Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåtthalsbånd


Recommended Posts

takk da slapp jeg lure noe mer på ravhalsbånd har vurdert de nemlig. Flåtthalsbånd fra dyrebutikk generelt, aldri på min hund. De er ikke dokumenterte og ofte er det disse man hører om når det er katastrofale bivirkninger. Må huske expot selv nå. I dag den dag
Mens jeg har hatt ravhalsbånd på mine i to år uten problemer.

Foxi får kanskje en i ny og ne og hun bor på Nøtterøy hvor det er en del. Hun har rav halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste halsbåndene som selges i dyrebutikker inneholder ikke gift, men er urtebasert, noe som kan gi dårligere virkning. De sterkeste båndene som ble solgt tidligere i dyrebutikker importeres ikke lenger til Norge.
Bivirkninger får man faktisk like gjerne av de båndene som selges hos veterinær, det er en del hunder som ikke tåler virkestoffene der.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt ravhalsbånd på alle 3 hundene i noen uker, og i det siste har de fått MYE flått... :( Det virker ikke i det hele tatt. Kiter har halsbånd for langhårede hunder, Amira har polerte steiner og Yippie har den enkleste typen - ingen av de fungerer.

Jeg fikk noen pakker med sånt grønt flåtthalsbånd fra dyrebutikk. Kan jeg bruke disse? Jeg skal skaffe expot, for det funker gull!

Det er 100% garanti på de, så du får pengene tilbake ihvertfall :)

Blondie får nesten aldri flått, så jeg har aldri brukt noe på henne. Men siden jeg flyttet til leiligheten har hun fått litt mer enn vanlig, det vil si kanskje 3 flått på en sesong vs før hvor hun kanskje hadde hatt 3 flått hele sitt liv. Det er en del flått rett utenfor leiligheten min hvor hun løper ut for å tisse. Jeg tror jeg ser det an denne sesongen om jeg gidder noe, men jeg syns ravhalsbånd høres ut som en god idé, i tillegg til at de ser fine ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

De aller fleste halsbåndene som selges i dyrebutikker inneholder ikke gift, men er urtebasert, noe som kan gi dårligere virkning. De sterkeste båndene som ble solgt tidligere i dyrebutikker importeres ikke lenger til Norge.

Bivirkninger får man faktisk like gjerne av de båndene som selges hos veterinær, det er en del hunder som ikke tåler virkestoffene der.

Det kan så vær men det er noe med dokumentert virkning og bivirkning. Marerittet er jo bivirkning/forgiftning uten å vite av hva. Liten tvil om hva jeg velger å putte på hunden min og meg selv om det var det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 2 sånne Scalibor flåtthalsbånd fra veterinæren i forrige uke (fytti så dyre) Da hadde jeg allerede fjernet 4 flått fra sheltien...

De skal vare hele sesongen 5-6 mnd...men man skal helst ta dem av når de bader.... Det har jeg dessverre glemt ved to anledninger og jeg har dusjer bikkja med båndet på hver dag (fordi hun alltid ruller seg i møkk).

De har ikke fått noe flått enda, eneste bivirkningen jeg har opplevd på begge to er at de klør seg mer enn vanlig...men det er ikke mye, men mer.... Men det synes jeg er bedre enn Expot som sheltien ble dårlig av og som man må påføre på nytt hele tiden...

Jeg kommer tilbake om en mnd med min er erfaring med scalibor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig lite flått her jeg bor, og bruker derfor ikke noe på mine hunder. Nå i sommer skal vi være nesten en uke i Sverige og vurderer å bruke ett eller annet på de- men hva?

Har brukt dråper ved ett par tilfeller, men i år skal jeg mest sannsynlig ha med en valp, og den har jeg IKKE lyst til å ha noe kjemikalier på.. Vurderer Ravhalsbånd til de, så håper det ligger link til ett sted man får kjøpt det tidligere i tråden her :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt dyrebutikkhalsbånd i 6 år og er stadig like fornøyd. Veterinærbånd blei bikkja dårlig av og expot osv synes jeg er forbeholdt de gangene det faktisk kan komme utøy i pelsen. Så jeg fortsetter med dyrebutikkbåndene gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får en liten dvergpuddelvalp i hus om litt mer enn 1 uke og er ganske forvirret om bruk av flåttmiddel. Noen sier at så små hunder ikke burde bruke dråper eller bånd fordi det er så sterk gift. Og jeg har jo ikke lyst til å forgifte lille valpen. Men vi bor på en øy utenfor Kristiansand og det er jo midt i tjukkeste flåttområdet! Så da er jeg igjen redd for at valpen skal bli syk pga flåttbitt.. Har spurt flere veterinærer og alle anbefaler forskjellige ting.. Er det noen som har konkrete erfaringer med små hunder og flåttmiddel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får en liten dvergpuddelvalp i hus om litt mer enn 1 uke og er ganske forvirret om bruk av flåttmiddel. Noen sier at så små hunder ikke burde bruke dråper eller bånd fordi det er så sterk gift. Og jeg har jo ikke lyst til å forgifte lille valpen. Men vi bor på en øy utenfor Kristiansand og det er jo midt i tjukkeste flåttområdet! Så da er jeg igjen redd for at valpen skal bli syk pga flåttbitt.. Har spurt flere veterinærer og alle anbefaler forskjellige ting.. Er det noen som har konkrete erfaringer med små hunder og flåttmiddel? :)

Blant puddelfolket så er det flere som bruker eplecidereddik, og det tror jeg er greiest når man har en liten valp.

Fyll 1 liter plastflaske hvor du blander 1 dl. eplecidereddik og 9 dl. vann og sprayer med det før turen eller vasker valpen med det uten å skylle det ut, så skal dere være godt beskyttet. Det blir ikke klissete!

Jeg liker ikke tanken på giftstoffene og hvis dere absolutt må bruke flåttmiddel, så ta en liten dråpe ved halefestet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Vi får en liten dvergpuddelvalp i hus om litt mer enn 1 uke og er ganske forvirret om bruk av flåttmiddel. Noen sier at så små hunder ikke burde bruke dråper eller bånd fordi det er så sterk gift. Og jeg har jo ikke lyst til å forgifte lille valpen. Men vi bor på en øy utenfor Kristiansand og det er jo midt i tjukkeste flåttområdet! Så da er jeg igjen redd for at valpen skal bli syk pga flåttbitt.. Har spurt flere veterinærer og alle anbefaler forskjellige ting.. Er det noen som har konkrete erfaringer med små hunder og flåttmiddel? :)

Det er jo alltid en risiko ved bruk av slike midler. Selv tar jeg ikke sjansen lenger (brukte Exspot tidligere på hunden, og plukket noen flått av han da og).

Så ville heller testet naturlige midler, selv har jeg god erfaring med te av rosmarin og sitron på sprayflaske, men forslaget til Puddellover kan også være verdt å teste (aldri hørt om eplecidereddikk til akkurat dette formålet tidligere). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får en liten dvergpuddelvalp i hus om litt mer enn 1 uke og er ganske forvirret om bruk av flåttmiddel. Noen sier at så små hunder ikke burde bruke dråper eller bånd fordi det er så sterk gift. Og jeg har jo ikke lyst til å forgifte lille valpen. Men vi bor på en øy utenfor Kristiansand og det er jo midt i tjukkeste flåttområdet! Så da er jeg igjen redd for at valpen skal bli syk pga flåttbitt.. Har spurt flere veterinærer og alle anbefaler forskjellige ting.. Er det noen som har konkrete erfaringer med små hunder og flåttmiddel? :)

Det jeg konkret kan finne om kontraindiksjoner er følgende:

Frontlinedråpene skal ikke brukes på valper under 1 kg og/eller under 8 uker.

Exspotdråpene skal ikke brukes på valper under 2 uker.

Scaliborhalsbåndet skal ikke brukes på valper under 7 uker.

Hva som direkte anbefales for små valper er jeg ikke sikker på.

Mange satser nok på å bare være nøye på å sjekke for flått etter tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt flåtthalsbånd fra dyrlegen i alle år og har i år også kjøpt inn til begge hundene og katten. Eldste hunden har aldri reagert på det og håper ikke katten eller yngste hunden heller gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt flåtthalsbånd fra dyrlegen i alle år og har i år også kjøpt inn til begge hundene og katten. Eldste hunden har aldri reagert på det og håper ikke katten eller yngste hunden heller gjør det :)

Ville ikke brukt scaliborhalsbånd på katt. Det er kontraindikert for katter fordi det inneholder deltametrin som er et pyretroid. Dette er noe som katter har en overfølsomhet mot (især permetrin som finnes i Exspot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant puddelfolket så er det flere som bruker eplecidereddik, og det tror jeg er greiest når man har en liten valp.

Fyll 1 liter plastflaske hvor du blander 1 dl. eplecidereddik og 9 dl. vann og sprayer med det før turen eller vasker valpen med det uten å skylle det ut, så skal dere være godt beskyttet. Det blir ikke klissete!

Jeg liker ikke tanken på giftstoffene og hvis dere absolutt må bruke flåttmiddel, så ta en liten dråpe ved halefestet. :)

Har hørt at eplecidereddik kan brukes i stedet for balsam når man bader de, så da skal jeg prøve det i sommer og se hvordan det går :) Har ikke veldig lyst til å bruke dråper eller halsbånd, så da prøver jeg det i første omgang. Visste ikke at eddik kunne brukes til det også ;) Takk for tips!

Det er jo alltid en risiko ved bruk av slike midler. Selv tar jeg ikke sjansen lenger (brukte Exspot tidligere på hunden, og plukket noen flått av han da og).

Så ville heller testet naturlige midler, selv har jeg god erfaring med te av rosmarin og sitron på sprayflaske, men forslaget til Puddellover kan også være verdt å teste (aldri hørt om eplecidereddikk til akkurat dette formålet tidligere). :)

Takk for tips, men jeg tror jeg prøver eddik først ;) Hvis ikke det funker får jeg prøve noe annet. Men har hørt at mange lager en blanding av sitron, rosmarin og hvitløk, det kan jo ikke være helt bra for hunden å bli spraya med hvitløk :huh:

Det jeg konkret kan finne om kontraindiksjoner er følgende:

Frontlinedråpene skal ikke brukes på valper under 1 kg og/eller under 8 uker.

Exspotdråpene skal ikke brukes på valper under 2 uker.

Scaliborhalsbåndet skal ikke brukes på valper under 7 uker.

Hva som direkte anbefales for små valper er jeg ikke sikker på.

Mange satser nok på å bare være nøye på å sjekke for flått etter tur.

Har søkt en del om det på nettet og ser jo at det går an å bruke dråper på små valper. Det er bare det at jeg er litt skeptisk til all slags mulige dråper og halsbånd når man hører så mye dårlig om det. Men jeg får prøve meg fram med eddiken først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker ravhalsbånd. Hvor mye flått fikk dere på hundene i det området før dere begynte å bruke ravhalsbånd?

Jeg har brukt rav bånd i noen år.

Første året jeg brukte det så var jeg på treningstur i Sverige hvor det er mye flått (lite flått hjemme). De andre hundene som var med fikk en del flått, noen mer enn andre. Toya fikk ingen.

Har brukt det 3 år og funnet lite flått når vi har vært i "flått land"

I fjor brukte vi expot siden jeg ikke fant igjen båndene pga flytting. Nå har vi fire hunder og kun to bånd, så det blir vel expot i år og så muligens bestille to bånd for neste år.

Jeg mistet 2-4 steiner hver år, men kunne sende inn båndet og fikk nye steiner for 20kr eller noe. Veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt scaliborhalsbånd på katt. Det er kontraindikert for katter fordi det inneholder deltametrin som er et pyretroid. Dette er noe som katter har en overfølsomhet mot (især permetrin som finnes i Exspot).

Scaliborhalsbånd har vell aldri vært til katt? Har i hvert fall aldri fått kjøpt det til katt hos dyrlegen vi bruker. De hadde fått noe nytt i år og det var første året de hadde til katt også så katten har fått det på og vi satser på at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scaliborhalsbånd har vell aldri vært til katt? Har i hvert fall aldri fått kjøpt det til katt hos dyrlegen vi bruker. De hadde fått noe nytt i år og det var første året de hadde til katt også så katten har fått det på og vi satser på at det går bra.

Oki. :) Har ikke hørt om annet enn scaliborhalsbånd solgt hos veterinær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...