Gå til innhold
Hundesonen.no

Royal Canin og råfòring


Recommended Posts

I dag var jeg på ny-åpning av dyrebutikken her, og fikk da snakket med en representant fra Royal Canin. Vi snakket om kost og ernæring, og jeg fortalte at jeg fòret med Royal Canin valpefòr for gigant-valp (der fikk jeg kudos for korrekt valg) og at jeg supplerte med vom og hundemat/rått kjøtt/fisk/egg iblandet fòret. Det var ved denne siste delen av setningen han reagerte, han frarådet meg fra å fòre på rått kjøtt da han mente at det i teorien var en veldig god tanke, men proteinene i V&H/rått var så tungfordøyelige og vanskelig å ta opp at hunden ikke fikk noen ernæringsmessig fordel av det. RC sin mat derimot var satt sammen av høyopptakelige proteiner, fettstoffer, etc. Mens V&H var så tungt fordøyelig at det var gått gjennom tarmene lenge før hunden har fått nytte av stoffene, og at det da dannet seg gass, og mulighet for forstoppelse eller løs mage, og dermed også mer avføring. Dette er jo ikke min erfaring, heller tvert imot, men han var veldig bastant og klarte å så noen tvil likevel.

Er han bare utroooolig partisk og selger sitt eget merke, eller er det grobunn for at han kan ha rett i dette? Jeg mener, spiser ulven RC den også? Har vi endret hunden så mye i løpet av de siste hundre år?

(fullt klar over at det er blitt endel endringer i fordøyelsessystemet til hunden etter mange hundre år som kjæledyr, men prinsippene er jo de samme, er de ikke..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihi. God selger, men både argumentene og de faktiske resultatene for råfôr taler jo for det motsatte. :P

Var jo det jeg også prøvde å si, men han la ut om det ene og det andre med sammensetninger, navn på deler av fordøyelsen og slike ting som jeg ikke har satt meg inn i!

Det er ingenting som feiler apetitten til bikkja mi, hun spiser ALT, men hun er mye mer glad og ivrig om hun har rått kjøtt/fisk/egg sammen med maten sin, og jeg ser ikke noen økt avføring. Finner bare positivt ved å rå-fòre, og det er ingenting som minner om verken forstoppelse eller løs mage, det er helt perfekt passe tørr og hard avføring som kommer, og ikke noen avskyelig mengde heller! Og la meg bare si at hun var veldig sped da hun kom, bare 6 kilo da hun var 11 uker, og for denne rasen er det liiiiiiite! Ga henne RC og rått kjøtt, og vi er nå på 18 kilo- altså tredoblet, og hun er langt ifra tykk. Fikk faktisk skryt i dag at hun var i perfekt hold og hadde fine muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen her får også rc for gigant og da jeg sa til dyrlegen at jeg også foret på v&h pluss anna kjøtt så fikk jeg DEN leksa, ganske lignende din. Får han bare tørt så er avføringa slike bløte lange pølser, avføringa er mye finere når vi supplerer med kjøtt. Så føler jeg hundene er mye mer fornøyde også. Så der velger jeg å ikke høre på veterinæren .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veterinær roste meg i skyene over kombinasjonen. De ville jo helst ha meg over på Spesific som de selger da, men utenom det var det helt utmerket. Også der har vi blitt rost for fysikken hennes, pelsen, tenner, øyne og alt- var tydelig noe som ble gjort helt perfekt.

Ara: Sa dyrlegen din noe mer om grunnen til hvorfor det ikke var bra, og du spurte ikke tilfeldigvis om hvorfor det frarådes så sterkt med tanke på hva villhunder/ulv spiser..?

Tror jeg må ringe dyrlegen jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jeg husker ikke helt hva hun sa desverre, er noen mnd siden nå. Men var noe med proteiner og et eller anna på N..haha ikke så god husk..men kan høre igjen neste gang vi går.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på ny-åpning av dyrebutikken her, og fikk da snakket med en representant fra Royal Canin. Vi snakket om kost og ernæring, og jeg fortalte at jeg fòret med Royal Canin valpefòr for gigant-valp (der fikk jeg kudos for korrekt valg) og at jeg supplerte med vom og hundemat/rått kjøtt/fisk/egg iblandet fòret. Det var ved denne siste delen av setningen han reagerte, han frarådet meg fra å fòre på rått kjøtt da han mente at det i teorien var en veldig god tanke, men proteinene i V&H/rått var så tungfordøyelige og vanskelig å ta opp at hunden ikke fikk noen ernæringsmessig fordel av det. RC sin mat derimot var satt sammen av høyopptakelige proteiner, fettstoffer, etc. Mens V&H var så tungt fordøyelig at det var gått gjennom tarmene lenge før hunden har fått nytte av stoffene, og at det da dannet seg gass, og mulighet for forstoppelse eller løs mage, og dermed også mer avføring. Dette er jo ikke min erfaring, heller tvert imot, men han var veldig bastant og klarte å så noen tvil likevel.

Er han bare utroooolig partisk og selger sitt eget merke, eller er det grobunn for at han kan ha rett i dette? Jeg mener, spiser ulven RC den også? Har vi endret hunden så mye i løpet av de siste hundre år?

(fullt klar over at det er blitt endel endringer i fordøyelsessystemet til hunden etter mange hundre år som kjæledyr, men prinsippene er jo de samme, er de ikke..?)

Det er stikk motsatt, rett og slett.

Selgeren er på padletur

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter å ha snakket med ansatte i dyrebutikken så forsto jeg at de også var veldig veldig forvirret. De selger jo også noe rått da, og får motstridende beskjeder fra alle leverandører og på alle kurs. Ingen er enige.. Men alle vil vel selge sitt eget produkt, forståelig nok. Bare synd at det skal bli feilinformert og sådd tvil på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha snakket med ansatte i dyrebutikken så forsto jeg at de også var veldig veldig forvirret. De selger jo også noe rått da, og får motstridende beskjeder fra alle leverandører og på alle kurs. Ingen er enige.. Men alle vil vel selge sitt eget produkt, forståelig nok. Bare synd at det skal bli feilinformert og sådd tvil på den måten.

Jeg har fått advarsler om tenner som detter ut osv. hvis man ikke gir hunden tørrfor... trist, men godt man kan lære av andre kilder og lære seg litt selv når man skal velge for til hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer også med RC (puppy mini) + V&H og da jeg sa dette til veterinæren fikk jeg ros for å bruke råfor. Hun sa det var det beste for hunden, men hun anbefalte å kombinere med tørrfor for tannhelsens skyld. Hun mente at hunden bedre fordøyer V&H enn tørrfor, men dersom man ikke pusser tennene godt hver dag burde man kombinere fortypene og gi hunden ett måltid tørrfor og ett til to måltider med V&H for å forebygge mot tannsten etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer også med RC (puppy mini) + V&H og da jeg sa dette til veterinæren fikk jeg ros for å bruke råfor. Hun sa det var det beste for hunden, men hun anbefalte å kombinere med tørrfor for tannhelsens skyld. Hun mente at hunden bedre fordøyer V&H enn tørrfor, men dersom man ikke pusser tennene godt hver dag burde man kombinere fortypene og gi hunden ett måltid tørrfor og ett til to måltider med V&H for å forebygge mot tannsten etc.

Kjøttbein er beste tannrensen som finnes. Kun V&H er nok ikke optimalt, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg forer også med RC (puppy mini) + V&H og da jeg sa dette til veterinæren fikk jeg ros for å bruke råfor. Hun sa det var det beste for hunden, men hun anbefalte å kombinere med tørrfor for tannhelsens skyld. Hun mente at hunden bedre fordøyer V&H enn tørrfor, men dersom man ikke pusser tennene godt hver dag burde man kombinere fortypene og gi hunden ett måltid tørrfor og ett til to måltider med V&H for å forebygge mot tannsten etc.

Tørt er iallefall noe av det verste man kan gi for tannhelsens skyld. Inneholder karbo (sukker), og etterlater små smuler i munnhulen - i motsetning til råfôring.

Gi VogH fryst for tyggemotstand, og gi kjøttfulle ben ved siden av, det er absolutt det beste for tannrens og vedlikeholding. :)

Selv pusser jeg også tenner noen ganger i uken, men det er vel ikke helt nødvendig, så lenge hunden ofte får gnage på ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det viste jeg ikke. Hvor får dere kjøttben fra? Kjøper dere hos slakter, eller gir dere slike knoker som dyrebutikker selger? Har kjøpt fra dyrebutikk noen ganger, men de falt ikke helt i smak.. mye kjøtt på dem var det heller ikke.. mest fett egentlig så det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Matbutikken har gjerne kraftbein eller oksehale som en kan gi bart. Dem har også lever men den er det greit å tørke først. Koteletter, har også gitt fårikålkjøtt. Altså kjøtt med bein som ikke er saltet/krydret/marinert/røkt og som du finner i matbutikken kan du godt bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får dere kjøttben fra? Kjøper dere hos slakter, eller gir dere slike knoker som dyrebutikker selger?

Kjøp der det er billig og/eller utvalg :- )

Jeg kjøper kjøtt/bein i kjøttdisken eller frysedisken hos større dagligvarebutikker, og gjerne i forbindelse med en harrytur over grensa til Sverige :- )

Hunden min får omtrent annenhver dag (og hver dag i perioder) frossen, rå kyllingvinge eller kyllinglår (også det rått og ubehandlet). Dette tygger hun møysommelig i seg. I tillegg får hun oksehaler (ubehandlede, rå) i blant også. Der koser hun seg lenge med maten, og spesielt beinet som er i midten. Det blir gnagd på og tygd på i lange tider for å ikke gå glipp av den minste lille kjøttslintre som måtte sitte igjen.Oksehaler ligger på i underkant av 60 kr kiloen, så det får hun ikke så veldig ofte. Men hun fikk det daglig i hele forrige uke... :P

Når vi lager gryteretter fra bunnen av her (som er en gang pr uke), kjøper vi ferskt bogkjøtt med kjøttbein i. Dette beinet skjærer vi av og lar godt med kjøtt sitte igjen på det. Hunden låser blikket på kjøttbeinet og begynner nesten å skjelve når hun ser det, hun elsker å få sånn mat! :- ) Hun kan ligge og gnage og tygge på det i en time, før hun sier seg fornøyd med å ha renplukket det nok for rester.

Kjøtt på bein er tannpuss for hunder, de får friske og fine tenner av det :-)

Tørrfôr servert i matskåla hennes blir sugd inn og er borte på få sekunder. Hun får tørrfôr om morgenen, og stort sett råfôring om kvelden.

NB! Husk at hvis ikke hunden din er vant til å få rått kjøtt eller kjøtt overhodet, kan det å få servert f.eks. en kotelett eller en kyllingvinge helt plutselig, gi hunden dårlig mage og diarè. Det tar litt tid å venne noen hunder til å spise annet enn tørrfôr, men det er bare å gi litt og litt i starten og så øke etterhvert. Til slutt tåler magen alt av kjøtt :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...