Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase passer meg?


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ønske om å skaffe meg en hund. Jeg er forelsket i noen raser, men jeg vil ha litt innspill og forslag til hvilke raser som kan passe til meg. Så siden dere her inne vet nok mye mer enn meg om de forskjellige rasene, så hadde det vært veldig kjekt om dere kunne ha hjulpet meg litt.

- Jeg leter etter en hund som har personlighet

- Ikke for sta eller egen

- Langhåret eller korthåret er nesten det samme (ikke nakenhund)

- Vil ikke ha en hund som må nappes (moren min har en Norfolk terrier, og det er litt stress å nappe hunden)

- Vil helst ikke ha en terrier

- Være en aktiv hund

- En som er lærevillig

- Pålitelig

- Er veldig trofast og glad i eieren sin

Jeg går ofte turer med hunden til familien min, jeg har brukt mye tid på henne med klikketrening og det meste, men det er litt vanskelig når det er 4 andre som også har lyst å oppdra hunden. Turer i skog og mark er kjempe gøy (kan helt ærlig si at det ikke skjer hver dag, men man prøver jo). Det er en hundepark som er nærme oss, og den bruker vi mye tid på for å sosialisere hunden. Det har jeg lært mye av både hunden og meg.

Håper det var ok informasjon, viss det er noe dere lurer på for å hjelpe meg litt her så bare spørr. Jeg er veldig takknemmelig viss noen vil hjelpe meg :)

Mvh Ellen Elise fra Haugesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om størrelse...? Stor eller liten eller midt i mellom? "Liten hund" er hunder opptil 10 kg. Medium hund vil jeg si ca 10-25 kg, og store hunder er hunder over 25 kg. Gigantraser er vel de som veier 50+.... (mine anslag).

Trofast, utrolig lærevillig, nydelig å se til, langhåret, trivelig og mildt temperament...Shetland sheepdog! De går under "liten hund" (7-10 kg ca).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, trodde jeg hadde skrevet det jeg. hehe.

Jeg elsker stooore hunder, og er falt pladask for grand danois. Men jeg er også litt forelsket i pomeranian. Så smaken på størresle er spredt! Synes også Australsk Gjeterhund er veldig nydelige. Så det er veldig spredt! Trenger litt veiledning og info om de som kan om rasene :)

Har du Shetland Sheepdog? Ser de er "lassie" hund, er ikke helt giret på det utseende. Nydelige, men ikke min type :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Labrador
  2. Papillon
  3. Chinese Crested Powder Puff
  4. Puddel
  5. Shetland Sheepdog
  6. Whippet

(Tilfeldig rekkefølge)

Nå har jeg listet opp noen raser som jeg tror kan være aktuelle for deg ut i fra de kravene du har.

Litt standard å anbefale sin egen rase, men jeg ser at det allerede er gjort.

De rasene jeg har listet opp her har jeg erfaring med og oppfatter som lettlærte og smarte hunder.

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg sett bort i fra utseendet og heller tittet litt nærmere på hvordan de kan passe for nettopp deg.

Hvis du vil vite mer om puddel så er det bare å spørre ut for jeg har masse å øse ut.

Du burde spørre MiO pent om å få høre litt mer om Shetland Sheepdog, da jeg tror den rasen hadde vært knall til deg. Jeg ville gjerne hatt en om de ikke røytet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så snille å svare meg altså! :)

Føler meg slem som sier nei, nei å nei til forslag. Men jeg tror jeg er kresen innen hunderaser. Men vil jo ha forslag :) Whipped er jo sære, men pene - er det nesten det samme som Mynde?

Er det noen her inne som har en eller har erfaringer med GD og Pomerainian som vil dele litt med meg?

Sheetland Sheepdog er jo søte, men føler de er så smååå... hører jo helt feil ut når jeg sier jeg liker Pomeranian. Jeg elsker store hunder, men akkuratt pommen er så utrolig søt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Grand Danois før jeg så jeg kan jo legge ut litt om han!

Vi hadde en hannhund som var liten til å være GD, men han var likevel som en lastebil å regne.

Gemyttmessig var han ikke det beste som var å finne, spesielt fordi han mislikte hannhunder.

For at kvinnene skulle klare å holde han igjen så ble man nødt til å løpe til neste lysstolpe og binde tauet rundt stolpen.

Ute på tur plukket vi bæsjen hans med handleposer :P

Han tok grisemye plass! Hele bagasjerommet på bilen, halve stua og hytta. Når han drakk vann så måtte man være musestille, for hvis han hørte en lyd og snudde seg, så rant 1/2 liter vann ut av munnen hans og på gulvet.

Lekekompisen hans var en fjording, de var ganske like av størrelse og hadde det knall sammen.

Ellers var han kjempesnill mot familiens andre tispe og katta til mormor, og småbarna i familien forøvrig.

Han ble ikke veldig gammel fordi han var en stor hund, 6 eller 7 år hvis jeg ikke husker feil.

Det man må tenke over er rett og slett:

Har jeg plass? (I bilen, hjemme og eventuelt andre steder du måtte befinne deg ofte)

Har jeg råd? (alt blir automatisk dyrere på grunn av hundens størrelse - dyrlegeregninger, mat - 1 1/2 liter hundemat om dagen som voksen, unghunder spiser ofte mer, hærverk)

Alt blir mer jobb. Tørke opp innsjøen med tiss etter valpen, smuss som bikkja drar med seg inn and the list goes on.

Det er min/familiens erfaring med GD :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Dere er så snille å svare meg altså! :)

Føler meg slem som sier nei, nei å nei til forslag. Men jeg tror jeg er kresen innen hunderaser. Men vil jo ha forslag :) Whipped er jo sære, men pene - er det nesten det samme som Mynde?

Er det noen her inne som har en eller har erfaringer med GD og Pomerainian som vil dele litt med meg?

Sheetland Sheepdog er jo søte, men føler de er så smååå... hører jo helt feil ut når jeg sier jeg liker Pomeranian. Jeg elsker store hunder, men akkuratt pommen er så utrolig søt.

Tenk etter hva du ønsker med ditt hundehold, hva du kan tilby en hund, hvordan du tenker hverdagen skal se ut med ditt hundehold. :) Og skriv om det her inne, om du ønsker tips. Selvsagt synes man at noen hunder er søte/pene, men det er overhodet ikke det man skal velge en rase etter, og det er STOR forskjell mellom en Grand Danois og en Pomeranian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lettere om du skriver litt mer om hva/hvordan du vil bruke hunden og gjerne kom med et par til raser du liker, men jeg kan jo komme med et par forslag uansett.

Golden retriever, staffordshire bull terrier, collie, shetland sheep dog, puddel, lapphund, eurasier, berner sennen, new foundland, hvit gjeterhund, noen forslag ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pommen kan sikkert helt fint passe til dine krav. De krever en del pelsstell i form av børsting da de har utrolig mye pels. De er ivrige, små krabater som kan lære mye om de kommer til noen som ønsker å trene de :) De har en del lyd i seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en GD nå på 17mnd, og har bodd med flere :) Litt vanskelig å si om den kan passe, lettere å si om du skriver mer om hva du vil og hva du kan gi hunden av aktivitet.

Ang det som er skrevet om GDhannen lenger opp som ikke kunne gå pent så handler det om trening, som med alle andre raser.

Whippet er en mynde forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh tusen takk for mange fine svar!

Puddellover, jo det var litt av en erfaring du hadde med den rasen! Haha, måtte le litt når jeg leste det.

Det er så vanskeligt å beskrive.

Jeg går enda på vgs, er russ nå og skal ha friår nå etterpå. Jeg har lyst å bli dyrlege, så vurderer å ta studiet i Tsjekkia om 2 år. Eller så må jeg ta opp litt fag og forbedre vitnemålet mitt for å komme inn på den i Oslo. Jeg er usikker på når jeg skal ha hund, men en gang skal jeg. Jeg bor for tiden hjemme hos familien hvor vår Norfolk Terrier er. Jeg vil flytte ut (igjen), for å få litt mer frihet og kunne ha hund. Da blir det jo en leilighet. Jeg har tilgang på min egen bil, så jeg kjører til parkene og plassene vi kan gå tur. Det er et stort turområde rundt her, som jeg elsker å gå i (litt engstelig og redd om sommeren pga bier, veps, hoggorm og flått, men jeg er jo hysterisk for de krypene .. hehe). Jeg kommer nok til å bo i en leilighet når jeg flytter, eller et hus sammen med en veninne og jeg skal jobbe (som jeg har gjort i flere år). Bilen jeg har er en golf, men stort bagasjerom.

Det jeg vil bruke hunden til er tur (ikke bare i by, men mye i terreng), lydighet (vil ha en hund som er villig til å lære, og som også er underdanig), og ikke minst en kosehund. Veninnen min har skaffet seg en Chihuahua nyligt, og jeg har alltid trodd at hunden var en "veskehund" men jammen meg kan den hunden gå i fjell og terreng i 3,5 timer og gå selv ! Så en hund med go vilje, og smak av livet vil jeg ha.

Collie frister, men jeg har jo ingen sauer som den kan gjete, så da kjeder den seg veldig fort selv. Men det fins jo psykiske leker man kan gjøre også da, som søk og sånt.

Jeg har erfaring med golden retriver, helt herlig hund, så kunne hatt en sånn - men passer den meg?

Jeg hadde før lyst på en New Foundlander, men har hørt at den ikke er en innehund, bare utehund. Og ikke er noe særlig aktiv, så slo tanken fra meg. Men herlig hund er det! Noen som har erfaringer med den her som vil dele?

Tusen takk for mange forslag, jeg vet av erfaring at man skal sette seg inn i den rasen dyr man vil anskaffe seg før man skaffer seg det. Jeg vil ikke ha et innpulskjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie frister, men jeg har jo ingen sauer som den kan gjete, så da kjeder den seg veldig fort selv. Men det fins jo psykiske leker man kan gjøre også da, som søk og sånt.

Jeg har erfaring med golden retriver, helt herlig hund, så kunne hatt en sånn - men passer den meg?

Jeg hadde før lyst på en New Foundlander, men har hørt at den ikke er en innehund, bare utehund. Og ikke er noe særlig aktiv, så slo tanken fra meg. Men herlig hund er det! Noen som har erfaringer med den her som vil dele?

Collie er ikke lenger en rase som brukes til gjeting, så de instinktene er så og si ikke eksisterende. Hvis det der i mot er border collie du tenker på, så er det en hardbarka gjeterhund du neppe bør kjøpe om du ikke har tenkt at livet ditt skal dreie seg om hundetrening. De krever MYE trening (ikke bare fysisk, men enormtmye mental trening).

Hvordan er den Australske Gjeterhunden i gemytt? Den er nydelig, men var en dame som sa at den er hissig og går i leggene på hester?

Mener du Australian shepherd (kjent som "aussie")? De er også ganske krevende hunder som krever mye trening og aktivisering. De har litt gjeting i seg, noe som kan gjøre at de går i hasene på hester, men de aller fleste aussier (inkludert min egen) som går helt fint sammen med hester så sant de har litt lydighet og har fått nok aktivisering. Hvis man har en hund som krever mye trening/aktivisering, så blir de fort "problemhunder" og finner på mye uønskede aktiviteter på egenhånd, enten det er å bjeffe, rasere eller jage folk. Med nok stimulering er slike ting ikke eksiterende, men du skal være forsiktig med å skaffe deg en "brukshund" som border collie eller aussie hvis du ikke har tenkt å trene den MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Shetland Sheepdog? Ser de er "lassie" hund, er ikke helt giret på det utseende. Nydelige, men ikke min type :P

Det er helt ok - smaken er som baken, det vet vi jo :) Ikke alle kan like det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med golden retriver, helt herlig hund, så kunne hatt en sånn - men passer den meg?

Jeg hadde før lyst på en New Foundlander, men har hørt at den ikke er en innehund, bare utehund. Og ikke er noe særlig aktiv, så slo tanken fra meg. Men herlig hund er det! Noen som har erfaringer med den her som vil dele?

Jeg trur en golden hadde vært helt perfekt for deg, jeg. :) Glad i å kose, er mer enn gjerne med på tur, liker å trene og være sammen med deg, stort sett greie og ålreite med mennesker og andre hunder. Og så er de peeene. :heart:

Jeg synes du har en del litt rare oppfattelser av noen av disse rasene du nevner. Collier brukes ikke til gjeting lenger, men lever som familiehunder, og de aller, aller fleste new foundlandshunder lever inne sammen med menneskene sine. Jeg jobber med flere som har og har hatt nuffe, hun ene med tre stykker på samme tid. Den andre brukte nuffen sin til trekk og kløv, noe som ligger helt naturlig i rasen, og de vil gjerne jobbe og lære ting, sjøl om det kanskje ikke går så fort. For det meste er det skikkelig ålreite bikkjer både mot mennesker og andre hunder, men de stinker jo hund hele tida. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden tror jeg er fin til deg, new foundland kan godt bo inne, og collie trenger ikke og gjete sauer. Men ikke bland collie med border collie, det er to helt forskjellige raser med helt forskjellige behov :) Aussie krever nok mer enn både golden, collie og new foundland, men kan nok fint kombineres med hester dersom den blir vant til det fra den er ung og har normal lydighet inne og blir stimmulert nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har godt å tenkt litt på golden :) Eksen min har det, og jeg bare elsker den hunden :) Er jo en grei størresle på den også da :) Hvor mye mat spiser den ca i måned som valp og voksen? :)

Jeg ble fortalt det, så da trodde jeg det (litt godtroende kanskje? haha)

Jeg mener Border Collie når jeg sa collie, haha sorry feil bruk av ordet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har godt å tenkt litt på golden :) Eksen min har det, og jeg bare elsker den hunden :) Er jo en grei størresle på den også da :) Hvor mye mat spiser den ca i måned som valp og voksen? :)

Jeg ble fortalt det, så da trodde jeg det (litt godtroende kanskje? haha)

Jeg mener Border Collie når jeg sa collie, haha sorry feil bruk av ordet! :)

Hvor mye mat en golden spiser, avhenger av størrelse, kjønn (tispene er ofte mindre og spiser derfor gjerne mindre) og forbrenning. Min samojed på 26 kg trenger f.eks. langt mer mat enn kompisen sin, en labrador på 40 kg. Det er ikke særlig forskjell i aktivitetsnivå på de to, så det vet du ikke før du har hunden, egentlig.

Hvis du lurte på fôrutgifter i forhold til økonomi, så kan jeg jo si litt om hva jeg bruker. Har ikke fullstendig oversikt over hvor mye penger jeg bruker på fôret hans, men rundt 100 kr/mnd hvis han fôres på Vom og Hundemat (råfôr) og jeg kjøper 20 kgs-sekker, og rundt 250 hvis jeg fôrer tørt.

Uansett er fôrutgifter det siste du skal tenke på når det gjelder hund og økonomi. Jeg er student sjøl, og skjønner ikke heeelt hvordan du kan ha økonomi til å beholde bilen, bo for deg selv OG betale forsikring, utstyr, vaksinasjon, kurs, medlemsskap i NKK og lokalklubber (som gir rabatt på kurs) og annen nødvendig veterinærbehandling - uten å jobbe ganske mye i tillegg til studiene, og dermed ikke få særlig tid til hunden :P Men du har sikkert regnet på det og funnet at det går fint? Prisen på en valp, og fôrutgiftene, er liksom bare småbeløp i forhold :)

Ellers syns jeg golden høres ut som et veldig fornuftig valg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mat en golden spiser, avhenger av størrelse, kjønn (tispene er ofte mindre og spiser derfor gjerne mindre) og forbrenning. Min samojed på 26 kg trenger f.eks. langt mer mat enn kompisen sin, en labrador på 40 kg. Det er ikke særlig forskjell i aktivitetsnivå på de to, så det vet du ikke før du har hunden, egentlig.

Hvis du lurte på fôrutgifter i forhold til økonomi, så kan jeg jo si litt om hva jeg bruker. Har ikke fullstendig oversikt over hvor mye penger jeg bruker på fôret hans, men rundt 100 kr/mnd hvis han fôres på Vom og Hundemat (råfôr) og jeg kjøper 20 kgs-sekker, og rundt 250 hvis jeg fôrer tørt.

Uansett er fôrutgifter det siste du skal tenke på når det gjelder hund og økonomi. Jeg er student sjøl, og skjønner ikke heeelt hvordan du kan ha økonomi til å beholde bilen, bo for deg selv OG betale forsikring, utstyr, vaksinasjon, kurs, medlemsskap i NKK og lokalklubber (som gir rabatt på kurs) og annen nødvendig veterinærbehandling - uten å jobbe ganske mye i tillegg til studiene, og dermed ikke få særlig tid til hunden :P Men du har sikkert regnet på det og funnet at det går fint? Prisen på en valp, og fôrutgiftene, er liksom bare småbeløp i forhold :)

Ellers syns jeg golden høres ut som et veldig fornuftig valg! :)

Okei. Hvordan er Samojeden din da? Mye pelsstell regner jeg med på den bamsen :)

Jeg skal ikke ha hund helt enda, jeg vil se litt ann hva som skjer hos meg, hvordan jeg skal bo og sånt :) Jeg skaffer meg ikke hund før jeg er 100% sikker på at den får en sikkert framtid :) Det er dyrt å ha hund, det vet jeg så jeg tar forhåndsregler med å tenke grundigt gjennom alt :)

Hvordan løser du det da? :) Med tid å sånt tenker jeg :)

Hva er lurest når man skal skaffe hund, tispe eller hannhund? Jeg vil helst ha hannhund så slipper jeg løpetiden, og hannhunder er vell litt greiere å ha med å gjøre? Liker at hannhunden er kraftigere og større også :)

Hvis det er noen her som har pomeranian kan de sende meg en PM? har mange spørsmål :)

Jeg blir mye mer klokere av dere alle :D

Valget er vanskeligt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har hatt flatcouted retriever og de spiste en sekk med tørrfor kraftig variant hver på 5 til 6 uker disse for sekkene ligger på ca 700 til 800 kr i butikken men det kan hende at din trenger mindre for enn det mine har gjort. Har vært hanner på ca 28 - 32 kg fullvoksne.

Om du kommer noe heldigere ut med en golden vet ejg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Hvordan er Samojeden din da? Mye pelsstell regner jeg med på den bamsen :)

Jeg skal ikke ha hund helt enda, jeg vil se litt ann hva som skjer hos meg, hvordan jeg skal bo og sånt :) Jeg skaffer meg ikke hund før jeg er 100% sikker på at den får en sikkert framtid :) Det er dyrt å ha hund, det vet jeg så jeg tar forhåndsregler med å tenke grundigt gjennom alt :)

Hvordan løser du det da? :) Med tid å sånt tenker jeg :)

Hva er lurest når man skal skaffe hund, tispe eller hannhund? Jeg vil helst ha hannhund så slipper jeg løpetiden, og hannhunder er vell litt greiere å ha med å gjøre? Liker at hannhunden er kraftigere og større også :)

Hvis det er noen her som har pomeranian kan de sende meg en PM? har mange spørsmål :)

Jeg blir mye mer klokere av dere alle :D

Valget er vanskeligt :)

Samojeden min er noe for seg selv :lol: Og pelsstell, tja. Det er ikke så ille med børsting og sånt, men å holde ham tørr om sommeren når han vader i bekker og legger seg i små vann fordi han er varm er et rent lite h******! :P

Utifra det du sier du ønsker, tror jeg ikke samojed er tingen. De er flotte, trivelige og verdens beste venner (og min er myk som smør, hvis det var det du mente med "underdanig?"), men også svært sta, egne og lever liksom sitt eget liv - du er bare en himla trivelig deltaker i det livet. Golden retrieveren, feks, er langt mer lettlært, førerorientert og i det hele tatt interessert i å henge med deg :P Og dessuten kan du aldri, aldri regne med at en samojed kan være løs. Min ville jakte moskus på fjelltur i sommer, sånne hunder kan man ikke slippe, moskus eller ikke. Han nedla sitt første bytte, en ringdue, da han var 4 mnd gammel. Bare foten stakk ut av valpekjeften da jeg skulle redde den allerede døde duen.

Tid løser jeg på to måter. Pga heldige omstendigheter kan jeg ta hunden med på universitetet, og ha ham løst på tegnesalen. Han har blitt instituttets maskot, så mange kommer innom for å leke eller gå tur med ham, i tillegg blir det tilsammen 1 mil å gå til og fra skolen. Andre heldige omstendigheter har ført til at jeg har en snill samboer som går tur og passer hunden når jeg har det travelt, og han jobber og tjener penger så jeg ikke trenger å ta deltidsjobb.

Naboen min har en pomme, han har blitt oppdratt som en "stor hund". Dvs ingen sitting på fanget i øst og vest eller hopping på folk, eller "ååh men han er så søt og må bare få litt nammenamm ved bordet" (han må ligge på plassen sin mens de lager og spiser mat), og har blitt gått en hel del kurs med. Generelt en veldig lydig, trivelig og sjarmerende sak. Masse masse masse pels, haha! Men han er veldig sporty, blir med på det meste, og er en kul fyr. Ganske lettlært også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...