Gå til innhold
Hundesonen.no

De sorte rever - Zita og Teddy


skaujenta
 Share

Recommended Posts

Da fant eg ut at det var på tide å lage en tråd til beistene mine, Zita og Teddy :-) Vil også fortelle litt om han som følgte meg fra fødsel til vi begge var 16 1/2år gamle, nemlig Labben. Alle desse er av rasen Norsk Sort Elghund - NES, en rase som ikke er like kjent som "broren", den Grå elghunden. Kort oppsummert kan man si at det er NES som er båndhundspesialisten, men har planer (jepp, snakket om det lenge, men nå skal det snart skje!) om å lage både rasetråd men også en egen jakttråd :-)

Zita:

Født 10.4.2000

Zita er godjenten min. Gjennomført herlig hund som alltid får folk til å smile, om det er familien, naboen, postmannen eller hvem som helst; hun sjarmerer de i senk. Hun har kurert mange for hunderedsel, da hun har en helt egen måte å lese folk på, og innstiller seg deretter. Hun er først og fremst en familiehund, men når hun får sjansen brillierer hun på jakt. Har ikke den store jaktlysten som Teddy har og Labben hadde, men jakthund er hun! Ellers liker hun å trene agility og triksetrening, og kan en god del "ubrukelige" triks. Vi skulle også for flere år siden ha et kull på henne, men da utløste graviditeten en noe svikt i hypofysen, som gjør at hun har problemer med stoffskifte, og hun mistet kullet. Eneste det betyr for henne i dagliglivet er at hun sliter med noe høy vekt, ellers påvirkes ikke hun på noe som helst måte. Kunnet skrevet en hel avhandling om hun, men kan heller komme med mer etterhvert slik at dere kommer dere gjennom det første innlegget! :-)

Teddy:

Født feb 2006.

Teddy er min brors hund, som han overtok av en gammel psykisk syk mann som 1åring. Lang historie kort; da han kom til min bror kunne han ikke noen verdens ting, og visste ikke at han var hund en gang. Mange ville vegret seg for å overta en slik hund, men det var noe mellom broren min og Teddy som vare sa klikk, og slike klikk kan man ikke alltid gjøre så mye med. Men nå er Teddy blitt verdens koseligste klump. Han er en racer på jakt, og gjør det umulig å gå på jakt uten å finne noe hjort. Han er en glad hund som er med på alt; snørekjøring, toppturer, ligge på sofaen, lp og triksetrening osv osv. Han er forresten en hund som gjør før han tenker, noe som har resultert i blant annet; hoppe ut av båt i høy fart, det var jo en fugl der må en skjønne (han hater vann). Og hoppe ut et vindu i 3etasje om natten, det var jo hjort på bakken!

Labben:

1991 - 2008 (døde før fylt 17).

Av alle ting så bestemte mine foreldre å kjøpe seg valp til eg ble født (nov 1991), selv om vi da ble 3 småbarn pluss valp. For å oppsummere hvordan det gikk; det kunne ikke gått bedre. Han ble vår bror, og spesielt eg og han var omtalt som "tvillingene". Der han var, var eg og omvendt. Han skjønte hvor sjør og liten eg var, og fra eg kunne gå gikk eg med han i bånd, uansett hva som skjedde rundt så gikk han å passet på meg. Han reddet faktisk livet mitt en gang ved å hoppe mellom meg og en slange som skulle angripe meg, og utrolig nok så overlevde han det bittet pga min far og en dyrlege som glemte alt som heter fartsgrenser. Labben var tvillingsjelen min, som har følgt meg gjennom tykt og tynt og lært meg det meste eg vet om meg selv, livet, hunder, verdier osv. Høres rart ut ja, men han var spesiell og skal eg fortelle noen om oppveksten min / livet mitt, så er han det viktigste som har skjedd meg. Han var også en helt fantastisk jakthund få hadde sett maken til! Han levde et godt og laangt liv, og var frisk og gikk som jakthund helt frem til han døde i en tragisk ulykke halvt år før hans 17årsdag, hvor en hel bygd, venner, nær og fjern familie ble sterkt rammet av. Han var rett og slett enestående på alle måter.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NES er en vakker hunderase:)

Ja, det er eg helt enig i selv om eg kanskje ikke er helt innhabil? Hehe :P

Så nydelige!

Tuusen takk! :-D

Kjempefine! Teddy var spesielt fin :) Liker NES jeg!

Thank you! :-D NES er en utrolig flott rase ja, kjenner du noen sorte kanskje? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flotte de er! Fint å lese om, og å se mer av en av de mer ukjente av våre norske hunderaser. :)

Tusen takk! :-) Så bra folk vil lese om rasen og hundene, synes det virkelig er synd at rasen ikke er mer kjent. Selv om folk skal ha til båndhund går de ofte etter den grå da den er mer kjent, men da det virkelig faktisk er den sorte som er spesialisten. De er også gjennomført gode familiehunder som er med på alt fra lp, ag, snørekjøring, joggeturer osv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er broren min og familien på ferie i Afrika, noe som betyr at Teddy bor hos oss i 4uker :-) Her er bilder fra en dag eg var på en fotballbane og slapp de løs :-) Skal se om eg får til å legge inn filmer fra da eg trente lp med han, noe som var svært komisk for under fvf kom det innimellom en nysgjerrig sjel og dulta i siden (snakk om bra konsentrasjon under stor forstyrring haha :P )

_DSC0012.JPG

_DSC0037+%282%29.JPG

_DSC0038.JPG

_DSC0039.JPG

_DSC0047+%283%29.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine! Jeg tenkte først at det var jo veldig spesielt med svart buhund, men så skjønte jeg at jeg hadde tatt feil rase :lol: .

Tusen takk! Det er faktisk mange som aldri har hørt om den sorte elghunden før og tror de er sort buhund =P Alle kjenner til den grå som "elghunden", og vet ikke at det finnes både sort og grå (og hvit da, men den er svensk=P )

Nydelige hunder! NES er kjempeflotte syns jeg! :)

Tusen takk! :D Du er ikke alene om å synes det, hehe ;D

Åh, betatt! :wub:

Flotte hunder du har!

Thank yooou! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...