Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturfageksamen - Muntlig


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Ja eg har da fått vært så "heldig" og komme opp i naturfag muntlig.

Eksamen er på tirsdag, så jeg har i det minste fått god tid på forberedelsene.

Tenkte kanskje det var mulig og få noken tips her.

Og ikkje minst, mange hoder tenker kanskje bedre enn bare mitt hodet.

Bare så det også e sagt, naturfag er mitt svakeste fag :P

Oppg jeg fikk var:

Stråling kan brukes i mange sammenhenger. Vis med eksempler hvordan det kan brukes til diagnostisering og behandling innen helsesektoren.

Du bør i denne oppgaven også komme inn på skadelige effekter på menneskekroppen ved ulike typer stråling og hvordan vi kan beskytte oss mot disse

Dette skal jo da opp på en power point og ca 15min fremføring.

Jeg ser jo dit hen at diagnotisering og stråling, så må man vel da si noke om

Røntgen og CT

også

PET scan og Scintigrafi

De to gruppene går jo noe ut på det samme, bortsett fra at PET og CT har litt mer fancy utgaver av de to andre. Hmm...

Kanskje satse på å snakke da mest om den mest fancy utgaven? :P

Når det kommer til stråling som behandling, så blir det jo indre og ytre stråling som kreftbehandling. Noe annet er det vel ikke?

Så er det jo hvilke skader stråling idag kan gi mennesket.

Så er er det jo da hvertfall sol, radongass og mobil om ikkje annet.

Men ka annen stråling blir vi utsatt for i varierendes grad, men blir vi stort sett utsatt for? Hmmm

Også igjen kordan vi kan beskytte oss imot dette?

Sola er jo grei, for d er jo klær, solkrem og det og holde seg unna sola på d værste.

Radongassen e jo grei, for d gjelder jo da å tette huset og ha god ventilering.

Men mobil? Kan jo liksom ikkje slutte å snakke i mobil :P KAN men hallo, hehe..

Noen tips? :P

Eg e nå i d minste igang føler eg sjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mobil? Kan jo liksom ikkje slutte å snakke i mobil :P KAN men hallo, hehe..

Forskningen har ingen beviser for at mobilbruk er skadelig, det som sies om dette er i hovedsak føre var, da vi ikke vet.

En relativt ny sak om dette: http://www.forskning.no/artikler/2011/mars/281777

Det er ikke mye vi kan gjøre, men det er forskjell på mobiler. Nyere mobiler med mye ekstra funksjoner, GPS og lignende, stråler mer enn andre mobiler. Det finnes mobiltelefoner som er spesielt utviklet for å stråle minst mulig, men disse er temmelig enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et enda nyere studie, på mus riktignok.

Mobilstråling gir ADHD-symptomer

Nye forsøk på gravide mus viser at fostre som utsettes for mobilstråling, senere utvikler symptomer som minner om ADHD.

http://www.forskning...012/mars/316526

----

MEN, hvis skolen din følger utdanningsdirektoratets tolkning av reglene, skal ikke presentasjonen telle, så jeg vil i så fall anbefale deg å ikke legge all tid i presentasjonen, men også forberede deg til utspørringen etterpå (="selve eksamen").

"Men Utdanningsdirektoratet har en helt annen oppfatning av hvordan regelverket skal tolkes.

- Regelverket sier tydelig at det normalt ikke er arbeidet gjort i forberedelsestiden som skal vurderes, for eksempel en powerpoint-presentasjon, sier seniorrådgiver Sissel Skillinghaug.

- Elevene får selvsagt ikke selve oppgaven før på eksamensdagen, presiserer hun og omtaler spørsmålene i etterkant av hele presentasjonen som ”selve eksamen”."

http://www.aftenpost...ml#.T9te7rWwXXo

En bekjent som er lærer ved en videregående skole, bekreftet også dette; at under presentasjonen bedømmes det hvor godt man fremfører stoffet, og karakteren settes i hovedsak på hvordan man besvarer spørsmålene i etterkant.

Med forbehold om at det tydeligvis (ref Aftenpostens innlegg) er store forskjeller mellom hvordan dette praktiseres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Oppg jeg fikk var:

Stråling kan brukes i mange sammenhenger. Vis med eksempler hvordan det kan brukes til diagnostisering og behandling innen helsesektoren.

Du bør i denne oppgaven også komme inn på skadelige effekter på menneskekroppen ved ulike typer stråling og hvordan vi kan beskytte oss mot disse

Radioaktivitet! Si i fra om du vil vite mer, er på mob nå.

Jeg tenker vel som så at det er greit å begynne med å forstå oppgaven og tolker det også til radioaktiv stråling. Sier ikke oppgaven noe mer? Det er tre typer radioaktiv stråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Gamma beta og alfa ja.

JOD og "den driten" hva nå enn det er, er ikke radioaktivitet men ett grunnstoff brukt i "behandling" Da JOD absorberer røntgenstråling, brukes også til kontrastvæske.

Er det VG1 det her du går? jeg skal kanskje ta den fra høsten-.. puha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om naturfag, men er lærer i engelsk og norsk på vgs. Jeg har vært sensor mange mange ganger. Mitt tips som du kan redde deg minst en karakter på er struktur.

Ha en god innledning. Fortell hva oppgaven din går ut på, i hvilken rekkefølge du skal snakke om hva osv. Si en ting om gangen (omtrent som når du skriver en mening i hvert avsnitt). Ha også en avsutning der du runder av med en konklusjon eller i allefall en oppsummering. Ha kildene dine på siste side av power pointen din. Og forklar gjerne hva du har brukt de ulike kildene til.

Jeg vet at jeg lett kan gi en karakter høyere uavhengig av innholdet bare fordi presentasjonen er ryddig og har struktur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamma beta og alfa ja.

JOD og "den driten" hva nå enn det er, er ikke radioaktivitet men ett grunnstoff brukt i "behandling" Da JOD absorberer røntgenstråling, brukes også til kontrastvæske.

Er det VG1 det her du går? jeg skal kanskje ta den fra høsten-.. puha..

Kvikksølv å d greiene der ja.

Det vil jo må gå under behandling. eller med på behandling om ikkje annet.

Eg e nå til tirsdag ferdig med påbygg :)

Jeg kan ingenting om naturfag, men er lærer i engelsk og norsk på vgs. Jeg har vært sensor mange mange ganger. Mitt tips som du kan redde deg minst en karakter på er struktur.

Ha en god innledning. Fortell hva oppgaven din går ut på, i hvilken rekkefølge du skal snakke om hva osv. Si en ting om gangen (omtrent som når du skriver en mening i hvert avsnitt). Ha også en avsutning der du runder av med en konklusjon eller i allefall en oppsummering. Ha kildene dine på siste side av power pointen din. Og forklar gjerne hva du har brukt de ulike kildene til.

Jeg vet at jeg lett kan gi en karakter høyere uavhengig av innholdet bare fordi presentasjonen er ryddig og har struktur.

Ja kildene er eg igang med og legge inn hvertfall.

Men takk, skal huske på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvikksølv er ikke en form for stråling, kvikksølv er et flytende metall - det eneste som er flytende ved "normale" trykk og temperaturforhold (så vidt jeg husker).

Det relevante her er å få med seg radioaktivitet som er den formen for stråling vi oftest opplever. Vi har stråling rundt oss hele tiden, enten kosmisk bakgrunnsstråling eller f.eks radioaktivitet fra radon-gass som siver inn i svært mange hus i norge (pga den harde granitt-grunnen vi har her i fastlandsnorge :) ). Når vi flyr utsettes vi for kosmisk stråling (siden det er atmosfæren som beskytter oss mot de farligste radioaktive strålene), og astronauter må time sine "verdensrom-lufteturer" etter solens utbrudd (solstormer) som inneholder vanvittige menger radioaktivitet.

Man kan også knytte radioaktivitet til en annen nytte ( i tillegg til medisinsk ) - og det er jo atomkraftverk. Radioaktiviteten er jo her en "blessing" og en "fiende", alt etter hvordan man ser det :) Bly er sentralt i beskyttelsen, i tillegg til tykke sementvegger. Radioaktivt materiale (avfall fra atomkraftverk) holdes under konstant trykk og temperatur for å "holdes stabile" og lagres under bakken, i fjellanlegg eller i havet.

Her er det MYE å ta i :)

EDIT: Jod er forøvrig brukt da Jod eksisterer i stabile og ustabile varianter. Det finnes en form for ustabil (og radioaktiv) jod som forbindes med f.eks atomulykker (fukushima-ulykken førte til slike utslipp). Jod tas opp av skjoldbruskkjertelen, og ved å "fylle opp" skjoldbruskkjertelen med snill, stabil jod holder du deg frisk. Hvis den ikke er "fyllt opp" tar den til seg ustabil og radioaktiv jod, noe som naturlig nok ikke er særlig sunt :)

Skulle gjerne kommet opp i dette i muntlig på vgs! Jeg har bestandig vært rivende interessert i radioaktivitet. Jeg kom opp i nyere historie og måtte snakke om Vidkun Quisling, den gang da jeg gikk på vgs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioaktivitet brukes også industrielt, til f eks å sjekke etter sveisefeil og tæringer i rør.

Men siden det står i oppgaven at du bør vise til eksempler innenfør helsesektoren, så ville eg ha prøvd å få snakket med en radiograf på ett sykehus. Evnt radiograf studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioaktivitet brukes også industrielt, til f eks å sjekke etter sveisefeil og tæringer i rør..

Stemmer det! Da kom jeg på en ting jeg glemte i går: vi bruker radioaktivitet når vi leter etter olje også. Gamma-stråling måles via måleinstrumenter, og man bruker en radioaktiv kilde når man borer exploration wells for å få informasjon fra omliggende materiale. Uten radioaktivitet hadde livet jammen vært "fattigere" å leve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye å ta fatt på :/

Og jeg hadde mye heller tatt Qusling enn dette :P

Men men, jeg får uansett gjøre det beste ut av det.

Og bare håpe jeg ikke får totalt hjerneteppe når eg kommer inn, som jeg pleier å få på muntlig eksamen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med KristinR om at struktur er veldig viktig her. Lag en skikkelig disposisjon først, med innledning (hva skal oppgaven din handle om), hoveddel, gjerne delt opp i temasetninger som du viser på skjerma + egne kommentarer som du ikke trenger å ha på Powerpointen, ikke ha for mye tekst der, finn heller et bilde som utdyper det du sier, og så en avslutning/konklusjon.Ta utgangspunkt i det som står i læreboka om emnet, utdyp med stoff du finner andre steder, men ikke rot deg bort i forskningsrapporter og slikt som du ikke rekker å sette deg skikkelig inn i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disposisjonen som eg skal mekke når eg e ferdig med alt, skal eg skrive ut og levere til sensor og eksaminator.

Det var visstnok pluss i boka :P

Og eg trener virkelig alle plussene eg kan få, hehe :P

Men no er eg kommet til noen sider, og tror eg begynner og bli ferdig med fremføringsdelen.

Power pointen ser sånn ca ut som dette

Forside

Hvilken oppg eg fikk

Litt om stråling

Stråling til diagnotisering

Stråling til behandling

Andre skadelige strålinger vi blir utsatt for. (Husker ikkje helt nøyaktig ka eg skrev som overskrift på den der, har d på skole pcn)

Hvordan beskytte oss imot disse

Kilder

Så da tror eg at eg har kontroll

Skal få fremført for meg selv her :P

Sånn at eg ser sånn ca hvor lang tid jeg vil bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg virkelig å begrense oppgaven så du ikke bare snakker generelt om stråling. Begynn gjerne generelt og nevn mye forskjellig type stråling, før du fokuserer på stråling brukt en en type helserelatert "aktivitet" (i mangel på andre ord.. :P).

Og du burde gjerne nevne at du begrenser oppgaven på det viset. Altså nevne kort hva du har valgt å konsentrere deg om og hvorfor, da virker det som du har oversikt ifht tema. De er ihvertfall veldig glade i dette på høyskolen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var jeg OVERBEVIST om at jeg kom til og stryke.

Jeg vurderte faktisk seriøst og droppe hele eksamen :huh:

Men nå er jeg ferdig.

Og JEG fikk 3 :bananas: :bananas:

Ikke noen topp karakter, hehe. Men for meg så er den 3rn, verdt like mye som de andre 5rne jeg har for å si det sånn :D :D

SOMMERFERIE :jump:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...