Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H til valp


Tinkie
 Share

Recommended Posts

Nå har Kuro nesten spist opp sekken med RC valpefôr som vi kjøpte sist. I det siste synes jeg at han har begynt å lukte mye hund, i motsetning til før. :lol: Det er sikkert bare valpelukta som blir borte og voksenlukta som begynner å dukke opp, men jeg legger i hvert fall veldig merke til den nå om dagen. Det er ikke dårlig ånde eller noe sånt, og det lukter forsåvidt ikke særlig vondt, men den er litt påtrengende når han vil sove inntil ansiktet mitt om natten (og hvem kan vel motstå en skjønn liten klump som en gang annenhver uke kommer krypende oppover sengen for å sove inntil meg? :innocent: ).

Jeg leste et sted at v&h hjalp mot selve hundelukten hos hunden. Dessuten har jeg jo lest mye om det, og alt i alt synes jeg det høres veldig flott ut å fôre på dette frossenfôret. Så da har jeg et par spørsmål:

Er det noen som har noen erfaringer å dele om valpefôret deres? De skriver på nettsidene sine at valper og særlig unghunder ofte trenger betydelig mer mat enn voksne hunder - hvordan regner man da ut mengden?

Kan det gis frossent? Eller burde jeg tine det før han får det?

Han blir et halvt år gammel den 27. april. (STOR GUTT! :blink: )

En annen ting er tennene. Tørrfôret er jo laget for å gi litt tannpleie når de tygger det, og denne tannpleien forsvinner vel når maten er myk. Si at jeg er grusomt lat, og aldri vil få ut fingeren for å dra og kjøpe bein hos slakter - hva er alternativene mine da? :)

(Det må forøvrig nevnes at jeg aldri har sett Kuro tygge tørrfôret sitt, da, så det er ikke sikkert det blir så stor forskjell... :rofl: )

Jeg kunne sikkert funnet en del av denne informasjonen ved å søke litt nøyere gjennom forumet, men jeg fant ikke noe særlig som var relevant på de første 3 sidene, så da bestemte jeg meg for at det fantes sikkert ikke. :sweat: Så linker til gamle tråder er det bare å kjøre på med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig at tørrfôt renser tenna, altså. Visse typer gjør jo det, men jevnt over inneholder tørrfôr ganske masse greier som heller GIR belegg enn fjerner det. Jeg har ikke hørt om at folk flest som fôrer på vom opplever at tenna blir dårligere, snarere tvert imot.

Jeg tar ut pølser med vom og legger dem i en sånn kjekk boks fra IKEA med avrenningsrist i bunnen. Da vil den første alltid være mer tint enn den neste, sånn at fôret alltid er ferskt og deilig. Imouto foretrekker maten litt halvfrossen og brekt opp til kjekke, små kjøttboller ( :icon_redface: ), mens Aiko eter det akkurat sånn hun får det. Mine har aldri likt valpefôret, og det lukter ganske mye, mens kylling og laks er snadder. Du kan fint gi maten frossen, og hvis du skjærer av skiver av pølsene med en liten sag, får han jo gnagemuligheter der. :)

Når det gjelder lukta, så er det ikke så veldig rart at han lukter litt nå etter vinteren. Uansett kan du trøste deg med at han sikkert lukter mindre enn mange andre hunder. :P Men at tørrfôret kan ha noe å si for hvor mye lukt som siver ut fra huden hans, trur jeg du har helt rett i. Forøvrig opplever jeg at mine to lukter veldig forskjellig. Aiko har aldri lukta noe spesielt (men veldig seg), og tilogm folk som trur at bikkjer stinker, har dyppa fjeset i nakken hennes og overraska kommentert at hun ikke lukter noe. Imouto derimot, har alltid lukta mye mer. Hun har en naturlig krydderaktig duft som blir sterkere etter løpetid eller dersom vi har vært i veldig mye aktivitet. Hun har også et veldig høyt energinivå, og det kan godt være at det også gjør atduftmolekulene får flere bein å gå på. Jeg er sikker på at jeg kunne gjenkjent jentene mine blant 100 andre hunder bare på lukta. :wub:

Når det gjelder mengde, kan du se an hunden. I følge V&H skal valper ha 4-5% av kroppsvekta i mat, mens voksne skal klare seg på 2-3. Jeg ga Imouto ubegrensa med vom da hun var liten, og hun blei aldri tjukk (snarere tvert om). Nå er hun tenåringsgøyal og må omtrent lures til å spise dagsrasjonen. Du kan jo prøve med 3/4 av en pølse om dagen i første omgang, og se hvordan han funker på det, og regulere deretter. Aiko får ca 1/2 pølse om dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir v&h til vår valp, og han ser ut til å like det veldig godt :) har ikke merket stor luktforskjell, men han er foreløpig bare 3 måneder, så han vil nok uansett lukte valp litt til..

Vi kjøper det i pølser og hugger opp passende biter med øks mens det fortsatt er frossent og tar opp bit etter bit fra fryseren og tiner i kjøleskapet. Han får masse annet tyggestæsj i form av hale- og øregreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo flott ut! Tenker jeg kjøper litt i dag jeg, og så ser hva han synes om det. Men han får det nok ikke servert i små, hendige kjøttboller :lol:

Det er én ting til jeg tenker på - jeg er jo tross alt student. :P Hvordan er det økonomisk sett å fôre med v&h fremfor med tørrfôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er én ting til jeg tenker på - jeg er jo tross alt student. :P Hvordan er det økonomisk sett å fôre med v&h fremfor med tørrfôr?

Mye billigere. :) Hvis du kjøper 10 pølser a 500 gr, bør det ikke koste deg mer enn ca 160 kr. Hvis du har tilgang på stor fryser og kan kjøpe de større pølsene, sparer du enda mer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slett ikke verst. Av en eller annen grunn hadde jeg det for meg at det ble veldig mye dyrere :lol: "Jah, sånn 15 kr for en pølse, nesten en hel pølse dagen... Det må jo bli MASSE penger!" ...hvis han faktisk trenger en hel pølse om dagen, blir det i overkant av 400 kr i måneden. Haha, det er jo ikke dyrt i det hele tatt.

Vi har 700 L fryser nede, så det er overhodet ikke noe problem med plass.

Han veier jo rundt 11,5 kg nå, og 5 % av det er jo i overkant av 500 g, så å starte med 3/4 pølse og så justere utfra det er sikkert ikke så dumt overslag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper 20 kgs blokker, til 250 kr blokka. Det vil si en kg-pris på 12,5 kr. Altså koster det meg ca 10 kr dagen å fore valp, og 4 katter. (under 6 kr dagen for bare valpen). Det er helt i orden for min lommebok!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var visst utsolgt for valpefôret. Så da kjøpte jeg en 500 g pølse med kylling, så får vi se hva han synes. :)

Det koster 170 kr for 10 små pølser der, og det var vel litt over hundrelappen for en 5 kg pølse, om jeg ikke husker feil. Ikke så verst. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstehunden fikk V&H sitt valpefôr til jeg var tom for det, mens "valpen" har fått ca. 20 kg maks av det. Ellers har han fått nr. 33, ble så mye styr og blanding med fôret da vi er flere som gir mat. Går helt fint det, altså. Vi har en stor fryser der vi får plass til ca. 200 kg V&H i, så vi bestiller stort med engang. Billigere blir det også, og det varer lenge. Det går rundt 1.5 kilo daglig til begge hundene. Rett over ti kroner pr. dag. Det tåler vi. ;)

Som substitutt for tennene gir jeg margbein/kraftbein, og diverse andre saker jeg får kjøpt billig. V&H selger også kalkunhalser/kyllinghalser fra lageret sitt, det er et godt måltid, og godt for tennene (jeg gir det som regel frossent).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det akkurat nå, faktisk. Nå står han lykkelig og spiser v&h iblandet rundt 1/3 av middagsrasjonen av tørrfôr, slik at ikke overgangen skal ta knekken på magen hans. :P

Såvidt jeg har forstått, er det slett ikke uvanlig å blande, men de fleste gjør det vel slik at de får tørrfôr til ett måltid og v&h til et annet.

Jeg kan i hvert fall si at det falt i smak. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det akkurat nå, faktisk. Nå står han lykkelig og spiser v&h iblandet rundt 1/3 av middagsrasjonen av tørrfôr, slik at ikke overgangen skal ta knekken på magen hans. :P

Såvidt jeg har forstått, er det slett ikke uvanlig å blande, men de fleste gjør det vel slik at de får tørrfôr til ett måltid og v&h til et annet.

Jeg kan i hvert fall si at det falt i smak. :lol:

Veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han brukte et helt kvarter på å spise opp alt - og da spiste han kontinuerlig. :blink:

Og nå ligger han og vasker labbene sine og ansiktet sitt sånn som katter gjør. Søte, rare. Haha.

Det var i hvert fall vellykket! Nå vet jeg hva jeg skal fôre ham på hvis han trenger å legge på seg litt noen gang. :)

Nå står han og slikker kanten på skålen, for der var det visst litt smak igjen, gitt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...