Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturfageksamen - Muntlig


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Ja eg har da fått vært så "heldig" og komme opp i naturfag muntlig.

Eksamen er på tirsdag, så jeg har i det minste fått god tid på forberedelsene.

Tenkte kanskje det var mulig og få noken tips her.

Og ikkje minst, mange hoder tenker kanskje bedre enn bare mitt hodet.

Bare så det også e sagt, naturfag er mitt svakeste fag :P

Oppg jeg fikk var:

Stråling kan brukes i mange sammenhenger. Vis med eksempler hvordan det kan brukes til diagnostisering og behandling innen helsesektoren.

Du bør i denne oppgaven også komme inn på skadelige effekter på menneskekroppen ved ulike typer stråling og hvordan vi kan beskytte oss mot disse

Dette skal jo da opp på en power point og ca 15min fremføring.

Jeg ser jo dit hen at diagnotisering og stråling, så må man vel da si noke om

Røntgen og CT

også

PET scan og Scintigrafi

De to gruppene går jo noe ut på det samme, bortsett fra at PET og CT har litt mer fancy utgaver av de to andre. Hmm...

Kanskje satse på å snakke da mest om den mest fancy utgaven? :P

Når det kommer til stråling som behandling, så blir det jo indre og ytre stråling som kreftbehandling. Noe annet er det vel ikke?

Så er det jo hvilke skader stråling idag kan gi mennesket.

Så er er det jo da hvertfall sol, radongass og mobil om ikkje annet.

Men ka annen stråling blir vi utsatt for i varierendes grad, men blir vi stort sett utsatt for? Hmmm

Også igjen kordan vi kan beskytte oss imot dette?

Sola er jo grei, for d er jo klær, solkrem og det og holde seg unna sola på d værste.

Radongassen e jo grei, for d gjelder jo da å tette huset og ha god ventilering.

Men mobil? Kan jo liksom ikkje slutte å snakke i mobil :P KAN men hallo, hehe..

Noen tips? :P

Eg e nå i d minste igang føler eg sjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mobil? Kan jo liksom ikkje slutte å snakke i mobil :P KAN men hallo, hehe..

Forskningen har ingen beviser for at mobilbruk er skadelig, det som sies om dette er i hovedsak føre var, da vi ikke vet.

En relativt ny sak om dette: http://www.forskning.no/artikler/2011/mars/281777

Det er ikke mye vi kan gjøre, men det er forskjell på mobiler. Nyere mobiler med mye ekstra funksjoner, GPS og lignende, stråler mer enn andre mobiler. Det finnes mobiltelefoner som er spesielt utviklet for å stråle minst mulig, men disse er temmelig enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et enda nyere studie, på mus riktignok.

Mobilstråling gir ADHD-symptomer

Nye forsøk på gravide mus viser at fostre som utsettes for mobilstråling, senere utvikler symptomer som minner om ADHD.

http://www.forskning...012/mars/316526

----

MEN, hvis skolen din følger utdanningsdirektoratets tolkning av reglene, skal ikke presentasjonen telle, så jeg vil i så fall anbefale deg å ikke legge all tid i presentasjonen, men også forberede deg til utspørringen etterpå (="selve eksamen").

"Men Utdanningsdirektoratet har en helt annen oppfatning av hvordan regelverket skal tolkes.

- Regelverket sier tydelig at det normalt ikke er arbeidet gjort i forberedelsestiden som skal vurderes, for eksempel en powerpoint-presentasjon, sier seniorrådgiver Sissel Skillinghaug.

- Elevene får selvsagt ikke selve oppgaven før på eksamensdagen, presiserer hun og omtaler spørsmålene i etterkant av hele presentasjonen som ”selve eksamen”."

http://www.aftenpost...ml#.T9te7rWwXXo

En bekjent som er lærer ved en videregående skole, bekreftet også dette; at under presentasjonen bedømmes det hvor godt man fremfører stoffet, og karakteren settes i hovedsak på hvordan man besvarer spørsmålene i etterkant.

Med forbehold om at det tydeligvis (ref Aftenpostens innlegg) er store forskjeller mellom hvordan dette praktiseres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Oppg jeg fikk var:

Stråling kan brukes i mange sammenhenger. Vis med eksempler hvordan det kan brukes til diagnostisering og behandling innen helsesektoren.

Du bør i denne oppgaven også komme inn på skadelige effekter på menneskekroppen ved ulike typer stråling og hvordan vi kan beskytte oss mot disse

Radioaktivitet! Si i fra om du vil vite mer, er på mob nå.

Jeg tenker vel som så at det er greit å begynne med å forstå oppgaven og tolker det også til radioaktiv stråling. Sier ikke oppgaven noe mer? Det er tre typer radioaktiv stråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Gamma beta og alfa ja.

JOD og "den driten" hva nå enn det er, er ikke radioaktivitet men ett grunnstoff brukt i "behandling" Da JOD absorberer røntgenstråling, brukes også til kontrastvæske.

Er det VG1 det her du går? jeg skal kanskje ta den fra høsten-.. puha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om naturfag, men er lærer i engelsk og norsk på vgs. Jeg har vært sensor mange mange ganger. Mitt tips som du kan redde deg minst en karakter på er struktur.

Ha en god innledning. Fortell hva oppgaven din går ut på, i hvilken rekkefølge du skal snakke om hva osv. Si en ting om gangen (omtrent som når du skriver en mening i hvert avsnitt). Ha også en avsutning der du runder av med en konklusjon eller i allefall en oppsummering. Ha kildene dine på siste side av power pointen din. Og forklar gjerne hva du har brukt de ulike kildene til.

Jeg vet at jeg lett kan gi en karakter høyere uavhengig av innholdet bare fordi presentasjonen er ryddig og har struktur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamma beta og alfa ja.

JOD og "den driten" hva nå enn det er, er ikke radioaktivitet men ett grunnstoff brukt i "behandling" Da JOD absorberer røntgenstråling, brukes også til kontrastvæske.

Er det VG1 det her du går? jeg skal kanskje ta den fra høsten-.. puha..

Kvikksølv å d greiene der ja.

Det vil jo må gå under behandling. eller med på behandling om ikkje annet.

Eg e nå til tirsdag ferdig med påbygg :)

Jeg kan ingenting om naturfag, men er lærer i engelsk og norsk på vgs. Jeg har vært sensor mange mange ganger. Mitt tips som du kan redde deg minst en karakter på er struktur.

Ha en god innledning. Fortell hva oppgaven din går ut på, i hvilken rekkefølge du skal snakke om hva osv. Si en ting om gangen (omtrent som når du skriver en mening i hvert avsnitt). Ha også en avsutning der du runder av med en konklusjon eller i allefall en oppsummering. Ha kildene dine på siste side av power pointen din. Og forklar gjerne hva du har brukt de ulike kildene til.

Jeg vet at jeg lett kan gi en karakter høyere uavhengig av innholdet bare fordi presentasjonen er ryddig og har struktur.

Ja kildene er eg igang med og legge inn hvertfall.

Men takk, skal huske på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvikksølv er ikke en form for stråling, kvikksølv er et flytende metall - det eneste som er flytende ved "normale" trykk og temperaturforhold (så vidt jeg husker).

Det relevante her er å få med seg radioaktivitet som er den formen for stråling vi oftest opplever. Vi har stråling rundt oss hele tiden, enten kosmisk bakgrunnsstråling eller f.eks radioaktivitet fra radon-gass som siver inn i svært mange hus i norge (pga den harde granitt-grunnen vi har her i fastlandsnorge :) ). Når vi flyr utsettes vi for kosmisk stråling (siden det er atmosfæren som beskytter oss mot de farligste radioaktive strålene), og astronauter må time sine "verdensrom-lufteturer" etter solens utbrudd (solstormer) som inneholder vanvittige menger radioaktivitet.

Man kan også knytte radioaktivitet til en annen nytte ( i tillegg til medisinsk ) - og det er jo atomkraftverk. Radioaktiviteten er jo her en "blessing" og en "fiende", alt etter hvordan man ser det :) Bly er sentralt i beskyttelsen, i tillegg til tykke sementvegger. Radioaktivt materiale (avfall fra atomkraftverk) holdes under konstant trykk og temperatur for å "holdes stabile" og lagres under bakken, i fjellanlegg eller i havet.

Her er det MYE å ta i :)

EDIT: Jod er forøvrig brukt da Jod eksisterer i stabile og ustabile varianter. Det finnes en form for ustabil (og radioaktiv) jod som forbindes med f.eks atomulykker (fukushima-ulykken førte til slike utslipp). Jod tas opp av skjoldbruskkjertelen, og ved å "fylle opp" skjoldbruskkjertelen med snill, stabil jod holder du deg frisk. Hvis den ikke er "fyllt opp" tar den til seg ustabil og radioaktiv jod, noe som naturlig nok ikke er særlig sunt :)

Skulle gjerne kommet opp i dette i muntlig på vgs! Jeg har bestandig vært rivende interessert i radioaktivitet. Jeg kom opp i nyere historie og måtte snakke om Vidkun Quisling, den gang da jeg gikk på vgs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioaktivitet brukes også industrielt, til f eks å sjekke etter sveisefeil og tæringer i rør.

Men siden det står i oppgaven at du bør vise til eksempler innenfør helsesektoren, så ville eg ha prøvd å få snakket med en radiograf på ett sykehus. Evnt radiograf studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioaktivitet brukes også industrielt, til f eks å sjekke etter sveisefeil og tæringer i rør..

Stemmer det! Da kom jeg på en ting jeg glemte i går: vi bruker radioaktivitet når vi leter etter olje også. Gamma-stråling måles via måleinstrumenter, og man bruker en radioaktiv kilde når man borer exploration wells for å få informasjon fra omliggende materiale. Uten radioaktivitet hadde livet jammen vært "fattigere" å leve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye å ta fatt på :/

Og jeg hadde mye heller tatt Qusling enn dette :P

Men men, jeg får uansett gjøre det beste ut av det.

Og bare håpe jeg ikke får totalt hjerneteppe når eg kommer inn, som jeg pleier å få på muntlig eksamen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med KristinR om at struktur er veldig viktig her. Lag en skikkelig disposisjon først, med innledning (hva skal oppgaven din handle om), hoveddel, gjerne delt opp i temasetninger som du viser på skjerma + egne kommentarer som du ikke trenger å ha på Powerpointen, ikke ha for mye tekst der, finn heller et bilde som utdyper det du sier, og så en avslutning/konklusjon.Ta utgangspunkt i det som står i læreboka om emnet, utdyp med stoff du finner andre steder, men ikke rot deg bort i forskningsrapporter og slikt som du ikke rekker å sette deg skikkelig inn i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disposisjonen som eg skal mekke når eg e ferdig med alt, skal eg skrive ut og levere til sensor og eksaminator.

Det var visstnok pluss i boka :P

Og eg trener virkelig alle plussene eg kan få, hehe :P

Men no er eg kommet til noen sider, og tror eg begynner og bli ferdig med fremføringsdelen.

Power pointen ser sånn ca ut som dette

Forside

Hvilken oppg eg fikk

Litt om stråling

Stråling til diagnotisering

Stråling til behandling

Andre skadelige strålinger vi blir utsatt for. (Husker ikkje helt nøyaktig ka eg skrev som overskrift på den der, har d på skole pcn)

Hvordan beskytte oss imot disse

Kilder

Så da tror eg at eg har kontroll

Skal få fremført for meg selv her :P

Sånn at eg ser sånn ca hvor lang tid jeg vil bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg virkelig å begrense oppgaven så du ikke bare snakker generelt om stråling. Begynn gjerne generelt og nevn mye forskjellig type stråling, før du fokuserer på stråling brukt en en type helserelatert "aktivitet" (i mangel på andre ord.. :P).

Og du burde gjerne nevne at du begrenser oppgaven på det viset. Altså nevne kort hva du har valgt å konsentrere deg om og hvorfor, da virker det som du har oversikt ifht tema. De er ihvertfall veldig glade i dette på høyskolen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var jeg OVERBEVIST om at jeg kom til og stryke.

Jeg vurderte faktisk seriøst og droppe hele eksamen :huh:

Men nå er jeg ferdig.

Og JEG fikk 3 :bananas: :bananas:

Ikke noen topp karakter, hehe. Men for meg så er den 3rn, verdt like mye som de andre 5rne jeg har for å si det sånn :D :D

SOMMERFERIE :jump:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...