Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfertispe med anfall


Recommended Posts

Hei

Min schæfertispe på 5 år har nå hatt to "anfall". Begge gangene når hun har vært ute og skal inn igjen. Hun blir helt slapp i kroppen, og bare faller sammen, samtidig som hun "uler". Øynene har vært litt utstikkende, og siste gangen tisset hun mens hun lå nede. Det rant ikke, men kom tydelig stråle.

Etter et par minutter er hun helt fin igjen, logrer og er glad. Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke noen veterinær, men det høres ut som et anfall av noe slag og da tenker man straks på epilepsi, ja.

Uten å være altfor bråkjekk, tror jeg du kan vente til normale åpningstider på tirsdag med å ta hunden til veterinær. Det sparer du en del penger på. (siden du skriver at hunden er helt normal igjen nå) Med mindre anfallene plutselig hagler på, da, selvfølgelig. Da bør du selvfølgelig kontakte veterinærvakten. Ser du skriver at du vil ta en telefon i alle tilfelle til den som har vakt, og det er jo lurt. Da kan du forhøre deg om det faktisk ER trygt å vente?

Du skriver ingenting om hvor tett disse to foreløbige anfallene har kommet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Ja, er derfor vi ikke har kastet oss i bilen allerede. Er jo svindyrt, og så er hun helt normal igjen nå.

Det forrige anfallet kom på tirsdag, så har jo gått noen dager. Vi skjønte ikke helt at det var anfall før det skjedde nå igjen. Hun er helt frisk og rask ellers, aldri vært noen problemer med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som epilepsi for meg, da det medfører kramper i større eller mindre grad. Når min forrige fikk epilepsi var jeg overhodet ikke i tvil om hva som skjedde for å si det sånn. Jeg tenker heller nerver i klem eller noe annet i den retningen. Er hunden røntget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anfall kan jo årsakes av mange ting, thyroxinfeil (som er relativt vanlig på schäfer), forgiftning +++.

Det høres ikke ut som epilepsi for meg, da det medfører kramper i større eller mindre grad. Når min forrige fikk epilepsi var jeg overhodet ikke i tvil om hva som skjedde for å si det sånn. Jeg tenker heller nerver i klem eller noe annet i den retningen. Er hunden røntget?

Epilepsianfall kan vel se ut på mange ulike måter og variere masse i styrke, så det kan vel være det selv om det ikke er helt likt som når din hadde anfall? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Epilepsianfall kan vel se ut på mange ulike måter og variere masse i styrke, så det kan vel være det selv om det ikke er helt likt som når din hadde anfall? :)

Ja det kommer vist ann på hvor i hodet og hvorfor. Du har petit og grand mal og sikkert flere. Så dem trenger ikke være like i hvertfall på mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epilepsianfall kan vel se ut på mange ulike måter og variere masse i styrke, så det kan vel være det selv om det ikke er helt likt som når din hadde anfall? :)

Ja, men epilepsi uten kramper er veldig sjelden, og hunden her er jo også bevisst. Dette tilsammen tilsier at det ikke er epilepsi, men at noe annet er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men epilepsi uten kramper er veldig sjelden, og hunden her er jo også bevisst. Dette tilsammen tilsier at det ikke er epilepsi, men at noe annet er årsaken.

http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/epilepsi.html

"Symptomene

Anfallene kan variere fra ganske lette trekninger, eller adferdsforstyrrelser til krampeanfall med bevissthetstap og fråde om munnen (ca 80% av tilfellene). Visse handlinger som gjentas igjen og igjen for eksempel å løpe rundt etter halen eller lignende kan være symptomer på epilepsi. Noen hunder utviser en spesiell atferd tett før et anfall. De kan søke kontakt, bli redde eller deprimerte. Etter et anfall er mange hunder forvirret og trette de kan også være forbigående blinde eller aggressive!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har også blitt som dette. Han er 3 Mnd og 2 uker. Han har fått 6 anfall på 3 uker nå og hadde to i går, men han er ikke helt sånn som hunden din, min tisser ikke, ulver ikke og er ikke stiv i blikket heller. Han bare plutselig faller til den ene siden eller så sprer føttene seg også lukter han mye rundt seg også etter 10-20 sekunder er han seg selv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har også blitt som dette. Han er 3 Mnd og 2 uker. Han har fått 6 anfall på 3 uker nå og hadde to i går, men han er ikke helt sånn som hunden din, min tisser ikke, ulver ikke og er ikke stiv i blikket heller. Han bare plutselig faller til den ene siden eller så sprer føttene seg også lukter han mye rundt seg også etter 10-20 sekunder er han seg selv igjen.

Turbo, siden din har vært syk i tre uker nå har du helt sikkert vært hos veterinær, hva sa denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært til vetrinæren nei, for jeg har ikke lagt merke til det men det er 3 uker siden jeg fikk han og når jeg ringte vakt telefonen sa de at det kunne vente og at det ikke var noe alvorlig. Og at det kunne vente til tirsdag så jeg skal dra på tirsdagen nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er seg selv hele tiden utenom dem gangene så prøver og ikke tenke noe særlig på det men det er veldig vanskelig til tider. Så neste gang det skjer skal jeg kontakte vakten og si jeg vil ham skal sjekkes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har ikke vært til vetrinæren nei, for jeg har ikke lagt merke til det men det er 3 uker siden jeg fikk han og når jeg ringte vakt telefonen sa de at det kunne vente og at det ikke var noe alvorlig. Og at det kunne vente til tirsdag så jeg skal dra på tirsdagen nå.

Blir anfallene hyppigere ville jeg ringt til vetvakta igjen. Lykke til på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er seg selv hele tiden utenom dem gangene så prøver og ikke tenke noe særlig på det men det er veldig vanskelig til tider. Så neste gang det skjer skal jeg kontakte vakten og si jeg vil ham skal sjekkes nå.

Jeg ville prøvd å filme et sånt anfall, jeg. Da er det mye enklere for en veterinær å skjønne hvordan anfallene arter seg og kan begynne å nøste litt mer ut fra det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...