Gå til innhold
Hundesonen.no

Håret faller av...


Wednesday
 Share

Recommended Posts

Hva **** gjør jeg?? Har tatt masse blodprøver pga noe annet, og jeg mangler visstnok ingenting. Likevel ramler det av store dotter med hår hver eneste dag! Jeg kan bare såvidt ta på det, så sitter jeg igjen med en hel håndfull hår! Hvert enkelt hårstrå er veldig tynt, så da vlir det jo enda mer forferdelig :( Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at hormonbalansen er sjekket, siden jeg tok utvidete blodprøver for kort tid siden, men kan høre med legen. Jeg tror også at jeg spiser nok, men hvordan vet man det da? :P Prøver å spise variert, og er veldig glad i frukt og grønnsaker... Håret er også veldig tørt og flokete. Bruker balsam hver gang jeg vasker det, og tar også ofte hårkurer, men det hjelper ikke stort. Det er heller ikke farget. Begynner å bli bekymra :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får vel ta en tur til legen... Men jeg hater det, for legen min hører aldri på meg. Må bytte, men er ikke akkurat flust av leger her jeg bor. Frustrerende!

Powers: Har vært utsatt for veldig mye stress over lang tid, men er en stund siden det roet seg. Så vet ikke om det kan skyldes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe liknenede, om en ikke så ille som det høres ut som det er hos deg. Mista en del, men ikke store dotter, når jeg var i 17-18års alderen. Bytta shampo til en som heter Nisim, og det hjalp i løpet av kort tid! Har brukt den siden og håret har vært fint hele tiden. En del frisører og apotek har den shampoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mange forskjellige typer shampo og balsam. Noen blir håret helt grusomt av, og andre gjør det glattere, men uansett hva jeg bruker, faller det av like mye. Passer på å bruke shampoer som ikke inneholder silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være pro-aktiv i din egen helsesituasjon og ha oversikt over hva de sjekker deg for, og hva de ikke sjekker deg for. :) Du har jo sagt litt om hvordan du har det her på sonen, og med en lege som ikke alltid hører er det enda viktigere at du utdanner deg selv nok til å være din egen talsmann.

Selv om frukt og grønnsaker inneholder mye bra, så er det veldig lite næring i det. Før litt logg over hva du spiser for en periode (ta med absolutt alt!) og se hvordan du ligger på fett og protein-inntaket, og energiinntaket ditt generelt. Det finnes bra apps og websider som hjelper deg veldig på veien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om blodprøvene sier at jeg ikke mangler det da? Fortsatt det som er løsningen? I såfall skal jeg begynne med det sporenstreks.

Nei, om blodprøvene ikke viser noe b-vitaminmangel skal du ikke ta det. Det har visstnok ingen effekt på hårtap forøvrig, men det håret man har igjen blir sterkere av b-vitamin, ifølge frisørene jeg har spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å miste mye hår hvert 7.år (7,14,21 osv). Jeg mistet veldig mye da jeg var 21, og jeg mister ellers veldig lite hår, er kanskje ett hårstrå igjen på børsten når jeg børster meg. Men det hørtes jo ut som du kanskje mister enda mer enn dette, og jeg vet ikke hvor gammel du er heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du bruker p-piller, men jeg opplevde en gang at jeg måtte bytte merke fordi de sluttet å lage den typen jeg og alle andre (omtrent) brukte for å lage billigere varianter. Jeg ble anbefalt en type som var helt ny, og jeg er skeptisk til å prøve nytt som kommer på markedet egentlig. Men jeg måtte ha det for "månedlige kvinnelige-smerter" :P, siden ingen ting annet hjelper. Så jeg endte med å prøvde dem. Og etter kort tid mistet jeg store mengder hår. Jeg tenkte ikke på at de kunne være årsaken, så jeg byttet shampo fordi jeg trodde det var den, gikk igjennom kosthold osv. Jeg hadde hår over alt, og bare det å dusje gjorde at jeg måtte ta en ekstra omgang bare for å få dusjet av meg hår på kroppen og på shampoflaskene, dusjveggen osv. Etter en god stund kom jeg på dette byttet av pillene, og da visste jeg det egentlig. Sjekket bivirkningene som viste "stort hårtap" som en av dem. Jeg fikk byttet til et gammelt velbrukt merke. Problemet opphørte omtrent umiddelbart.

Ikke sikkert du faller innunder dette, men det er ihvertfall en ting jeg selv har opplevd kan være grunn til hårtap. Hvis ikke håper jeg du bytter til en lege som lytter til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninde som opplever akkurat det du skisserer her og for hennes del er det pga stress. Hun kan miste så mye hår på kort tid at hun får bare flekker som vises. Ellers så kan de si mye rart om at alt er fint og flott, men jeg tror at vi generellt får i oss for lite bra nering, og jeg tror det er litt for lite som skal til for og gå inn i kategorien "du har ingen mangler". Dessuten så er vi nok alle forskjellige og det er antagelig litt forskjellig fra person til person hva som er for lite og hva som er nokk.

Ang at du har vært stresset tidligere så kan det godt hende at det er etterdønninger av det. Kanskje merket du ingen ting når det sto på som værst, men når du senker skuldrene litt så tar det deg igjen, kanskje.

Ellers så tror jeg ikke Bvitamin/Tran er noe skadelig og prøve, du trenger jo ikke og overdrive dosen liksom.

Det er vel delte meninger, men i det siste så har det vell vært nevnt mange ganger at anbefalt daglig inntak av vitaminer er satt alt for lavt, de driver og forsker på det. Men ja, uansett hva du gjør, fortsett og hold kontakt med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninde som opplever akkurat det du skisserer her og for hennes del er det pga stress. Hun kan miste så mye hår på kort tid at hun får bare flekker som vises. Ellers så kan de si mye rart om at alt er fint og flott, men jeg tror at vi generellt får i oss for lite bra nering, og jeg tror det er litt for lite som skal til for og gå inn i kategorien "du har ingen mangler". Dessuten så er vi nok alle forskjellige og det er antagelig litt forskjellig fra person til person hva som er for lite og hva som er nokk.

Ang at du har vært stresset tidligere så kan det godt hende at det er etterdønninger av det. Kanskje merket du ingen ting når det sto på som værst, men når du senker skuldrene litt så tar det deg igjen, kanskje.

Ellers så tror jeg ikke Bvitamin/Tran er noe skadelig og prøve, du trenger jo ikke og overdrive dosen liksom.

Det er vel delte meninger, men i det siste så har det vell vært nevnt mange ganger at anbefalt daglig inntak av vitaminer er satt alt for lavt, de driver og forsker på det. Men ja, uansett hva du gjør, fortsett og hold kontakt med legen.

Eg trudde ikkje eg stressa så mykje med bacheloren men merka at eg mista usannsynlig mykje meir hår enn vanlig ei stund. Etter bacheloren var levert, stoppa hårtapet. Kroppen merker sånt uansett om ein ikkje trur at ein er påverka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet MYE hår i etterkant av noen operasjoner, noe som klart skyltes stress. Jeg måtte rense sluken på dusjen hvert 5. minutt fordi det var tett av hås :S Ikke nødvendigvis jeg-har-mye-å-gjøre-stress, men påkjenninger som har tæret på kroppen over tid, fører lett til hårtap! Har du kanskje tørr hud i tillegg? I såfall vil det gi seg en stund etter du har stresset ned å kroppen er tilbake på det normale :)

Fortsetter hårtapet og du mister totalt eller i flekker, så muligens du har alopecia? Ser Malamuten skriver om en venninne, og jeg vil tro at om hun tar turen til legen, vil hun få foreslått alopecia areata..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om blodprøvene ikke viser noe b-vitaminmangel skal du ikke ta det. Det har visstnok ingen effekt på hårtap forøvrig, men det håret man har igjen blir sterkere av b-vitamin, ifølge frisørene jeg har spurt.

Jeg mister ekstremt mye hår når jeg har b12 mangel, og det slutter med engang jeg har tatt en b12 injeksjon. Tror ikke legen min er enig med din frisør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være pro-aktiv i din egen helsesituasjon og ha oversikt over hva de sjekker deg for, og hva de ikke sjekker deg for. :) Du har jo sagt litt om hvordan du har det her på sonen, og med en lege som ikke alltid hører er det enda viktigere at du utdanner deg selv nok til å være din egen talsmann.

Selv om frukt og grønnsaker inneholder mye bra, så er det veldig lite næring i det. Før litt logg over hva du spiser for en periode (ta med absolutt alt!) og se hvordan du ligger på fett og protein-inntaket, og energiinntaket ditt generelt. Det finnes bra apps og websider som hjelper deg veldig på veien. :)

Joda, jeg har pleid å ha ganske god oversikt altså, og jeg mener at hormonbalansen er sjekket opp. Men jeg vet jo ikke hva alt som står på de blodprøvearkene betyr :P Fikk ihvertfall beskjed av legen om at alt var sjekket, til og med HIV liksom.

Jeg har virkelig veldig lite peiling på kosthold. Men jeg skal absolutt prøve å få litt mer oversikt over inntaket. Har du noen forslag til slike websider?

Det er vanlig å miste mye hår hvert 7.år (7,14,21 osv). Jeg mistet veldig mye da jeg var 21, og jeg mister ellers veldig lite hår, er kanskje ett hårstrå igjen på børsten når jeg børster meg. Men det hørtes jo ut som du kanskje mister enda mer enn dette, og jeg vet ikke hvor gammel du er heller :-)

Jeg er 27 ;) Men dette er noe som har pågått en god stund altså, så det kan ikke stemme at det bare er en utskifting.

Nå vet ikke jeg om du bruker p-piller, men jeg opplevde en gang at jeg måtte bytte merke fordi de sluttet å lage den typen jeg og alle andre (omtrent) brukte for å lage billigere varianter. Jeg ble anbefalt en type som var helt ny, og jeg er skeptisk til å prøve nytt som kommer på markedet egentlig. Men jeg måtte ha det for "månedlige kvinnelige-smerter" :P, siden ingen ting annet hjelper. Så jeg endte med å prøvde dem. Og etter kort tid mistet jeg store mengder hår. Jeg tenkte ikke på at de kunne være årsaken, så jeg byttet shampo fordi jeg trodde det var den, gikk igjennom kosthold osv. Jeg hadde hår over alt, og bare det å dusje gjorde at jeg måtte ta en ekstra omgang bare for å få dusjet av meg hår på kroppen og på shampoflaskene, dusjveggen osv. Etter en god stund kom jeg på dette byttet av pillene, og da visste jeg det egentlig. Sjekket bivirkningene som viste "stort hårtap" som en av dem. Jeg fikk byttet til et gammelt velbrukt merke. Problemet opphørte omtrent umiddelbart.

Ikke sikkert du faller innunder dette, men det er ihvertfall en ting jeg selv har opplevd kan være grunn til hårtap. Hvis ikke håper jeg du bytter til en lege som lytter til deg.

Dette har som sagt pågått lenge, og i løpet av den tiden har jeg brukt p-piller en periode. Er et par måneder siden jeg sluttet nå, men mister fortsatt like mye hår. Går ikke på noen andre medisiner heller.

Jeg har en venninde som opplever akkurat det du skisserer her og for hennes del er det pga stress. Hun kan miste så mye hår på kort tid at hun får bare flekker som vises. Ellers så kan de si mye rart om at alt er fint og flott, men jeg tror at vi generellt får i oss for lite bra nering, og jeg tror det er litt for lite som skal til for og gå inn i kategorien "du har ingen mangler". Dessuten så er vi nok alle forskjellige og det er antagelig litt forskjellig fra person til person hva som er for lite og hva som er nokk.

Ang at du har vært stresset tidligere så kan det godt hende at det er etterdønninger av det. Kanskje merket du ingen ting når det sto på som værst, men når du senker skuldrene litt så tar det deg igjen, kanskje.

Ellers så tror jeg ikke Bvitamin/Tran er noe skadelig og prøve, du trenger jo ikke og overdrive dosen liksom.

Det er vel delte meninger, men i det siste så har det vell vært nevnt mange ganger at anbefalt daglig inntak av vitaminer er satt alt for lavt, de driver og forsker på det. Men ja, uansett hva du gjør, fortsett og hold kontakt med legen.

Ja, at det er individuelle forskjeller er jo logisk, men da blir det jo litt vanskelig å finne ut av hva jeg eventuelt mangler :) Men skal som sagt prøve å bli flinkere til å legge merke til hva jeg dytter i meg.

Jeg har mange andre "etterdønninger" etter stress også, så at det i tillegg går utover håret er jo også logisk... Men så teit kroppen er! Når en endelig begynner å bli bra av den ene tingen, så skal man bli syk på andre måter, slik at en alltid har noe å være bekymret for og stresse over :P Praktisk!

Eg trudde ikkje eg stressa så mykje med bacheloren men merka at eg mista usannsynlig mykje meir hår enn vanlig ei stund. Etter bacheloren var levert, stoppa hårtapet. Kroppen merker sånt uansett om ein ikkje trur at ein er påverka...

Kan gjerne være stress, men det er ikke så mye jeg får gjort med det :/

Jeg mistet MYE hår i etterkant av noen operasjoner, noe som klart skyltes stress. Jeg måtte rense sluken på dusjen hvert 5. minutt fordi det var tett av hås :S Ikke nødvendigvis jeg-har-mye-å-gjøre-stress, men påkjenninger som har tæret på kroppen over tid, fører lett til hårtap! Har du kanskje tørr hud i tillegg? I såfall vil det gi seg en stund etter du har stresset ned å kroppen er tilbake på det normale :)

Fortsetter hårtapet og du mister totalt eller i flekker, så muligens du har alopecia? Ser Malamuten skriver om en venninne, og jeg vil tro at om hun tar turen til legen, vil hun få foreslått alopecia areata..

Har alltid hatt tørr og litt sensitiv hud :) Jeg kan ikke se at det er noen hårløse flekker, det er bare jevnt over tynt. Leste litt om alopecia nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å miste mye hår hvert 7.år (7,14,21 osv). Jeg mistet veldig mye da jeg var 21, og jeg mister ellers veldig lite hår, er kanskje ett hårstrå igjen på børsten når jeg børster meg. Men det hørtes jo ut som du kanskje mister enda mer enn dette, og jeg vet ikke hvor gammel du er heller :-)

Det er nok bare en myte, dette med sjuårs-syklusen.

Om du har gått på medikamenter som kan føre til hårtap, så kan dette vedvare i flere år etter at du er sluttet. F.eks noen SSID-medikamenter har dette som bivirkning, også etter at man slutter på dem.

Når det kommer til hormonbalanse så tviler jeg på at de kan finne noen løsning der, rett og slett fordi så få hormoner/sammensetninger (i forhold til det vi har) er beskrevet. En liten endring en plass, en liten endring en annen plass, og vips mister du mer eller mindre hår. Legger lett eller vanskelig på deg etc.

Har man først fått en (midlertidig) endring, kan det gå noen år før alt er "tilbakestilt". Kanskje ting heller ikke blir som før.

Sent fra min iPad ved bruk av Tapatalk HD ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...