Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåtthalsbånd


Recommended Posts

Jeg har tidligere brukt dråper på boffen, men i dag kjøpte jeg ett halsbånd. Det skal vare i 4 mnd og han kan bade med det uten at det går utover virkningen (ble jeg fortalt). Iom det ble kjøpt litt sånn på impuls lurer jeg rett og slett på hvor mye jeg kan forvente av båndet og om bivirkninger jeg burde være obs på. Noen som har egne erfaringer ang virkning?

Jeg skjønner omtrent ingenting av det som står på fremsiden av pakken, men noe av det som står er Cani Sciences laboratories (merket eller?) Collier rèpulsif og en del mer så rop ut om jeg skal skrive noe mer. Kjøpte det i dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Flåttmiddel om det er dråper eller halsbånd er gift og det er derfor anbefalt å holde seg til veterinærprodukter / anbefalinger. Jeg mener alt annet er risikosport både i virkning og bivirkninger og ville vært veldig skeptisk, det er ingen kontroll på hva dyrebutikkene selger av sånne ting. kanskje ikke det du lurte på men bivirkningen kan være kjipe og med ett ikkeregistrert produkt tråkker du upløyd mark,. høres fransk ut, prøv http://translate.google.com/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff merker jeg blir skeptisk jeg:-S Allt gikk liksom så fort og jeg rakk ikke spørre og grave. Tror nok jeg lar det være på og følger nøye med og tar det av ved det minste lille tegn og i tilleg passe på å sjekke pels og børste gjennom etter tur. Er redd han skal få en reaksjon på det, men samtidig hæler jeg ikke disse krekene og har ikke råd til noe annet. en og annen flått kan jeg plukke av, men ikke mange

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte flåtthalsbånd med gift før på vår bc. Pelsen rundt nakken ble helt livløs og rar. Nå bruker jeg ravhalsbånd på alle 3 hundene og har vel bare funnet en flått totalt siden jeg kjøpte de på våren ifjor. Veldig fornøyd også holder det jo seg sesong etter sesong :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte flåtthalsbånd med gift før på vår bc. Pelsen rundt nakken ble helt livløs og rar. Nå bruker jeg ravhalsbånd på alle 3 hundene og har vel bare funnet en flått totalt siden jeg kjøpte de på våren ifjor. Veldig fornøyd også holder det jo seg sesong etter sesong :-)

Fungerer det bra på langhåra hunder?

Flåtthalsbånd blir jo ganske mye billigere enn dråper, så jeg er litt fristet til å kjøpe flåtthalsbånd. Særlig nå som jeg har funnet ut at de kan bade med det og at det må såpe til for å ødelegge båndet/skille ut gift i vannet, Men er det farlig for collie-hundene? Eller var det noe annet de ikke tålte? Har alltid brukt expot og er veldig fornøyd. En en gang virkningen går ute kan hundene ha titalls flått etter en dag i skogen, så må ha noe som fungerer 100%. Har hørt av 1 av 3 flått bærer boreliose på sørlandet, så er vel en del boreliose hos flotten i vestfold også...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte flåtthalsbånd med gift før på vår bc. Pelsen rundt nakken ble helt livløs og rar. Nå bruker jeg ravhalsbånd på alle 3 hundene og har vel bare funnet en flått totalt siden jeg kjøpte de på våren ifjor. Veldig fornøyd også holder det jo seg sesong etter sesong :-)

Det hørtes veldig bra ut. Hvor får man kjøpt det og hvor mye koster det? Ca hvor mange sesonger holder det seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer det bra på langhåra hunder?

Flåtthalsbånd blir jo ganske mye billigere enn dråper, så jeg er litt fristet til å kjøpe flåtthalsbånd. Særlig nå som jeg har funnet ut at de kan bade med det og at det må såpe til for å ødelegge båndet/skille ut gift i vannet, Men er det farlig for collie-hundene? Eller var det noe annet de ikke tålte? Har alltid brukt expot og er veldig fornøyd. En en gang virkningen går ute kan hundene ha titalls flått etter en dag i skogen, så må ha noe som fungerer 100%. Har hørt av 1 av 3 flått bærer boreliose på sørlandet, så er vel en del boreliose hos flotten i vestfold også...!

foxi har jo masse pels og det fungerer fint på henne. Fant en flått ifjor på hun. Du får også langhårs versjon av rav båndene. Viktigste er at de henger litt løse så de gnisser på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig bra ut. Hvor får man kjøpt det og hvor mye koster det? Ca hvor mange sesonger holder det seg?

Som lijenta sa: http://www.flatthalsband.com/

Det koster etter hvor stor hunden din er rundt nakken, står hvordan du skal måle og da hvor langt det skal være.

Hur mäter man?

Svar: Du mäter runt halsen och drar sedan av 3-5cm för att få fram den längd du ska beställa. Halsbanden börjar och slutar med en ögla. Mellan dessa knyter du ett resårband som medföljer. Resårbandet gör det möjligt att dra halsbandet över huvudet på hunden, och fungerar som en säkerhetsfunktion om hunden fastnar i något.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Akkurat her vi bor så er det bare på bestemte steder så her hadde det gått greit uten. Men ifjor sommer bodde Maja border collie i vestfold og der var det mye flått men hun fikk ikke noe mer på seg enn hun hadde gått uten ravhalsbandet her. Etter hva jeg husker så fikk hun noen få de første 14 dagene og resten av sommeren så var det ingen å spøre.

Urbi fikk ikke så stor forandring i fjor, men i år skal jeg få forlenget kjede hennes og prøve meg på "staver" til henne også. Jeg bruker dem fordi vi bor på et sted det er lite flått men vi har slekt på steder det er mye flått og i fjor gikk turene til blandt annet foreldrene mine bra. Begge hundene kom hjem uten flått på seg

Edit: For meg var ikke giften fra dråper eller halsband noe godt alternativ. Og jeg er veldig godt fornøyd med virkningen av ravhalsbandet på Maja BC i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Akkurat her vi bor så er det bare på bestemte steder så her hadde det gått greit uten. Men ifjor sommer bodde Maja border collie i vestfold og der var det mye flått men hun fikk ikke noe mer på seg enn hun hadde gått uten ravhalsbandet her. Etter hva jeg husker så fikk hun noen få de første 14 dagene og resten av sommeren så var det ingen å spøre.

Urbi fikk ikke så stor forandring i fjor, men i år skal jeg få forlenget kjede hennes og prøve meg på "staver" til henne også. Jeg bruker dem fordi vi bor på et sted det er lite flått men vi har slekt på steder det er mye flått og i fjor gikk turene til blandt annet foreldrene mine bra. Begge hundene kom hjem uten flått på seg

Edit: For meg var ikke giften fra dråper eller halsband noe godt alternativ. Og jeg er veldig godt fornøyd med virkningen av ravhalsbandet på Maja BC i fjor.

Ja, det er derfor jeg lurer også. Jeg bor på et sted hvor jeg har tatt to flått på tre år (og en av dem rett etter vi kom hjem fra et sted med mye flått), men jeg drar noen turer til flått-land i løpet av sommern. Jeg bruker glatt gift fremfor å få flått på dyret, men når det bare er snakk om noen helger i løpet av sommern i områder med (mye) flått, så hadde det vært greit å slippe gifta. Men det blir vel expot eller noe sånt i år og. Jeg klarer ikke helt å stole på at disse rav-greiene faktisk er så effektivt?

Hvor solide er de forresten? Hvordan holder de på en stor hund som syns det er mer fornuftig å presse seg gjennom buskene istedenfor å gå rundt? De virker med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Maja har halsbandet med staver og løper kremt mye fri i skogen. Etter et år så er det like helt og fint. Urbi hadde det med tre steiner etter hverandre og på henne så må vi sende det inn til rep. som koster hele 50 kr

Edit. Maja løper jo alt fra stier til busker og alt må snuses på også er det Urbi som filleristet Majas nakke i fjor. Så ja det ser solid ut syntes ejg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte det i dyrebutikk.

Jeg vet ikke om jeg ville stolt så mye på det, egentlig.... Men det er meg da.

Jeg var hos veterinæren senest i dag på formiddagen faktisk, og mens jeg var der, tok hun en kundetelefon. Det gjaldt nettopp flåtthalsbånd kjøpt hos zoobutikk, ikke hos veterinær. Ifølge det hun svarte på telefonen, sa veterinæren at hun ikke ville stolt på et slikt halsbånd, da det ikke foreligger noen dokumentert virkning på dem som selges sånn. Hun anbefalte resept på flåttmiddel fra veterinær (selvsagt).

Da hun la på røret, kom hun vel på å spørre meg om det også, siden jeg nå først var der :- ), og jeg svarte at jeg er allerede i gang med det; har gitt to doser ExSpot i år allerede; en begynnelsen av april og en i begynnelsen av mai. Det var hun fornøyd med :)

ExSpot er da dråper som dryppes på nakkehuden til hunden, en gang i måneden i sesongen. Jeg dryppet siste dose i september i fjor, og begynte altså nå i april i år (mars måned var usedvanlig varm, så flåtten var nok tidlig ute her omkring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-) Aldri hørt om de ravbåndene, men de hørtes jo veldig bra ut. Skal se om jeg kanskje får prioritert ett ravbånd til gutten.

Jeg kjenner selv jeg ikke stoler på det halsbåndet jeg kjøpte og har alle andre år brukt expot dråper fra veterninær, men når vi står i dyrebutikk og mormor betaler følte jeg det var bedre en ingenting. Tenkte at om det ikke virket så neinei da har jeg hvertfall prøvd. Og tenkte ikke på giftstoffer og div som ikke er bra. Reagerte med en gang jeg tok det ut av pakken og kjente den sterke lukta. Har hørt mye bra om flåttbånd det siste året så tenkte at da er det nok forbedringer fra tidligere, men da gjelder vel det de hvite man kjøper hos veterinær?

Blir det ikke ravbånd i år skal det garantert bli neste år. Hørtes mye mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt trixie sitt flåtthalsbånd (fra dyrebutikk) til hund de siste 5 årene på Chessea og har ikke plukket av en eneste flått på henne :)

I år blir det nok fra veterinær, da trixie sine er ute av butikken jeg jobber i. Kan ikke bruke dråper på Chess, som bader så mye. Og heller ikke ravhalsbånd, det tror jeg jammen blir litt av en gigafloke!

Til minihunden tenkte jeg å kjøpe ravhalsbånd. Til katt, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt trixie sitt flåtthalsbånd (fra dyrebutikk) til hund de siste 5 årene på Chessea og har ikke plukket av en eneste flått på henne :)

I år blir det nok fra veterinær, da trixie sine er ute av butikken jeg jobber i. Kan ikke bruke dråper på Chess, som bader så mye. Og heller ikke ravhalsbånd, det tror jeg jammen blir litt av en gigafloke!

Til minihunden tenkte jeg å kjøpe ravhalsbånd. Til katt, kanskje?

Dråper fungerer bra så lenge de bader i reint vann uten såpe. Saltvann forlenger faktisk effekten (de får jo veldig blank og fin pels av seltvann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dråper fungerer bra så lenge de bader i reint vann uten såpe. Saltvann forlenger faktisk effekten (de får jo veldig blank og fin pels av seltvann).

Men hun bader mye ute, men også mye i badekar om sommeren. Er nødt for det for å holde pelsen hennes i sjakk, for den floker seg helt vilt om sommeren. Så jeg tror kanskje dråper er litt dumt da? Får se den an litt.. :)

Til mini har jeg nå bestilt ravhalsbånd til katt, det er mer enn stort nok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da har jeg hatt ravhalsbånd på alle 3 hundene i noen uker, og i det siste har de fått MYE flått... :( Det virker ikke i det hele tatt. Kiter har halsbånd for langhårede hunder, Amira har polerte steiner og Yippie har den enkleste typen - ingen av de fungerer.

Jeg fikk noen pakker med sånt grønt flåtthalsbånd fra dyrebutikk. Kan jeg bruke disse? Jeg skal skaffe expot, for det funker gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Da har jeg hatt ravhalsbånd på alle 3 hundene i noen uker, og i det siste har de fått MYE flått... :( Det virker ikke i det hele tatt. Kiter har halsbånd for langhårede hunder, Amira har polerte steiner og Yippie har den enkleste typen - ingen av de fungerer.

Jeg fikk noen pakker med sånt grønt flåtthalsbånd fra dyrebutikk. Kan jeg bruke disse? Jeg skal skaffe expot, for det funker gull!

takk da slapp jeg lure noe mer på ravhalsbånd har vurdert de nemlig. Flåtthalsbånd fra dyrebutikk generelt, aldri på min hund. De er ikke dokumenterte og ofte er det disse man hører om når det er katastrofale bivirkninger. Må huske expot selv nå. I dag den dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...