Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstra plass på NSB - på tide!


simira
 Share

Recommended Posts

Veldig bra!

MEN! Lokaltrafikken i Oslo/Akershus har tatt et steg tilbake og tar nå betalt for ALLE hunder, også dem under 40 cm. Så min lille hund, som sitter på fanget på toget og veier 2,5 kg, må betales barnepris for, mens andre som har med seg opptil flere store bagger og kofferter tar dem med gratis.. Nope, jeg synes ikke det er greit.

(ja, jeg innrømmer glatt at en av grunnene til at jeg ville ha liten hund denne gangen er at de er billigere og enklere å reise med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokaltrafikken i Oslo/Akershus har tatt et steg tilbake og tar nå betalt for ALLE hunder, også dem under 40 cm.

Fra når skjedde det? Vet du det? Er det nytt eller har det vært lenge?

Min hund har 36 cm mankehøyde, og jeg aldri betalt for henne på bussen før. Vi har reist en del med buss siden jeg ikke har førerkort. Men nå må vi altså begynne og betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra når skjedde det? Vet du det? Er det nytt eller har det vært lenge?

Min hund har 36 cm mankehøyde, og jeg aldri betalt for henne på bussen før. Vi har reist en del med buss siden jeg ikke har førerkort. Men nå må vi altså begynne og betale?

Det har alltid vært barnebillett for hund på bussene i Oslo og Akershus, uansett størrelse. Jeg har sett folk blitt tatt i kontroll på det også...

Men det har ikke vært barnebillett for hunder under 40 cm på lokaltogene, noe som jeg tror er rimelig nytt. Betalte ikke for Odin før ihvertfall. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært barnepris på alle hunder på tog, buss osv i Oslo og Akershus i flere år (men det positive er jo at man i helger og på helligdager kan ta med inntil fire barn eller hunder gratis). Men jeg betaler allikevel aldri for hundene mine, selv når jeg reiser med begge to. :whistle: Det er aldri noen konduktør som har bemerket det, verken på lokaltoget fra Ås til Oslo, eller på regiontogene (der skulle jeg jo egentlig betalt for Tinka).

På regiontog har jeg ikke villet betale nettopp fordi hunden blir presset inn på et trangt sted og vi begge må sitte ukomfortabelt hele veien. Nå som nsb faktisk begynner å vise litt storsinn overfor hundeeiere vil jeg nok begynne å betale for hunden også, siden det tross alt blir satt av to seter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER en ganske ny regel at alle hunder må betales for på toget altså. Jeg har alltid betalt for Chessea, men først forrige uke ble sambo bedt om å betale for mini. Så dessverre er det sånn... Latterlig at NSB skal dra inn penger på absolutt alt. Hurra for statlig eide selskaper uten konkurranse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER en ganske ny regel at alle hunder må betales for på toget altså. Jeg har alltid betalt for Chessea, men først forrige uke ble sambo bedt om å betale for mini. Så dessverre er det sånn... Latterlig at NSB skal dra inn penger på absolutt alt. Hurra for statlig eide selskaper uten konkurranse :P

I Oslo og Akershus så er det Ruter som tar pengene for hundebillettene antageligvis, ikke NSB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo/akershus har da hatt den regelen om at hunder skal betales for uansett størrelse hvertfall i ti år. At mange konduktører blåser i det, det er en annen sak. :)

Nei, seriøst. Konduktøren fortalte sambo at dette var en ny regel, og jeg har selv ved flere anledninger sett på nsb sine nettsider og dobbeltsjekket at hunder under 40 cm går gratis. Som sagt var den en av grunnene til at jeg ville ha mindre hund, da jeg tar mye tog. Så at det er nytt er jeg rimelig sikker på. Buss veit jeg ikke, det tar jeg svært sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til oslo/akershus i 2004, og reiste mye med hund til oslo da jeg hadde kjæreste der to år før, så jeg er 100%sikker på at regelen for storoslo var slik da. :-) men at ansatte ikke kjenner sine egne regler er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til oslo/akershus i 2004, og reiste mye med hund til oslo da jeg hadde kjæreste der to år før, så jeg er 100%sikker på at regelen for storoslo var slik da. :-) men at ansatte ikke kjenner sine egne regler er ikke noe nytt.

På toget eller bussen? Bussene har "alltid" hatt den regelen, men jeg trodde ikke togene hadde det. Men det er forskjell på om det er NSB eller Ruter som opererer rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller hatt valget mellom å ikke betale, begge mine store ligger under setet mitt uansett. Nå skal sant sies at jeg ikke kan huske sist jeg betalte for de, uansett hvor lang reisen har vært:)

Det har faktisk skjedd oftere at jeg har blitt trua med bot for å ikke ha billett til min chihuahua på 1,8 kg som sitter på fanget på bussen i oslo. Lært meg å ha med småpenger i tilfelle ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser videre står det at det gjelder regiontog.. I Oslo og Akershus er det ikke sånn :( Da betaler man barnepris. Og jo, som Simira mener jeg denne regelen er ny. Jeg har virkelig sjekket det mange herrens ganger. Alltid betalt for Chess, men aldri før for Leja.

Synes å tro at alle konduktører ikke kan reglene er litt rart og jeg da. Greit noen gir f, men ikke ALLE gjennom flere år altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...