett avlshann.

Det blir for enkelt å skulle utelukke fra avl alle som har feil. Man finner altid unnskyldninger skriver du. Da virker det som om du kategorisk stempler alle som velger å avle på en hund med feil som useriøs. Det fins ikke èn eneste hund uten feil- Man får gradere feilene etter alvorlighetsgrad og gjøre så godt man kan med å fremme rasen i rett retning. Og det gjør man iallefal ikke ved å velge kun de avlsdyrene som ikke har en eneste feil. De fins nemlig ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, akkurat det har alle jeg har snakket med også sagt. Ikke still for tyske dommere. Så det skal jeg i alle fall unngå. Akkurat nå mistet jeg litt lysten på å stille ut, men etterhvert skal jeg nok prøve. Og da unngå tyske dommere!

Takk for et oppløftende svar som sådan. Bra å høre at jeg ikke kan gi opp å stille helt ennå :P

Begge mine siste tisper har hatt tannmangler - gamle Lotta (mamma'n til Babs) manglet en P3, mens Babs manglet 2 P1 - begge to oppnådde vel langt over gjennomsnittlig bra premieringer jevnt over (Lotta var INT N DK UCH NV01 mens Babs jo kan titulere seg INT NORD EST UCH KBHV04 NV07 VWW10 EUVW11 NVV11). Noen få ganger ble de trukket pga tannmangelen, men stort sett valgte dommerne å enten la det gå pga hundenes øvrige gode kvaliteter, eller de kikket ikke etter det engang. Tyske dommere har rykte på seg for å være strenge på tenner, men begge mine gikk gjennom for iallefall en tysker *ler*, og jeg minnes en gang da vi hadde en sveitsisk dommer. Hun spurte rett ut om hunden (gamle Lotta) hadde manglet den tanna hele livet... "ja, dessverre", svarte jeg - og dommeren sa "tusen takk for at du er ærlig" - og hun ble da 2. btk mener jeg å huske :). Jeg har forøvrig hatt litt dårlig erfaring med enkelte østeuropeiske dommere mht tenner. De kan nok være vel så strenge som tyskere :).

Det er nok mange som har ergret seg grønne og blå over at mine hunder har vunnet så mye med de tannmanglene de har, men tannmangel er jo - som andre også sier - en av flere feil en dommer kan trekke for. Er det verre å mangle ei tann enn å ha så dårlig kryss at hunden ikke kan bevege seg f eks? Det er alltid slik at feil må måles opp mot hverandre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er kjipt når ting dukker opp på bikkjene (tru meg, dette begynner jeg å bli veldig vant til! :P ), men at hun mangler en tann betyr jo ikke at du trenger å slutte å stille ut når det er aktiviteten i seg sjøl som er det gøyale? (Sjøl om du ikke alltid synes det, hehe).

En av de mestvinnende hundene i Norge mangler jo en hel rekke tenner, så det kommer nok helt an på helheten på bikkja og hvor opptatt dommeren er av å telle. Jeg trur mange dommere tenker at fullt tannsett er en bonus på en ellers flott hund, mens der det er en rekke faktorer som trekker ned, vil tannmangel være kroken på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen dere for oppløftende svar :D

Jeg må jo innrømme at basillen har bitt meg litt ettersom det viste seg at dyret har fått veldig gode kritikker de gangene hun har vært på valpeshow. Så jeg synes det er moro!

Men folk jeg har snakket med er så opptatt at av jeg skal hemmeligholde det. Mht meg selv og oppdretters rennome. Da blir jeg litt satt ut kjenner jeg. Hunder er dyr, ikke porseleen, og som flere sier, alle har feil. Rasemiljøet er nok litt i overkant opptatt av utstilling og å finne feil ved andre, dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk jeg har snakket med er så opptatt at av jeg skal hemmeligholde det. Mht meg selv og oppdretters rennome. Da blir jeg litt satt ut kjenner jeg. Hunder er dyr, ikke porseleen, og som flere sier, alle har feil. Rasemiljøet er nok litt i overkant opptatt av utstilling og å finne feil ved andre, dessverre.

Kjenner til den, jeg har vært åpen fra første dag jeg så at Bodil hadde underbitt, og jeg har da fått flere råd om å skjule det og sette på reggis. Sorry mac, sååå viktig er ikke utstilling for meg altså. så lenge hun ikke plages med det så får det bare være :) Og denna dro jeg helt til Skottland for å hente, surt ja, men shitt happends desverre. Hu er også den eneste i to kull med samme kombinasjon som har tannfeil, så hvis det er det eneste gærne med hu når hun blir voksen skal dere ikke se bort ifra at hu skal ha et kull.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til den, jeg har vært åpen fra første dag jeg så at Bodil hadde underbitt, og jeg har da fått flere råd om å skjule det og sette på reggis. Sorry mac, sååå viktig er ikke utstilling for meg altså. så lenge hun ikke plages med det så får det bare være :) Og denna dro jeg helt til Skottland for å hente, surt ja, men shitt happends desverre. Hu er også den eneste i to kull med samme kombinasjon som har tannfeil, så hvis det er det eneste gærne med hu når hun blir voksen skal dere ikke se bort ifra at hu skal ha et kull.

Ja, hva som befinner seg bakover i tispas linjer og hvilken hannhund man brukes er jo avgjørende for utfallet etter en eventuell paring. SÅ den vurderingen får man bare ta når det blir aktuelt.

Jeg kommer ikke til å skrike ut når jeg ankommer utstillingen at "Hei! Hunden min mangler en tann, den", men jeg vil heller ikke hemmeliggjøre det. Blir det kull noen gang skal det opplyses alle valpekjøpere om de feil og mangler som både tispe og hannhund måtte ha. Noe annet enn et ærlig oppdrett er uaktuelt for meg, uansett hva andre i rasemiljøet måtte si. Da får de heller hate meg :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...