Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiller du et musikkinstrument?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Jeg lurte på om det var noen musikkinteresserte her inne som spiller et instrument eller flere? music-126.gifviolin-011.gifpiano-117.gif

Hvilket instrument spiller du?

Hvor lenge har du spilt?

Hva slags musikk spiller du?

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

Fortell fortell! :)trumpet-127.gif

group-051.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg kvalifiserer lenger da... for det er mange år siden jeg spilte sist, og noen røk en streng på den på en fest for en stund siden, har ikke fått skiftet enda.

Cello

7 år

klassisk

fordi fiolin var kjedelig, og var alt for ukoordinert til å spille med to hender på piano :P

Jeg liker klangen, og følelsen av et slikt stort instrument mellom bena. Cello er nok mitt favorittinstrument, definitivt.

Vi spilte fiolin, gitar og fløyte på skolen, men ble aldri spesielt god. Ikke motivert nok, øvde aldri. Øvde lite på cello og, men vil påstå at jeg var sånn rimelig flink. Nå er nok det meste glemt. Lærte meg aldri noter da, så spilte etter hukommelsen stort sett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud... jeg var nok bare en sånn wannabeplagsommusiker en gang i tida - en sånn som fikk lyd og melodi i det meste av intrumentene jeg tok i, men som aldri kunne blitt veldig flink. En skikkelig middelmådighet i grunnen, men altså, jeg spilte orgel da, og hadde munnspill og munnharpe, men jeg ble vel best på trompet gjennom korpset jeg spilte i (tok privattimer til og med, men ble aldri noen ny Ole Edvard Anthonsen i grunnen :lol:). Litt senere kjøpte jeg meg også en tverrfløyte som jeg ble sånn passe habil til å spille på (egenlært).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Har ikke spilt på to år, omtrent! Men det er vel lov å svare allikevel? :innocent:

Hvilket instrument spiller du?

Fiolin

Hvor lenge har du spilt?

Jeg spilte to år da jeg var yngre (9-11 år), og begynte å spille igjen da jeg var sytten. Da spilte jeg to nye år, til jeg flyttet utenlands. Etter det var jeg for gammel til å spille ved musikkskolen, også flyttet jeg til Oslo, og etter det har jeg bare bodd i kollektiv hvor jeg ikke har følt for å spille så mye av hensyn til mine romkamerater. Men nå flytter jeg jo snart til egen leilighet, så kanskje jeg skal ta med meg fiolinen sørover igjen?

Hva slags musikk spiller du?

Enkel musikk. :lol: Jeg er på nybegynnernivå, liksom. Det morsomste jeg har spilt er tango og filmmusikk fra Ringenes Herre og Harry Potter. Men jeg syns også det er fint å spille musikk med lange toner og mye følsomhet, selv om det kan være ganske krevende (i alle fall for meg som ikke er så flink).

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Fordi jeg ville bli som Guro i Anne Cath. Vestlys bøker. :lol: Det var faktisk noe av grunnen til at jeg begynte å spille fiolin da jeg var ni. Fram til da hadde jeg spilt en del piano hjemme (mamma lærte meg noter da jeg var ganske liten, så jeg har spilt en del for meg selv), men det syntes jeg ikke var så innmari gøy.

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

Klangen. Bredden og mulighetene når det gjelder toner man kan spille. Det er nokså allsidig instrument, i grunn. Og veldig vakkert å høre på. (Ikke nødvendigvis når jeg spiller, da. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om det var noen musikkinteresserte her inne som spiller et instrument eller flere? music-126.gifviolin-011.gifpiano-117.gif

Hvilket instrument spiller du?

Hvor lenge har du spilt?

Hva slags musikk spiller du?

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

Fortell fortell! :)trumpet-127.gif

group-051.gif

Hvilket instrument spiller du? Trompet (plus litt saksofon, litt keyboard, litt piano, litt sjøfløyte og div andre ting)

Hvor lenge har du spilt? Startet vel med trompet når jeg var 10, altså i snart 12 år.

Hva slags musikk spiller du? Alt! Men jeg må innrømme at Disneybøkene alltid har vært slagere, disneyelsker som jeg er. Men de er jo veeldig lette.

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet? Fordi alle de kule spilte det :huh:

Hva liker du best ved instrumentet ditt? At det låter fantastisk i kirken! Har hatt endel spillejobber og spilt på endel høytider og lignende. INGENTING er flottere enn et preludium som det svinger skikkelig av sammen med en helt rå organist. Grisegøy, rett og slett! Spesielt brudemarsj fra seljord med muten på. :drool:

Og ellers er nok trompeten den eneste gangen jeg blir kreativ og kunstnerisk - og faktisk får det til. Kan sitte og trudelutte i eeevigheter og spille alle mulige sanger som faller ned i hodet på meg. Dessuten gir det meg ro i sjela - jeg synes nemlig jeg spiller ganske så behagelig og pent selv :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har en el-gitar stående jeg spiller på ved en sjelden anledning. Vel så mye møbel som hobby :D

Startet i ungdommen en gang, spiller mest rock, blues og denslags. Siden jeg som utålmodig ungdom ikke ble rockestjerne ble jeg lydtekniker i stedet så jeg har jobbet endel med musikk i mange år men jobber ikke så mye med det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om det var noen musikkinteresserte her inne som spiller et instrument eller flere? music-126.gifviolin-011.gifpiano-117.gif

Flere

Hvilket instrument spiller du?

Trekkspill - norsk system, knappetrekkspill og trappebass + melodibass

Horn

Piano

Hvor lenge har du spilt?

Begynte på barneskolen i korpset, begynte med trekkspill også da.Begynte på piano før det igjen. Så 15 år+ snart :o

Var 10 år i korpset, og mer i trekkspill.

Hva slags musikk spiller du?

I korpset spilte vi alt fra julesanger, marsjer, til store symfonier og stykker, mye filmmusikk også.

I trekkspillorkesteret spilte vi teknisk gammeldans, og masse store flott stykker, masse klassisk og en del nytt skrevet siste årene.

Dette illustrerer veldig hva jeg spilte mot slutten før jeg tok pause pga ørene og armene.

Dette er mine to spillelærere jeg har hatt oppigjennom årene og mine helter selvfølgelig. De har hevdet seg mye internasjonalt i konkurranser bl.annet.

Dette er definitvt det beste stykket jeg har spilt i korps.

Africa: Ceremony, Song and Ritual. Spotify link

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Begynte på trompet, men gikk over til horn. Hvorfor, gudane vet, jeg var liten :lol: trekkspill spiller mamma også. Piano var det første jeg gikk på musikkskole med.

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

Det har trappebass, melodibass,3 hakeregister, 13 vanlige registre, er knapp :P

Eier ikke eget horn, men har orgel og keybord.

Korpset vant vi flere Marsj-NM og marsj konkuranser med, samt hevdet oss i spillekonkuranser. Det beste var når vi gikk i Gøteborg, det var gøy :)

Trekkspill har jeg spilt i Sandefjord Trekkspillorkester, Bajan og Tønsberg Trekkspillorkester. I tønsberg var jeg bare med når de trengte meg da de spiller gammeldans ol og jeg bare slang meg med når de skulle på en konkuranse, og var ellers med på opptredener og dansekvelder, jeg trengte ikke øve for å henge med :whistle: Men til vanlig spilte jeg med STORK og konkurrerte med de :)

Spilte i div band via skolen på piano.

Da vi vant NM-gull i kammermusikk

Sandefjord.jpg

DM

baat%2520049.jpg

Når jeg fikk mitt helt egne trekkspill, for 10 år siden :)

Anette%2520med%2520trekkspill.jpg

Korpset

2004_0518gr%25C3%25B4nt0002.JPG

notteroyskolekorps50aar.jpg

bilder%25201854.jpg

2004_051617mai0011.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om det var noen musikkinteresserte her inne som spiller et instrument eller flere? music-126.gifviolin-011.gifpiano-117.gif

Jeg spiller ikke noe nå, men har spilt førsteklarinett i skolekorpset

Hvilket instrument spiller du?

klarinett

Hvor lenge har du spilt?

det er jeg litt usikker på, tror det bare var 3 år. Jeg skulle ha gått videre med spillingen men jeg var så lei klarintett. Jeg skulle på en måte ønske jeg byttet til fiolin eller piano istedet for å slutte helt, for jeg var egentlig ganske god.

Hva slags musikk spiller du?

Spilte The Phanthom of the Opera, Les Miserables, Copa Cabana, Chess osv.

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Fordi de ikke trengte flere på fløyte, så da måtte jeg finne meg noe annet.

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

Jeg ville egentlig alltid spille noe annet jeg, men når jeg først hadde klarinetten så likte jeg at det var så mye klaffer og dilldall på det så jeg kom veldig lavt og veldig høyt.

Fortell fortell! :)trumpet-127.gif

group-051.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg liker klangen, og følelsen av et slikt stort instrument mellom bena. Cello er nok mitt favorittinstrument, definitivt.

Ooooog DER tenkte jeg plutselig IKKE på cello lenger :lol:

Hvilket instrument spiller du?

Vel, jeg har spilt både klarinett og tverrfløyte. Er veldig interessert i å lære meg å spille gitar, fiolin og cello.

Hvor lenge har du spilt?

KIarinett i ca 2 år. Tverrfløyte i tilsammen 5-6 år.

Hva slags musikk spiller du?

Korpsmusikk og klassisk + diverse filmmusikk.

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Det var vel det som tiltrakk meg mest, vil jeg tro :P

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

Klangen i tverrfløyta er, om man får den riktig til, helt ubeskrivelig nydelig.. Dessverre har jeg mistet helt interessen for å spille tverrfløyte og solgte instrumentet mitt for en del år siden. Som sagt, så har jeg veldig lyst til å lære meg å spille fiolin eller cello, heller mer mot cello da lyden tiltrekker meg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om det var noen musikkinteresserte her inne som spiller et instrument eller flere? music-126.gifviolin-011.gifpiano-117.gif

Hvilket instrument spiller du?

Jeg spiller trompet :)

Hvor lenge har du spilt?

Siden Herrens år 1993! Da var jeg hele 6.. :D

Hva slags musikk spiller du?

Alt som et korps kan spille - som er stort sett det meste (vi spiller mer enn marsjer ;)) )

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Pappa spilte det. Egentlig hadde jeg lyst til å prøve trombone, men armene mine var jo selvfølgelig for korte..

Og først måtte jeg være drillpike, siden jeg var for liten til å starte å spille.. det er ett år som jeg har fortrengt, med alt for stor hatt, flagrende kappe som hang seg fast i drillstaven når det kom et vindkast, og knestrømper som alltid revnet på morgenen 17.mai. Jeg var lykkelig da jeg kom i musikkorpsuniformen gett :)

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

Alt! Men må jo si at klang har mye å si. Og notene til trompet er alltid morsomt - utenom når vi komper til operasangere.. Utrolig god på å telle takter, da :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke svare på alle spørsmålene dine. Men jeg spilte i korps for mange herrens år siden.... :P Familien min var aktiv i korpset og styringen rundt det.

Jeg mener jeg begynnte med å spille althorn. Etterhvert gikk jeg over i trombone, noe som synes var mye mer morsomt.

Jeg sluttet vel i korpset i 15-16 års alderen, da var det ikke lenger like gøy... :P:cool:

Min far og min bror spiller enda. Min far spiller trompet i to band og min bror spiller saksofon i et korps. Har inntrykk av at de synes det er veldig kjekt.... :) Selv har jeg ikke interessen for det lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Oi, mange som spiller/spilte trompet her inne :ahappy:

Hvilket instrument spiller du?

Selvfølgelig trompet da

Hvor lenge har du spilt?

Nå har jeg spilt i 9 år, snart 10, begynte vel når jeg var 8 år

Hva slags musikk spiller du?

Alt mulig som ett korps spiller for å si det sånn, nå som det nærmer seg 17. mai så er det jo marsjer da, men ellers i året alt mulig. Ikke så mye klassisk, men en god del film musikk og slikt blir det jo.

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Vi hadde tre valg, og trompet (eller kornett da) var mitt førstevalg. Er alltid slik at i korpset hos oss så starter vi på kornett, men tok ikke mange åra før jeg fikk trompeten. Kornett og trompet er jo ikke heller så langt ifra hverandre.

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

For det første så låter det jo fint, så fremst man kan spille på det.. For det andre så var jeg lenge den eneste jenta som idet hele tatt spilte messing, og det at du ikke spiller på flis er jo kult i seg selv (no offense!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye trompeter!

Jeg spiller mest piano, da jeg som fireåring spilte "Mikkel Rev" på pianoet etter gehør helt på eget initiativ, og ble sporenstreks sendt på musikkskolen. :P

På musikkskolen begynte vi med blokkfløyte, og det sitter forsåvidt godt igjen, og jeg håndterer per i dag både blokkfløyte og irsk fløyte (tinnfløyte) helt greit. Litt mer praktisk i laiv-/reenactmentsammenheng, er så upraktisk og lite historisk korrekt å dra pianoet ut i skauen. :P

Tok pianotimer fra jeg var syv til jeg var tretten-fjorten eller noe sånt, men ble aldri noe teknisk vidunder ettersom jeg spiller mest på feeling og gehør. Veldig mye klassisk fra tidlig av, i senere år spilte jeg litt jazz og moderne, og mye akkompagnement til sang, alt fra gospel- og visesang til pop.

Har blitt veldig glad i den irske fløyta mi, men setter meg foran pianoet en (altfor) sjelden gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maser og maser på at mannen skal lære meg å spille synth, evt bare softsynth, men ingenting skjer. Så DESSVERRE er vel mitt svar..

Men man er jo ekte Steinerbarn, så jeg har spilt fiolin og blokkfløyte i noen år. Og gitar, som jeg fortsatte med gjennom videregående. Noen år siden mao.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket instrument spiller du?

Jeg har spilt kornett, men vet ikke om det teller *flire*

Jeg spilte orgel (både kirkeorgel og el-orgel) også gikk jeg over på piano.

Hvor lenge har du spilt?

Spilte kornett i ca et halvt år før jeg leverte den fra meg.

Begynte å spille orgel da jeg var 8. Og tok timer til jeg ble 15. Etterpå gikk jeg gradvis over til piano.

Har hatt flere år hvor jeg ikke spilte, men fikk meg piano da jeg flyttet tilbake til Norge, og har begynt så småtte å spille igjen.

Hva slags musikk spiller du?

På orgel holdt jeg meg primært til Bach. Jeg fortrekker også klassisk på pianoet, men det blir noen popsanger innimellom.

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Jeg har alltid likt lyden av kirkeorgel, og fikk overta orgelet etter en tante.

Piano begynte jeg med da det var musikklæreren min sitt hovedinstrument.

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

Lyden :P Jeg slapper veldig av når jeg setter meg ned ved pianoet for å spille (orgelet mitt var jeg dum nok til å gi bort). O

g et flygel er et nydelig møbel. En dag skal jeg ha et sort Steinway-flygel.

Har alltid hatt lyst til å begynne å spille harpe og fiolin. Kanskje det skjer en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se at det er flere her inne som spiller (eller har spilt ) et instrument. :) Interessant å se at så mange har vært innom korps!

Får vel svare selv også. :)

Jeg spiller fiolin og ukulele. Fiolin har jeg spilt i 14 år, mens ukulele er en langt nyere interesse.

Jeg spilte piano i et halvår først, overtok spilletimene til en som skulle slutte, men fikk ikke plass hos pianolærer, og begynte derfor å spille fiolin istedenfor. Har nå to fioliner, men den ene er betraktelig bedre og gir meg større spilleglede enn den andre, hehe.

At jeg begynte med ukulele var veldig impulsivt. Gikk inn i en gitarforetning for å kjøpe gitarstrenger for en annen, og kom ut igjen med en sopranoukulele istedenfor. En slik:

sopuk.jpg

Det som tiltrakk meg var blant annet størrelsen. Mye lettere å drasse frem og tilbake til Norge i forhold til en gitar. Samtidig er det gøy å spille et instrument hvor man kan synge samtidig. Det er litt vrient med fiolinen. Veldig morsomt og lettspilt instrument. Tok ikke lange tiden før jeg valgte å investere i en tenorukulele i tillegg:

uke.jpg

Når det gjelder fiolinen så spiller jeg mest klassisk og irsk folkemusikk. Med ukulelen så går det i litt av hvert, og jeg har en musikkinteressert familie, så vi spiller litt sammen når vi er hjemme.

Hvis jeg skal begynne å spille noen andre instrumenter i fremtiden så står piano, cello, mandolin, trommer og klokkespill øverst på listen. :) Sier som Wildah at et flygel er et nydelig møbel og instrument, men jeg kan jo ikke skaffe meg flygel bare fordi det er pent å se på, hehe!

Åh, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Har ikke spilt på to år, omtrent! Men det er vel lov å svare allikevel? :innocent:

Etter det var jeg for gammel til å spille ved musikkskolen, også flyttet jeg til Oslo, og etter det har jeg bare bodd i kollektiv hvor jeg ikke har følt for å spille så mye av hensyn til mine romkamerater. Men nå flytter jeg jo snart til egen leilighet, så kanskje jeg skal ta med meg fiolinen sørover igjen?

Hehe, klart du får lov til å svare! Kjenner igjen det der med øving og kollektiv. Her jeg bor har jeg tilgang på et musikkrom, men det er jo ikke helt det samme som å ha frihet til å øve når jeg vil. Har også en demper som jeg bruker på fiolinen, men jeg må innrømme at jeg ønsker meg veldig en såkalt "silent violin". Må bare spare litt først!

Og ja, klart du må ta med deg fiolinen sørover! Veldig synd å legge den helt fra seg. :) Jeg liker å ha mine instrumenter lett tilgjengelig på stativ. Da er det så greit å plukke dem opp for å spille noen minutter her og der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket instrument spiller du?

Jeg spiller fløyte, piccolo, piano og bittelitt gitar

Hvor lenge har du spilt?

Blokkfløyte begynte jeg med i musikkbarnehagen da jeg var 4.

Jeg begynte å spille piano i det herrens år 1989. Det er 23 år siden.. Men jeg har ikke vært like aktiv hele tiden, altså. Jeg tok timer fra 1. klasse til en gang på videregående (mener det var 1. klasse på videregående jeg sluttet..), men jeg ble aldri spesielt god, for jeg har alltid vært et surrehue som har tankene alle andre steder enn der de skal være (det har blitt lit bedre med alderen, men jeg var utpreget surrehue da jeg var yngre..).

Jeg begynte å spille fløyte i 3. klasse på musikkskolen i byen vi bodde i i Danmark. Da vi flyttet til Norge i 6. klasse begynte jeg i korps og spilte der til jeg gikk ut av videregående i 2001. Jeg begynte med piccolo da jeg fikk "opprykk" til 1. fløyte og spilte alltid det på 17. mai etc. Utrolig praktisk, den veier ingen ting og får plass i lommen så man kan varme seg på fingrene når det er kaldt ute :)

Gitaren kjøpte jeg meg for 6-7 år siden, fikk en fiks idé. Jeg kan foreløpig 4 sanger. Veldig flink, ja.

Hva slags musikk spiller du?

På piano spiller jeg mye rart. Alt fra klassiske svisker (som ikke er for vanskelige) til filmmusikk.

På piccolo spilte jeg så og si bare marsjer, men på fløyte spiller jeg egentlig alt jeg kommer over. Syntes det var veldig gøy å spille litt lengre konstert/konkurransestykker med korpset, som ikke var sånn utpreget korpsmusikk, liksom...

På gitar kan jeg følgende sanger: Knocking on Heavens Door, Free Fallin´, Halelujah og Idyll.

Hvorfor valgte du akkurat dette instrumentet?

Jeg tror pappa valgte at jeg skulle spille piano, men det er så lenge siden at jeg ikke husker helt. Kan ikke forestille meg at jeg protesterte, iallefall...

Fløyte fikk jeg mast meg til selv, vet ikke hvorfor jeg ville spille akkurat fløyte, men er fornøyd med valget :)

Hva liker du best ved instrumentet ditt?

Fløyta har fin lyd og er lett å ta med seg. Man kan liksom spille alt fra røff progrock i Jethro Tull-stil til veldig sarte stykker. Og så synes jeg at jeg får fin klang i den selv om jeg ikke nødvendigvis er så teknisk dyktig og kan spille veldig fort lenger..

Piano blir litt vanskeligere å ta med seg, men jeg får en helt egen ro når jeg sitter ved pianoet. Det liker jeg best med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...